Random Story - Part 1

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
Asymnic

Random Story - Part 1

Viesti Kirjoittaja Asymnic »

Random Story - Osa 1

Heräsin, nukahdin taas. Me heräsimme, nousimme ylös. Söimme, puimme päälle. Juoksimme ulos, Puolet meistä kuolivat ovesta ulos astuttuaan. Minuun osui, kaaduin maahan. Näin Gregin, hän alkoi raahata minua takaisin sisälle. Minuun oli osunut iso nuoli, se nykäistiin pois, pyörryin. Heräsin karheaan huutoon, se oli James joka kannusti miehiään hyökkäykseen. Olimme alivoimaisia. Örkit puskivat päälle armotta. Linjamme harvenivat. Puolet kuolleita, osa haavoittuneita. Kiljaisin, olin nähnyt pahaa unta. Bunkkerin ovi avautui, James tuotiin paareilla sisään, toinen käsi kokonaan poissa. Se oli katastrooffinen paska, meidät oli lähetetty paskantamaan suolet ulos ja oksentamaan verta. Meidät krhhsbb…

Samaan aikaan suolla: Örkki johtaja Snuff-Burgh siemaili olutta ja katseli kesarillisen kaartin teurastusta hymysuin josta törrötti 5 iso mätää hammasta. Suolla lemusi pahemmin kuin ruumis huoneella, se sijaitsi Baragh-Ubumin laitamilla jonne Keisarillinen kaarti oli lähetetty Pitämään linjaa örkeiltä. Snuff katseli joukkojensa edenneen harmillisen hitaasti, mikä haittasi suuren hyökkäyksen alkua, Jonka pitäisi alkaa 15 päivää Snuffin joukkojen saapumista. He olivat edenneet vain puoliväliin, mutta kaarti oli kärsinyt isot tappiot, josta hän olikin oikein mielissään.

jos peepoli haluaa jatko osan mikä selventää tapahtumia niin kommatkaa…
''Mitä hitaammin tipuu, sen parempaa tulee.''
Tylran

Re: Random Story - Part 1

Viesti Kirjoittaja Tylran »

Siis olihan hän tää ihan puhtaalla läpällä tehty, olihan? Koska jos tässä on hitustakaan vakavan kirjoituksen yritystä, niin luulen pyörtyväni.

Humoristisena tää on heikko jo siksi, että tässä ei ole muuta hauskaa kuin se, että tämä on uskomattoman huono.

Vakavamielisenä tarinana taas tämä ei toimi vain siksi, että tämä on huonosti kirjoitettu. Siinä ei ole juonta, ei kehitystä, ja tekstiä on yhteensä ehkä ketsuppipullon etiketin verran.

Jottei tämä mene ihan nauramiseksi, niin tässä pari vinkkiä:

-Käytä adjektiiveja.
-Tee kolme sanaa pidempiä lauseita.
-Kuvaile (ei pelkästään adjektiivien käyttöä siis).
Esimerkiksi:
Juoksimme ulos, Puolet meistä kuolivat ovesta ulos astuttuaan. Minuun osui, kaaduin maahan.
Asymnic

Ja sitten sama minun maustamana ja korjaamana.

Juoksimme ulos bunkkerista lasereiden ja korvia huumaavien räjähdysten sekaan. Ensimmäiset ehtivät ottaa tuskin askeltakaan, ennen kuin vihollisen raskaat ammukset repivät heidät kappaleiksi, kastellen ja liukastaen oviaukon miesten verellä. Yritin kompuroida takaisin sisälle, mutta olin auttamatta liian hidas. Sääreni lävisti suurikalipeerinen ammus, ja tunsin sen polttavan lihaani sen kulkiessa jalkani läpi, murskaten luuni ja katkaisten pakoni lyhyeen. Tuskasta parkuen kaaduin maahan jalan tynkääni puristaen.

Tylran
(Eli pituutta tosiaan tuli ainakin viisi kertaa enemmän pienellä lukijan huomioon ottamisella).

-Korjaa tekstisi aina ennen kuin julkaiset sen.
-Vältä turha korjaamisen tarve lukemalla suomenkielen kielioppi. Tekstisi on täynnä pilkkuvirheitä, huonosti jäsenneltyjä virkkeitä ja naurettavia pikkuvirheitä, kuten numeraalien väärinkäyttöä (sana 'viisi' tulee kirjoittaa kirjaimin, ei kirjoittaa sitä tyyliin "5 mätää hammasta").
-Kirjoita pidempiä tekstejä. Vaikka on ilmeisesti tällainen alkunäytös, niin siinäkin saisi tulla esille tarinan pääpiirteet, hahmot ja mitä ne kaikki tekevät. Nyt en saanut edes selvää, oliko tämä 40K-tarina vai FaBa-tarina.
-Ota lukija huomioon. Selitä asioita. Kuvaile. Lukijalla ei ole samoja mielikuvia kuin sinulla, joten jos kirjoitat, että henkilöön osuu nuoli, niin lukija ei tiedä mihin nuoli osui, kenen ampuma se oli tai edes oliko asia merkityksellinen.
-Hahmot. Kaikki niistä. Nyt latelit vain nimiä. Hahmot pitää esitellä jo alkuun ainakin pintapuolisesti. Myöhemmissä osissa hahmoja voi syventää, ja heidän salaisuuksiaan paljastaa.
-Pois IRIADin joskus mainitsemat WTF?-lauseet, kuten "Se oli katastrooffinen paska, meidät oli lähetetty paskantamaan suolet ulos ja oksentamaan verta. Meidät krhhsbb… "

Noista virkkeistä ei saa mitään selkoa. Ne eivät sovi tarinaan, eivät sano mitään, enkä minä ainakaan saanut minkäänlaista selkoa siitä, että mitä helvettiä noilla haetaan. Synkkää fiilistä saa ilman kakkaa ja vertakin, jos sitä tässä haettiin.

Joo, eipä tässä kai enää mitään sanottavaa ole. Harjoittele sitä kirjoittamista ihan tosissaan. Oikeasti. Mainitsemistani jutuista on hyvä aloittaa.

Muita lukijoita tällaiset tarinat eivät välttämäti häiritse näin pahasti, mutta minä olen nipottaja näissä asioissa, koska itse pidän itseäni hyvänä kirjoittajana, ja koska inhoan äidinkielemme runtelua. Kenties joku huomaa nipottamiseni jo siitä, että kirjoitan aika usein puhdasta kirjakieltä. Jopa tekstiviestit.

Onnea opetteluun!

-T
Idleness is the pathway to damnation.
Asymnic

Re: Random Story - Part 1

Viesti Kirjoittaja Asymnic »

Tuo oli nikus randomi tapahtumat siitä :D eli ei juonesta kerrottu eikä muutenkaan tapahtumia kuvailtu sitä hainkin huumoria en kyllä yritä hakea enkä vakavuuttakaan tuossa osassa :)
''Mitä hitaammin tipuu, sen parempaa tulee.''
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”