Karri kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen huomio, sillä Games Workshop on ilmeisesti jotenkin onnistunut suurelta osin sysäämään markkinointivastuun riippumattomille jälleenmyyjille. Muilla aloilla on pääsääntöisesti tapana, että itse tuotteen valmistaja huolehtii markkinoinnista käsittäen erilaiset mainonnan ja myynninedistämisen keinot.
Minusta taas GW on saavuttanut nykyisen asemansa nimenomaan tehokkaan markkinoinnin takia. Markkinoinnin voi tietysti käsittää monella tapaa, mutta jo sellainen perusasia kuin nätit tuotekuvat studiomaalatuista figuista on ollut pahasti hukassa monelta muulta alan firmalta. Monta tuotteidensa puolesta hyvinkin kilpailukykyistä valmistajaa meni nurin pitkälti tämän takia. GW on pistänyt rutiininomaisesti edustavat kuvat nettin, lehteen, esitteisiin, kataloogeihin ja tietysti paketin kylkeen. Jälleenmyyjille toimitetaan ständit ja plakaatit. Kaikenlaista demomateriaaliakin on irronnut pelipöydistä lähtien. Vertaa tätä muihin alan firmoihin, joista hulvaton enemmistö toimittaa jälleenmyyjille käytännössä vain maalaamatonta tinaa muovipussissa. Kyllä minä osaisin arvata, kumpi tyyli myy paremmin itsensä, vaikka puodin pitäjä vain joisi kahvia takahuoneessa.
Kuinka monella figuvalmistajalla on omaa nimeään kantavat myymälät suurkaupunkien katukuvassa kahdella puolen rapakkoa?
Muihin aloihin verratessa taas pitää ottaa huomioon, että GW on kuitenkin vielä pikkufirma todellisiin peli/lelujätteihin nähden. Sadan miljoonan liikevaihdolla ei vielä valloiteta maailmaa. Ehkä eräänlainen kasvun raja on myös jo saavutettu. Maalausta vaativat figut ja 300-sivuiset sääntökirjat ovat väistämättä marginaaliyleisön kamaa. Kyllähän väkeä edelleen yritetään värvätä, mutta iso osa aloittajista pistää parin kuukauden päästä myynti-ilmoituksen Sotavasaralle ja vaihtaa Xboxiin.
Kirby taisi aikoinaan tehdä periaatelinjauksen, ettei isoihin medioihin kannata mennä mainostamaan. Parempi pitää nimi esillä alan kaupoissa, joilloin peleistä ylipäätään kiinnostunut yleisö löytää tuotteet omasta halustaan. Sillä kustannukset pysyvät kurissa. Mitään suunnatonta ryntäystä itse maalattavien figujen pariin ei voi odottaa, vaikka telkkarimainos lupaisi mitä.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.