"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

WM ancients alustoista

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
tneva82

WM ancients alustoista

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Eli tuohon systeemiin nyt menin tilaamaan pienen erän roomalaisia maalattavaksi. Kirjaa ei kuiteskaan ole viellä(sitten kun rahaa löytyy) joten voisikohan joku kertoa mitä kommervenkkejä alustoissa olisi? Onko ratsuväen suhteen edelleen sama 20mmx40mm alustat? Toivoisin ettei olisi sillä rikkoi ainakin warmaster fantasyssa pelitasapainoa eikä edes näytä erityisen hyvältä mutta mistäs sen tietää. Ja mites kevyempi jalkaväki? Pitääkö jotain rooman jalkaväestä laittaa skirmish muodostelmiin? Ja sotakoneet varmaan olivat 20mmx40mm samaten?

Perus jalkaväki on sentään helppo, 40mmx20mm baselle ja kolme kahdeksan riviä per base. Sanoppa jotain massa effektistä! Mutta ratsuväki/kevyt jalkaväki mietityttää.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Silveri

Re: WM ancients alustoista

Viesti Kirjoittaja Silveri »

40 x 20 mm (tosin on mahdollista 60 mm tai 80 mm levyisetkin, mutta toki tällöin vastustajallakin pitäisi olla samaa luokkaa). Shock-cavalryn (raskas jalkaväki käytännössä) voi basettaa joko poikittain tai normaalisti. WMA:n cavalrysäännöt lienevät kuitenkin hieman paremmat kuin WMF:ssä, vaikken fantasyä hirvittävän tarkasti olekaan katsonut läpi ja mitä ratsuväestä on kuvia ollut tuon WMA:n ja WM Medieval Armiesin kirjoissa ei se nyt erityisen huonolta näytä. Ainakaan warmaster-historicalin mailinglistillä ei ratsuväkisääntöjä ole suuremmin kirottu. Skirmisherit pistetään samoille alustoille, mutta hieman hieman vähemmän ukkoja ja hieman hajanaisemmin, jolloin näyttävät skirmishereiltä. Käytännössä kaikki basetetaan 40 mm x 20 mm alustoille komentajia lukuunottamatta, jotka puolestaan pistetään pyöreille alustoille.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
tneva82

Silveri kirjoitti:40 x 20 mm (tosin on mahdollista 60 mm tai 80 mm levyisetkin, mutta toki tällöin vastustajallakin pitäisi olla samaa luokkaa). Shock-cavalryn (raskas jalkaväki käytännössä) voi basettaa joko poikittain tai normaalisti.
Annetaanko säännöissä jotain tasoitusta normaalisti basetetuille? Sillä jos säännöissä ei ole muutoksia juurikaan niin tuo on vain teoriaa ja hupipelaajien vaihtoehto mutta jokainen joka miettii armeijan tehoa laittaa ne poikittain. Ainakin WMF:ssä ero jalkaväen ja ratsuväen välillä kun muodostui paljolti nopeuden lisäksi(charge ja charge -1 command valuen ulkopuolelta) nimenomaan kapeammasta alustasta minkä ansiosta sai "hiukan" enemmän standeja kontaktiin.

En pistäisi pahakseni jos olisivat kaikki 40mm leveinä. Ainakin WMF:ssä ratsuväki oli niin rikki ettei pahemmasta väliä. 2000 pisteen listassani jota ei ollu edes maksimoitu ratsuväen suhteen ratsuväki jyräsi ja jalkaväki lähinnä yritti pysyä hengissä ettei break point vahingossakaan yllätä.
Skirmisherit pistetään samoille alustoille, mutta hieman hieman vähemmän ukkoja ja hieman hajanaisemmin, jolloin näyttävät skirmishereiltä. Käytännössä kaikki basetetaan 40 mm x 20 mm alustoille komentajia lukuunottamatta, jotka puolestaan pistetään pyöreille alustoille.
Onkos roomalaisilla(early imperium) noita skirmishereitä laisinkaan? Baccuksen sivun valikoiman mukaan ei mutta toisaalta eipä siellä kaikkia yksikkötyyppejä välttämättä olekkaan vaan joku tehdään noista laittamalla skirmishereiksi. Ja mites ratsuväen tilanne? Onkos niillä raskasta ja ei-raskasta ja jos niin kumpaa?
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Silveri

[quote="tneva82Annetaanko säännöissä jotain tasoitusta normaalisti basetetuille? Sillä jos säännöissä ei ole muutoksia juurikaan niin tuo on vain teoriaa ja hupipelaajien vaihtoehto mutta jokainen joka miettii armeijan tehoa laittaa ne poikittain. Ainakin WMF:ssä ero jalkaväen ja ratsuväen välillä kun muodostui paljolti nopeuden lisäksi(charge ja charge -1 command valuen ulkopuolelta) nimenomaan kapeammasta alustasta minkä ansiosta sai "hiukan" enemmän standeja kontaktiin.[/quote]

Saivat tasoitusta, muistaakseni +1 verran.
En pistäisi pahakseni jos olisivat kaikki 40mm leveinä. Ainakin WMF:ssä ratsuväki oli niin rikki ettei pahemmasta väliä. 2000 pisteen listassani jota ei ollu edes maksimoitu ratsuväen suhteen ratsuväki jyräsi ja jalkaväki lähinnä yritti pysyä hengissä ettei break point vahingossakaan yllätä.
WMA:ssa on kyllä listoissa ratsuväkeä rajoitettu yleensä vain muutamaan unittiin. Kuollaksenikaan en niitä ulkoa muista, kun nyt töistä (*gasp*) kirjoittelen ja kirjat ovat kotona.
Onkos roomalaisilla(early imperium) noita skirmishereitä laisinkaan? Baccuksen sivun valikoiman mukaan ei mutta toisaalta eipä siellä kaikkia yksikkötyyppejä välttämättä olekkaan vaan joku tehdään noista laittamalla skirmishereiksi. Ja mites ratsuväen tilanne? Onkos niillä raskasta ja ei-raskasta ja jos niin kumpaa?
Muistaakseni oli ja ainakin Pendrakenilla on kaikissa omissa "startereissaan" roomalaisille skirmishereitä mukana. Voin katsoa tarkemmin kotona jos muistan.
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Historiallisesti tietysti linkomiehiä tms. kahakkajoukkoja pitäisi olla. Baccuksen myymä WMA-armeijapaketti sisältää kaks yksikköä ''skirmishereitä''
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

Republiceilla on jalkaisin että ratsulla, imperialilla jalkaisin, late roman listassa jalkaisin ja ratsulla...
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....

I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
tneva82

Silveri kirjoitti:Saivat tasoitusta, muistaakseni +1 verran.

WMA:ssa on kyllä listoissa ratsuväkeä rajoitettu yleensä vain muutamaan unittiin. Kuollaksenikaan en niitä ulkoa muista, kun nyt töistä (*gasp*) kirjoittelen ja kirjat ovat kotona.
Noh onhan tuo edes vähän parempi. Ei sentään täyslaidallisella jalkaan ammuta :D

Ja eipä ratsuväkeä tarvinnu WMF:ssä paljoa ollakkaan että ne olisi täysiä jyriä. Itsellä oli 3+kärry yksikkö ja käytännössä voittivat pelejä yksinään. Tosin onneksi WMA:ssa ei lohhareita ole mikä tasoittaa tilannetta kummasti(ainakin OLETAN ettei roomalla ole mitään keinoa vähentää taistelussa vihujen hyökkäysten määrää kuten lohharit mahdollisti WMF:ssä).
Silveri

no... flänkkiin hyökkäys on aina pop. Vähemmän ständejä vastassa. :P
tneva82

Silveri kirjoitti:no... flänkkiin hyökkäys on aina pop. Vähemmän ständejä vastassa. :P
Nojooh tuo nyt tietty. Mutta tuo nyt sentään on ihan liikkumisella saavutettu etu. Ei sellainen että tungetaan vaan sekaan ja edestä läpi vaikka toinen seisoisi kukkulalla :D Kaiken järjen mukaan tuon pitäisi johtaa ratsuväen pikaiseen ongelmiin mutta hevonkuuset. Lohikäärmeet+ratsuväki oli mauton kombo. Onneksi roomalaisilla ei ole kesyjä lohikäärmeitä :D Ehkä näillä ei omatunto morkkaa niillä pelaamisesta...
Silveri

http://shop.warlordgames.co.uk/ekmps/sh ... nt_web.gif

Elä nyt unohda kunnon kilpikonnapuolustusta (joskin tuolle ei muistaakseni WMA:ssa ollut sääntöjä).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”