Tiukkaa analyysiä MK2
Tiukkaa analyysiä MK2
Hei,
Pari peliä pelanneena ajattelin, että olisi kiva vähän puida aiheesta, eli "Miten MK2 muutokset ovat vaikuttaneet WM/H pelien luonteeseen"
Itselläni tuli pari juttua mieleen. Muistakaa, että olen pelannut vasta 2 peliä. Kommentoikaa ihmeessä :) -->
Power attackien helpottuminen (-2 pois) yhdistettynä jakkien ja Beastien MAT statin kasvuun tuo PAttackit todella varteenotettavaksi taktiseksi elementiksi ja niitä tullaan näkemään melkein joka pelissä.
Anti infantryä on niin paljon ja se on niin vahvaa, että unitittien rooli masinassa tulee jatkossa olemaan melko kertakäyttöinen (vähän kuin moukat shakissa).
Jakkien ja biistien vahvistuminen lyöntivoimassa (MAT ja RAT) yhdistettynä siihen, että niiden kesto ei kasvanut (damageboxien määrä) tekee pelistä entistäkin brutaalimman ja pelit tulevat olemaan luonteeltaan räjähtäviä mättöjä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ne lyhenevät kestoltaan.
Lyöntivoiman kasvu suhteessa kestoon tekee pelistä jonkin verran "shakkimaisempaa", eli yksittäisten elementtien vaihtaminen vastustajan elementteihin korostuu.
--Myös esim magical attackeja on pelissä jaossa enemmän, eli invujoukkoja ei enää ole samalla tavalla kuin ennen.
Peli on aloittelijaystävällisempi, koska yksittäisillä modeleilla on vähemmän sääntöjä ja ne on paremmin kikrjoitettu (helpompi tajuta)
Pari peliä pelanneena ajattelin, että olisi kiva vähän puida aiheesta, eli "Miten MK2 muutokset ovat vaikuttaneet WM/H pelien luonteeseen"
Itselläni tuli pari juttua mieleen. Muistakaa, että olen pelannut vasta 2 peliä. Kommentoikaa ihmeessä :) -->
Power attackien helpottuminen (-2 pois) yhdistettynä jakkien ja Beastien MAT statin kasvuun tuo PAttackit todella varteenotettavaksi taktiseksi elementiksi ja niitä tullaan näkemään melkein joka pelissä.
Anti infantryä on niin paljon ja se on niin vahvaa, että unitittien rooli masinassa tulee jatkossa olemaan melko kertakäyttöinen (vähän kuin moukat shakissa).
Jakkien ja biistien vahvistuminen lyöntivoimassa (MAT ja RAT) yhdistettynä siihen, että niiden kesto ei kasvanut (damageboxien määrä) tekee pelistä entistäkin brutaalimman ja pelit tulevat olemaan luonteeltaan räjähtäviä mättöjä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ne lyhenevät kestoltaan.
Lyöntivoiman kasvu suhteessa kestoon tekee pelistä jonkin verran "shakkimaisempaa", eli yksittäisten elementtien vaihtaminen vastustajan elementteihin korostuu.
--Myös esim magical attackeja on pelissä jaossa enemmän, eli invujoukkoja ei enää ole samalla tavalla kuin ennen.
Peli on aloittelijaystävällisempi, koska yksittäisillä modeleilla on vähemmän sääntöjä ja ne on paremmin kikrjoitettu (helpompi tajuta)
Re: Tiukkaa analyysiä MK2
Oliko tuossa jotain uutta? Minusta tuo on vain paluuta takaisin Primen henkeen. Primellä tarkoitan sitä aitoa alkuperäistä, mustavalkokuvitettua kirjaa, en mitään kirjavalehtistä muovifiguja ennakoivaa remixiä. Silloin jaakot olivat jaakkoja, miehet miehiä ja soolot Eiryksiä, controll alue vain mitattiin vaan ei matkoja controll alueella.
Enemmän tuntuu, että peli on sooloistumassa. Jalkaväkeä hillittiin, mutta tarjolla olisi yhä enemmän yhä maukkaampia sooloja, jotka eivät maksa juur mittään.
Tekisi mieli järjestää nostalgia turnee.
Enemmän tuntuu, että peli on sooloistumassa. Jalkaväkeä hillittiin, mutta tarjolla olisi yhä enemmän yhä maukkaampia sooloja, jotka eivät maksa juur mittään.
Tekisi mieli järjestää nostalgia turnee.
Musta kyllä vaikuttas että soolojakin nerffattiin. Esim drakhun ja vilmon... Pistä esimerkkejä?
Mitä? Soolothan juuri maksavat paljon ja unitit vähän verrattuna vanhaan. Ja joo, nykyäänkin sooloissa on jotain hassuja tapauksia kyllä, esimerkiksi tuore cryxin seireeni - osaa kaiken kahdella pisteellä, tosin se ei teekään mitään överiä kuten ennen vanhaan aika monetkin soolot.
Jalkaväen suhteellisesta pehmenemisestä pitää kyllä olla samaa mieltä, nimittäin muutaman kerran on jo käynyt, että mosut ovat loppuneet laudalta ja soolot ja jaskojen rämät ovat jääneet enää kikkailemaan. Mikä on kyllä ihan cool kehityssuunta CBT:tä päin, tosin ei ihan niin hassuksi, kun robotit eivät ole ihan niin isoja... Kertakäyttöiseksi en silti vielä nimittäisi, kyllä mosuille riittää kuitenkin jämyjä buffauksia sieltä täältä, ja mosujakin on pienempiä ja isompia.
Yksi hienoimpia korjauksia on kyllä se, että stationary ja knockdown lähtevät focuksella pois, jolloin kovien nappuloiden tylsä neutraloiminen ei ole enää aivan triviaalia, ja isoja kalliita figuja kannattaa ottaa.
Jaskojen kesto itse asiassa muuten kasvoi! Nimittäin nyt pitää rikkoa jokainen boksi, ennenkuin ne lakkaavat liikkumasta, ennenhän oli se kolme neutraloitua järjestelmää. Kädetkin toimivat nyt rikkonaisinakin vielä joten kuten. Pelit ovat kyllä nopeutuneet, varmasti johtuen naurettavan erikoissääntöviidakon karsimisesta, erityisesti aktivaation ulkoisten liikkeiden yms.
Ampumisen ja taikomisen merkitys on kasvanut jonkin verran, kun näkeminen on helpompaa, kun normaalitilanteessa tuuman sisällä peesissä ei ole enää turvassa. Mutta lähistyskykyjä, kuten mainittua, on myös nostettu, niin tasapaino ei ole sanottavasti järkkynyt pyssyttelijöiden hyväksi.
Jalkaväen suhteellisesta pehmenemisestä pitää kyllä olla samaa mieltä, nimittäin muutaman kerran on jo käynyt, että mosut ovat loppuneet laudalta ja soolot ja jaskojen rämät ovat jääneet enää kikkailemaan. Mikä on kyllä ihan cool kehityssuunta CBT:tä päin, tosin ei ihan niin hassuksi, kun robotit eivät ole ihan niin isoja... Kertakäyttöiseksi en silti vielä nimittäisi, kyllä mosuille riittää kuitenkin jämyjä buffauksia sieltä täältä, ja mosujakin on pienempiä ja isompia.
Yksi hienoimpia korjauksia on kyllä se, että stationary ja knockdown lähtevät focuksella pois, jolloin kovien nappuloiden tylsä neutraloiminen ei ole enää aivan triviaalia, ja isoja kalliita figuja kannattaa ottaa.
Jaskojen kesto itse asiassa muuten kasvoi! Nimittäin nyt pitää rikkoa jokainen boksi, ennenkuin ne lakkaavat liikkumasta, ennenhän oli se kolme neutraloitua järjestelmää. Kädetkin toimivat nyt rikkonaisinakin vielä joten kuten. Pelit ovat kyllä nopeutuneet, varmasti johtuen naurettavan erikoissääntöviidakon karsimisesta, erityisesti aktivaation ulkoisten liikkeiden yms.
Ampumisen ja taikomisen merkitys on kasvanut jonkin verran, kun näkeminen on helpompaa, kun normaalitilanteessa tuuman sisällä peesissä ei ole enää turvassa. Mutta lähistyskykyjä, kuten mainittua, on myös nostettu, niin tasapaino ei ole sanottavasti järkkynyt pyssyttelijöiden hyväksi.
Joo pitää tyhjentää joka boxi, mutta koska nyt ei tarvitse käyttää lähellekään niin paljon fokusta jos meinaa jaskalla osua, tämä homma on helpottunut huomattavasti. Huomasin muuten loistavan keinon vähän "kiertää" käsien rikkoutumista, nimittäin headbutt :) Tulee mieleen monty pythonin black knight "I'll bite yer head off"Lassek kirjoitti:Jaskojen kesto itse asiassa muuten kasvoi! Nimittäin nyt pitää rikkoa jokainen boksi, ennenkuin ne lakkaavat liikkumasta, ennenhän oli se kolme neutraloitua järjestelmää. Kädetkin toimivat nyt rikkonaisinakin vielä joten kuten...
Itseä vähän harmittaa, kun noita Power Attackeja ei ole kyllä tullut käytettyä yhtään enempää kuin MKI aikaankaan. MKII pelejä on nyt alla päälle kolmisenkymmentä. Jotenkin aina sitä vaan pistää chargella mieluiten vastustajan jaskaa/beastia pakettiin. Noh, ehkä Cryxin kanssa tulisi joskus jotain hienoja kanaslämmejä. Tai kun joskus hommaa Seetherin, niin kyllähän Grab & Smash on aina kova juttu. Mutta MKII yleisestiottaen kyllä ollut hyvästä.
Viimeksi muokannut Draike, Pe 26.02.2010 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo niin siis jaska-jaska matseissa joo siis niin.finmirage kirjoitti:Joo pitää tyhjentää joka boxi, mutta koska nyt ei tarvitse käyttää lähellekään niin paljon fokusta jos meinaa jaskalla osua, tämä homma on helpottunut huomattavasti. Huomasin muuten loistavan keinon vähän "kiertää" käsien rikkoutumista, nimittäin headbutt :) Tulee mieleen monty pythonin black knight "I'll bite yer head off"Lassek kirjoitti:Jaskojen kesto itse asiassa muuten kasvoi! Nimittäin nyt pitää rikkoa jokainen boksi, ennenkuin ne lakkaavat liikkumasta, ennenhän oli se kolme neutraloitua järjestelmää. Kädetkin toimivat nyt rikkonaisinakin vielä joten kuten...
Musta ritarihan sanoi "I'll bite yer legs off"?
Power attackeista: Seether on kyllä päässyt loistamaan aina ilmaisella kahden käden heitolla. Slämmäilyä tulee käytettyä, mutta muita erikoisliikkeitä kyllä hyvin harvakseltaan. Esimerkiksi headbuttia tai tönäisyä en lie käyttänyt koskaan... Kuvittelisin, että sitten joskus, jos pitää viimeisen päälle hitsata joku reitti esim. pomonmurhalle, voi käyttää tuollaisia nysväyksiä, mutta ei kyllä muuten. Lukkoliikkeitä sentään joskus, niiden avulla jaskat voivat jumittaa toisiaan.
Tönäisyllä voi työntää omaa jakkia eteenpäin? Lisää threat rangea :)
Eikös niitä parin pojon sooloja ole joka faktiolla? Khadorilta taisivat nostaa manhunttereiden FA:ta 2, joten Yuri ei ole enää pakollinen toista varten. En oikein jaksa uskoa, että seinustan paladiinien hinta olisi pompsahtanut kolmeen. Wrackeista taisi tulla oikein kunnon bargain?
Jaakkojen hinta, laatu ja kestokyky on saatu ihan mukavalle tasolle. Siitä olen nostanut hattua ja nostan auliisti vielä uudelleenkin.
Ainoa minä tällä hetkellä tökkii on se, että yksiköillä on kaksi kokoluokkaa minimi ja maksimi. Toisinaan kaipaisi väliporrasta etenkin arvokkaamman yksikön kohdalla.
Jaakkojen hinta, laatu ja kestokyky on saatu ihan mukavalle tasolle. Siitä olen nostanut hattua ja nostan auliisti vielä uudelleenkin.
Ainoa minä tällä hetkellä tökkii on se, että yksiköillä on kaksi kokoluokkaa minimi ja maksimi. Toisinaan kaipaisi väliporrasta etenkin arvokkaamman yksikön kohdalla.
Tää oli niin ovelaa, etten ollut edes osannut ajatella. Slämmilläkin voi, mutta se voi sitten sattua, tämä on turvallista.finmirage kirjoitti:Tönäisyllä voi työntää omaa jakkia eteenpäin? Lisää threat rangea :)
Shphjoo, mutta soolot kaikkiaan maksavat suhteessa enemmän ja juuri niiltä on karsittu eniten ihmekikkoja ja törkytemppuja... Vertaa vaikka nyt uutta ja vanhaa Gormania tai Rengravea. Se seireeni nyt on varmaan uutta powercreeppiä... Arlanin tasoinen tai kovempi, muttei edes uniikki.Murhe kirjoitti:Eikös niitä parin pojon sooloja ole joka faktiolla? Khadorilta taisivat nostaa manhunttereiden FA:ta 2, joten Yuri ei ole enää pakollinen toista varten. En oikein jaksa uskoa, että seinustan paladiinien hinta olisi pompsahtanut kolmeen. Wrackeista taisi tulla oikein kunnon bargain?
Itsellä ongelmaksi tulee se ettei voi chargessa(IIRC) tehdä noita ja vievät initial attackit. Usein tulee vastaan tilanne jossa 2 perushyökkäystä ilmaiseksi on vain parempi kuin 1 power attack focuksella. Heittoja joskus tulee harrastettua kaataakseni high-def kohteen lähettyvillä jos vihu tekee siitä kannattavan.Runic kirjoitti:Itseä vähän harmittaa, kun noita Power Attackeja ei ole kyllä tullut käytettyä yhtään enempää kuin MKI aikaankaan.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Vaikka isossa kuvassa oonkin samaa mieltä, niin Gorman ei kyllä ole tässä vertailussa se paras kohde. Aikaisempaan nähden hinta on alempi ja lisäksi myös Rust-pommi on nykyisin AOE, vaikkakin tehottomampi. Aivan tajuttoman hyviä sooloja ovat myös mm. Tartarus, Kovnik Joe ja toki Retribuution tarjonta.Lassek kirjoitti: Shphjoo, mutta soolot kaikkiaan maksavat suhteessa enemmän ja juuri niiltä on karsittu eniten ihmekikkoja ja törkytemppuja... Vertaa vaikka nyt uutta ja vanhaa Gormania
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Jaa ok. Kattelin juuri, että ennenhän nuo pommiefektit pysyivät 3+:lla kiesin yli ja järkytyin, mutta enhän minä toisaalta sitä ykköslaitoksessa edes kokeillut...
Nyt kun tää luiskahti taas vähän arvokeskustelun puolelle (millasta pelin kuuluis kenenki mielestä olla :), niin otanpa sitten itsekin kantaa. Mun mielestä on hyvä, että vaikka sooloja ja unitteja nerffattiin suhteessa jakkeihin, niin niistä ei olla tehty ihan täysiä turskia. Ei peli ole sen parempi jos sitä pelataan pelkillä roboteilla, kuin jos niitä ei ole ollenkaan.
Onhan se nyt yleensä ottaen kivempaa, jos ostamasi ja maalaamasi model on pelissä hyvä!?
Olisko teillä näkemyksiä tuohon alkuperäseen teesiin, eli muuttuuko pelin luonne ja jos, niin miten?
Onhan se nyt yleensä ottaen kivempaa, jos ostamasi ja maalaamasi model on pelissä hyvä!?
Olisko teillä näkemyksiä tuohon alkuperäseen teesiin, eli muuttuuko pelin luonne ja jos, niin miten?
Mä yritin vaan puhua balanseerauksesta. Sori.
Ihan samaa mieltä olen; on se kiva, että mahdollisimman moni nappula on hyvä.
Katsoakseni uudessa masiinassa jaskat ovat nousseet siihen niille kuuluvaan tähtiosaan. Nehän paranivat aivan huikeasti ykköseen nähden. Battlegroupinlaajuiset efektit yleistyvät ja battlegroup-figut ovat ratkaisevasti vähemmän alttiita hirveimmille efekteille eli knockdownille ja stationarylle. Toinen piirre voisi olla ampumisen merkityksen kasvu, nimittäin kun, kuten mainitsin, tuuman peesin sääntö poistui sääntörungosta eli näköyhteyden saaminen on nyt aika triviaalia. Eikä ole enää sitä vammailua, että vain kiilan keulimmaista voi ampua.
Katsoakseni uudessa masiinassa jaskat ovat nousseet siihen niille kuuluvaan tähtiosaan. Nehän paranivat aivan huikeasti ykköseen nähden. Battlegroupinlaajuiset efektit yleistyvät ja battlegroup-figut ovat ratkaisevasti vähemmän alttiita hirveimmille efekteille eli knockdownille ja stationarylle. Toinen piirre voisi olla ampumisen merkityksen kasvu, nimittäin kun, kuten mainitsin, tuuman peesin sääntö poistui sääntörungosta eli näköyhteyden saaminen on nyt aika triviaalia. Eikä ole enää sitä vammailua, että vain kiilan keulimmaista voi ampua.
Toisaalta taas Jaakkojen ja Ratsuväen (vaikka jälkimmäisiä heikennettiin aika vahvasti) hyödyllisyyttä korostaa myöt isot baset, joiden takana pikkubaseiset voivat edelleen piileskellä, paitsi isobaseisia kukkulalta ampuvia vastaan tietenkin...Lassek kirjoitti:Mä yritin vaan puhua balanseerauksesta. Sori.
Give a warjack coal and you warm him for a day. Give a warjack an axe, and you warm him for his whole life... with coal ripped from the cold dead boilers of his enemies.
Noniin ei se näkeminen automaattista ole sentään.
Yleistä nysväystä muuten on vähentänyt tuo jv:n kenttäylennys... Ei tarvitse tuskailla kessun paikkaa melkein millään yksiköllä.
Yleistä nysväystä muuten on vähentänyt tuo jv:n kenttäylennys... Ei tarvitse tuskailla kessun paikkaa melkein millään yksiköllä.
Mun mielestä tuo vanha säännöstö, jossa kaikki tulitti aina jalkaväen pomon ekana hengiltä olikin typerä. Koko unitin deployment perustui aina siihen miten saada pomo mahdollisimman hyvin pois näkyvistä... --> not cool
Jooph eikä yhtään realistista. Ja kuka hullu haluaisi saada ylennyksen yksikön johtajaksi kun se on insta-kuolemantuomio :Dfinmirage kirjoitti:Mun mielestä tuo vanha säännöstö, jossa kaikki tulitti aina jalkaväen pomon ekana hengiltä olikin typerä. Koko unitin deployment perustui aina siihen miten saada pomo mahdollisimman hyvin pois näkyvistä... --> not cool
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Eikös jo muinaiset roomalaiset yrittäneet "sniputella" vastustajan johtajia ballistoilla? Kyllä komentoketjun katkaiseminen on aina ollut oleellinen osa sodankäyntiä.tneva82 kirjoitti:Jooph eikä yhtään realistista. Ja kuka hullu haluaisi saada ylennyksen yksikön johtajaksi kun se on insta-kuolemantuomio :Dfinmirage kirjoitti:Mun mielestä tuo vanha säännöstö, jossa kaikki tulitti aina jalkaväen pomon ekana hengiltä olikin typerä. Koko unitin deployment perustui aina siihen miten saada pomo mahdollisimman hyvin pois näkyvistä... --> not cool
Ongelma oli edellisessä laitoksessa se, että johtajan tappaminen oli tehty liian helpoksi. Nyt se on tehty mahdottomaksi. Muunlaisiakin ratkaisuja on eri peleissä tehty. Itse tykkäisin jostain cmd checkistä löytyisikö uutta halukasta vetovastuuseen, jonka saisi tehdä aina vuoronsa aluksi kunnes yksiköllä on johtaja.