"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Heksamaastoa

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Silveri

Heksamaastoa

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ajatushan ei sinänsä ole mitenkään uusi - esim. GHQ miniatures myy vastaavanlaista tuotetta omilla nettisivuillaan, mutta koska en halua maksaa itseäni kipeäksi ja olen hullu, päätin aloittaa vastaavan projektin itse.

Tarkoitus olisi siis rakentaa heksoista koostuva pelimaasto, jolla voisi mallintaa, joskin vain korvin karkeasti, kartoilla näkyviä maastomuotoja historiallisia taisteluja varten. Ensisijainen tavoite olisi mallintaa Odaiharun niittyjen taisto ja sen jälkeen Shikan linnan valloitus. Periaatteessa vielä pitäisi tehdä sillat ja suvannot valmiiksi, niin voisi yrittää jo jotain pientä näillä kokeillakin. Tosin sitä ennen pitäisi hankkia WMA-armeijani (jossa nyt on kokonaiset 3 3 alustan yksikköä) ainakin siihen pisteeseen, että löytyisi 1000 pisteen edestä pelattavaksi kummallekin puolelle.

Kuvassa olevat figut ovat 10 mm skaalassa (koska niitä (ja Epic: Armageddonia - joka on 6 mm skaalassa) varten projekti on tehty) ja skaalavertailun vuoksi mukana myös 28 mm Rincewind.

Kuva

Heksat ovat "halkaisijaltaan" (eli kantin etäisyys vastakkaisesta kantista, ei kulman etäisyys kulmasta) 4" - samaa kokoluokkaa kuin GHQ:llakin, jos vaikka haluaisin vastaavantyyppisillä tuotteilla myöhemmin laajentaa valikoimaani. Pohjana on kovalevy (K-Rauta), joka on leikattu mattoveitsellä sopivan muotoiseksi, kukkulat on tehty 7 mm kapalevystä (Kärkkäinen, Lahti), pinnat tasoitettu pikasiloitteella, jonka jälkeen hiottu hiekkapaperilla tasaiseksi. Tämän jälkeen palat on maalattu tummanruskealla (kontrastin luomiseksi) ja flockattu Woodlands Scenicsin Blended Turf (Green):illä.

Joen penkereet on tehty askartelumassasta, reunat hiekoitettu veden puolelta, veden aaltokuviointi tehty pikasiloitteella, jonka jälkeen vesi ja penkan reunat maalattu alkuun ruskeaksi ja drybrushittu vaaleanruskealla. Tämän jälkeen vesi maalattu ruskean ja sinisen sekoituksella ja korostukset tehty drybrushimalla sinisellä kerroksittain valkoista siniseen lisäten. Lopuksi päälle Vallejon Water Effectsiä.

Tuossa on siis ehkä 1/3-1/2 valmiista heksoistani, ja näitä pitää tehdä nyt vähintäänkin yksi kovalevyllinen (jonka koko muuten on 240 x 120 cm2) lisää, että homman saa järkevämmin toimivaksi. Vielä tässä vaiheessa ei oikein voi tehdä sen näköisiä kukkuloita kun haluaisi, kun sopivia palikoita ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi. Nämä oli tehty vajaasta puolikkaasta kovalevystä, kun lopuista tein 3 pöytää Ropeconin Hell Dorado -turnaukseen.

Hemmetin pitkäpiimäinen projekti, johon on uponnut jo tässä vaiheessa lukematon määrä työtunteja, mutta itse pidän lopputulosta sen arvoisena, mutten missään nimessä suosittele vasta-alkajalle ja suosittelen tarkasti harkitsemaan käyttötarkoitusta ja suunnittelemaan projektin huolella ennen kuin sen aloittaa. Lisää heksoja päässen varmaan tekemään vasta keväällä, kun ilmat alkavat hiljalleen olla turhan kylmiä eikä kotonani mahdu sisällä näitä tekemään. :(
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Dr. Icchan
Viesti:

Re: Heksamaastoa

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Tuli sellanen typerä kysymys mieleen, kun kerran teet noi kukkulat tuolla lailla kantikkaina, eikö ne kukkulat olisi voinu tehdä erikseen irrallaan pohjalevystä? Siis samalla lailla paloina kuin nuo tuossa, mutta ilman pohjaa. Ja kun kasaat pelipöydän, länttäät vaan niitä kukkulalaattoja heksojen päälle niinku tykkäät.
Silveri

juurikin noiden kukkuloiden takia päädyin tuohon ratkaisuun. Lättykukkuloista olen saanut tarpeekseni, koska loppujen lopuksi on täysin sidottu lättyjen muotoon. Lisäksi lättyjä on vaikeampi säilöä ja 7 mm ohuet kapalevylätyt hajoavat alta aikayksikön. Tällä ratkaisulla voin tehdä ihan minkälaisen maaston vain haluan, kunhan palikoita on tarpeeksi, eikä rajoitu tasaiseen maahan, missä on ne pari pakollista kukkulaa strategisesti merkityksettömissä paikoissa, naurettava viiden puun metsäpläntti pöydän keskellä ja pari taloa siellä täällä. Kun skaala on pienempi, pitää maastoakin suunnitella ihan eri tavalla.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Hyvältä näyttää. Ainut ongelma henkilökohtaisesti on kukkuloiden koot. Huijaako silmät vai onko sotilaat isompia kuin kukkulat? Näyttää jotenkin hassulta. Varsinkin 6mm skaalassa jolloin figuja isommat kukkulat ei vaadi julmetun kokoisia kukkuloita.

Ny näyttää enemmänkin kynnyksiltä. Tosin korkeammat käytännössä taitaisi vaatia kaltevan reunan mikä taitaa olla hankalampi toteuttaa niin että sopivat toisiinsa joten sinänsä ymmärrettävä ratkaisu.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Silveri

Jep. Olen tuosta skaalaongelmasta tietoinen, mutta toisaalta suhtaudun noihin alustoihin lähinnä esimerkinomaisina, jolloin yksi ständi kuvaa huomattavan suurempaa joukkoa sotilaita, jolloin voin perustella maaston olevan "realistinen" suhteutettuna sotilaitten "oikeaan" kokoon. Noi toki toimivat paremmin 6 mm skaalassa, mutta tähän tyydyn. Vertailuna GHQ:n versiot menevät 1/4" pykälin, joten on noi sinänsä niihin verrattuna - joskin GHQ:n omat figut ovat 6 mm figuja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”