"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Matematiikan käyttö

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
T-Moe

Matematiikan käyttö

Viesti Kirjoittaja T-Moe »

Kävin tässä miettimään, että kuinkas moni oikeasti käyttää näinkin yksinkertaista "taktiikkaa" kuin laskemista hyödykseen? Tällä tarkoitan sitä, että laskeskelee päässään combat resultteja ennenkuin päättää että kannattaako chargata vihollisen kimppuun vai antaako sen tulla luoksesi. Toinen hyvä esimerkki on mittaaminen. Koneilla jotka vaativat artillery diceja on suhteellisen helppo pysyä selvillä siitä kuinka kaukana vihollinen sen jälkeen kun on ensimmäisen kudin ampunut.

Vaikka ampuisit ensimmäisen ammuksen lyhyeksi tai pitkäksi niin ei tarvitse kuin panna maamerkit muistiin ja käyttää näitä apuna seuraavia ammuntakierroksia varten. Onko tämä kuinka yleistä ja ylipäätänsä kannattavaa?
Loose Change 2nd Edition - "It's not a theory if you can prove it"
Ripsa

Viesti Kirjoittaja Ripsa »

Aina kun mietin charceja lasken keskimääräisen todennäköisyyden voittoon. Jos ei mahdollisuudet ole omalla puolella niin sitten pitää miettiä olisiko myöhemmin parempaa paikkaa, tai kenties useampi unitti samaan kohteeseen, ja lasku uusiksi.
Warrior

Viesti Kirjoittaja Warrior »

kyllähän sitä kannattaa vähän laskeskella
I'm a pacifist on acid trip.
T-Moe

Viesti Kirjoittaja T-Moe »

Ja onkos se teidän mielestänne näkynyt matsin tuloksissa millään tavalla?-P
Loose Change 2nd Edition - "It's not a theory if you can prove it"
IO

Viesti Kirjoittaja IO »

Itse lasken yleensä ennen peliä,kestävätkö esimerkiksi keihäsmiehet ritarien charget, voitanko rykmentillisen halberdiereja special unitillani jne.

Uskon, että se kyllä vaikuttaa tuloksiin, sillä kun on varma, että matemaattisesti jokin rykmentti suoriutuu jostain tehtävästä täpärästi tai ei ollenkaan, osaa yleensä tukea sitä muilla uniteilla, kun taas toinen regimentti pärjää yksinäänkin hyvin, voi luottaa siihen yksinään, eikä tarvitse apua muilta... Yksinkertaisesti, se tuo varmuutta.
Hyvä näyttää aina paremmalta kun siinä on jotain huonoa vieressä...
Väkipyörä

Viesti Kirjoittaja Väkipyörä »

Perstuntumallahan sitä pelataan mutta eiköhän matematiikkaprosessori jatkuvasti hyrrää päällä. Tarpeeksi kauan kun on pelannut tuo "laskutaito" saa erilaisia nimiä kuten pelisilmä jne.

Heheh, joskus sotakoneita käyttävät kaverit laskeskelivat kolmiomittauksella (no pythagoraan lausetta käyttäen kuitenkin) etäisyyksiä kun tunsivat pöydän mitat tarkasti. Aika naurettavan näköistä kun shooting phasen alussa kaivetaan taskulaskimet esiin..
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Armageddon

Viesti Kirjoittaja Armageddon »

Väkipyörä kirjoitti:Heheh, joskus sotakoneita käyttävät kaverit laskeskelivat kolmiomittauksella (no pythagoraan lausetta käyttäen kuitenkin) etäisyyksiä kun tunsivat pöydän mitat tarkasti. Aika naurettavan näköistä kun shooting phasen alussa kaivetaan taskulaskimet esiin..
Noh, 40k:ta pelatessa eräs vastustaja laski kerran päässä (siis suunnilleen) kentän halkaisijan jonka jälkeen "arvioi" kantaman ennen ampumistaan guess range aseilla. :)
McJukkis

Viesti Kirjoittaja McJukkis »

Armageddon kirjoitti: Noh, 40k:ta pelatessa eräs vastustaja laski kerran päässä (siis suunnilleen) kentän halkaisijan jonka jälkeen "arvioi" kantaman ennen ampumistaan guess range aseilla. :)
Varsin käyttökelpoinen keino. Yleisesti guesseilla kuitenkin osuu parhaiten kun tunteen minkä tahansa etäisyyden ja piirtää mielessään sektorin, jonka kaarevuuskeskipisteenä on G-ase. Tässä mielikuvitusmitasta on sitten helppo haarukoida oikea kohde käyttämällä mielleensyöpyneitä matkoja (6",12" nje.).

Mitä tulee combat reson ennakoimiseen todennäköisyyksien avulla, niin itse nään sen turhana. Yleensä pyritään assaulteihen, joiden tulos on helpohkosti ennustettavissa ilman mitään laskemisia. Jos laskemalla saa vaikka tuloksen, että oma voittomahdollisuus on 5 prosenttiyksikköä parempi kuin vihollisen niin aika epävarmoista tapahtumista puhutaan edelleen. Laskemisesta saatava moraalinen hyöty taitaakin olla peliteknistä suurempi. Itse en koe erityisen palkitsevaksi, kun vastustaja sanoo "se meni todennäköisyyksien mukaan" samalla kun ihme kaapii omia nappejaan pöydältä salkkuun.
Ei se oo niin justiinsa
Watchman

Viesti Kirjoittaja Watchman »

Juuh, minäkin teen aina guess-aseille niin, että laitan pääni siihen aseen kohdalle ja suljen vuorotellen silmäni ja lasken sitten sen etäisyyden parallaksin perusteella...

Noh, tästä on puhuttu ennenkin, olen sitä mieltä, että sinänsä laskeminen on varsinkin guess-aseille pelin hengen raiskaamista. Arviointikeinojahan tuollaiset kuuden tuuman pätkinä mittailut ovat, mutta jos joku alkaa/joutuu pythagorasta käyttämään hyväksi, niin ehkä kannattaisi lopettaa moisten aseiden käyttö kokonaan. Noh, enough ranting.

Totuus on se, ettei mikään kuitenkaan mene aina todennäköisyyksien mukaan, persiistä (anteeksi ruma sana) sen on tultava ja varauduttava aina siihen että yksikkö häviää.

Tulipas taas erehtymätöntä julistusta...
There is no saint
Without the sinner
Argonath

Viesti Kirjoittaja Argonath »

tietenkin se vaikuttaa. Hyvä stradegisti ei jätä mitään sattuman varaan!
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Oma laskeminen tosiaan rajoittuuui siihen että kääpiöni käyttävät kynää ja paperia tykillä ammuttaessa (kuvitteellisesti itse lasken päässä), onko muuten kielettyä merkata paperille muistiin aiemmin ammuttuja laukauksia.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

En usko, että laukausten ylös merkitseminen olisi kiellettyä tai arveluttavaa (niinhän ne insinöörit kentällä tekevät), mutta mauttomaksi se menee siinä vaihessa, kun kaivetaan taskulaskin esiin.

Kyllä minusta matkat tulee arvioida päässä ilman sen kummempia laskuja. Jos esillä on vanhat laukaukset niin, se ei minua haittaa.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Mikäs siinä, jos taitaa trigonometrian salat, ja laskee neliöjuuria päässänsä, niin minun puolestani saa kyllä niin tehdä. Laskimen käyttö menee kuitenkin tuntuvasti yli. Enkä ehkä arvostaisi paperilla tehtyjä laskujakaan kovin pelin hengen mukaiseksi.

Combat resojen laskeminenkin kuuluu mielestäni peliin ihan oleellisesti. Kyllä minua kiinnostaa tietää mitkä ovat todennäköiset tappiot, ja tuleeko voitto vai häviö. Ja mikäli voittomarginaali on luokkaa 5%, niin tietää, että kannattaa tukea hyökkäystä jotenkin muutenkin. Samanhan kokeenneemmat pelaajat toki tietävät ihan suoraankin, eli kun tietää joukot, ja vastustajan joukot, niin menestyksen varmasti voi päätellä ihan laskemattakin.

Pelin henki, ja sen noudattaminen onkin vaikeampi pulma, jos pelä pelaa strategiapelinä, niin kaikenlainen laskeminenhan kuuluu kuvaan. Jos taasen pelaa keskittyen fluffiin, niin eihän laskemisella sitten ole mitään väliä. (Tätä mieltä oli ainakin yksinäinen kaaos sankarini, yrittäessään ajaa pakosalle 10 kääpiösoturia.)
swiftwind

Viesti Kirjoittaja swiftwind »

Teräratas kirjoitti: Enkä ehkä arvostaisi paperilla tehtyjä laskujakaan kovin pelin hengen mukaiseksi.
Naah. Kunnon WW2 -sukellusvene-kippari-meininki. Itse kyllä lasken päässäni noita guess-matkoja sekä vertailen esim. regimenttejen tai tunnetun kokoisten maastonkohtien mittoihin. Deployment zonejen välisestä matkasta on hyvä lähteä.

Minullakin tuo raja on tuossa laskimen käytössä, enkä paperilaskujakaan varmaan hyvällä katsoisi. En itse tosin merkitse ylös noita edellisten kierrosten tuloksiakaan, kyllä ne nyt aina sen hetken muistaa.

Tuo keskimääräisen tuloksen laskeminen on ihan kätevää myös esim. loitsuja dispellattaessa. Green Fire 24 dwarf warriorin yksikköön saattaa kuullostaa pahalta, kunnes nopealla päässälaskulla selviää että keskimäärin tulee se 1,3W läpi. Voi nekin dispell-nopat säästää myöhemmäksi.
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

Laken itse aina kaikkia pikku juttuja päässä... paperiin ja laskukoneisiin en kuitenkaan pelin aikana koske, rajansa kaikella. Combat reson tms. laskeminen kuuluu ehdottomasti asiaan.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Ropetus
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

Mä en laske mut jotenkin ihmeellisesti mun mortarin paukku osuu aina keskelle vihollisen rykmenttiä :D
J-P

Viesti Kirjoittaja J-P »

noh minä yleensä lasken että jos menee kimppuun niin kuinka monta woundia keskimäärin saa ja kuinka monta keskimäärin kuolee ja sitten että kuinkamonta ne tappaa minulta... se kun on aika simppeliä todennäköisyyslaskentaa... tietty nopeasti päässälaskettuna voi tulla virheitä ja nopat kun ei aina noudata todennäköisyyden lakeja ellei niitä heitetä viittätuhatta kerralla. Matkoja nyt oppii arvioimaan nopeastikkin ja kyllähän kannattaa muistaa paljo viimeksi ampui ja jos meni ohi niin kuinka paljon. Mutta yleensä jos itse voi chargettaa niin tottakai kannattaa ainakin jos vastustajakin voi. Pitää kyllä muistaa että ei kannata rueta paperin ja laskimen kanssa laskeskelemaan että miten todennäköisesti voittaa jonkun ryhmän vaan laskee sen päässä muutamassa sekunnissa se on kyllä yleensä riittävän tarkka tulos (noh ainakin minulla on kun osaan laskea)
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Yleensä minun käyttämät laskentamallit ovat paljon summittaisempia. Katson lähinnä miten paljon olisi tulossa leipää ja miten paljon sitä voin itse jakaa hyökkäyksellä.

Joskus alkuaikoina sitä selvitti ihan asiakseen miten uniitti a pärjää blle, clle ja dlle. Nopeasti sen selvittää miten moinen toimii tuttuja joukkoja vastaan ja ylipäätänsä statit eivät joukoilla erityisemmin heittele. Viimeksi piti laskea miten käy, kun heitetään vihreää tulta omaan keihäsblokkiini (eiväthän ne haltiat osaa lyödä).

Haltioilla, kun pelaan, niin ei pelissä lähdetä tekemään rynnäkköä ilman tukea, joten harvemmin niillä laskuilla niin merkitystä. Ja kun kentällä ollaan missä ollaan niin joskus sitä on vain pelattava niillä korteilla mitä sillä kentän puolella sattuu olemaan.

Minä tyydyn siis ihan pelisilmän käyttöön.
Lepinkäinen

Viesti Kirjoittaja Lepinkäinen »

Itse yritin kerran laskea kannattaako RBT:lla ampua chaos chariottia volleylla vai single shotilla. Aika vaikeaksi meni... Mitäs mieltä olette?
paavo3

Viesti Kirjoittaja paavo3 »

Single long range 1/2*2/3*2/1 = 2/3 woundia per laaki.
Volley long range 1/2*6/1*1/3*4/6 = 4/6 = 2/3 woundia per volley =P
Shortille singe 2/3*2/3*2/1 = 8/9 woundia per laaki.
Volley shortille 2/3*6/1*1/3*4/6 = 48/54 = 8/9 woundia per volley.
Eli aika sama, toki säkästä ja tilanteesta riippuen volleyllä kannattaa roiskia koska sillä voi aiheuttaa kriittisen yhen woundin helpommin kun taas singlellä d3, mutta pidemmän päälle teho on sama.
Isoja kaasupilviä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”