"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Nurglen blight grenades

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
SaLeh

Nurglen blight grenades

Viesti Kirjoittaja SaLeh »

Eilen tuli eteen tilanne jossa nurglen marinet oli closiksessa (engaged) ja kolmas unit assaultoi niiden päälle. Toimiiko blight grenades silloin?
codex sanoo "these are defensive grenades, which means that enemy unit do not gain their bonus attacks for charging if the are assaulting a unit of plague marines"
ja nykyinen sääntökirja, kohta defensive grenades sanoo "... if defending unit was already locked in combat from previous turn... these grenades have no effect..."

Pelasimme tilanteen niin että kranaatit toimivat. Kumpi kirjoittaa toisen yli? 4ed. codex vai 5ed. sääntökirja?
Sami Jumppanen

Re: Nurglen blight grenades

Viesti Kirjoittaja Sami Jumppanen »

SaLeh kirjoitti:Eilen tuli eteen tilanne jossa nurglen marinet oli closiksessa (engaged) ja kolmas unit assaultoi niiden päälle. Toimiiko blight grenades silloin?
codex sanoo "these are defensive grenades, which means that enemy unit do not gain their bonus attacks for charging if the are assaulting a unit of plague marines"
ja nykyinen sääntökirja, kohta defensive grenades sanoo "... if defending unit was already locked in combat from previous turn... these grenades have no effect..."

Pelasimme tilanteen niin että kranaatit toimivat. Kumpi kirjoittaa toisen yli? 4ed. codex vai 5ed. sääntökirja?
Vaikka Codex yleensä meneekin yli sääntökirjan, mutta tässä tapauksessa sanoisin, että sääntökirja ei ole ristiriidassa, vaan lisää tuohon Codex:iin. Eli 5. ed.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Aina jos codexin ja sääntökirjan välillä on ristiriita, käytetään sääntöä niinkuin se on kirjoitettu codexissa.
Näissä tilanteissa tosin kannattaa tarkistaa FAQit myös.. mutta csm faq ei sano mitään blight grenadeista.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
SaLeh

Niin, edelleenkään ei ole annettu mitään vastausta miten tuo tulisi hoitaa.

Joo, tietenkin codex menee edelle. Codex on vanha ja siinä viitataan sanamuotoon defensive grenades. Itse kyllä luen että sääntökirja menee edelle tässä. Säännöstö ei edes ole ristiriidassa. Uudessa edikassa vain kielletään niiden funktio jos on "engaged in close combat". Tarkastin 4 ed kirjan - ei ollut mitään kummempaa säätöä tuolle mutta nyt on.

??
Deetwo

SaLeh kirjoitti:Niin, edelleenkään ei ole annettu mitään vastausta miten tuo tulisi hoitaa.
Codexin mukaan mennään jos FAQ ei sano muuta, se on normaali käytäntö.
Codex on vanha ja siinä viitataan sanamuotoon defensive grenades.
Kirjan vanhuus tai säännön nimi ei vielä tarkoita mitään. DH forceweaponit on hyvä esimerkki tästä.
Itse kyllä luen että sääntökirja menee edelle tässä. Säännöstö ei edes ole ristiriidassa. Uudessa edikassa vain kielletään niiden funktio jos on "engaged in close combat".
Siis.. Kun Codex sanoo jotain muuta kuin sääntökirja, käytetään Codexin sääntöä.
SaLeh

Siis.. Kun Codex sanoo jotain muuta kuin sääntökirja, käytetään Codexin sääntöä.
Niin, mutta tässähän on juuri se dilema - codex ei sano.

edit:

vielä on pakko laittaa nillitystä. Vähän samaan tapaan kuin 3ed. wolf codex antoi mahdollisuuden käyttää 5p 3+i stormshieldejä - kun uudessa sm codexissa ne tuli. 3ed codexissa viitattiin sääntöön 5ed marine codexissa/ sääntökirjassa - joten toimii. Miksi nyt toimii toisinpäin? 4ed. codex sanoo että blight grenades on defesive grenades niin miksi ne nyt ei olekaan?
Viimeksi muokannut SaLeh, Pe 13.11.2009 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Deetwo

SaLeh kirjoitti:Niin, mutta tässähän on juuri se dilema - codex ei sano. Noh, jätetään tämä aihe vaikka en allekirjoita perustelua:) 4+
Ei se ole edes oikeastaan perustelu, vaan normaali käytäntö tilanteessa jossa saman niminen sääntö on eri codexissa ja sääntökirjassa.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

kodeksi kirjoitti:defensive grenades, which means that enemy unit do not gain their bonus attacks for charging if the are assaulting a unit of plague marines"

Kodeksi sanoo siis näin: Jos joku juoksee [plague marineiden] kimppuun, eivät hyökkääjät saa lisähyökkäyksiä assaultista.
sääntis kirjoitti:defensive grenades sanoo "... if defending unit was already locked in combat from previous turn... these grenades have no effect..."
Sääntis sanoo siis näin: Jos joku juoksee [defensive grenade-jäbien] kimppuun, eivät hyökkääjät saa lisähyökkäyksiä assaultista, jos [defensive grenades-jäbät] eivät ole taistelussa.

Koska kodeksi ajaa sääntökirjan edelle, seurataan kohtaa "Kodeksi sanoo", eli plague marineita vastaan ei kukaan saa koskaan assaultista lisähyökkäyksiä ilman erikoissääntöjä.
Fierysigil[FIN]

Viesti Kirjoittaja Fierysigil[FIN] »

Kaapelikala kirjoitti:Koska kodeksi ajaa sääntökirjan edelle, seurataan kohtaa "Kodeksi sanoo", eli plague marineita vastaan ei kukaan saa koskaan assaultista lisähyökkäyksiä ilman erikoissääntöjä.
Kiinnostus heräsi, minkälaista erikoissääntöä?
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Jope kirjoitti:
Kaapelikala kirjoitti:Koska kodeksi ajaa sääntökirjan edelle, seurataan kohtaa "Kodeksi sanoo", eli plague marineita vastaan ei kukaan saa koskaan assaultista lisähyökkäyksiä ilman erikoissääntöjä.
Kiinnostus heräsi, minkälaista erikoissääntöä?
Jaa-a. Ei ole tullut vastaan, mutta muotoilulla "Gets bonus attacks from assault even when normally wouldn't get them" saisi ainakin. Kaipa noita on.
Deetwo

Jope kirjoitti:Kiinnostus heräsi, minkälaista erikoissääntöä?
Toistaiseksi ei taida olla, mutta ei silti mikään mahdottomuus tulevaisuudessa.
Vaikuttaisi ihan mahdolliselta säännöltä World Eater legioonalle esimerkiksi, jos nyt Codex Legions ylipäätään koskaan tehdään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”