Napoleonin aikaisia figupelejä
- dead flesh penalty
Re: Napoleonin aikaisia figupelejä
Pienempi skaala as in <28mm figuureja käyttävät pelit vai ''pienemmälti pelatut'' sääntösetit?
Warmaster Ancientsin postituslistalta:
Hi,
I exchanged a few emails with the GW Historics folks a week or so ago and they informed me that a Napoleonic Warmaster book is near completion. They didn't mention a time-frame for publication, but I'd imagine that it wouldn't be much more than a year or so away at most.
Sinänsä myös hyvä tieto, että GW Historicals ei ole kuollut, vaikka tällaisestakin on saatu tietoa.
Hi,
I exchanged a few emails with the GW Historics folks a week or so ago and they informed me that a Napoleonic Warmaster book is near completion. They didn't mention a time-frame for publication, but I'd imagine that it wouldn't be much more than a year or so away at most.
Sinänsä myös hyvä tieto, että GW Historicals ei ole kuollut, vaikka tällaisestakin on saatu tietoa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
-
Wanha Herra T
Viitaten alkuperäiseen viestiin, niin meillä olis kans n. 3 äijän porukka, jotka kovasti suunnittelevat 20mm ukoilla napo-sotien pelaamista. Tullee tapahtumaan FiWan viitekehyksessä.
Säännöistä ollaan lueskeltu General De Brigadierin -sääntöjen - isojen poikien suosituksesta (me kaikki taidamme olla yli 35 v. ;-).
Jos jotkut jo pelaa ko. peliä PK-seudulla, niin laittakaahan viestiä.
Ollaan myös aloittamassa Napo-sotia käsittelevä Empires in Arms -kampanja - siis strategiapeli. Aiheesta lisää:
http://www.fiwa.fi/2009/lautasotapelit/ ... alkamassa/
Aika hyvää vauhtia kampanjaporukka kasaantumassa, mutta jos tosissaan innostuit, niin ota yhteyttä.
Säännöistä ollaan lueskeltu General De Brigadierin -sääntöjen - isojen poikien suosituksesta (me kaikki taidamme olla yli 35 v. ;-).
Jos jotkut jo pelaa ko. peliä PK-seudulla, niin laittakaahan viestiä.
Ollaan myös aloittamassa Napo-sotia käsittelevä Empires in Arms -kampanja - siis strategiapeli. Aiheesta lisää:
http://www.fiwa.fi/2009/lautasotapelit/ ... alkamassa/
Aika hyvää vauhtia kampanjaporukka kasaantumassa, mutta jos tosissaan innostuit, niin ota yhteyttä.
WMA-napsista vielä:
Rick Priestley WMA-listalla:
Don't know what who ever you were in contact with meant by 'near completion' but this is a project that has been rumbling away in the background for quite a while without troubling our schedules. We don't have a manuscript yet - and that's the start of a project - so I wouldn't expect to see a published book anytime soon - certainly not within a year. Perhaps our man meant the basic rules development was 'near completion' as I think that's a fair description - I saw the authors and a game last week - looks good! - yes they were using 10mm models - the dastardly Napoleon was defeated.
Rick
Eli ei sittenkään suurempaa tunkua tämän suhteen. :(
Rick Priestley WMA-listalla:
Don't know what who ever you were in contact with meant by 'near completion' but this is a project that has been rumbling away in the background for quite a while without troubling our schedules. We don't have a manuscript yet - and that's the start of a project - so I wouldn't expect to see a published book anytime soon - certainly not within a year. Perhaps our man meant the basic rules development was 'near completion' as I think that's a fair description - I saw the authors and a game last week - looks good! - yes they were using 10mm models - the dastardly Napoleon was defeated.
Rick
Eli ei sittenkään suurempaa tunkua tämän suhteen. :(
Mitenköhä tuo toimisi tyyliltään? Ts. onko lähitaistelu edelleenkin se ratkaiseva vaihe kuten muisssa WMx peleissä ja ampuminen lähinnä liikkumisen häirintää ja ehkä standin poistoa sieltä täältä julmetulla ampumakeskityksellä vai boostataankohan tuossa ampujien tehoa?Silveri kirjoitti:Eli ei sittenkään suurempaa tunkua tämän suhteen. :(
En vain ole koskaan kuvitellu napoleonin aikaisia taisteluja hirmuisiksi kiväärinperällä kuonoon mätkimistaisteluiksi :D Ei sinänsä etteikö ampumista olisi helppo lisätä teholtaan(lisää hyökkäyksiä standeille ampumishyökkäyksiin ja awot! Blizkrieg commander ja cold war commanderissakin ampuminen on se tärkein elementti ja lähitaistelut harvinaisempia joten ei se vaikeata ole) mutta kunhan pisti mietityttää kummin se tässä tulee toimimaan.
Tosin ei sinänsä. Minun puolestani voi julkaisu viipyä :D On tässä näitä historiallisia armeijoita liikaakin kerättäväksi...
...toivottavasti eivät julkaise kohta myöskään amerikan sisällissotaan keskittyvää versiota...
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Tuosta tuli mieleen että mitä tälle kuuluu? BLACK POWDER! Rules for the era 1700-1900tneva82 kirjoitti:...toivottavasti eivät julkaise kohta myöskään amerikan sisällissotaan keskittyvää versiota...
Salutessa 2008 oli Rick itse demottamassa Perryn veljesten kanssa ACW sääntöjään. Tästä ei ole tainnut kuulua sen jälkeen? Tai onko tällä mitään tekemistä Warhammer Historicalsin ACW pelin kanssa?
-Fh
Gravity is a myth, the Earth sucks too
No napoleonicmasterin säännöt löytyy tuolta WMA-mailinglistin tiedostoista. Sekin on yksi ehdotus. Pikaisesti pläräsin ne jossain vaiheessa läpi, joten en muista mitä niissä nyt sisällä oli.
Pistin tänään tilaukseen General de Brigade 2nd ed sääntökirjan ja 2 kpl 2 mm skaalan napsiarmeijoita, sekä 2 mm maastosetin irregularilta. Kerron sitten kokemuksia, kunhan pääsen kaverin kanssa pelaamaan. Samalla toki tulee myös tuon ns. "naurettavan skaalan" arvioita.''
Aivan loistava on tuo General de Brigaden toinen laitos. Varoituksen sanana tosin, jos taulukot pelottaa niin voi olla vähän sulateltavaa. Reference sheetit tekemällä tosin tämänkään ei pitäisi muodostua ongelmaksi.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
-Edward Abbey
No refsheettihän siinä tulee mukana.
On muuten säännöstönä pikkasen eri maata kuin nämä fantasiapuolen rupellukset. Niitten läpitahkoamiseen toki menee pitemmän aikaa, mutta fanitan tuota komentojärjestelmää jo tässä vaiheessa noin puolet kirjan lukeneena ihan pipona. Ehkä kaikkein korneimpia lisäsääntöjä on tuo divisioonakenraalin ja prikaatikenraalin välinen kaksintaistelu.
On muuten säännöstönä pikkasen eri maata kuin nämä fantasiapuolen rupellukset. Niitten läpitahkoamiseen toki menee pitemmän aikaa, mutta fanitan tuota komentojärjestelmää jo tässä vaiheessa noin puolet kirjan lukeneena ihan pipona. Ehkä kaikkein korneimpia lisäsääntöjä on tuo divisioonakenraalin ja prikaatikenraalin välinen kaksintaistelu.
Tilannepäivitystä: 2 mm napsit saapuivat eilen ja yllättävän viihdyttäviä siihen skaalaan nähden ovat. Ei nyt ihan armeijallista siinä tullut, mutta ihan riittävästi noin aloitusarmeijaksi. Alustan ne 40 x 10 mm beisseille siten, että yhdellä alustalla on joko 3 kpl 3 rankkisia 8 ukon infantrystrippejä tai 2 kpl 6-8 figun strippejä heppoja. Skirmisherit menevät 2 strippiä per beissi. Jalkaväkialusta vastaisi GdB:ssä 6 figun alustaa (jolloin 1 ukko vastaisi n. 2 sotilasta) ja ratsuväki 2 figun alustaa (jolloin 1 heppa vastaisi n. 3 heppaa). Tykistö menisi 2 per alusta, jolloin se vastaisi enemmän wysiwyg-tilannetta. Hevosvetoisen tykistön suhteen en ole vielä päättänyt.
40 mm levyiset alustat sen takia, että a) mulla on 40 x 20 mm2 alustoja kasa ja ne on kohtuuhelppo puolittaa b) stripit sopivat niille oikein mainiosti c) GdB:ssä ei oikeastaan alustoilla ole niin suurta väliä, vaikkei nyt nuo frontaget ihan natsaakaan. Hieman ongelmia saattaa tulla square-formaation kanssa, mutta saa nyt nähdä miten käytännössä menee.
Pitänee aloittaa sitten blogi galtsupuolelle, kun nuo on saatu alustoille liimattua kiinni. 2 mm maasto, mitä myös tilasin on myös kovin hienoa ja hassua.
40 mm levyiset alustat sen takia, että a) mulla on 40 x 20 mm2 alustoja kasa ja ne on kohtuuhelppo puolittaa b) stripit sopivat niille oikein mainiosti c) GdB:ssä ei oikeastaan alustoilla ole niin suurta väliä, vaikkei nyt nuo frontaget ihan natsaakaan. Hieman ongelmia saattaa tulla square-formaation kanssa, mutta saa nyt nähdä miten käytännössä menee.
Pitänee aloittaa sitten blogi galtsupuolelle, kun nuo on saatu alustoille liimattua kiinni. 2 mm maasto, mitä myös tilasin on myös kovin hienoa ja hassua.
Itse yritin aloittaa 2008-09 aikana 2nd ed. General de Brigadea, mutta tuo taulukoiden määrä ja komentokäskyjen tietty epämääräisyys eivät sitten oikein iskeneet - ainakaan vielä.
Nyt olen aloittanut 20mm figuilla Foundryn uuden Napoleon-pelin: http://www.wargamesfoundry.com/books/MATTNAP.asp
Nämä säännöt miellyttävät - ainakin vielä, vaikka kovien tuotantoarvojen läpi huokuukin tietty leväperäisyys sääntöjen ilmaisussa. Esim. skirmisher-säännöt ovat aika käsittämättömät, kuin niitä tarkaan lukee. Pitipä niistä kysyä oikein lisäohjeistusta Foundrylta. Alla on vastaus:
For example the French infantry regiments get 2 dice for skirmisher fire from each regiment representing the voltiguers skirmishing in front of the advancing line or column. In the advanced rules the light infantry units can send out 1 to 4 bases of skirmishes. Each base gets 1 dice for firing but if you send more than 1 out they effect the firing of your line and more than 2 means you cannot form column of attack. The British get 1 dice like the French for skirmisher fire. The Prussians and Austrians get the same. All the nationalitys with light infantry can deploy skirmishes as mentioned above.
A light infantry unit that has deployed there skirmishes does not get the extra skirmisher fire. The advantage of the skirmishes leaving the parent unit is that they can be up to 8 inches away from the unit (if they are within 2 inches of their parent unit to the front the parent unit can fire through there skirmishes the other advantage is that anyone firing at the parent unit shoots through the skirmishes which means the ignore the first 2 hits per phase (artillery, skirmisher and volley fire).
The British Rifle regiment are considered Guard Light Infantry in the game so they can deploy up to 4 skirmisher bases as well.
Bernard
Muuten oikein hauska peli. Tätä tulen varmaankin sitten paukuttelemaan epäsäännöllisen säännöllisesti "Wanha Herra T:n" kanssa FiWAn pelitiloissa Lauttasaaressa: (seuraa häpeämätön mainos) http://www.fiwa.fi/liity-mukaan/
Nyt olen aloittanut 20mm figuilla Foundryn uuden Napoleon-pelin: http://www.wargamesfoundry.com/books/MATTNAP.asp
Nämä säännöt miellyttävät - ainakin vielä, vaikka kovien tuotantoarvojen läpi huokuukin tietty leväperäisyys sääntöjen ilmaisussa. Esim. skirmisher-säännöt ovat aika käsittämättömät, kuin niitä tarkaan lukee. Pitipä niistä kysyä oikein lisäohjeistusta Foundrylta. Alla on vastaus:
For example the French infantry regiments get 2 dice for skirmisher fire from each regiment representing the voltiguers skirmishing in front of the advancing line or column. In the advanced rules the light infantry units can send out 1 to 4 bases of skirmishes. Each base gets 1 dice for firing but if you send more than 1 out they effect the firing of your line and more than 2 means you cannot form column of attack. The British get 1 dice like the French for skirmisher fire. The Prussians and Austrians get the same. All the nationalitys with light infantry can deploy skirmishes as mentioned above.
A light infantry unit that has deployed there skirmishes does not get the extra skirmisher fire. The advantage of the skirmishes leaving the parent unit is that they can be up to 8 inches away from the unit (if they are within 2 inches of their parent unit to the front the parent unit can fire through there skirmishes the other advantage is that anyone firing at the parent unit shoots through the skirmishes which means the ignore the first 2 hits per phase (artillery, skirmisher and volley fire).
The British Rifle regiment are considered Guard Light Infantry in the game so they can deploy up to 4 skirmisher bases as well.
Bernard
Muuten oikein hauska peli. Tätä tulen varmaankin sitten paukuttelemaan epäsäännöllisen säännöllisesti "Wanha Herra T:n" kanssa FiWAn pelitiloissa Lauttasaaressa: (seuraa häpeämätön mainos) http://www.fiwa.fi/liity-mukaan/
"Now it's time to choose
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"
- The Buoys: "Give Up Your Guns" -
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"
- The Buoys: "Give Up Your Guns" -