"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

DoC:n maalaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Runt

DoC:n maalaus

Viesti Kirjoittaja Runt »

Nyt tuli aloitettua DoC:n (Khorne) kerääminen ja heti päästiin tuttuun ongelmaan käsiksi, eli punaiseen väriin ja sen heikkoon peittävyyteen.
Tästä "innostuneena" päätin maalaata armeijan mahdollisimman helposti ja yksinkertaisesti aikaa ja vaivaa säästäen.
Bloodlettereistä on tarkoitus tehdä ihan perus Blood Red + oranssia pintaan, Bloodcrushereista puolestaan on tarkoitus tulla hieman tummempia kuten Mechrite Red. Tuosta siis pitäisi selvitä pitkälti armeijan tuleva väriteema, kovinkaan paljoa ei ainakaan väri valinnoista tulla poikkeamaan.
Nyt tarvitsisin hyviä ideoita/neuvoja miten kyseisen projektin toteutan. Kiteytettynä ongelma on pohjamaalauksessa (värin valinta) ja siinä miten sen toteutan.

Mielessäni on pyörinyt ensisijaisesti Army Painterin spray-maalit: Pure Red & Dragon Red (Mitähän GW:n värejä nämä ovat lähimpänä?)
Toisena vaihtoehtona olen miettinyt spray-gunin hankintaa tai vaihtoehtoisesti kynäruiskun ja kompressorin hankkintaa, molemmat vaihtoehdot ovat suhteellisen kalliita (spray-gun kallis käyttää pidemmän päälle, kynäruiskun + kompressorin hankitahinta korkea verrattuna perus spray-maaleihin).
Pohjamaalauksen päälle sitten maalailisi yksityiskohdat nopeasti ja iskisi pitaan jonkun tumman dipin kenties...

Ajatuksia sekä varteenotettavia ehdoituksia otetaan mielellään vastaan, projektin toteuttamisen osalta.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Half-breed

Re: DoC:n maalaus

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Punainen vaatii pohjamaaliksi valkoisen. Tällöin maalin peittävyys ei ole oikein ongelma, ja väreistä tulee mukavan kirkkaita. Jos haluaa väreistä tummia, niin mustakin käy, mutta tällöin on käytettävä jotain siirtymäväriä, että punainen peittäisi hyvin. Itse olen käyttänyt Mastonin valkoista spraytä pohjamaalina ja maaleina Red Gorea ja Blood Rediä. Oikein hyvää jälkeä saa jo vain noillakin aikaan. Tietty jonkinlainen highlighti tuohon pitäisi vielä kehittää.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

Valkoinen pohjamaali, tätähän minäkin käytin ja käytän toistaiseksi edelleen mutta tyytyväinen en silti ole punaisen peittävyyteen.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Jeijo

Viesti Kirjoittaja Jeijo »

Foundation maaleja? Eikö sieltä löydy punainenkin. Vahvempi pigmenttisiä pitäis olla.
Soi viulu
Karri

Viesti Kirjoittaja Karri »

Eri sävyisiä punaisia nappeja saa maalattua mm. seuraavilla toimivaksi todetuilla tavoilla:

Hidas
- musta (spray)pohjamaali
- Foundation Mechrite Red
- Blood Red (useita ohuita kerroksia, jättää luonnollisesti tummempaa pohjaa näkyviin sopiviin paikkoihin)
- Devlan Mudilla voi varjostaa jotain koloja tms.
- ehkä pikkasen varovaisia korostuksia Blazing Orangella, jos todella extremeksi vetää niin sitten vielä vähän Bleached Bonea
- halutessa dippi perään, Army Painter Soft Tone ainakin allekirjoittaneen mielestä parantaa sävyä suuresti
- lakkavaihtoehdoista nykyinen ehdoton lemppari Royal Talenssin siveltävä mattalakka

Nopea
- Army Painterin Pure Red spraypohjamaali, vaatii käytännössä kaksi kerrosta, antaa kuivua välillä
o Pure Redin alle melkein kannattaa pistää valkoinen/musta spraypohja alle, riippuen vähän kuinka kirkasta haluaa
- Blood Rediä kunnes kaikki paikat peitetty ja pinta tasainen
- Tummempi dippi päälle, esim. AP Strong Tone

Spray Gun on jäänyt täysin olemattomalle käytölle AP värillisten pohjamaalien myötä.
Izmo Laitela

Viesti Kirjoittaja Izmo Laitela »

Itse vedän muovin päälle suoraan mechrite rediä, jota tummennan tai vaalennan sekoittaen, mutta sävyn muutos pohjautuu aina siihen, millaisen lopputuloksen tahdon. Tämän jälkeen teen washin, vedän sen figuun, sekä teen vielä toisenkin, jonka jälkeen maalaan alkuperäisvärillä uuden kerroksen, jättäen tummennetut kohdat sellaiseksi kuin ne washausten jälkeen olivat. Riippuen, minkä sävyinen pohjaväri oli ja millaiset washit tein, lähden mechrite redistä sekoittaen layeroimaan vaaleampaan päin, sävy siis on riippuvainen aikaisemmista sävyistä.
Myyra kirjoitti:pari muutaman kymmenen minerin yksikköä suorittaa anaali-insertaation
Remos

Viesti Kirjoittaja Remos »

Omat punaiseni olen maalannut mustasta.. valkoinen ei kyllä ajatuksena kuulosta huonolta..

Eli FolkArtin tummanpunainen (vastaa varmaankin scrab-red Citadel maalia) ja siihen päälle Blood Red - tummanpunainen sekoitus ja siitä sitten ohuilla punainenkerroksilla eteenpäin. Oranssia loppusilaukseksi ja ehkä joskus vähän keltaistakin..
Izmo Laitela kirjoitti:...
Pohjamaalista kuullut koskaan?

[E] Tajusin että olen toinen Karri täällä...
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
Izmo Laitela

Viesti Kirjoittaja Izmo Laitela »

Remos kirjoitti:

Pohjamaali ei ole välttämätön, jos tietää, mitä tekee. Aloittelijoille ja niille, jotka maalaavat kokonaisia armeijoita olisi pohjamaali ihan suotavaa, mutta mielestäni pohjamaalilla on turha tuoda lisää paksuutta maalipintaan, kun voi hyvin olla ilman sitäkin, eikä täten tarvitse miettiä pohjamaalin värin vaikutusta eri maalien peittävyyden jne luomaan värieroon.
Myyra kirjoitti:pari muutaman kymmenen minerin yksikköä suorittaa anaali-insertaation
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Izmo Laitela kirjoitti:
Remos kirjoitti:

Pohjamaali ei ole välttämätön, jos tietää, mitä tekee. Aloittelijoille ja niille, jotka maalaavat kokonaisia armeijoita olisi pohjamaali ihan suotavaa, mutta mielestäni pohjamaalilla on turha tuoda lisää paksuutta maalipintaan, kun voi hyvin olla ilman sitäkin, eikä täten tarvitse miettiä pohjamaalin värin vaikutusta eri maalien peittävyyden jne luomaan värieroon.
Tämä. Jos nappiin ei olla koskemassa tyyliin koskaan, ei pohjamaalia tarvita. Jos ollaan, on pohjamaali ihan hyvä olla olemassa. Varsinkin pienempien skaalojen showcaseen ja semmoisiin, joissa on paljon yksityiskohtia, ei kannata pohjamaalia laittaa, kunhan pesee rasvat sun muut moskat riittävän hyvin pois.
Karri

Viesti Kirjoittaja Karri »

On tärkeää tehdä ero primerin ja basecoatin välillä sillä suomenkieli on termistön osalta hieman vajavainen.

Primer tarjoaa tarttumapinnan.

Base coat antaa vallitsevan pohjasävyn.

Useimmiten, muttei suinkaan aina, sama tuote täyttää kummankin tehtävän.

Pohjamaalit sisältävät useimmiten erilaisia viihdekäyttöönkin kelpaavia liuottimia toisin kuin perusmaalit (metyylietyyliketonia, tolueenia, asetonia). Mikä varmistaa sen, että pohjamaali todella tarttuu maalattavaan kappaleeseen tai peräti syöpyy osaksi sen pintakerrosta ja tarjoaa myöhemmille maalikerroksille oivallisen tarttumapinnan.

Joissakin tapauksissa pohjamaalilla voidaan myös tasoittaa alkujaan hieman epätasaista pintaa (vrt. surfacer).

Lopuksi vielä syytä todeta, että monille tuttu Hobby Point on ottanut valikoimaansa Mr Resin Primer Surfacerin. Suosittelen kokeilemaan hartsifigujen kanssa. Todella ohutta, ei väliä onko figu pesty vai ei, läpikuultava, tasoittuu hyvin ihan itsekseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”