"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Myyntipalstan varaukset ja ailahtelevat ostajat; PAKKAAMINEN

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
ile

Myyntipalstan varaukset ja ailahtelevat ostajat; PAKKAAMINEN

Viesti Kirjoittaja ile »

Lainaus eräästä myyntiketjusta:
Hapid kirjoitti:en ylipäätään muutenkaan ymmärrä että miksi täällä foorumilla kirjoitetaan kohteeseen varattu. ne joko myydään tai sitten ei myydä.
Koska niin moni, joka haluaa ja lupaa ostaa figut, ei koskaan maksa niistä. Siinä "oston" ja todellisen maksamisen välillä on sellainen harmaa alue, jolloin "varattu" kuvaa hyvin konkreettisesti figujen tilaa. (Siihen tilaan voi halukas ja varma ostaja iskeä, sillä näitä innokkaita mutta oudon haluttomia ostajia on paljon.)

Olen jutellut aiheesta parin muun täällä figujaan myyneen tai myyvän kanssa, ja kokemukset ovat saman suuntaisia. Huomattava joukko (hatusta: 20%) ihmisistä, jotka ilmoittavat varmasti ostavansa jotakin, joko peruvat, jättävät maksamatta tai katoavat kokonaan linjoilta.

Sitä toivoisi, että varsinkin nuoremmilla janttereilla olisi perusetiketti hallussa:
1) Älä väitä ostavasi, jos ei ole rahaa.
2) Saa tinkiä, mutta jos myyjä hyväksyy tarjouksesi, se merkitsee, että haluat ja myös aiot oikeasti ostaa.
3) Jos tulee peruminen, peru heti eikä viikon tuhnustelun jälkeen.
4) Jos ei ole rahaa ja kiinnostaa, kerro tarkasti, minä päivänä maksu olisi mahdollinen.

Ja näitä herrasmiessääntöjä voisi keksiä lisääkin. Mutta jos ihmiset noudattaisivat edes näitä, figut olisivat harvemmin "varattuja" ja useammin joko selkeästi myynnissä tai poistuneet myynnistä.

T. Ilkka
Viimeksi muokannut ile, Pe 10.02.2012 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Runt

Re: Myyntipalstan varaukset ja ailahtelevat ostajat

Viesti Kirjoittaja Runt »

Tämä "varattu" ilmiö on todella hermoja raastavaa välillä. Varatut figut usein ihmetyttävät myös itseäni, koska sellaisiakin ostajia on olemassa jotka maksavat figut saman tien saatuaan tilinumeron ja saajan nimen. Useasti nämä varatut figut pysyvät varattuina jopa viisi päivää, jonka jälkeen ne palaavat taas myyntiin. Mutta oikeasti ainoa toimiva ratkaisu tähän on se että myyjät eivät enää varaa figuja ostajille. Toki käytännössä varauksen joutuu joskus tekemään päiväksi, että maksu saadaan suoritetuksi.
Varaukset siis eivät ole ostajista kiinni vaan lähinnä sysäisin ongelman myyjien niskoille, tosin myyjät ovat myös se osapuoli joka kärsii kun kaupat peruuntuvat.
Olisiko myyjien aika harkita yhteisiä pelisääntöjä myyntiin ja pistää loppu tälle turhanpäiväiselle varaamis ilmiölle?

Sitten hieman aiheen vierestä mutta myynti-ilmoitusten sisältöön liittyen.
Itseäni ärsyttää suuresti selata myynti-ilmoituksia joissa on jumalaton lista figuja tarjolla kun joka toisen figun perässä lukee myyty!
Samalla vaivalla kun kirjoittaa myyty! niin deletoisi kyseisen figun tiedot kokonaan. Pienellä vaivalla todella monesta myynti-ilmoituksesta saisi huomattavasti fiksumman oloisen. Jokaisen myyjän siis kannattaisikin miettiä millaisena myynti-ilmoituksensa pitää.
Vai onko se niin siistiä että minulla on sotavasarassa tiedot siitä mitä legendaarisia figuja olen joskus omistanut ;) Jos ei muuta niin katu-uskottavuus ainakin nousee pilviin.

EDIT:Lisätään vielä yksi epäkohta myynti-ilmoituksissa. Useasti myyjät eivät tiedä edes omaisuutensa arvoa, eli hintapyyntö on "Tarjoa". Sitten kun teet tarjouksen (totta kai tällöin tehdään tarjous alakanttiin) niin myyjä ei edes jaksa vaivautua vastamaan viestiisi.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
santso

Viesti Kirjoittaja santso »

juu itseäni kyl myyjien puolelta kanssa harmittaa ostajana(juu itse olen sitä osapuolta) että usein jo otsikossa mainostetaan esmes nelkkaripuolelta IG nappeja niin kun avaan artikkelin niin huomaan et kaikis lukee:varattu/myyty.
tai se että myyjä ei viitsi vastata ostotarjouksiin vasta kun viikon kahden päästä jolloin yleensä sanon et figu on jo tulossa muualta(usein kaupasta kun omat nettiostokset teen lyhyellä varoajalla).
+itsehän maksan napit heti kunhan myyjä viitsii/jaksaa laittaa sen tili nro:n, tähänkin on parhaimmillaan mennyt viikko/2.
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Runt kirjoitti:Mutta oikeasti ainoa toimiva ratkaisu tähän on se että myyjät eivät enää varaa figuja ostajille.
Tämä on kyllä käynyt mielessä. Jos varaukset ovat oikeasti harmittavan usein turhia, ei kai niitä sitten kannata sinne laittaa. Vaan...
Runt kirjoitti:Toki käytännössä varauksen joutuu joskus tekemään päiväksi, että maksu saadaan suoritetuksi.
Sanoisin, että kaksi pankkipäivää on realistista, koska eri pankkien välinen maksuliikenne on ihan omien kokemusten perusteella joskus yllättävän takkuista.
Viikonloput eritoten ovat pitkiä: jos kaupoista sovitaan ja ne maksetaan esim. torstai-iltana, vasta seuraava maanantai voi olla se päivä, jolloin maksu näkyy tilillä.

Mä suostun myös ymmärtämään inhimillisen tekijän (nettipankkitunnukset kaukana, kiire töissä, lupaukset perheelle) sekä ajoittaiset unohdukset, eli vielä pari päivää tuon pankkiliikenteen päälle. Viikonkin limbossa olleista ostajista yleensä paljastuu fiksuja kavereita, joiden kanssa on kiva turista tovi siinä kaupanteon yhteydessä. Niin kauan kuin kaupat toteutuvat, jää yleensä aina hyvä mieli. :)
Runt kirjoitti:Varaukset siis eivät ole ostajista kiinni vaan lähinnä sysäisin ongelman myyjien niskoille, tosin myyjät ovat myös se osapuoli joka kärsii kun kaupat peruuntuvat.
Se "varattu" on myös viesti potentiaaliselle ostajalle, että on ekana jonossa. Se voi olla takuu, tai se voi olla kehoitus maksuun, mene ja tiedä psykologiasta.

Mielessäni on myös käynyt, että voisi poistaa figut heti, kun ostaja on löytynyt. Ongelmana ovat kuitenkin tilanteet, joissa "ostaja" ei olekaan tosissaan, jolloin figut tietenkin pitäisi saada takaisin sinne ilmoitukseen. Itselleni mahdollisimman selkeän ilmoituksen tekemiseen menee aikaa, ja sen vatvominen ees taas ei hotsita. Siksi pidän mieluummin ilmoituksen ehjänä ja lisään ennemmin kommentteja. Kun näen muidenkin myyjien toimivan näin, ymmärrän heitä oikein hyvin.

Runt kirjoitti:Useasti myyjät eivät tiedä edes omaisuutensa arvoa, eli hintapyyntö on "Tarjoa". Sitten kun teet tarjouksen (totta kai tällöin tehdään tarjous alakanttiin) niin myyjä ei edes jaksa vaivautua vastamaan viestiisi.
Ilman muuta myyntipalstalla on varmasti ongelmia myös toisinpäin: myyjät veltostelevat tai dissaavat. En seuraavassa kommentoikaan sitä, vaan tarjoamista yleensä: "Tarjoa" merkkaa mulle tinkimistä, ja mulla on sellaisesta OK kokemuksia sekä myyjänä että ostajana. Pääsääntöisesti tarjouksia pyytävät myyjät tuntevat oikein hyvin myymänsä tuotteen hinnan, mutta haluavat vähän pelata. "Love the art of the deal." Järkeviin tarjouksiin vastataan järkevästi, ja vastatarjousten kautta yleensä löytyy se oikea summa. Myös niissä tilanteissa, joissa ei löydy, kaupat ovat jääneet tekemättä herrasmieshengessä. Oman kokemukseni mukaan tarjouksin etenevä kaupanteko on siis tuottanut positiivisia kokemuksia.

Olen itse muutaman kerran pyytänyt "varteenotettavia tarjouksia", ja myös saanut pelkästään sellaisia. Tuolla termillä olen siis onnistunut rajoittamaan pois ne ostajat, jotka eivät tiedä, mikä siinä tilanteessa on "varteenotettava".

Koska myyminen on yleensä aina myyjän intressi, pallo palaa tottakai lopulta aina myyjälle. Mutta kyllä mä uskaltaisin tässä ketjussa heitellä sitä vielä ostajillekin. Ihan vaikka vaan siksi, että nuorempi ostajakunta hiffaisi, mikä on meininki. :)

T. Ilkka
Runt

Tässä on hyvä esimerkki selkeästä myynti-ilmoituksesta: http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 42&t=99760
Tosin tässäkin on se epäkohta joka häiritsee itseäni, ettei myytyjä tuotteita ole poistettu vaan kirjailtu "myyty" teksi perään.
Nyt kun joku innokkaana käyttää hakua etsiessään Haqqislamin figuja niin topicci löytyy kyllä mutta figuja ei ;) Sama hommahan pätee varattuihin figuihin kun hakutoimintoa käytetään.

Kun aiemmin puhuin että yksi päivä riittää varausajaksi niin en suinkaan tarkoittanut sitä että raha vaihtaisi siinä ajassa omistajaansa. Päivän varaus ajalla tarkoitin että siinä ajassa ostaja ehtii tekemään tilisiirron ja ilmoittamaan myyjälle tehneensä siirron. Tämän jälkeen myyjä voi luottavaisin mielin poistaa tuotteen myynti-ilmoituksestaan ja odotella paripäivää jotta tilisiirto näkyy jolloin paketin uskaltaa pistää postiin. Verkkopankkien tilisiirrot esim Nordesta --> Osuuspankkiin kestää kaksi päivää, oli sitten kyseessä arkipäiviä tai pyhäpäiviä. Ainoa poikkeus on mahdollinen vika järjestelmässä, joka on todella harvinaista.

Itse ymmärrän osittain tuon hintapyynnin "tarjoa", mielestäni kuitenkin kylkeen olisi hyvä antaa osviittaa antava hintapyyntö kuten ~50% Boostepin yms. liikkeen hinnoista. Hintapyynnön ollessa pelkästään "tarjoa" rajataan kuitenkin ostajakuntaa pienemmäksi. Tinkiminen figupiireissä on suhteellisen normaalia ja hyvin suotavaakin isompia eriä ostettaessa.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Scoundrel

Viesti Kirjoittaja Scoundrel »

Itse ostin täältä figuja viimeksi pari päivää sitten ja vaikkei sitä myynti-ilmoitukseen mielestäni merkittykään niin figut menivät "varaukseen". Syy: ei ollut kuvia ja halusin nähdä tavaran ennen maksamista. Tarjous oli kuitenkin jätetty ja olisin pettynyt jos myyjä olisi myynyt figunsa jollekin toiselle joka suostuu ne näkemättä ostamaan. Tietty myyjällä on valta valita ostaja, mutta tämmöisessä tarjouksessa näen "varaamisen" hyväksyttävänä.
Sovitut kaupat missä vain odotellaan rahan näkymistä tilillä eivät ole "varattuja". Tai jos siinä vaiheessa harkitaan vielä uusia tarjouksia niin olisin ainakin ostajana aika vihainen.
Ja ostajalla on myös velvollisuus ilmoittaa kiinnostuksen loppumisesta että tavara vapautuu "varauksesta". Tosin myyjänä kyselisin perään jos saisin parempia tarjouksia eikä alkuperäisen tarjouksen tekijästä ole kuulunut vähään aikaan.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Lord Mikke

Viesti Kirjoittaja Lord Mikke »

Itsekin olen sitä mieltä, että jos ihmiset vastaisivat viesteihin, ei puolet napeistani joita kauppaan olisi jatkuvasti varattuna, varsinkaan kun kiinnostusta on ihan oikeasti ollut. Osan kanssa kaupat sujuvat ongelmitta, sitten taas on jo käynyt niinkin että vaikka kaupat on lyöty lukkoon ja sovittu hyvin tarkasti asiat, niin jo kolmatta viikkoa ollaan poissa vaikka aivan selkeästi asia on sovittu jo aiemmin, että voidaan jo kaupat tehdä. Tuo on uskomattoman rasittavaa, sillä jos viesteihin ei saa vastausta, niin ei vaan tiedä missä päin toisen valinnat liikkuvat. Varsinkin kun ihan oikeasti haluaisi vaihdon tehdä ja ollaan jo tehty kummaltakin puolelta selväksi että on todella hyödyllinen.

En pistä sitä kiireen piikkiin. Kukaan ihminen ei ole niin kiireinen ettei saa viikossa alle kaksi tuntia tuollaisen asian sopimiseen.
Peril of Warp
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Aikoinaan tuli myytyä tätä kautta enempikin nappeja. Tällöin omana käytäntönäni oli, että merkkasin myynti-ilmoitukseeni "myyty", kun tuotteen kaupasta oli sovittu, ja poistin listalta siinä vaiheessa, kun rahat olivat tililläni ja paketti postissa. Kyse oli ihan oman pään sisäisestä vaiheiden selkeyttämisestä.

Tilanteessa, jossa asiakas ilmoittaa, että "ostan tuon ja tuon, mutta saan rahaa vasta 15. päivä", merkkaan tuotteen kohdalle "myyty". Tarjous ja vastaus muodostavat kumminkin molempia osapuolia sitovan sopimuksen (seikka, joka kaikkien OMV-palstaa käyttävien kannattaisi muistaa). "Emmä saanutkaan rahaa" ei itsessään ole mikään syy luistaa jo sovitusta kaupasta.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Tähän asiaan liittyen on ehkä syytä mainita, että sotavasaran yv-systeemi ei ole ihan 100% luotettava. Joissa tapauksissa siis viestiin vastaamattomuus voi johtua siitä, ettei viesti (jompaankumpaan suuntaan) ole mennyt perille. Tiedä sitten, kuinka usein tätä tapahtuu, omalle kohdalle on tullut yksi varma tapaus (ei bisnesasioissa).
Wishmaster

Viesti Kirjoittaja Wishmaster »

Runt kirjoitti:
EDIT:Lisätään vielä yksi epäkohta myynti-ilmoituksissa. Useasti myyjät eivät tiedä edes omaisuutensa arvoa, eli hintapyyntö on "Tarjoa". Sitten kun teet tarjouksen (totta kai tällöin tehdään tarjous alakanttiin) niin myyjä ei edes jaksa vaivautua vastamaan viestiisi.
Itse en yleensä laita hintapyyntöä, vaan muodostan sen tarjousten perusteella. Tottakai sitä toivottua hintaa tulee mietittyä ennen ilmoituksen jättöä, mutta mieluummin en kirjoita sinne viestiin että myydään 20 eurolla, jos sitten osoittautuukin että kyseinen figu on hyvin haluttu.
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

No itse läiskäisen 'varattu'-tägin jahka joku tiputtaa yv:llä ja poista vasta sitten kun tavara on postissa. Ihan omaa laiskuuttani kun en viitsi arpoa jahka ostaako-eiköosta ja sitten pitäisi kijottaa uudelleen.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Tuhis

Viesti Kirjoittaja Tuhis »

Täällä olis yksi joka on myyty-tekstien puolella. Yleensä selailen myyntipalstaa vähän väliä ja mieleen jää joitain ukkeleita sieltä täältä. Sitten kun joskus muistelen että siellä taisi olla se yksi, joka myi sen wood elffin, se sama joka myi niitä space marineita, niin löydän sen wood elffin selaamalla threadeja jotka myy mariineita ja welffejä ja näyttää tultuilta. Mutta arvaappas vaan löytyykö mitään jos myyjä on myynyt mariininsa ja poistanut kaiken niihin liittyvän threadistaan. No ei.

Varattu-tekstit on kieltämättä ylikäytettyjä. Niin kauan kun figussa ei lue että myyty, oletan että voin heittää YV:llä tarjouksen, vaikka olisikin muka varattu. Tarjoan vaikka ihan kiusallani liikaa, että myyjää sitten oikein ketuttaa myydä se figu sille joka sen joskus varasi. ;) Noei mut siis itse jos täällä myisin jotain niin en kyllä ottaisi varauksia vastaan, joko ostat ukon tai sitten et. Mutta tääkin on hyvin myyjäkohtaista että miten haluaa menetellä.
Alle kirjoitus on yhdys sana.
BOOM!
Marathon!
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Mitä jos etsisit suoraan niillä wood elffeillä mitä haet?

Vastaavasti myyty-huomautuksia vastaan: niistä sivun pituisista ilmoituksista ei oo hauska etsiä sitä yhtä vielä myynnissä olevaa nappia, on helpompi lukea ilmoitusta jossa on vain olennaista tietoa.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Tuhis

Viesti Kirjoittaja Tuhis »

Jos haku toimisi niin kuin pitää niin etsisin. Vaan koitappas saada hakuun wood elf, wood elves ja we. Viimeistä ei voi edes hakea. Yks vaihtoehto on käyttää selaimen sivusearchia ja selata sitten sivu kerrallaan topiccien otsikot läpi. Harmi vaan kaikkea ei lue aina otsikossa.
Alle kirjoitus on yhdys sana.
BOOM!
Marathon!
Exalted One

Viesti Kirjoittaja Exalted One »

Haluaisin kiinnittää huomiota myytyjen figujen pakkaamiseen. Olen kaksi kertaa saanut ostamani figuurit/osat tavallisessa kirjekuoressa, mihin on tullut valtava reikä, koska se ei tietenkään ole kestänyt. Vain tuurilla on ostamani tavarat pysyneet kyydissä mukana. Ei näin!
"Screw the stupid objective marker! I'll dance around it later, waving your severed heads by the hair!! BFTBG!!!!" -B
Runt

Luulisi että jokainen figuharrastaja osaisi paketoida figut niin että kirjekuori kestää postituksen, mutta ilmeisesti ei.
Pakkaukseen hyvä keino kirjekuoressa on esim. minigrippussi, tällöin figujen osat eivät pääse repimään kirjekuorta rikki. Myös pahvien sisään paketointi ja esim. sanomalehteen kääriminen ovat näppäriä keinoja, joilla pystyy varmistamaan kirjekuoren ehjänä pysymisen. Kirjeeseen pakattaessa figut kannattaisikin laittaa yhteen isompaan "pussiin", mikäli kirjekuoreen tulee reikä niin tällöin ei pienimmät osat pääse eksymään matkalla.

Itse on tullut osteltua yhtä sun toista figua vuosien varrella ja pääsääntöisesti kaikki saamani figut ovat olleet hyvin pakattuja, kiitos siitä asiallisille myyjille.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Tuosta kannattaa huomauttaa myyjälle itselleen. Myyjä kun on vastuussa paketin/kirjeen kestosta Itellan tai muun logistiikkapalvelun (kovakouraisesta) käsittelystä. Sitä täytettä kannattaa laittaa kirjekuoriin. Esim. wc-paperi tai sanomalehdet toimivat. Tuo em. Minigrip on kanssa hyvä, vaikkei se välttämättä suojaa paljoa. Ainakaan osat eivät häviä matkan varrella.
Exalted One

Viesti Kirjoittaja Exalted One »

Juu, huomautettu on, mutta juttu taitaa olla niin, että varsinkaan nuoremmat jannut ei tunnu tajuavan, ettei tavalliseen kirjekuoreen kannata laittaa juuri mitään muuta kuin paperiliuskoja, niiden päälle voi potentiaalisesti tulee kymmenien kilojen paino. Kirjeen kokoisen, pari senttiä paksun paketin jonka päällä voi vaikka seistä ilman että sisältö kärsii, väsää muutamasta pahvilaatikosta leikatusta palasesta nitojalla ja jessellä kolmessa minuutissa.
"Screw the stupid objective marker! I'll dance around it later, waving your severed heads by the hair!! BFTBG!!!!" -B
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Ei se paino päällä niinkään, vaan automaagiset kirjeenrepimis... lajittelukoneet.
Scoundrel

Viesti Kirjoittaja Scoundrel »

Exalted One kirjoitti:Kirjeen kokoisen, pari senttiä paksun paketin jonka päällä voi vaikka seistä ilman että sisältö kärsii, väsää muutamasta pahvilaatikosta leikatusta palasesta nitojalla ja jessellä kolmessa minuutissa.
Ymmärrän pointtisi, mutta seisomista kestävän pahvin seinämävahvuus estää tekemästä siitä parin sentin paksuista pakettia johon voi vielä laittaa jotain sisälle.
Yksittäiset metallifigut tulevat kirjekuoressa kätevästi perille kun matkii blisteripakkausta; pehmustetaan ja varmistetaan että osat pysyvät tallessa. Kasatut muovifigut ja kirjekuoret nyt vaan ovat huono yhdistelmä. Paloissa muovi kulkee kivasti ja postin kuplamuovilla vuoratut kuoret on hyviä. Kaikkien osien perille pääsyä auttaa tietysti bitsien pussittaminen siltä varalta että kuorelle käy joku vahinko. Isommat määrät pitääkin sitten ehdottomasti pakata kunnon pakettiin ja käyttää reilusti pehmustetta.
Ja vaikka sen lähetyksen pakkaisi kuinka hyvin niin silti posti saa sen särjettyä. Tai jos se ei millään hajoa niin hukkaan se voi aina joutua.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”