Pelaako kukaan Helsingin seudulla 6-10-millisiä?

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Zelekendel

Pelaako kukaan Helsingin seudulla 6-10-millisiä?

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Mitä Grand Scalea, jos mitään, pääkaupunkiseudulla pelataan - tai löytyykö kiinnostuneita aloittajia?

Säännöt ja aikakausi ovat vielä hakusessa. Sen verran tiedetään, että ilmeisesti suositunta eli DBM:ää ei tulla tällä kertaa harkitsemaan (syystä tai toisesta) - ja se taitaakin olla 15-millisten hallitsema.

Muuten olemme valmiit kokeilemaan aikakausia klassisista WWI:een.
Trekkeri

Re: Pelaako kukaan Helsingin seudulla 6-10-millisiä?

Viesti Kirjoittaja Trekkeri »

Noppakerholla Lauttasaaressa pelataan pelejä laidasta laitaan, mutta pääösin 15mm skaalassa Flames of War sekä DBM pelejä. Lisäksi fantasia-aiheisia pelejä, lähinnä Fantasy Battle ja Warmachine.

http://www.nopat.fi/ Tuolta voi käydä tutustamassa toimintaan mikäli ei ole ennestään tuttua.

20mm skaalaa näkee harvemmin, mutta itse omistan kokoelman 20mm toisen maailmansodan joukkoja ja joskus pari peliä Battleground WW2 peliä on tullut niillä pelattua. Tähän skaalaan on tarkoitus kerholla joskus tehdä ensimmäisen maailmansodan aiheinen projekti, mutta asia vielä kovasti kesken.

10mm skaala on harvinaisempi, mutta eräs pelaaja peluuttaa skaalaa omassa WW2 aiheisessa Motti-pelissään. Tähän ainakin itse olen osallistumassa ranskalaisilla.

6mm on kerholla ja tuntuu yleisestikin muualla olevan erittäin harvinainen skaala historiallisissa peleissä, lähinnä Epic skenessä suositaan tätä pikkuskaalaa. Pelaan kuitenkin itse kyseisellä skaalalla toista maailmansotaa Blitzkrieg Commander säännöillä. Pelaan lähinnä vain yhden kaverin kanssa, joten lisä kontakteista ei ole ikinä haittaa.
Minulla on 6mm Brittejä Afrikkaan/Italiaan sekä Normandiaan. Blitzkrieg Commanderista on ilmestynyt viime vuonna uusi editio, mikä toi paljon parannusta peliin.

http://www.blitzkrieg-commander.com/

Olen hankkinut 6mm figut GHQ valmistajalta, todella hyvän näköisiä nappeja ottaen skaalan huomioon.
http://www.ghqmodels.com/store/ghq-military-models.html
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
nkalakos

Viesti Kirjoittaja nkalakos »

Trekkeri kirjoitti:10mm skaala on harvinaisempi, mutta eräs pelaaja peluuttaa skaalaa omassa WW2 aiheisessa Motti-pelissään. Tähän ainakin itse olen osallistumassa ranskalaisilla.

6mm on kerholla ja tuntuu yleisestikin muualla olevan erittäin harvinainen skaala historiallisissa peleissä, lähinnä Epic skenessä suositaan tätä pikkuskaalaa. Pelaan kuitenkin itse kyseisellä skaalalla toista maailmansotaa Blitzkrieg Commander säännöillä. Pelaan lähinnä vain yhden kaverin kanssa, joten lisä kontakteista ei ole ikinä haittaa.
Minulla on 6mm Brittejä Afrikkaan/Italiaan sekä Normandiaan. Blitzkrieg Commanderista on ilmestynyt viime vuonna uusi editio, mikä toi paljon parannusta peliin.

http://www.blitzkrieg-commander.com/

Olen hankkinut 6mm figut GHQ valmistajalta, todella hyvän näköisiä nappeja ottaen skaalan huomioon.
http://www.ghqmodels.com/store/ghq-military-models.html
Motti-projektissa nähdään toivottavasti josku myös Ensimmäisen Maailmansodan versio. Itselläni on ainakin jonkun verran 10/12mm nappeja odottamassa tässä toivossa. Saa nähdä.

15millistä pienemmät skaalat ovat kyllä olleet aika harvinainen näky muualla kuin WWII peleissä. Napo-peleihin niitä kai maailmalla käytetään, antiikin peleihin vähemmän.

Niilo
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

nkalakos kirjoitti:15millistä pienemmät skaalat ovat kyllä olleet aika harvinainen näky muualla kuin WWII peleissä. Napo-peleihin niitä kai maailmalla käytetään, antiikin peleihin vähemmän.

Niilo
Sääli sinänsä. Pienemmän mittakaavan figut antavat mahdollisuuden yksiköiden näyttävän enemmän siltä mitä esittävät. Ei tarvitse mennä pari tyyppiä esittää muutamaa sataa linjalle.

Omat muinaiset armeijat ovat järjestään 6mm skaalalla. Näyttää paljon vaikuttavammalta kun nappuloita on enemmän :)
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Eiköhän tuo ole niin, että tuossa Grand Scalessa on se ongelma, että "miniatyyrihenkiset" ihmiset eivät niistä perusta, ja sotapelaajat taas pelaavat mieluummin countereilla erilaisilla lautapeleillä.

Hyvä kuulla, että Tnevalla sentään niitä on. Voisit joskus vaikka esitellä suosimaasi peliä.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Glabro kirjoitti:Eiköhän tuo ole niin, että tuossa Grand Scalessa on se ongelma, että "miniatyyrihenkiset" ihmiset eivät niistä perusta, ja sotapelaajat taas pelaavat mieluummin countereilla erilaisilla lautapeleillä.

Hyvä kuulla, että Tnevalla sentään niitä on. Voisit joskus vaikka esitellä suosimaasi peliä.
Toki :) Saavu vaa Hankoon niin pääset kyllä kokeilemaan niitä käytännössä ;)

Jos se ei onnistu niin sitten aikaisintaan ropeconissa ja sekin voi vähä tehdä tiukkaa riippuen aikataulusta. 'Coniin kun yleensä kyllä tapahtumaa piisaa :D Viime 'conissakin oli melkolailla aikataulu perjantaille ja lauantaille bookattu täyteen hyvissä ajoin. Ei sinne yhtään demopeliä olisi mahtunut.

Warmaster ancienttiin nämä itsellä on. Löytyy roomalaiset ja britit, hiukka pienempi parthialais jengi ja melkein 1000 pistettä Macedonialaisia(ongelmana oli että pistin pari strippiä enemmän pikemenejä kuin baccus laski saadakseni niistä kunnon piikkumeret joten 1000 pisteen setistä ei iha riittäny kaikkiin. Ny on 2 yksikköä vajaa minimin...Eikä ole ollu rahaa hankkia puuttuvia). Lisäksi maalaamatta late achemedian persialaiset.

Haluan figupeleissäni kuiteskin visuaalisuutta ja 6mm antaa parhaan mahdollisuuden kunnon visuaalisuudelle :) Armeijat todella näyttävät armeijoilta eikä skirmish linjoilta.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Itse kyllä olen taipuvainen kanssa ajattelemaan 6mm olevan paras skaala historiallisille peleille ennen ensimmäistä maailmansotaa. Iteltä löytyy armeijat Guns at Gettysburgiin (jenkkien sisällissota) ja on siinä ihan erilaista fiilistä kun joukkoja on enemmän kuin kourallinen. Cold war commanderkin vaikuttaa kiinnostavalta, joten tulevaisuudessa saattaa ilmetä vastaavaan skaalaan modernimpaakin tavaraa.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

DBM-alustoille lätkitty Latinalaisliiga/varhais-tasavallan roomalaisarmeija löytyy, jumittanut vaan vuosia puolimaalatussa tilassa. Seuraavan kerran eläissäni kun on taskurahaa ja aikaa niin varmaankin kokeilen Bacchuksen myöhäiskeskiaikaisia minimiehiä; oikean kokoinen lössi täyspanssaroituja asemiehiä jalan on hothot :P
Norski

Viesti Kirjoittaja Norski »

6mm kylmää sotaa olisi puolitoista armeijaa, ja preussilais-ranskalaista jonkin verran (maalaamattomana), ja keskiaikaista DBA-ta vähän, ja siviilimellakoitsijoita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”