BattleScribe - ilmainen ohjelma listojen tekoon
BattleScribe - ilmainen ohjelma listojen tekoon
Olen pitkään etsinyt hyvää ohjelmaa armeijalistojen tekemiseen. Käytän pääasiassa Macia, joten Army Builder ei ole vaihtoehto. Tiedän kyllä, että listoja voi tehdä helposti vaikka Excelillä tai jopa ihan kynällä ja paperilla, mutta eihän puututa siihen tässä topicissa?
Muutama kuukausi sitten törmäsin ilmaiseen, beta-vaiheessa olevaan, brittiläisen Jonathan Taylorin kehittämään BattleScribeen, jossa on äärettömästi potentiaalia. Olen seurannut ohjelman elinkaarta, keskustellut kehittäjän kanssa ja osallistunut itsekin projektiin tekemällä Daemonhunters katalogin käytettäväksi ohjelmassa.
Tämän postauksen tarkoitus on yksinkertaisesti mainostaa BattleScribea, ja ei, minä en saa tästä hyvästä mitään. Ohjelma on vain juuri sellainen kuin mitä olen pitkään kaivannut ja kehittynyt muutaman version aikana paljon eteenpäin. Itse asiassa olen aika yllättynyt siitä, että kukaan täällä ole vielä ottanut kyseistä softaa puheeksi. Täytynee johtua siitä, ettei kehittäjä ole mainostanut projektia juuri missään, vaikka syytä olisi.
Ei BattleScribe ole mitenkään täydellinen. Ei tietenkään. Catalogeissa ja toimintalogiikassa on paikoin pieniä virheitä, toisinaan isompiakin. Hienointa projektissa on kuitenkin se, että kehittäjä on omistautunut projektille. Uusia versioita tulee parin viikon välein ja uusia katalogeja jatkuvasti. Tällä hetkellä ainoa tuettu pelijärjestelmä on 40k ja katalogeja (Codex) on 15 armeijalle, mutta tuki FaBalle ja Warmachinellekin on tulossa. Tietenkin myös tuki kaikille käyttöjärjestelmille on ihailtavaa.
BattleScribella on oma UserVoice-sivunsa, jossa käyttäjät saavat äänestää mitä ominaisuuksia ohjelmiston seuraavaan versioon halutaan. Systeemi on järjettömän kätevä sekä kehittäjän, että käyttäjän näkökulmasta. UserVoiceen on helppo lisätä omia toiveita tai ilmoittaa esimerkiksi väärästä pistehinnasta katalogissa. Äänestysten perusteella kehittäjä tietää sitten poimia kaikkein halutuimmat ominaisuudet seuraaviin versioihin. Itse olen muutaman kuukauden aikana ehdottanut monta muutosta pääasiassa ohjelmiston käyttöliittymään ja ilahtunut kovasti siitä, miten hyvin kehitysehdotukset otetaan vastaan ja toteutetaan.
BattleScribeen kuuluu listaeditorin lisäksi katalogieditori, jolla voi luoda ja muokata katalogeja, sekä pelijärjestelmäeditori, jolla vastaavasti luodaan järjestelmien sääntöjä. Näillä työkaluilla on helppo tukea ohjelmiston kehitystä. Yksinkertaisin tapa osallistua kehittämiseen on etsiä virheitä nykyisistä katalogeista ja huomauttaa niistä UserVoiceen. Jos kiinnostusta on enemmän voi katalogeja korjata itse (tästä on hyvä kertoa kehittäjälle vaikka sähköpostitse, sillä joku toinen saattaa kirjoittaa samaa katalogia puhtaaksi jossain toisaalla) tai luoda kokonaan uusia. Esimerkiksi Witch Huntereiden ja Black Templarien tiedot puuttuvat vielä kokonaan!
Kokeile BattleScribea. Jos et pidä ohjelmasta, postaa UserVoiceen mikä on vialla. Jos huomaat ohjelmassa puutteita, mieti miten sinä voisit auttaa sen kehittämisessä.
Muutama kuukausi sitten törmäsin ilmaiseen, beta-vaiheessa olevaan, brittiläisen Jonathan Taylorin kehittämään BattleScribeen, jossa on äärettömästi potentiaalia. Olen seurannut ohjelman elinkaarta, keskustellut kehittäjän kanssa ja osallistunut itsekin projektiin tekemällä Daemonhunters katalogin käytettäväksi ohjelmassa.
Tämän postauksen tarkoitus on yksinkertaisesti mainostaa BattleScribea, ja ei, minä en saa tästä hyvästä mitään. Ohjelma on vain juuri sellainen kuin mitä olen pitkään kaivannut ja kehittynyt muutaman version aikana paljon eteenpäin. Itse asiassa olen aika yllättynyt siitä, että kukaan täällä ole vielä ottanut kyseistä softaa puheeksi. Täytynee johtua siitä, ettei kehittäjä ole mainostanut projektia juuri missään, vaikka syytä olisi.
Ei BattleScribe ole mitenkään täydellinen. Ei tietenkään. Catalogeissa ja toimintalogiikassa on paikoin pieniä virheitä, toisinaan isompiakin. Hienointa projektissa on kuitenkin se, että kehittäjä on omistautunut projektille. Uusia versioita tulee parin viikon välein ja uusia katalogeja jatkuvasti. Tällä hetkellä ainoa tuettu pelijärjestelmä on 40k ja katalogeja (Codex) on 15 armeijalle, mutta tuki FaBalle ja Warmachinellekin on tulossa. Tietenkin myös tuki kaikille käyttöjärjestelmille on ihailtavaa.
BattleScribella on oma UserVoice-sivunsa, jossa käyttäjät saavat äänestää mitä ominaisuuksia ohjelmiston seuraavaan versioon halutaan. Systeemi on järjettömän kätevä sekä kehittäjän, että käyttäjän näkökulmasta. UserVoiceen on helppo lisätä omia toiveita tai ilmoittaa esimerkiksi väärästä pistehinnasta katalogissa. Äänestysten perusteella kehittäjä tietää sitten poimia kaikkein halutuimmat ominaisuudet seuraaviin versioihin. Itse olen muutaman kuukauden aikana ehdottanut monta muutosta pääasiassa ohjelmiston käyttöliittymään ja ilahtunut kovasti siitä, miten hyvin kehitysehdotukset otetaan vastaan ja toteutetaan.
BattleScribeen kuuluu listaeditorin lisäksi katalogieditori, jolla voi luoda ja muokata katalogeja, sekä pelijärjestelmäeditori, jolla vastaavasti luodaan järjestelmien sääntöjä. Näillä työkaluilla on helppo tukea ohjelmiston kehitystä. Yksinkertaisin tapa osallistua kehittämiseen on etsiä virheitä nykyisistä katalogeista ja huomauttaa niistä UserVoiceen. Jos kiinnostusta on enemmän voi katalogeja korjata itse (tästä on hyvä kertoa kehittäjälle vaikka sähköpostitse, sillä joku toinen saattaa kirjoittaa samaa katalogia puhtaaksi jossain toisaalla) tai luoda kokonaan uusia. Esimerkiksi Witch Huntereiden ja Black Templarien tiedot puuttuvat vielä kokonaan!
Kokeile BattleScribea. Jos et pidä ohjelmasta, postaa UserVoiceen mikä on vialla. Jos huomaat ohjelmassa puutteita, mieti miten sinä voisit auttaa sen kehittämisessä.
Re: BattleScribe - ilmainen ohjelma listojen tekoon
Hei toihan on hienoa. Tosiaan itsekin käytän kotona pelkästään macia joten tämä on tervetullut ohjelma.
Tarvii vaan kokeilla ja saada ne faban tiedot tuonne tungettua. Varmaan alkuun pitää tehdä itse omat omaan käyttöön.
Tarvii vaan kokeilla ja saada ne faban tiedot tuonne tungettua. Varmaan alkuun pitää tehdä itse omat omaan käyttöön.
WH40K: Daemons of Tzeentch, Thousand Sons
AoS: Disciples of Tzeentch, Kharadron Overlords
LotR: Forces of Good, Forces of Evil
WM: Undead, Bretonnia
WHFB: Bretonnia
Hyvin lupaavan näköinen ohjelma pikaisella testauksella.
Erittäin lupaavan näköinen ohjelma yhden listan valmistuttua. Mukavan simppeli ja helppokäyttöinen. Bongasin tuolta sivuilta FaBan pelisysteemin olevan valmis. Voiko nyt laittaa kortensa tekoon esimerkiksi luomalla pohjan vaikkapa oman armeijansa cat. ille?
Tässä huomaa hyvin miten nopeaan tahtiin noita päivityksiä tulee. Kannattaa ehdottomasti alkaa tekememään katalogia, jos innostusta riittää. Suosittelen kuitenkin heittämään kehittäjälle mailia, ettei kyseistä kirjaa ole jo aloitettu. Näin et joudu tekemään turhaa työtä ja varmistat nimesi osallistuneiden listalla. :)Drumavatic kirjoitti:Bongasin tuolta sivuilta FaBan pelisysteemin olevan valmis. Voiko nyt laittaa kortensa tekoon esimerkiksi luomalla pohjan vaikkapa oman armeijansa cat. ille?
Hienoa että joku taas lähtenyt tälläistä projektia vetämään :)
Space Wolfien wargearien pistehinnat on tosin aika pahasti kierossa, kun joka yksikölle maksaa vähän eri määriä samat jutut.
Space Wolfien wargearien pistehinnat on tosin aika pahasti kierossa, kun joka yksikölle maksaa vähän eri määriä samat jutut.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Löysin Catalogue editorista kohdan johon voi sisällyttää yksityikohtaisesti sääntöjä. Mitä mieltä olette, onko tämä jo vähän liikaa GW:n omaisuuden rikkomista?
Millä asteikolla muuten menette GW:n kunnioituksessa. Kopioitteko statsitkin ohjelmaan, vai vain pistetiedot ja nimet jne.?
Millä asteikolla muuten menette GW:n kunnioituksessa. Kopioitteko statsitkin ohjelmaan, vai vain pistetiedot ja nimet jne.?
Korjaa tai välitä tieto eteenpäin, niin saadaan hyvä versio eteenpäin.Deetwo kirjoitti:Space Wolfien wargearien pistehinnat on tosin aika pahasti kierossa, kun joka yksikölle maksaa vähän eri määriä samat jutut.
Tähän asti noissa katalogeissa ei ole ollut statseja tai sääntöjä. Tietääkseni ainoa, jossa ne on yksityiskohtaisesti on itse tekemäni DH-katalogi. Osasyy tähän oli se, että GW julkaisi kirjasta PDF-version josta oli ihanan helppo copy-pastea kaikki tiedot. Itse siis kannatan mahdollisimman yksityiskohtaisia katalogeja.Drumavatic kirjoitti:Löysin Catalogue editorista kohdan johon voi sisällyttää yksityikohtaisesti sääntöjä. Mitä mieltä olette, onko tämä jo vähän liikaa GW:n omaisuuden rikkomista?
Vaikka statsienkaan kirjaaminen ei ole välttämätöntä on siitä selkeästi enemmän hyötyä kuin esimerkiksi erikoissääntöjen kirjaamisesta. Ohjelman käyttäjälle enemmän on tietenkin enemmän, mutta GW on tästä varmasti eri mieltä. Olen keskustellut asiasta BattleScriben kehittäjän kanssa ja hän on verrannut tilannetta ArmyBuilderiin. Molemmissa projekteissa itse ohjelma ja data-tiedostot on jaettu kahdelle erilliselle sivustolle, mikä vähentää tekijänoikeusongelmia. BS:n ei myöskään ole tarkoitus korvata armeijakirjaa samalla tavalla kuin ArmyBuilderilla.
Miksi tämä ei voi olla tehty Free/Libre Softwareksi. Ehkä jonain päivänä :).
- Kaapelikala
Siksi koska jotkut eivät ymmärrä vapaan softan ideaa. Olis kyllä voinut kaksoislisensoida vaikka WTFPL:llä.Hena kirjoitti:Miksi tämä ei voi olla tehty Free/Libre Softwareksi. Ehkä jonain päivänä :).
- Devastator
omasta mielestä 2.2(?) army builder on parempi
mauno kirjoitti:....Sotavasara.netissä ei missään nimessä ole tarkoitus tappaa.
Army Builder on ehkä vähän valmiimpi ohjelma kuin tuo BattleScribe. Eikä ole myöskään mikään java kikkare.
Plussaa toki on tuo että toimii myös macissa. Tein Bretonnialle oman catalogin ja oli siinä aikalailla hommaa. Jos jotain kiinnostaa tuo bretti tiedosto niin voin kyllä sitä jakaa.
Plussaa toki on tuo että toimii myös macissa. Tein Bretonnialle oman catalogin ja oli siinä aikalailla hommaa. Jos jotain kiinnostaa tuo bretti tiedosto niin voin kyllä sitä jakaa.
Lähetä sähköpostina tekijälle (sivuilta löytyy). Itse olen lähettänyt jo kaksi FaBa listaa, ja pianhan ne tuolle sivustolle ilmestyivät.Zere kirjoitti:Army Builder on ehkä vähän valmiimpi ohjelma kuin tuo BattleScribe. Eikä ole myöskään mikään java kikkare.
Täytyy ainakin vähän pureksia ohjelman logiikkaa ennen kuin pääsee kääntämään muita pelejä ohjelmalle. Aputoiminnot voisivat olla selkeämmät, mutta valmiita teoksia tutkimalla näyttää ainakin pääsevän eteenpäin. Tekisi mieli tehdä yksinkertainen purkkaviritelmä Battlefleet Gothicille.
Nyt on lähetetty eteenpäin Bretonnian ja Skavenien kataloogit. Joista Bretonnia on jo näköjään julkaistu.
Löytyy täältä: http://knowledgeforge.net/bsdata/
Pistäkään ihmeessä infoa jos löytyy jotain korjattavaa.
Löytyy täältä: http://knowledgeforge.net/bsdata/
Pistäkään ihmeessä infoa jos löytyy jotain korjattavaa.
Kuinka moni on uskaltautunut kokeilemaan ohjelmaa?
Nyt on tarjolla myös jotain Flames of War juttuja.
http://www.knowledgeforge.net/bsdata/index.html
Faban osalta tarjonta on vielä aika vähäistä, mutta muutamia löytyy. Omien tietojeni mukaan WoC on tekeillä, mutta vaatii vielä hieman viimeistelyä ennen julkaisua sekä itseni tänään aloittama Beastmenien katalogi jonka koitan saada valmiiksi viikonloppuun mennessä.
Niin ja ohjelman kehittäjä on vähän järjestellyt sivujaan uusiksi ja nyt on käytössä myös keskustelupalsta jolla koitetaan korvata nuo kaikki aiemmat viritykset. (google groupsit ja uservoicet sun muut)
http://www.battlescribe.net/
http://www.battlescribe.net/forum
Faban osalta tarjonta on vielä aika vähäistä, mutta muutamia löytyy. Omien tietojeni mukaan WoC on tekeillä, mutta vaatii vielä hieman viimeistelyä ennen julkaisua sekä itseni tänään aloittama Beastmenien katalogi jonka koitan saada valmiiksi viikonloppuun mennessä.
Niin ja ohjelman kehittäjä on vähän järjestellyt sivujaan uusiksi ja nyt on käytössä myös keskustelupalsta jolla koitetaan korvata nuo kaikki aiemmat viritykset. (google groupsit ja uservoicet sun muut)
Hienoa että muuten älysit tänne reportoida tapahtumista. Tosiaan, FaBan valikoima rajoittuu vielä skaveneihin, helffeihin, liskoihin ja bretteihin. Itse ajattelin korjata tilannetta ainakin Tomb King ja Kääpänä armeijalistoilla. Fowiin ajattelin ainakin Operation: Cobran ja Hell's Highwayn tehdä.Zere kirjoitti:Kuinka moni on uskaltautunut kokeilemaan ohjelmaa?
Viimeksi muokannut Nummi, La 25.09.2010 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo ei se täällä asiasta huutelu ainakaan maksa mitään. Ja jos sillä saisi vaikka lisää käyttäjiä ja samalla lisää armeijoita eri peleihin.
WoC:lle on uploadattu katalogi, mutta se ei ole vielä muille ladattavissa. Toivotaan että olisi pian. Beastmenit koitan saada upittua sinne tänään (siis joskus iltapäivällä).
WoC:lle on uploadattu katalogi, mutta se ei ole vielä muille ladattavissa. Toivotaan että olisi pian. Beastmenit koitan saada upittua sinne tänään (siis joskus iltapäivällä).
testailin ohjelmaa listan teko kohtuu helppoa ja samoin gatalogien teko
Millos O&G tulee? Ja minkä edikan käpsäkirja nyt on (Eikö heillä todellakaan special chareja?)