Nurglen blight grenades
Nurglen blight grenades
Eilen tuli eteen tilanne jossa nurglen marinet oli closiksessa (engaged) ja kolmas unit assaultoi niiden päälle. Toimiiko blight grenades silloin?
codex sanoo "these are defensive grenades, which means that enemy unit do not gain their bonus attacks for charging if the are assaulting a unit of plague marines"
ja nykyinen sääntökirja, kohta defensive grenades sanoo "... if defending unit was already locked in combat from previous turn... these grenades have no effect..."
Pelasimme tilanteen niin että kranaatit toimivat. Kumpi kirjoittaa toisen yli? 4ed. codex vai 5ed. sääntökirja?
codex sanoo "these are defensive grenades, which means that enemy unit do not gain their bonus attacks for charging if the are assaulting a unit of plague marines"
ja nykyinen sääntökirja, kohta defensive grenades sanoo "... if defending unit was already locked in combat from previous turn... these grenades have no effect..."
Pelasimme tilanteen niin että kranaatit toimivat. Kumpi kirjoittaa toisen yli? 4ed. codex vai 5ed. sääntökirja?
-
Sami Jumppanen
Re: Nurglen blight grenades
Vaikka Codex yleensä meneekin yli sääntökirjan, mutta tässä tapauksessa sanoisin, että sääntökirja ei ole ristiriidassa, vaan lisää tuohon Codex:iin. Eli 5. ed.SaLeh kirjoitti:Eilen tuli eteen tilanne jossa nurglen marinet oli closiksessa (engaged) ja kolmas unit assaultoi niiden päälle. Toimiiko blight grenades silloin?
Aina jos codexin ja sääntökirjan välillä on ristiriita, käytetään sääntöä niinkuin se on kirjoitettu codexissa.
Näissä tilanteissa tosin kannattaa tarkistaa FAQit myös.. mutta csm faq ei sano mitään blight grenadeista.
Näissä tilanteissa tosin kannattaa tarkistaa FAQit myös.. mutta csm faq ei sano mitään blight grenadeista.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Niin, edelleenkään ei ole annettu mitään vastausta miten tuo tulisi hoitaa.
Joo, tietenkin codex menee edelle. Codex on vanha ja siinä viitataan sanamuotoon defensive grenades. Itse kyllä luen että sääntökirja menee edelle tässä. Säännöstö ei edes ole ristiriidassa. Uudessa edikassa vain kielletään niiden funktio jos on "engaged in close combat". Tarkastin 4 ed kirjan - ei ollut mitään kummempaa säätöä tuolle mutta nyt on.
??
Joo, tietenkin codex menee edelle. Codex on vanha ja siinä viitataan sanamuotoon defensive grenades. Itse kyllä luen että sääntökirja menee edelle tässä. Säännöstö ei edes ole ristiriidassa. Uudessa edikassa vain kielletään niiden funktio jos on "engaged in close combat". Tarkastin 4 ed kirjan - ei ollut mitään kummempaa säätöä tuolle mutta nyt on.
??
Codexin mukaan mennään jos FAQ ei sano muuta, se on normaali käytäntö.SaLeh kirjoitti:Niin, edelleenkään ei ole annettu mitään vastausta miten tuo tulisi hoitaa.
Kirjan vanhuus tai säännön nimi ei vielä tarkoita mitään. DH forceweaponit on hyvä esimerkki tästä.Codex on vanha ja siinä viitataan sanamuotoon defensive grenades.
Siis.. Kun Codex sanoo jotain muuta kuin sääntökirja, käytetään Codexin sääntöä.Itse kyllä luen että sääntökirja menee edelle tässä. Säännöstö ei edes ole ristiriidassa. Uudessa edikassa vain kielletään niiden funktio jos on "engaged in close combat".
Niin, mutta tässähän on juuri se dilema - codex ei sano.Siis.. Kun Codex sanoo jotain muuta kuin sääntökirja, käytetään Codexin sääntöä.
edit:
vielä on pakko laittaa nillitystä. Vähän samaan tapaan kuin 3ed. wolf codex antoi mahdollisuuden käyttää 5p 3+i stormshieldejä - kun uudessa sm codexissa ne tuli. 3ed codexissa viitattiin sääntöön 5ed marine codexissa/ sääntökirjassa - joten toimii. Miksi nyt toimii toisinpäin? 4ed. codex sanoo että blight grenades on defesive grenades niin miksi ne nyt ei olekaan?
Viimeksi muokannut SaLeh, Pe 13.11.2009 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se ole edes oikeastaan perustelu, vaan normaali käytäntö tilanteessa jossa saman niminen sääntö on eri codexissa ja sääntökirjassa.SaLeh kirjoitti:Niin, mutta tässähän on juuri se dilema - codex ei sano. Noh, jätetään tämä aihe vaikka en allekirjoita perustelua:) 4+
- Kaapelikala
kodeksi kirjoitti:defensive grenades, which means that enemy unit do not gain their bonus attacks for charging if the are assaulting a unit of plague marines"
Kodeksi sanoo siis näin: Jos joku juoksee [plague marineiden] kimppuun, eivät hyökkääjät saa lisähyökkäyksiä assaultista.
Sääntis sanoo siis näin: Jos joku juoksee [defensive grenade-jäbien] kimppuun, eivät hyökkääjät saa lisähyökkäyksiä assaultista, jos [defensive grenades-jäbät] eivät ole taistelussa.sääntis kirjoitti:defensive grenades sanoo "... if defending unit was already locked in combat from previous turn... these grenades have no effect..."
Koska kodeksi ajaa sääntökirjan edelle, seurataan kohtaa "Kodeksi sanoo", eli plague marineita vastaan ei kukaan saa koskaan assaultista lisähyökkäyksiä ilman erikoissääntöjä.
-
Fierysigil[FIN]
Kiinnostus heräsi, minkälaista erikoissääntöä?Kaapelikala kirjoitti:Koska kodeksi ajaa sääntökirjan edelle, seurataan kohtaa "Kodeksi sanoo", eli plague marineita vastaan ei kukaan saa koskaan assaultista lisähyökkäyksiä ilman erikoissääntöjä.
- Kaapelikala
Jaa-a. Ei ole tullut vastaan, mutta muotoilulla "Gets bonus attacks from assault even when normally wouldn't get them" saisi ainakin. Kaipa noita on.Jope kirjoitti:Kiinnostus heräsi, minkälaista erikoissääntöä?Kaapelikala kirjoitti:Koska kodeksi ajaa sääntökirjan edelle, seurataan kohtaa "Kodeksi sanoo", eli plague marineita vastaan ei kukaan saa koskaan assaultista lisähyökkäyksiä ilman erikoissääntöjä.
Toistaiseksi ei taida olla, mutta ei silti mikään mahdottomuus tulevaisuudessa.Jope kirjoitti:Kiinnostus heräsi, minkälaista erikoissääntöä?
Vaikuttaisi ihan mahdolliselta säännöltä World Eater legioonalle esimerkiksi, jos nyt Codex Legions ylipäätään koskaan tehdään.