Satamakaupunki (päiv. 4.1.2017)
Re: Satamakaupunki Lotriin - talot ja pöytä(päiv. 31.1.2011)
Jeesus ***** kristus. :O
Kiitos ja kumarrus tästä. Nörttielimeni löysivät juuri nirvanan. Blogeissa on yleensä se huono puoli, että niiden ylläpitäjä ei jaksa päivitellä niitä tarpeeksi tiuhaan. En siis tarkoita välttämättä työn nopeutta, vaan sitä, että moni jättää usein tärkeitä vaiheita raportoimatta. Kuvat ainakin tässä projektissa ovat olleet tärkeääkin tärkeämpiä! Kuvien ja yksityiskohtien paljous oli kuitenkin tällä kertaa sykähdyttävää. :)
Meillä on ollut poikien kanssa maastontekoprojektia käynnissä aina kesäisin, ja tässä olisikin valmiit ohjeet mistä aloittaa. Ei tarvitse kaikkea yrittää keksiä alusta asti.
Mitähän sanot, että paljonko talon rakennus maksaa? Itse emme varmaan turnauspöytäkäyttöön rakentaisi juurikaan sisätiloja, tai magnetoisi kattoja, vaikka Mordheimia silmällä pitäen ei sekään olisi lainkaan väärin. Ajatuksena siis vain se, että kuinka kustannustehokkaita esim. GW:n muovitalot lopulta ovatkaan?
Väkertäminenhän tuossa se pääjuttu on joka tapauksessa, mutta ihan mielenkiinnosta mietin paljonko euroja yhteen taloon sinulla kuluu? Tästä kun ottaa jotain pois, niin saadaan varmaan suunnilleen hinta talolle, jos sen rakentaa Warhammertarkoituksiin pienemmäksi, ja viimeistelee vain ulkopinnoiltaan.
Vastauksia odotellessa, työn iloa! Tästä parempaa jälkeä ei koko maailman skaalassa juuri pääse näkemään, ei varsinkaan elintärkeässä blogimuodossaan! :) Hyvää työtä.
Kiitos ja kumarrus tästä. Nörttielimeni löysivät juuri nirvanan. Blogeissa on yleensä se huono puoli, että niiden ylläpitäjä ei jaksa päivitellä niitä tarpeeksi tiuhaan. En siis tarkoita välttämättä työn nopeutta, vaan sitä, että moni jättää usein tärkeitä vaiheita raportoimatta. Kuvat ainakin tässä projektissa ovat olleet tärkeääkin tärkeämpiä! Kuvien ja yksityiskohtien paljous oli kuitenkin tällä kertaa sykähdyttävää. :)
Meillä on ollut poikien kanssa maastontekoprojektia käynnissä aina kesäisin, ja tässä olisikin valmiit ohjeet mistä aloittaa. Ei tarvitse kaikkea yrittää keksiä alusta asti.
Mitähän sanot, että paljonko talon rakennus maksaa? Itse emme varmaan turnauspöytäkäyttöön rakentaisi juurikaan sisätiloja, tai magnetoisi kattoja, vaikka Mordheimia silmällä pitäen ei sekään olisi lainkaan väärin. Ajatuksena siis vain se, että kuinka kustannustehokkaita esim. GW:n muovitalot lopulta ovatkaan?
Väkertäminenhän tuossa se pääjuttu on joka tapauksessa, mutta ihan mielenkiinnosta mietin paljonko euroja yhteen taloon sinulla kuluu? Tästä kun ottaa jotain pois, niin saadaan varmaan suunnilleen hinta talolle, jos sen rakentaa Warhammertarkoituksiin pienemmäksi, ja viimeistelee vain ulkopinnoiltaan.
Vastauksia odotellessa, työn iloa! Tästä parempaa jälkeä ei koko maailman skaalassa juuri pääse näkemään, ei varsinkaan elintärkeässä blogimuodossaan! :) Hyvää työtä.
- Kaapelikala
Itse arvaileisin yhden käden sormilla laskettavaa summaa. Ainekset kun on halpoja, eikä niitä kulu aivan kauheita määriä. Lähinnä nuo vievät aikaa sitäkin enemmän.
Hmmmm, eipä nuo nyt ihan hirveästi ole maksaneet. Tässä listaa mitä on tähän mennessä kulunut, noin, niin voit katsella jostain hintoja jos jaksat:
1 iso tuubi erikeepperiä
1 pikaliimaputeli
1 levy finfoamia ( ei siis koko levy, mutta lasketaan kuluihin)
3 A4 foamboardia, 3mm
2 A4 plasticardia, 1mm
1 kpl 10x100 cm balsalevy, 2mm
1 kpl 10x100 cm balsalevy, 1mm
1 kpl balsatanko, 0,5 cm
1 kpl iso pahviarkki, 1mm
Jonkin verran siloitetta pintoihin
jonkin verran sekä muovitankoa että putkea
2 kpl muovineliötankoa
3 A4 mdf-levyjä
Siinäpä listaa, voi olla että jotain vielä puuttuu. Totta kai noista joistakin on vielä jäljellä materiaalia.
Kiitoksia kommenteista. En ole tähän blogiin kaikkia kuvia edes pistänytkään, jos vaikka joskus jonkinlaisen artikkelin rakentamisesta kirjoittaisi niin sitten voisi vielä hiukan lisätä kuvamateriaalia. Jos joku kohta on jäänyt epäselväksi niin kysy, varmasti löytyy kuvia :)
1 iso tuubi erikeepperiä
1 pikaliimaputeli
1 levy finfoamia ( ei siis koko levy, mutta lasketaan kuluihin)
3 A4 foamboardia, 3mm
2 A4 plasticardia, 1mm
1 kpl 10x100 cm balsalevy, 2mm
1 kpl 10x100 cm balsalevy, 1mm
1 kpl balsatanko, 0,5 cm
1 kpl iso pahviarkki, 1mm
Jonkin verran siloitetta pintoihin
jonkin verran sekä muovitankoa että putkea
2 kpl muovineliötankoa
3 A4 mdf-levyjä
Siinäpä listaa, voi olla että jotain vielä puuttuu. Totta kai noista joistakin on vielä jäljellä materiaalia.
Kiitoksia kommenteista. En ole tähän blogiin kaikkia kuvia edes pistänytkään, jos vaikka joskus jonkinlaisen artikkelin rakentamisesta kirjoittaisi niin sitten voisi vielä hiukan lisätä kuvamateriaalia. Jos joku kohta on jäänyt epäselväksi niin kysy, varmasti löytyy kuvia :)
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Tästä olet ilmeisesti saanut inspiraatiota sepän talon tekemiseen...!?

Ainakin on kovin saman näköinen.

Hyvin sun talot etenee. Koska luulet saavasi nuo maaleihin? Innolla seuraan esimerkillistä blogiasi. Tuosta kettingistä en kuitenkaan pidä - näyttää mielestäni jotenkin liian isolta. Olis todellisuudessa melko painava - ellei juuri se ole tarkoitus? Oliskohan köysi toiminut paremmin? Kaikin puolin hyvää työtä ja edelleen kunnioitan että jaksat tehdä kaikki yksityiskohdat noin huolella - joskus miettii onko se sen arvoista - aikaa kun vie - mutta on se! ;o) Jatka samaan malliin...
-b-

Ainakin on kovin saman näköinen.

Hyvin sun talot etenee. Koska luulet saavasi nuo maaleihin? Innolla seuraan esimerkillistä blogiasi. Tuosta kettingistä en kuitenkaan pidä - näyttää mielestäni jotenkin liian isolta. Olis todellisuudessa melko painava - ellei juuri se ole tarkoitus? Oliskohan köysi toiminut paremmin? Kaikin puolin hyvää työtä ja edelleen kunnioitan että jaksat tehdä kaikki yksityiskohdat noin huolella - joskus miettii onko se sen arvoista - aikaa kun vie - mutta on se! ;o) Jatka samaan malliin...
-b-
-: Keep on believing, don't lose hope
He'll give you His grace enabling you to cope :-
Jep, sekä sepän talo että kauppiaan talo saivat erittäin vahvaa inspiraatiota Tabletop Worldin resiinitaloista. Majatalossa kokelin omien suunnittelijasiipien kantavuutta. Jossain vaiheessa ajattelin ostaa nuo resiinimallit, mutta niiden valmistus lopetettiin koska he siirtyivät johonkin uuteen muottisysteemiin ja vanhat muotit eivät enää kelvanneet. Päätin rakentaa siis omat. Onneksi näin koska jo tähän mennessä on ollut hyvin opettavainen kokemus ja luulen että olen kehittynyt maaston rakentelussa.
Olen ehkä samaa mieltä kanssasi tuosta ketjusta Believer. Haluan tuohon kauppiaan taloo sellaista tunnetta että sen omistajalla on/oli rahaa millä mällätä. Sen vuoksi ketju toimi ideana paremmin kuin köysi. Se nyt kuitenkin on aika vahvasti siinä liimattuna, joten en sitä lähde vaihtamaan. Pitää maalata se hiukan huomiotaherättämättömäksi.
Tuossa juuri eilen pohdin rakentelun jatkoa ja luulen että ehkä jopa kuukauden sisällä alan maalaamaan rakennuksia. Tämä johtuu siitä, että itse laudan rakentelussa tulee pieni stoppi kun odottelen eri materiaalien saapumista (mm. veden ainekset). Haluan rakentaa satamakappaleet lautaan ekana, jotta niiden tunnelman pohjalta rakennan loput heksat. Koska en ihan juuri nyt ole saamassa materiaalejani tätä varten, tarkoittaa se sitä että saan rakennukset ehkä jopa valmiiksi (!!!!!!!!) tässä lähiaikoina. Se totta kai riippuu paljolti siitä kuinka paljon juutun yksityiskohtiin. Tämän lisäksi olen päättänyt rakentaa pienet koekappaleet katosta, seinistä jne. joihin kokeilen ensin väriskaalaa. Hiukan alkaa jo jännittämään tuo maalaamisprosessi! Varsinkin balsan maalaaminen jännittää koska sitä on niin paljon taloissa.
Olen ehkä samaa mieltä kanssasi tuosta ketjusta Believer. Haluan tuohon kauppiaan taloo sellaista tunnetta että sen omistajalla on/oli rahaa millä mällätä. Sen vuoksi ketju toimi ideana paremmin kuin köysi. Se nyt kuitenkin on aika vahvasti siinä liimattuna, joten en sitä lähde vaihtamaan. Pitää maalata se hiukan huomiotaherättämättömäksi.
Tuossa juuri eilen pohdin rakentelun jatkoa ja luulen että ehkä jopa kuukauden sisällä alan maalaamaan rakennuksia. Tämä johtuu siitä, että itse laudan rakentelussa tulee pieni stoppi kun odottelen eri materiaalien saapumista (mm. veden ainekset). Haluan rakentaa satamakappaleet lautaan ekana, jotta niiden tunnelman pohjalta rakennan loput heksat. Koska en ihan juuri nyt ole saamassa materiaalejani tätä varten, tarkoittaa se sitä että saan rakennukset ehkä jopa valmiiksi (!!!!!!!!) tässä lähiaikoina. Se totta kai riippuu paljolti siitä kuinka paljon juutun yksityiskohtiin. Tämän lisäksi olen päättänyt rakentaa pienet koekappaleet katosta, seinistä jne. joihin kokeilen ensin väriskaalaa. Hiukan alkaa jo jännittämään tuo maalaamisprosessi! Varsinkin balsan maalaaminen jännittää koska sitä on niin paljon taloissa.
Balsaa olen joskus itse maalannut yksinkertaisesti washeilla (inkeillä siihen aikaan). Kaiversin balsaan puun kuvioita ensin ja sitten vedellä ohennetulla ruskealla inkillä maalasin (ainakin yksinkertaista ja nopeeta), sitten lopuksi drybrushasin päälle eri rusekansävyisillä sekoituksilla. Tyydyttävä lopputulos! Kuvia ei moisesta ole kun siitä onkin jo... *hik* ...aikaa.
-b-
PS. Tabletopin muotit olisivat kyllä meikäläiselle kelvanneet. ;o)
-b-
PS. Tabletopin muotit olisivat kyllä meikäläiselle kelvanneet. ;o)
-: Keep on believing, don't lose hope
Yrityksen ja erehdyksen kautta väsäilin tällaiset ikkunat majataloon...samanlaisella systeemillä, mutta hieman erinäköisenä, tulevat muidenkin talojen ikkunat:

Aikaahan noihin kuluu mutta ompa ainakin aukenevat ikkunat...hipheihurraa....

Aikaahan noihin kuluu mutta ompa ainakin aukenevat ikkunat...hipheihurraa....
- Scumboogie
Re: Satamakaupunki Lotriin - talot ja pöytä(päiv. 6.2.2011)
Käsi ylös, joiden mielestä olet pohjoismaiden paras maastonrakentaja. *nostaa käden* Aivan mielettömän siistiä tavaraa, kunpa itsekin osaisi. :)
*Nostaa käden* , muttei aivan tyhjäksi viestiksi jöisi toean noiden olevan oikeasti hienoja (noh, toisaalta itsestäänselvyydet ovat myös turhia), mutta nyt alkaa menevään jo aika pelottavaksi... siis aukeavat ikkunaluukut! Siitä ISO plussa jo ajatuksen takia.
Tanan kirjoitti:Sähkölaitteiden käyttöohjeiden lisäksi minulla ei tule heti mieleen dokumentteja, jota kannattaisi seurata kirjaimellisesti ja ylhäältä annettuna totuutena.
Ajatus kieltämättä hieno. ;D Ylemmät saranat ilmeisesti asennettu jälkikäteen?
Lähes täydellisiä töitä kaikki muutenkin. Onnistuit melkein innostamaan minutkin rakentelemaan taas maastoja, sääli vain että olen jo onnistunut romuttamaan viimeisetkin, ne vähänkin kulutusta kestävät, materiaalit varastoista.
Mutta, mutta. Kättä pystyyn vaan täältäkin suunnalta. :P Aivan uskomatonta työtä.
Lähes täydellisiä töitä kaikki muutenkin. Onnistuit melkein innostamaan minutkin rakentelemaan taas maastoja, sääli vain että olen jo onnistunut romuttamaan viimeisetkin, ne vähänkin kulutusta kestävät, materiaalit varastoista.
Mutta, mutta. Kättä pystyyn vaan täältäkin suunnalta. :P Aivan uskomatonta työtä.
Now playing: Haddaway - What is love
Kiitos kommenteista!
Tällä hetkellä lisäilen yksityiskohtia sun muuta pientä joten mitään suuria harppauksia eteenpäin ei ole luvassa. Tässä kuitenkin muutama uusi kuva...
Tukipilareihin lisää yksityikohtia:

Uusi ovi:

..ja kuva kauempaa:

Nope, kokeilin vaan minkä näköiset saranat noin tulee..Ylemmät saranat ilmeisesti asennettu jälkikäteen?
Tällä hetkellä lisäilen yksityiskohtia sun muuta pientä joten mitään suuria harppauksia eteenpäin ei ole luvassa. Tässä kuitenkin muutama uusi kuva...
Tukipilareihin lisää yksityikohtia:

Uusi ovi:

..ja kuva kauempaa:

Re: Satamakaupunki Lotriin - talot ja pöytä(päiv. 14.2.2011)
En ole kuollut eikä ole projektikaan!!!
Olen hissukseen väsäillyt kaikkea pientä taloihin, mutta ne eivät ole olleet päivityksien arvoisia lisäyksiä. Talot alkavat olla aikaslailla valmiita, vielä pientä viilaamista on. Tästä syystä olen alkanut pohtia värejä ja kokeillutkin jo useita pieniin seinä virityksiin...tässä tämän hetken voittajasuosikki:

Olen hissukseen väsäillyt kaikkea pientä taloihin, mutta ne eivät ole olleet päivityksien arvoisia lisäyksiä. Talot alkavat olla aikaslailla valmiita, vielä pientä viilaamista on. Tästä syystä olen alkanut pohtia värejä ja kokeillutkin jo useita pieniin seinä virityksiin...tässä tämän hetken voittajasuosikki:

Re: Satamakaupunki Lotriin - talot ja pöytä(päiv. 9.3.2011)
Puu saisi olla hieman tummempaa, että erottuisi kunnolla.
Re: Satamakaupunki Lotriin - talot ja pöytä(päiv. 9.3.2011)
Pari kuvaa kalteriovesta, joka on kauppiaan talon portaiden alla:

Kokeilin myös minulle uutta tekniikkaa kauppiaan isoon ikkunaan. Rakentelin sinappituubin metallista aluksi ikkunan kehykset ja maalasin ne:

Tämän jälkeen teippasin ikkunan taakse kohtuu tiiviisti muovilevyn, johon pistin kirkasta teippiä päälle:

Sitten ei muuta kuin talo ympäri ja realistic wateria ikkunaan. En ole koskaan kokeillut tällaista tekniikkaa, mutta luulen että jos tämä onnistuu niin ikkuna näyttää ihan hienolta. Toivon vain kovasti että takapuolen muovilevy lähtee waterin kuivumisen jälkeen irti.

Kehykset olivat todella pirulliset tehdä. Todennäköisesti ne olisi voinut tehdä jollain muullakin tavalla, mutta itse päädyin parilla ekalla kerralla tällaiseen lopputulokseen;

Haha, live and learn!!!

Kokeilin myös minulle uutta tekniikkaa kauppiaan isoon ikkunaan. Rakentelin sinappituubin metallista aluksi ikkunan kehykset ja maalasin ne:

Tämän jälkeen teippasin ikkunan taakse kohtuu tiiviisti muovilevyn, johon pistin kirkasta teippiä päälle:

Sitten ei muuta kuin talo ympäri ja realistic wateria ikkunaan. En ole koskaan kokeillut tällaista tekniikkaa, mutta luulen että jos tämä onnistuu niin ikkuna näyttää ihan hienolta. Toivon vain kovasti että takapuolen muovilevy lähtee waterin kuivumisen jälkeen irti.

Kehykset olivat todella pirulliset tehdä. Todennäköisesti ne olisi voinut tehdä jollain muullakin tavalla, mutta itse päädyin parilla ekalla kerralla tällaiseen lopputulokseen;

Haha, live and learn!!!
Re: Satamakaupunki Lotriin - talot ja pöytä(päiv. 13.3.2011)
Näin sitä oppii. :D
Käytitkö tai oisko esim vaseliini/muu aine auttanut jos sitä ois laittanut karmeihin ennen realistic water:ia?
-B
Käytitkö tai oisko esim vaseliini/muu aine auttanut jos sitä ois laittanut karmeihin ennen realistic water:ia?
-B
Nyt jäi vähän epäselväksi. Siis jäikö massa silti kiinni taustalevyyn? Jos jäi, niin sääli.
En tiedä massasta vielä, mutta tuo epäonnistunut kasa syntyi kun yritin pelkästään tehdä ikkunanraameja...yllättävän vaikeaa liimailla sipappituubin ohutta metallia=)
Vaseliini olisi varmasti toiminut, mutta eipä sitä talosta löytynyt juuri sillä hetkellä kun inspiraatio jylläsi ja aikaa oli ikkuna toteuttaa!! Saa nähdä kuinka tästä valinnasta kärsin...
Jos massa jää kiinni nykyiseen ikkunaan niin sitten vasta pärettä tuleekin kun koko hoito pitää purkaa ja leikata irti talon seinästä.
Vaseliini olisi varmasti toiminut, mutta eipä sitä talosta löytynyt juuri sillä hetkellä kun inspiraatio jylläsi ja aikaa oli ikkuna toteuttaa!! Saa nähdä kuinka tästä valinnasta kärsin...
Jos massa jää kiinni nykyiseen ikkunaan niin sitten vasta pärettä tuleekin kun koko hoito pitää purkaa ja leikata irti talon seinästä.
Re: Satamakaupunki Lotriin - talot ja pöytä(päiv. 17.3.2011)

Hitsi, tämähän onnistui. Muovilevy lähti heittämällä irti ja paljasta juuri sellaisen ikkunaefektin mitä hainkin. Ilmakuplia jäi tosin jäljelle enemmän kuin odotin. Poksauttelin niitä neulalla ja aikaisemmin pienimmät ovat myös poistuneet itsestään kun mönjä on kuivunut, mutta nyt ei. Luulen että yksi syy on aikaslailla vanha water effect, joka oli jo aika jäykkää kamaa.
Noooh, uusi tekniikka onnistui ja ikkuna näyttää ihan mukavalta...olisikohan sitten maalaamisen aika?
Pirun tyylikäs tuli kyllä tuosta ikkunasta. Pienet ilmakuplat eivät haittaa menoa ollenkaan, niitähän nyt vanhan ajan ikkunoihin saattoi tulla oikeastikkin. Irtosiko muovilevy helposti vai joutuiko turvautumaan voimakeinoihin?
Hieno tul. Teeppä seuraavasta sitten mosaiikki-ikkuna!
P.S. Tuossapa vähän mallia vielä:

P.S. Tuossapa vähän mallia vielä: