Runt kirjoitti:Mutta oikeasti ainoa toimiva ratkaisu tähän on se että myyjät eivät enää varaa figuja ostajille.
Tämä on kyllä käynyt mielessä. Jos varaukset ovat oikeasti harmittavan usein turhia, ei kai niitä sitten kannata sinne laittaa. Vaan...
Runt kirjoitti:Toki käytännössä varauksen joutuu joskus tekemään päiväksi, että maksu saadaan suoritetuksi.
Sanoisin, että kaksi pankkipäivää on realistista, koska eri pankkien välinen maksuliikenne on ihan omien kokemusten perusteella joskus yllättävän takkuista.
Viikonloput eritoten ovat pitkiä: jos kaupoista sovitaan ja ne maksetaan esim. torstai-iltana, vasta seuraava maanantai voi olla se päivä, jolloin maksu näkyy tilillä.
Mä suostun myös ymmärtämään inhimillisen tekijän (nettipankkitunnukset kaukana, kiire töissä, lupaukset perheelle) sekä ajoittaiset unohdukset, eli vielä pari päivää tuon pankkiliikenteen päälle. Viikonkin limbossa olleista ostajista yleensä paljastuu fiksuja kavereita, joiden kanssa on kiva turista tovi siinä kaupanteon yhteydessä. Niin kauan kuin kaupat toteutuvat, jää yleensä aina hyvä mieli. :)
Runt kirjoitti:Varaukset siis eivät ole ostajista kiinni vaan lähinnä sysäisin ongelman myyjien niskoille, tosin myyjät ovat myös se osapuoli joka kärsii kun kaupat peruuntuvat.
Se "varattu" on myös viesti potentiaaliselle ostajalle, että on ekana jonossa. Se voi olla takuu, tai se voi olla kehoitus maksuun, mene ja tiedä psykologiasta.
Mielessäni on myös käynyt, että voisi poistaa figut heti, kun ostaja on löytynyt. Ongelmana ovat kuitenkin tilanteet, joissa "ostaja" ei olekaan tosissaan, jolloin figut tietenkin pitäisi saada takaisin sinne ilmoitukseen. Itselleni mahdollisimman selkeän ilmoituksen tekemiseen menee aikaa, ja sen vatvominen ees taas ei hotsita. Siksi pidän mieluummin ilmoituksen ehjänä ja lisään ennemmin kommentteja. Kun näen muidenkin myyjien toimivan näin, ymmärrän heitä oikein hyvin.
Runt kirjoitti:Useasti myyjät eivät tiedä edes omaisuutensa arvoa, eli hintapyyntö on "Tarjoa". Sitten kun teet tarjouksen (totta kai tällöin tehdään tarjous alakanttiin) niin myyjä ei edes jaksa vaivautua vastamaan viestiisi.
Ilman muuta myyntipalstalla on varmasti ongelmia myös toisinpäin: myyjät veltostelevat tai dissaavat. En seuraavassa kommentoikaan sitä, vaan tarjoamista yleensä: "Tarjoa" merkkaa mulle tinkimistä, ja mulla on sellaisesta OK kokemuksia sekä myyjänä että ostajana. Pääsääntöisesti tarjouksia pyytävät myyjät tuntevat oikein hyvin myymänsä tuotteen hinnan, mutta haluavat vähän pelata. "Love the art of the deal." Järkeviin tarjouksiin vastataan järkevästi, ja vastatarjousten kautta yleensä löytyy se oikea summa. Myös niissä tilanteissa, joissa ei löydy, kaupat ovat jääneet tekemättä herrasmieshengessä. Oman kokemukseni mukaan tarjouksin etenevä kaupanteko on siis tuottanut positiivisia kokemuksia.
Olen itse muutaman kerran pyytänyt "varteenotettavia tarjouksia", ja myös saanut pelkästään sellaisia. Tuolla termillä olen siis onnistunut rajoittamaan pois ne ostajat, jotka eivät tiedä, mikä siinä tilanteessa on "varteenotettava".
Koska myyminen on yleensä aina myyjän intressi, pallo palaa tottakai lopulta aina myyjälle. Mutta kyllä mä uskaltaisin tässä ketjussa heitellä sitä vielä ostajillekin. Ihan vaikka vaan siksi, että nuorempi ostajakunta hiffaisi, mikä on meininki. :)
T. Ilkka