"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tarinakisa-ketju 09-10

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
Nummi

Re: Tarinakisa-ketju 09-10

Viesti Kirjoittaja Nummi »

El Capitan kirjoitti: Onko "sensei" muuten suomea? Wordini ei tunnista sitä sanaa vaan punaisella piirtää viivoja alle rumasti.[/i]
Jotakin Japania se varmaan lienee. Ei se kyllä ihan perisuomalaiselta sanalta kuulosta, tuntuu niiltä PC, ja Samsung, sanoilta.
Jaah, siinä se nyt on.
Weedeeo

Viesti Kirjoittaja Weedeeo »

Olen osittain samaa mieltä HBn kanssa, mutten kuitenkaan ihan.
Ei minulla mitään perus filosofiaa vastaan ole, varsinkin logiikka ja moraaliset kysymykset ovat kiinnostavia. Minäkin rakastan ajattelua ja miettimistä, mutta silläkin on rajansa. Kuten Dru sanoikin, tarpeeksi pitkälle ajatellessa tuntuu kuin pää räjähtäisi. Joku voi pitää tuosta tunteesta, mutta minua se lähinnä ahdistaa. Saadaanko koskaan selville missä todellisuus/avaruus loppuu? Minä haluan vastauksia, enkä ikuista kysymyksen kääntelyä ja filosofointia. Vaikka FI onkin tieteiden äiti, jättäisin sen kuitenkin siksi äidiksi, muista tieteistä erilleen.
Edit. Pakollinen Filosofian kurssi on tuskaa
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
Nummi

Weedeeo kirjoitti:Olen osittain samaa mieltä HBn kanssa, mutten kuitenkaan ihan.
Ei minulla mitään perus filosofiaa vastaan ole, varsinkin logiikka ja moraaliset kysymykset ovat kiinnostavia. Minäkin rakastan ajattelua ja miettimistä, mutta silläkin on rajansa. Kuten Dru sanoikin, tarpeeksi pitkälle ajatellessa tuntuu kuin pää räjähtäisi. Joku voi pitää tuosta tunteesta, mutta minua se lähinnä ahdistaa. Saadaanko koskaan selville missä todellisuus/avaruus loppuu? Minä haluan vastauksia, enkä ikuista kysymyksen kääntelyä ja filosofointia. Vaikka FI onkin tieteiden äiti, jättäisin sen kuitenkin siksi äidiksi, muista tieteistä erilleen.
Edit. Pakollinen Filosofian kurssi on tuskaa
Jaah, kyllä pakko myöntää itsekkin että se on hieman tuskastuttavaa että pää ei vain riitä joittenkin asioitten artikuloimiseen.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Drumavatic kirjoitti:
El Capitan kirjoitti: Onko "sensei" muuten suomea? Wordini ei tunnista sitä sanaa vaan punaisella piirtää viivoja alle rumasti.[/i]
Jotakin Japania se varmaan lienee. Ei se kyllä ihan perisuomalaiselta sanalta kuulosta, tuntuu niiltä PC, ja Samsung, sanoilta.
Jaah, siinä se nyt on.
Niih, sellanenhan sana se on. Sitä mie vaan tuumailen, että jos jätän sen siksi tarinassani, jokainen kommentti sisältää jotain siitä sanasta. Miten turinassa käytettiin turhaan finglish.. eiku siis... hmm... mikäs se sitten olisikaan? japannishia...

Pitäisiköhän vaihtaa "mestariksi"?
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Nummi

El Capitan kirjoitti:
Drumavatic kirjoitti:
Jaah, siinä se nyt on.
Niih, sellanenhan sana se on. Sitä mie vaan tuumailen, että jos jätän sen siksi tarinassani, jokainen kommentti sisältää jotain siitä sanasta. Miten turinassa käytettiin turhaan finglish.. eiku siis... hmm... mikäs se sitten olisikaan? japannishia...

Pitäisiköhän vaihtaa "mestariksi"?
Älä turhaan, jos joku valittaa tuosta, sano vain että tuo "mestari" sana tarkoittaa täysin eri asiaa, ainakin teoriassa.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Drumavatic kirjoitti:Edit: Ohoh, myönsit olevasi väärässä, Hahaa!
En myöntänyt. Sanoin että filosofia on paskanjauhantaa, mutta on silläkin joskus harvoin järkevääkin sanottavaa.

Vituttaa muuten että jos joskus valmistus historiasta, niin tittelinäni olisi filosofian maisteri, vaikka luen historiaa. Pitäisiköhän jotenkin tapella jokin oikeasti järkevä titteli jotenkin.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Nummi

Half-breed kirjoitti:
Drumavatic kirjoitti:Edit: Ohoh, myönsit olevasi väärässä, Hahaa!
En myöntänyt. Sanoin että filosofia on paskanjauhantaa, mutta on silläkin joskus harvoin järkevääkin sanottavaa.

Vituttaa muuten että jos joskus valmistus historiasta, niin tittelinäni olisi filosofian maisteri, vaikka luen historiaa. Pitäisiköhän jotenkin tapella jokin oikeasti järkevä titteli jotenkin.
Voi löl. Mää olisin ainakin ylpeä jos saisin Historiaa lukemalla Filosofian maisterin arvonimen.
halko

Viesti Kirjoittaja halko »

Filosofia on tylsää :/ Moraali- ja etiikkajutuissa ihan kiva, mutta muuten (loputtomasssa ja tuskasessa maailman tutkimis ja Da Ultimate Kysymyksen löytämistä/vastaamista/miettimistä) ei. Ääh, ei siinä lasissaa olevaa vettä tarvitse miettiä monelta eri näkökannasta, riittää että toteaa että siinä on sitä vettä (tai että se on puolillaan, viitaten tähän). Tietenkin voidaan alkaa väittelemään että mistä voin tietää että se on vettä, mutta se näyttää vedelle, maistuu ja tuoksuu vedelle ja musta tuntuu että se on vettä. Se on tarpeeksi mulle.
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Kolmastoista »

Hassua. Mie päinvastoin nautin suuresti filosofisten kysymysten pohtimisesta. Filosofian ykköskurssikin oli yhtä hauskanpitoa keskusteluntäyteisine tunteineen. Kurssimerkintä kympin arvosanalla oli vain plussaa. Syksyllä kirjoittamaan sitten. :)
Vaikkei filosofian kysymysten kanssa täysin vakavissaan aina olisikaan, ovat ne hyvä aivoverryttelyä ja ne saavat aikaan mielenkiintoisia keskusteluja. Ei, minä en usko, että maailma ympärilläni katoaa aina kun en sitä havaitse, mutta tällaista mahdollisuutta on silti mielenkiintoista spekuloida. Siinä tajuaa hyvin, miten rajallinen ihmisen käsityskyky on ja oppii asettamaan asiat oikeampaan perspektiiviin.
halko

Ehkä, joskus, jotenkin.

Mutta yleisesti mie olen niin maanläheinen tyyppi ettei nuo kosmiset kysymykset oikein iske. Esimerkiksi jumalat mä tykkään nähdä Kreikan tyyliin ihmismäisinä ja "ruummillisina" enkä jonain outona warppipilvenä joka muodostuu ihmisten tunteista ja joka on jokaiselle katsojalle erilainen ja jokainen näkee niissä mitä ikinä haluaakaan (joo, SURKEA vertaus/havainnolistamismalli, mutta jotenkin tolleen).
Kylhän minä nyt miettiä ja pohdiskella tykkään ja hienot vertauskuvat on kivoja, mutta kosmisuus yms. ja filosofiset kysymkset eivät kuulu niihin mielipohdiskeltavuuksiini :) jotenkin tuntuu ettei niitä tarvitsekkaan tietää, heikentää elämän mysteerisyyttä tai jotain (jotain).
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

halko kirjoitti:Kylhän minä nyt miettiä ja pohdiskella tykkään ja hienot vertauskuvat on kivoja, mutta kosmisuus yms. ja filosofiset kysymkset eivät kuulu niihin mielipohdiskeltavuuksiini :) jotenkin tuntuu ettei niitä tarvitsekkaan tietää, heikentää elämän mysteerisyyttä tai jotain (jotain).
Muuten en nyt puutu, en jaksa yrittääkään ihmisten ajatuksia muuttaa tämän asian suhteen, mutta tähän on pakko vähän kommentoida.
Elämän kummallisten kysymysten pohtiminen tuskin koskaan tuo selville mitään konkreettista tietoa, päinvastoin. Itse ainakin olen huomannut, että mitä enemmän niitä ajattelee, sitä syvemmäksi, mielenkiintoisemmaksi ja mysteerisemmäksi paikaksi tämä maailma oikeastaan muuttuu. Kysymykset luovat vain uusia kysymyksiä, ja se jos mikä on omasta mielestäni hienoa.
halko

Kolmastoista kirjoitti:
halko kirjoitti:Kylhän minä nyt miettiä ja pohdiskella tykkään ja hienot vertauskuvat on kivoja, mutta kosmisuus yms. ja filosofiset kysymkset eivät kuulu niihin mielipohdiskeltavuuksiini :) jotenkin tuntuu ettei niitä tarvitsekkaan tietää, heikentää elämän mysteerisyyttä tai jotain (jotain).
Muuten en nyt puutu, en jaksa yrittääkään ihmisten ajatuksia muuttaa tämän asian suhteen, mutta tähän on pakko vähän kommentoida.
Elämän kummallisten kysymysten pohtiminen tuskin koskaan tuo selville mitään konkreettista tietoa, päinvastoin. Itse ainakin olen huomannut, että mitä enemmän niitä ajattelee, sitä syvemmäksi, mielenkiintoisemmaksi ja mysteerisemmäksi paikaksi tämä maailma oikeastaan muuttuu. Kysymykset luovat vain uusia kysymyksiä, ja se jos mikä on omasta mielestäni hienoa.
Niinno siis joo, filosofiassahan toki tulee aina vaan lisää kysymyksiä pohdittavaksi ja sitä mukaa lisää kaikkea muuta yms. (eli vähän pieleen toi esimerkki) mutta kun mä olen vaan niin hieno perustelemaan kantaani kun musta vaan tuntuu siltä. Tai jotain :), mutta yritetään vaan uudestaan, eli kun syön omenaa niin se maistuu hyvältä ja se on tarpeeksi minulle, ei huvita ajatella miksi se tapahtuu niin tieteellisesti (eli kun siinä olevat hiilivedyt muodostavat estereitä jotka muodostavat erilaisia aromeja jotka taas yhdessä saavat aikaan omenan maun kun ne reagoivat kielen pinnalla olevian makuhermojen kanssa. Ja ei sitten nussita pilkkua jos meni jotenkin pieleen) jolloin se vähän niinku latistaa sitä, saati sitten filosofisesti (eli jotenkin "Miten voin olla varma että se maistuu hyvälle, miten määrittelen hyvän maun?", yms. sellasta) jolloin taas tulee vähän jännää fiilis, tavallaan sekin latistuu kun mietti että "jos ei aistikkaan oikein" "mikä on oikein" ja sitten tulee taas lisää ja kaikkea muuta.
Kakapo

Viesti Kirjoittaja Kakapo »

Kolmastoista kirjoitti:Itse ainakin olen huomannut, että mitä enemmän niitä ajattelee, sitä syvemmäksi, mielenkiintoisemmaksi ja mysteerisemmäksi paikaksi tämä maailma oikeastaan muuttuu. Kysymykset luovat vain uusia kysymyksiä, ja se jos mikä on omasta mielestäni hienoa.
Mitä mitä mitä! Filosofiaa. Loistavaa. Ihanaa. Psykologis-filosofinen analysointi maailmasta on yksi parhaita asioita joita on. Nyt en mitenkään saa tätä ylitsevuotavaa tunnetilaa artikuloiden esille. Platonin ideaopin mukaan, sisäisen maailman, ideani, mallintaminen - kopioiminen, ei onnistu nyt kauhean hyvin. Toivottavasti meni osa viestin sisällöstä perille. Järkevämpää filosofista keskustelua myöhemmin.

Ja taideviesti, perkele, kerro lisää. Sähän nousit mun "sotun kiinnostavimmat käyttäjät"- listassa monta sijaa ylöspäin.

Hieno päivä tänään. Sellainen määrittelemättömän hyvä olo, henkisesti. Fyysisesti olo on ihan kuralla. Mutta piruako siitä, hienoa olla olemassa ja olla tietämätön kaikkeuksista mitä tähän ihmismielen luovaan ajatteluun kätkeytyykään. Aah.. Ja kaikki on vain ajatusta. Taidanpa ruveta musisoimaan.
Teonanacatl

Viesti Kirjoittaja Teonanacatl »

Filosofia on tieteenä sellainen, että siitä on hyvin paha mennä mitään sanomaan ennen kuin asiaa on itse tarkemmin tutkinut. Tokihan päällisin puolin ja yhden pakollisen kurssin nojalla se saattaa vaikuttaa melkoiselta saivartelulta, mutta tarkempi pohdinta paljastaa hyin paljon hyödyllisiä piirteitä.

Käytännön filosofian puolelta nimenomaan yhteiskuntafilosofia on hyvinkin merkittävä ala, jota ei tulisi väheksyä. Esimerkiksi Suomen yhteiskuntarakenne nojaa vahvasti filosofi John Rawlsin ajatuksiin, joten filosofia ei ole mitenkään kuollut tiede. Etiikan filosofia on yhtälailla yhteiskunnan tasolla merkittävä, ja esimerkiksi yhteiskuntasopimuksen käsite antaa valtavasti työkaluja ihmisyhteisöjen käsittelemiseen. Etiikan filosofia antaa myös eväitä nimenomaan oman uskon/uskonnottomuuden, arvojen ja moraalin pohdintaan.

Teoreettisen filosofian puoli taasen saattaa maallikon silmiin vaikuttaa melkoiselta saivartelulta. Kielifilosofia ja ontologia (eli siis oppi olevaisesta) ovat välistä melkoisen aivot solmuun vääntäviä. Näkisin kuitenkin teoreettisen filosofian merkityksen yksilölle tärkeänä. Laajemmassa mittakaavassa sen soveltaminen on vaikeaa, mutta yksilön tasolla teoreettinen filosofia kehittää nimenomaan metakognitiivisia kykyjä, eli kykyä tarkastella omaa ajattelua ja sen rajoja. Etenkin kielifilosofian näen tässä merkittävänä.
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
Drakojan

Viesti Kirjoittaja Drakojan »

HAH, tuleeko kiire? ^^

Minun tarinani oli ensimmäinen kilpailuun lähetetty. Mites muut? Kuka on jo lähettänyt turinansa?

Ja miten kauan viime vuonna meni äänestyksen aloittamiseen?
Nummi

Ai hittolainen, mää aivan unohdin, nyt ollaan maalla. No voih, oli jo neljä sivua ihan kelpoa tarinaa. Taidanpi sitten lähettää sen joskus muuten vain luettavaksi, tai sitten säästän ensivuodeksi.
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Ah, deadline-päivän aamu ja viimeinen kappale kirjoitettu. Nyt on kyllä hyvä olo. Sitten vain kirjoittamaan lopputarina viimeisen kappaleen ympärille.

Untakin kertyi viime yönä peräti kolme tuntia. Tästä tulee jotain loistavaa.
Drakojan

Viesti Kirjoittaja Drakojan »

Voisi illalla kirjoittaa huvikseen vielä jonkun yhden sivun rykäyksen fantasia-kategoriaan. Jos täältä Tahkolta saisi vaikka jotain jotain inspiraatiota.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Drako jo pistänyt menemään? Kappas. Itsekin ajattelin, että voisi sitä tuossa pe illalla kirjoittaa loppuun ja la sitten lukea läpi ja kattoa, jos sitä muuttaisi jotain. Emmie kuitenkaan pe jaksanut mitään kirjoitella. Enkä kyllä lauantainakaan... Menee varmaan myöhään yöhön se lähettäminen. Valmiiksi se ainakin pitää saada. Enää on loppu kirjoittamatta.

Vai Kolmastoista, yhistetäänkö me tarinamme ja jaetaan siitä kunnia? Mulla on se mitä sinulta puuttuu ja sinulla on se, mitä minulta puuttuu. Ei tarvitte kummankaan vaivautua kirjoittamaan enää sanaakaan.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Voisi kieltämättä tulla mielenkiintoinen kokonaisuus tuollaisesta yhdistelmästä. Ehkä kuitenkin kirjoitan tällä kertaa tämän loppuun asti itse, kun nyt vauhtiin pääsin. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”