Ork Kommandos
Ork Kommandos
Otetaan vastaan ehdotuksia minkä kokoisia yksiköitä Ork Kommandoja kannattaa laittaa eri pistekokoisissa armeijoissa (750, 1000, 1250, 1500 esim.), miten ne kannattaa varustaa ja miten niitä kannattaa pelata. Myös mielipiteitä Boss Snikrotista Kommandoryhmän pomona.
Re: Ork Kommandos
Boss Snikrot on varsin kätevä tapaus. Tietenkään tämän valittuasi et saa klawia, mutta jalkaväen teurastukseen tämä on varsin kätevä. Marinetkin kuolevat yms.
Itse Pitäisin kommandoja 10+ ryhminä, missä vain pistekoossa. Pienet ryhmät kuitenkin kuolevat nopeasti, eivätkä örkit pisteissä nyt niin paljoa maksa.
Snikrotia käytettäessä liekkaria, ilman snikrotia klawi ja liekkaria. Ovat kuitenkin ainoa järkevä örkkiyksikkö joka saa perusliekkareita. ;)
Itse Pitäisin kommandoja 10+ ryhminä, missä vain pistekoossa. Pienet ryhmät kuitenkin kuolevat nopeasti, eivätkä örkit pisteissä nyt niin paljoa maksa.
Snikrotia käytettäessä liekkaria, ilman snikrotia klawi ja liekkaria. Ovat kuitenkin ainoa järkevä örkkiyksikkö joka saa perusliekkareita. ;)
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
-
da' stormboy
Sanoisin että 10+ kommandoa, itse käyttäisin 10 + Snikrot.
Tässä hieman mielipiteitä Snikrotista:
-S5,A5,WS5 sekä hittien re-rollaus = Nam! (tietysti chargatessa A6 jaS6(joka instant killaa mm. (d)eldarit ja jotkut taut)) Hoitelee loistavasti light infantrya, etenkin muiden kommandojen kanssa!
-ambush rule on tietyissä tilanteissa aivan loistava! Pistät yksikön reserveen ja tuot sen vastustajan takaa, saattaa pilata suunnitelmat melko pätevästi.
-Snikrot on varsin karismaattinen ja hienon näköinen johtaja kommandoille, vastustajasi saattaa pelätä sitä enemmän kuin on tarpeellista joka on tietysti hyväksi muille yksiköillesi (ihana psylologinen sodankäynti!)
Halpa ja hyvä yksikkö, itse aion convata mutta valmiittenkin ostaminen on ihan hyvä idea.
=)
Tässä hieman mielipiteitä Snikrotista:
-S5,A5,WS5 sekä hittien re-rollaus = Nam! (tietysti chargatessa A6 jaS6(joka instant killaa mm. (d)eldarit ja jotkut taut)) Hoitelee loistavasti light infantrya, etenkin muiden kommandojen kanssa!
-ambush rule on tietyissä tilanteissa aivan loistava! Pistät yksikön reserveen ja tuot sen vastustajan takaa, saattaa pilata suunnitelmat melko pätevästi.
-Snikrot on varsin karismaattinen ja hienon näköinen johtaja kommandoille, vastustajasi saattaa pelätä sitä enemmän kuin on tarpeellista joka on tietysti hyväksi muille yksiköillesi (ihana psylologinen sodankäynti!)
Halpa ja hyvä yksikkö, itse aion convata mutta valmiittenkin ostaminen on ihan hyvä idea.
=)
Suuren örkkijohtajan sanoin: Lets stomp sum 'umies!
Kommandot on hyviä, varsinkin heikkoja ja/tai ampuvia vastaan. En ole itse koittanut mutta olen nähny kyl matseja jossa on käytetty :) Snikrotin kanssa pääsee valitsemaan mieleisensä reunan, ja aika isolla mahollisuudella pääset käsiksi vastustajan heikkoihi unitteihin. Esim tauta vastaan uskon että tarvit minimimäärän niitä, koska parikin örkkiä voittaa taut closiksessa ja ei kuitenkaan selviä siitä eteenpäin,keep it cheap.
Marine armeijoita vastaan ottaisin ehkä jo klawin, tai enemmän commandoja, nimittäin kerran 10 kommandoa sai turpiin mun viideltä havocilta meleessä :) klawi on marineitten pahin pelko.
Marine armeijoita vastaan ottaisin ehkä jo klawin, tai enemmän commandoja, nimittäin kerran 10 kommandoa sai turpiin mun viideltä havocilta meleessä :) klawi on marineitten pahin pelko.
"Entä mitä syötte aamupalaksi? Minkäväriset kalsarit teillä on?" - Matti Niemelä.
Blood for the blood God! Skulls for the skull throne! Milk for the Khorne flakes!
Blood for the blood God! Skulls for the skull throne! Milk for the Khorne flakes!
-
da' stormboy
Keep it CHEAP? Kymmenen pistettä modeli, eihän yksiköstä kallista saa vaikka pistäisi mitä claweja sun muuta.Lumppu kirjoitti:Kommandot on hyviä, varsinkin heikkoja ja/tai ampuvia vastaan. En ole itse koittanut mutta olen nähny kyl matseja jossa on käytetty :) Snikrotin kanssa pääsee valitsemaan mieleisensä reunan, ja aika isolla mahollisuudella pääset käsiksi vastustajan heikkoihi unitteihin. Esim tauta vastaan uskon että tarvit minimimäärän niitä, koska parikin örkkiä voittaa taut closiksessa ja ei kuitenkaan selviä siitä eteenpäin,keep it cheap.
Ja marineita vastaan todellakin ei niin hyödyllinen yksikkö.
Kymmenen pistettä per modeli on melkein tuplasti enemmän mitä perusörkki kustantaa. Yksikön pistehinnan kallius on aina suhteessa siihen mitä niillä pisteillä saa. 200 pistettä on kallis hinta 10 kommandoörkistä kun niitä voi samaan hintaan saada 30 normiörkkiä.da' stormboy kirjoitti:Keep it CHEAP? Kymmenen pistettä modeli, eihän yksiköstä kallista saa vaikka pistäisi mitä claweja sun muuta.
Ja marineita vastaan joutuu yleensä hyökkäämään rapidfirettävien bolttereiden läpi. Ihan mielellään sitä tuo yksikön tai pari suoraan vastustajan linjoihin ilman tulituksen läpi syöksymistä.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
- Haizelhoff
- Valvoja
Kilpailee lootien kanssa elites sloteista, mutta kyllä voisin kuvitella toimivan ampuvia armeijoita vastaan. Hyvä pelaaja estää sua pääsemästä kommandoilla suoraan reservistä johonkin kovaan yksikköön käsiksi, mutta kaikki liha muuri jonka se joutuu siihen käyttämään on pois boyzien tieltä.
Itse ottaisin kommandojen kanssa aina snikrotin, ja en liikaa pisteitä itse yksikköön käyttäisi. Yksikön efekti on enemmän psykologinen, kun se pakottaa vastustajan muuttamaan taktiikoitaan counteroimaan kommandot. Isommissa peleissä voi jo ottaa sen kymmenen kommandoa ja snikrotin, mutta pienemmissä ei välttämättä sitäkään tarvita. Merkittävintä on se että örkki-yksikkö SAATTAA ilmaantua linjojen taakse tappamaan sen heavy weapon yksikön tai puhkomaan sen tankin.
Kannattaa myös muistaa että kommandoja voi käyttää puhtaasti infiltroiden, saa niitä lisätuumia pois siitä itsensä ja vihollisen välistä, ja pääsee aikaisemmin sitomaan niitä ampuvia yksiköitä, mutta itse en näe tätä kovin tehokkaana taktiikkana. Silloin yksikön pitäisi olla melko suuri, ja näin ollen melko kallis. Koptat ovat tässä paljon parempia.
Itse ottaisin kommandojen kanssa aina snikrotin, ja en liikaa pisteitä itse yksikköön käyttäisi. Yksikön efekti on enemmän psykologinen, kun se pakottaa vastustajan muuttamaan taktiikoitaan counteroimaan kommandot. Isommissa peleissä voi jo ottaa sen kymmenen kommandoa ja snikrotin, mutta pienemmissä ei välttämättä sitäkään tarvita. Merkittävintä on se että örkki-yksikkö SAATTAA ilmaantua linjojen taakse tappamaan sen heavy weapon yksikön tai puhkomaan sen tankin.
Kannattaa myös muistaa että kommandoja voi käyttää puhtaasti infiltroiden, saa niitä lisätuumia pois siitä itsensä ja vihollisen välistä, ja pääsee aikaisemmin sitomaan niitä ampuvia yksiköitä, mutta itse en näe tätä kovin tehokkaana taktiikkana. Silloin yksikön pitäisi olla melko suuri, ja näin ollen melko kallis. Koptat ovat tässä paljon parempia.
-
da' stormboy
Kyllä olen yhä sitä mieltä että kymmenen pistettä on vähän. Mitä maksaakaan taun PERUSSOTILAS?! Ja kommandot ovat sentään INFILTREITTAAVIA ELIITTEJÄ! Sanoisin että kyllä se halpaa on.Scoundrel kirjoitti:Kymmenen pistettä per modeli on melkein tuplasti enemmän mitä perusörkki kustantaa. Yksikön pistehinnan kallius on aina suhteessa siihen mitä niillä pisteillä saa. 200 pistettä on kallis hinta 10 kommandoörkistä kun niitä voi samaan hintaan saada 30 normiörkkiä.da' stormboy kirjoitti:Keep it CHEAP? Kymmenen pistettä modeli, eihän yksiköstä kallista saa vaikka pistäisi mitä claweja sun muuta.
Ja marineita vastaan joutuu yleensä hyökkäämään rapidfirettävien bolttereiden läpi. Ihan mielellään sitä tuo yksikön tai pari suoraan vastustajan linjoihin ilman tulituksen läpi syöksymistä.
Ja perun sanani hyödyllisyydestä marineita vastaan, otat vain pieniä yksiköitä ja sidot marsut klosikseen niin että luotisade poikien niskaan vähenee, kyllä ne silti pienissä uhrattavissa yksiköissä toimivat.
Mitä maksaa dreadnought? Entä land raider? Ja mitä merkitystä sillä on kommandojen kustannustehokkuuteen nähden?da' stormboy kirjoitti:Kyllä olen yhä sitä mieltä että kymmenen pistettä on vähän. Mitä maksaakaan taun PERUSSOTILAS?! Ja kommandot ovat sentään INFILTREITTAAVIA ELIITTEJÄ! Sanoisin että kyllä se halpaa on.Scoundrel kirjoitti:Yksikön pistehinnan kallius on aina suhteessa siihen mitä niillä pisteillä saa. 200 pistettä on kallis hinta 10 kommandoörkistä kun niitä voi samaan hintaan saada 30 normiörkkiä.
10 pistettä on toki vähemmän kuin 15. Mutta se ei varmaankaan ollut tässä se mielenkiintoinen pointti. Tai jos sinun mielestäsi on niin asiasta ei varmaan tarvitse sen enempää keskustella.
Kommandot on koptien ohella örkkikirjan ainoa outflankkaava yksikkö ja kirjan paras lähitaisteleva outflankkaava yksikkö. Sen takia sitä lisähintaa voisi kuvitella maksavansa. Lisäksi se on burnaboyzejä halvempi tapa saada liekinheittimiä. Mutta siinäpä ne syyt minkä takia kommandoja voisin kuvitella pelaavani ovatkin.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
-
da' stormboy
No joo, onhan se totta että saat 10 kommandon hinnalla melkein 20 poikaa, mutta pystyvätkö ne infiltreittaamaan? Örkkien tarkoitus on päästä nopeasti lähelle, ja tässä suhteessa kommandothan ovat täydellisiä. Kymmenen pistettä ei ole liikaa eikä liian vähän kommandosta. Kymmentä taun perussotilasta vastaan saat saman verran kommandoja.
Niin, ja ne 10 taun perussotilasta ampuvat ne kommandot heti kun ne siihen pöydälle on isketty... Ei ole olennaista verrata muitten armeijoiden yksiköiden, vaan oman. Jos nyt jätetään ne taun firewarriorit tämän topicin ulkopuolelle, ok?da' stormboy kirjoitti:No joo, onhan se totta että saat 10 kommandon hinnalla melkein 20 poikaa, mutta pystyvätkö ne infiltreittaamaan? Örkkien tarkoitus on päästä nopeasti lähelle, ja tässä suhteessa kommandothan ovat täydellisiä. Kymmenen pistettä ei ole liikaa eikä liian vähän kommandosta. Kymmentä taun perussotilasta vastaan saat saman verran kommandoja.
"That which is unknown and unseen always commands the greatest fear." -Culexus Temple
Turha sitä kommandojen hintaa on verrata muiden armeijoiden yksiköihin kuten natura totesikin.da' stormboy kirjoitti:No joo, onhan se totta että saat 10 kommandon hinnalla melkein 20 poikaa, mutta pystyvätkö ne infiltreittaamaan? Örkkien tarkoitus on päästä nopeasti lähelle, ja tässä suhteessa kommandothan ovat täydellisiä. Kymmenen pistettä ei ole liikaa eikä liian vähän kommandosta. Kymmentä taun perussotilasta vastaan saat saman verran kommandoja.
Jos verrataan perusörkkipoikiin kommandoja niin maksat 4 extrapistettä per örkki kyvystä infiltratata tai outflankata ja yhden paremmasta initiativestä.
Siinä faktat, stormboy.
Jos olet sitä mieltä, että nämä boostit +4 pisteellä on halpaa, niin okei.
Turha kuitenkin verrata viherihojesi hintaa muiden armeijoiden yksiköihin.
Örkkien eliitti saattaa olla saman hintainen kuin toisen armyn troop choice
SO WHAT??
Et sinä voi örkkiarmeijaasi firewarruja ostaa...
Lisää warhammer puujalkavitsejä: Millä nimellä kutsutaan greenskinpelaajan nerd ragea?
Animosityn failaaminen :D
Koettakaa ymmärtää örkki pelaajia, he ovat välillä aika yksinkertaisia. ;)
-
da' stormboy
Meinaan vaan että jos pelaat tauta vastaan niin trooppi yksikköä vastaan saat itse eliitti yksikön.danmed kirjoitti:Turha sitä kommandojen hintaa on verrata muiden armeijoiden yksiköihin kuten natura totesikin.da' stormboy kirjoitti:No joo, onhan se totta että saat 10 kommandon hinnalla melkein 20 poikaa, mutta pystyvätkö ne infiltreittaamaan? Örkkien tarkoitus on päästä nopeasti lähelle, ja tässä suhteessa kommandothan ovat täydellisiä. Kymmenen pistettä ei ole liikaa eikä liian vähän kommandosta. Kymmentä taun perussotilasta vastaan saat saman verran kommandoja.
Jos verrataan perusörkkipoikiin kommandoja niin maksat 4 extrapistettä per örkki kyvystä infiltratata tai outflankata ja yhden paremmasta initiativestä.
Siinä faktat, stormboy.
SO WHAT??
NO COMMENTS, sanoit saman jo aikaisemmin ja mielestäni vastasin siihen jo edellisessä viestissäni.da' stormboy kirjoitti:Meinaan vaan että jos pelaat tauta vastaan niin trooppi yksikköä vastaan saat itse eliitti yksikön.danmed kirjoitti:Turha sitä kommandojen hintaa on verrata muiden armeijoiden yksiköihin kuten natura totesikin.da' stormboy kirjoitti:No joo, onhan se totta että saat 10 kommandon hinnalla melkein 20 poikaa, mutta pystyvätkö ne infiltreittaamaan? Örkkien tarkoitus on päästä nopeasti lähelle, ja tässä suhteessa kommandothan ovat täydellisiä. Kymmenen pistettä ei ole liikaa eikä liian vähän kommandosta. Kymmentä taun perussotilasta vastaan saat saman verran kommandoja.
Siinä faktat, stormboy.
SO WHAT??
Jos topicissa on vielä jotain käsittelemättä niin eiköhän mentäisi eteenpäin ja unohdettaisi firewarriorit, voit tehdä niistä sitten oman topicin, OKEI????
Pyydän, älä vastaa...
Lisää warhammer puujalkavitsejä: Millä nimellä kutsutaan greenskinpelaajan nerd ragea?
-
da' stormboy
Tunnen itseni väärinymmärretyksi. :(
No ihan sama, lopetan tän mun tyhmän inttämisen niin saa OIKEAT kommentit tilaa. Vielä siitä että burnat on hyödyllisiä, toisaalta voit ampua esim. kaartia tai nidien pienimpiä vastaan, marsuja vastaan sen sijaan klosiksessa power weaponina. Ja joskus sen Snikrotin voi vaihtaa clawiin, on kuitenkin melko kallis.
No ihan sama, lopetan tän mun tyhmän inttämisen niin saa OIKEAT kommentit tilaa. Vielä siitä että burnat on hyödyllisiä, toisaalta voit ampua esim. kaartia tai nidien pienimpiä vastaan, marsuja vastaan sen sijaan klosiksessa power weaponina. Ja joskus sen Snikrotin voi vaihtaa clawiin, on kuitenkin melko kallis.
Miksi kukaan ottaisi kommandoja ilman snikrottia? Kommandot ovat eliteä, joten eivät scoraa niitä laitojen vähemmän puolustettuja objektiiveja. Snikrotilla ne saadaan oikeaan paikkaan useimpia vastustajia vastaan.
Kaartilla örkkejä vastaan pelatessa olen aika monta kertaa joutunut Snikrottia kiroamaan. Se pakottaa muuttamaan omaa deploymenttia epäoptimaaliseksi ja pääsee helposti assaulttamaan tukiyksiköihin niin, että siihen on pakko reagoida. Todennäköisesti Snikrot yksikköineen tekee vähintään oman pistemääränsä verran vahinkoa (ainakin kaartia vastaaN) ja siinä ohessa pakottaa vastustajan ensin varautumaan Snikrottiin ja lisäksi: Snikrot tulee kentälle niillä samoilla vuoroilla kuin muukin örkkiarmeja pääsee iholle. Kahdesta eri suunnasta tulevat assaultit estävät tehokkaan syvyyden käytön puolustettaessa.
Kaikkia vastaanhan Snikrotti kommandoineen ei tietenkään toimi. Esimerkiksi mekanisoitu kaaokseni ei juuri ole kommandoista kiinnostunut, kun siellä takalinjalla ei ole välttämättä yhtään mitään.
Kaartilla örkkejä vastaan pelatessa olen aika monta kertaa joutunut Snikrottia kiroamaan. Se pakottaa muuttamaan omaa deploymenttia epäoptimaaliseksi ja pääsee helposti assaulttamaan tukiyksiköihin niin, että siihen on pakko reagoida. Todennäköisesti Snikrot yksikköineen tekee vähintään oman pistemääränsä verran vahinkoa (ainakin kaartia vastaaN) ja siinä ohessa pakottaa vastustajan ensin varautumaan Snikrottiin ja lisäksi: Snikrot tulee kentälle niillä samoilla vuoroilla kuin muukin örkkiarmeja pääsee iholle. Kahdesta eri suunnasta tulevat assaultit estävät tehokkaan syvyyden käytön puolustettaessa.
Kaikkia vastaanhan Snikrotti kommandoineen ei tietenkään toimi. Esimerkiksi mekanisoitu kaaokseni ei juuri ole kommandoista kiinnostunut, kun siellä takalinjalla ei ole välttämättä yhtään mitään.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
Kommandoja ottaessa kannattaa muistaa että vaikka infiltrointi ja muu fluffi onkin ihan kivaa, samassa hintaluokassa pyörii samankokoiset trukkipojat joilla samat kilut ja kalut(nobi klawilla ja BP:llä). Kyseinen ryhmä scorettaa, toisin kuin kommandot ja on nopeampi infiltroinnista huolimatta. Eli jättäisin Kommandot ilman Snikrottia kotiin ilman pätevää syytä.
Snikrotin kanssa ko. posse taas kannattaa ottaa, sillä jo se jos saa peloteltua vihollisen tulitukiyksiköt kauemmas pöydänreunasta on örille voitto kun muulla armeijalla on lyhyempi matka käsirysyyn. Eikä ryhmä itsessäänkään mikään turha ole, snikrot laittaa kyllä re-rolleillaan tankit taka-armorista rullalle ja burnilla voi leikata parempaa panssaria klosiksessa tai grillailla kevyempää.
Squirreli tuossa mainitsikin että joitain armeijoita vastaan kommandot kera snikrotin ovat kuitenkin vähän turhempia, joten siksi ehkä suosittelisin niiden pitämistä minimikokoisina. Varsinkin kun Snikrotilta puuttuu boss pole jolloin jokainen moraalitesti on melko fataali (=paljon pois juoksevia pisteitä), ja todelliset tekijämiehet ovat Snikrot ja erikoisaseet jolloin turhia ruumiita ei tarvita. niitä perusboyzejä saa, kuten jo todettiin, troopeiksi 4pts halvemmalla.
Snikrotin kanssa ko. posse taas kannattaa ottaa, sillä jo se jos saa peloteltua vihollisen tulitukiyksiköt kauemmas pöydänreunasta on örille voitto kun muulla armeijalla on lyhyempi matka käsirysyyn. Eikä ryhmä itsessäänkään mikään turha ole, snikrot laittaa kyllä re-rolleillaan tankit taka-armorista rullalle ja burnilla voi leikata parempaa panssaria klosiksessa tai grillailla kevyempää.
Squirreli tuossa mainitsikin että joitain armeijoita vastaan kommandot kera snikrotin ovat kuitenkin vähän turhempia, joten siksi ehkä suosittelisin niiden pitämistä minimikokoisina. Varsinkin kun Snikrotilta puuttuu boss pole jolloin jokainen moraalitesti on melko fataali (=paljon pois juoksevia pisteitä), ja todelliset tekijämiehet ovat Snikrot ja erikoisaseet jolloin turhia ruumiita ei tarvita. niitä perusboyzejä saa, kuten jo todettiin, troopeiksi 4pts halvemmalla.
- Khorne Marien
Pahoittele nostoa, mutta kysymykseni liittyy aiheeseen, eli montako yksikköä kommandoja kannattaisi käyttää 1,5k/1,75k peleissä? Yksi 15 kommandon yksikkö vai enemmän?
- Kardinaali
- Viesti:
Itse ehkä ottaisin vain sen yhden ryhmän jossa se snikkrot. Ryhmän suuruus siinä 10-15 välillä. Useampi ryhmä outflankista kuulostaa toki kovalta, mutta ainoastaan snikkrotin ryhmä saa päättää reunan mistä saapuu. Loput tulevat randomilla, eivätkä edes pysty tulemaan vihollisen taakse. Pistehinta kommandoissa useamman ryhmän oton jälkeen alkaa syödä sitä muuta armeijaa pahasti.
Viimeksi muokannut Kardinaali, Ti 26.10.2010 02:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.