Kuinka aloittaa Faba?
Kuinka aloittaa Faba?
Eli olen tässä jo pitkään pyörinyt ympyrään sääntökirjan kanssa ja yrittänyt tehdä parhaani sen ymmärtämiseksi. Valitettavasti huonon englannin taitoni takia olen vain ymmärtänyt, joka kahdennenkymmenen sanan. Itseäni kiinnostaisi päässä jo äkäseen pelaamaan, mutta en tiedä pääseekö mihinkään peliporukkaan jos on "vajaataitoinen". Itselläni on figuja vaikka kuinka paljon kaapissa ja bokseissa, maalauksessa ja sitä odotellessa. Eli kysymys miten itse te paremmat pelaajat olette aloittaneet harrastuksen? Vai pitäisikö marssia lähimpään Fantsuun ja kysyä opettamisapua... Vai onko ainoa mahdollisuus skarpata englanninkielessä ja nostaa se seiskasta ysiin?
Re: Kuinka aloittaa Faba?
Kyllä niihin peliporukoihin voi mennä, vaikkei sääntöjä osaisikaan, kyllä ne sinulle joku opettaa. Toinen vaihtoehto on tietenkin mennä sinne Fantsuun ja kysellä pelidemotusta.
Magnumit on täällä aina valmiina.
- Kaapelikala
Kannattaa joka tapauksessa skarpata se sieltä seiskasta ysiin, vaikket fabakytkoota pelaisikaan.elmo kirjoitti:Vai onko ainoa mahdollisuus skarpata englanninkielessä ja nostaa se seiskasta ysiin?
Sitten asiaan:
Yleensä vanhat pelaajat ovat kovin innokkaita avustamaan (lue: kurittamaan) uusia tulokkaita jännän harrastuksen aloittamisessa. Peliporikat-osiossa saattaa olla Lappeenrannalle oma alue, jonne voit heitellä viestiä avun toivossa. Myös se fantsula on ihan vaihtoehto.
Kuitenkin suosittelisin toisia pelaajia, joilta voit saada apua muihinkin juttuihin kuin pelkkään sääntötietämykseen.
Kiitos kummastakin viestistä.
- Scumboogie
Hyvä englannintaito ei ole välttämätöntä sääntöjen oppimiseen, mikäli hakeutuu pitemmän aikaa pelanneideiden luokse testailemaan. Monet säännöt oppii jo ensimmäisellä pelikerralla, mutta kaikki säännöt sitten oppii ajan kanssa. Ja mitä pidempään pelaa, sitä helpommin ryhtyy hahmottamaan mitä tietyt englanninkieliset sanat/asiat tarkoittavat, eli kokeilemaan vaan.
Nimimerkillä kokemusta on, aloittaessani pelin kaks ja puoli vuotta sitten englanti tökki ja pahasti, ja nyt tulee kirjoiteltua sujuvasti englanninkielisille foorumeille lähes joka päivä. Eli ainakin englannintaito kehittyy tämän pelin myötä jos ei muuta. ;)
Nimimerkillä kokemusta on, aloittaessani pelin kaks ja puoli vuotta sitten englanti tökki ja pahasti, ja nyt tulee kirjoiteltua sujuvasti englanninkielisille foorumeille lähes joka päivä. Eli ainakin englannintaito kehittyy tämän pelin myötä jos ei muuta. ;)
- Half-breed
Ongelmana toisten kielipäähän luottamisessa on vain se että silloin on riippuvainen toisten kielipäästä. Mitäs sitten kun tuleekin tilanne jossa ne muut eivät voi auttaa ja joutuisi itse setvimään asian? Tosin kyllä seiskan enkulla pitäisi osata lukea, vai antaako opettajat nykyään numeroita hatusta/pärstäkertoimesta?Skarsnik, the Lord kirjoitti:Hyvä englannintaito ei ole välttämätöntä sääntöjen oppimiseen, mikäli hakeutuu pitemmän aikaa pelanneideiden luokse testailemaan. Monet säännöt oppii jo ensimmäisellä pelikerralla, mutta kaikki säännöt sitten oppii ajan kanssa. Ja mitä pidempään pelaa, sitä helpommin ryhtyy hahmottamaan mitä tietyt englanninkieliset sanat/asiat tarkoittavat, eli kokeilemaan vaan.
Nimimerkillä kokemusta on, aloittaessani pelin kaks ja puoli vuotta sitten englanti tökki ja pahasti, ja nyt tulee kirjoiteltua sujuvasti englanninkielisille foorumeille lähes joka päivä. Eli ainakin englannintaito kehittyy tämän pelin myötä jos ei muuta.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Sitten voi kysellä netissä.
Omalla kohdallani kun harrastuksen aloitin ~12 vuotta takaperin, englannin kielen taito oli peruskoulun arvosanalla 5. Samaiselta paikkakunnalta ei muita pelaajia löytynyt kuin yksi kaverini joka aloitti samaan aikaan harrastuksen. Pelin sääntöjä ei siis ollut ketään opettamassa. Tämähän ei miestä hidastanut koska osittain englantia olin oppinut peleistä, peli sanasto auttoi hieman alkuun. Siitä sitten pikku hiljaa sanakirjaa käteen ja suomentelemaan mitä mikäkin sana tarkoittaa. Kohtuu hyvin sanat ovat jääneet muistiin vaikka kirjoittaa en englantia osaa vielä tänäkään päivänä mutta ymmärrän lukemani. Siltä osin mitä en ymmärrä niin netin eri sanakirjat tarjoavat paljon hyviä käännöksiä.
Suuri apu sääntöjä opetellessa on myös tämä foorumi, lukemalla foorumia oppii säännöistä yllättävän paljon vaikkei sitä alkuun huomaa. Alkuun kannattaa lähteä ihan perus säännöillä, liikkuminen, ampuminen, lähitaistelu (näistäkin kannattaa unohtaa aluksi ainakin puolet, toisin sanoen combat resot yms suosiolla pois). Hetken aikaa kun on heitellyt noppaa niin sitä haluaa lisää sääntöjä mukaan peliin ja johan alkaa suomentaminenkin onnistua.
Suuri apu sääntöjä opetellessa on myös tämä foorumi, lukemalla foorumia oppii säännöistä yllättävän paljon vaikkei sitä alkuun huomaa. Alkuun kannattaa lähteä ihan perus säännöillä, liikkuminen, ampuminen, lähitaistelu (näistäkin kannattaa unohtaa aluksi ainakin puolet, toisin sanoen combat resot yms suosiolla pois). Hetken aikaa kun on heitellyt noppaa niin sitä haluaa lisää sääntöjä mukaan peliin ja johan alkaa suomentaminenkin onnistua.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Tuo on hyvä ohje, yleensäkin pelien oppiminen menee parhaiten siten että lukee säännöt parhaansa mukaan, yrittää pelata, lukee taas ne asiat mistä ei pelin aikana tiennyt miten se olisi pitänyt mennä. Ja välillä jos pääsee pelaamaan oikeasti säännöt osaavaa vastaan, niin homma alkaa yhtäkkiä luonnistamaan. Kai niitäkin on, jotka lukevat säännöt putkeen kolmeen kertaan ja osaavat homman, mutta itselleni on ainakin vähän iteratiivisempi menettely tuskattomampi.Runt kirjoitti:Alkuun kannattaa lähteä ihan perus säännöillä, liikkuminen, ampuminen, lähitaistelu (näistäkin kannattaa unohtaa aluksi ainakin puolet, toisin sanoen combat resot yms suosiolla pois). Hetken aikaa kun on heitellyt noppaa niin sitä haluaa lisää sääntöjä mukaan peliin ja johan alkaa suomentaminenkin onnistua.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Ehdottomasti kokenut peliseura opettaa paljon enemmän kuin itse opiskelu. Pelkästään pelejä katsomalla youtubesta oppii myös jotain. Itse olen käytännössä aloittanut faban opettelun täysin nollasta ja nyt muutaman vuoden olen pelaillut vähän laajemmilla säännöillä "kunnon pelejä". Osittain sääntöjen oppimis hitaus johtuu siitä että vuodessa tulee pelattua max 5 peliä.
Toisaalta tämä on jättänyt mukavasti pelien väliin aikaa sisäistää aina uusia sääntöjä. Nyt 8 laitoksen myötä säännöt ovat ensimmäisen kerran tuntuneet siltä että ne voi lukea suoraan kirjasta ja sitten vain heitellä noppaa.
Myös suositeltava keino on kysellä yksityisviesteillä kokeneimmilta pelaajilta jotain tiettyä asiaa jostain armeijasta. Tämä toki vaatii että hieman seuraa foorumia ja sisäistää ketä on säännöistä perillä ja ketä mitäkin armeijaa harrastaa.
Toisaalta tämä on jättänyt mukavasti pelien väliin aikaa sisäistää aina uusia sääntöjä. Nyt 8 laitoksen myötä säännöt ovat ensimmäisen kerran tuntuneet siltä että ne voi lukea suoraan kirjasta ja sitten vain heitellä noppaa.
Myös suositeltava keino on kysellä yksityisviesteillä kokeneimmilta pelaajilta jotain tiettyä asiaa jostain armeijasta. Tämä toki vaatii että hieman seuraa foorumia ja sisäistää ketä on säännöistä perillä ja ketä mitäkin armeijaa harrastaa.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
- ThöWarLock
Oma englantini oli 3.-luokalla alkaessaan erittäin hankalaa (numerona 8, kaikki on suhteellista), mutta sisäistin kielen vuoden sisään kiitos pelien, netin, TV:n jne jne... Aloitin siis LotR:lla (9-vuotiaana), mutta huomasin pian tavaavani Faban wanhaa laitosta etu- ja takaperin sisäistäen koko opuksen parin luku kerran jälkeen.
Opetus: Ei se nyt niin hankalaa ole ;D
Opetus: Ei se nyt niin hankalaa ole ;D
There Shall Be a New Dawn And a New Day When We Will Rise And They Will Be Driven Into The Darkness Forever...
-
Risto.Salonen
Enpä ole kuullut opettajasta, joka näin ei tekisi.Half-breed kirjoitti: vai antaako opettajat nykyään numeroita hatusta/pärstäkertoimesta?
Ja hieman asiasta.
Nopein tie onneen on hakeutua johonkin peliporukkaan, jossa säännöt jo osataan jollakin tapaa. Esim Fantsu on hyvä paikka, sillä he järjestävät runsaasti erilaista pelitoimintaa, ja siellä kohtaa helposti pelaajia, joista useimpia kiinnostaa opettaa vasta-alkajia, ja ainakin vielä joitain vuosia sitten Fantsu järjesti pieniä pelejä/turnauksia, jotka oli suunnattu etupäässä vasta-alkajille.
Oman harrastukseni alkutaival oli siinä mielessä siunattu, jotta oli kaksi veljeä, jotka aloitteli samaan ainaan. Kahdella seiskalla ja yhdellä kasilla sai jo melkoisesti tolkkua, ja sopivasti kaveriporukassa mainostamalla pelaajia olikin pian kymmeniä, ja sitten pelailtiinkin joka päivä. Ah niitä aikoja, ollappa taas ala-asteella.