"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Faban kompit

Porin peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Lukittu
Runt

Re: Faban kompit

Viesti Kirjoittaja Runt »

Laitetaan taas luettavaksi tämän hetkinen sääntöpaketti minkä olen kirjaillut talteen. Pisteytystä on muokattu viimenäkemän (multiwound modelien kohtaa muokataan vielä, koska sanamuoto ei ole oikea. Tarkoitus ei ole saada pisteitä 50% väelin esim Demigryhps Knighteistä tehtyjen haavojen perusteella, vaan Demigryhps Knigteistä pisteet unitin laskennan mukaan). Toki halutessanne voimme muuttaa tuon että modeli pitää tappaa kokonaisuudessaan saadakseen pisteitä.
Myös tuo liigan kesken luovuttaminen on lisätty. Tässä vielä mietin että jos jäljellä olevilla peleillä ei ole mitään merkitystä liigan lopputuloksen kannalta, mutta mitätöidyt pelit muuttaisivat esim kärki kaksikon paikat niin onko tämäkään reilua. Joka tapauksessa mitätöinti lienee se ainoa oikea ratkaisu, jos mitätöinnin avulla voittaa liigan niin tuskin siitä suurta eregtiota ketään saa. 40K liigassa käsittääkseni kärkikaksikko vaihtoi keskenään paikkoja luovutuksen takia, tosin 40K ei ole meidän asiamme koska pelaamme fabaa. Pääasia että säännöt on määritelty ennen kuin liiga alkaa eikä sen aikana niin ei pitäisi olla kenellekkään ongelma jos ei voita liigaa tälläisten asioiden takia.

Säännöt
-Säännöt: 8th
-Armeija koko 2400.pts
-Ei special charactereita.
-Pelipöydän koko ~6x4 (~180x120cm)
-Pisteytys: uniteista 25% välein, multiwound modeista 50% välein, kenraalista 100.pts, batle standard bearerista 100.pts. Pelin lopputulos taulukosta katsomalla asteikolla 0-20
-Mysterious terrainit eivät olekäytössä
-Pelataan yksi pelikierros jokaista muuta osallistujaa vastaan
-Maastokappaleita asetellaan pöydälle kahdeksan (8) kappaletta (noppa heitolla arvotaan kumpi pelaajista asettaa ensimmäisen maaston, muutoin maastot asetellaan vuoron perään)
-Loitsuihin jotka vaikuttavat koko yksikköön (Dweller yms.) saa "Look Out Sir" heitot
-Toistuva tahallaan väärinpelaaminen/huijaaminen johtaa pisteiden menetykseen tai pahimillaan hylkäämiseen. Selvien sääntöjen kiertely porsaanreikien avulla lasketaan myös tahallaan väärinpelaamiseksi/huijaamikseksi.
-Pelaajan jättäytyessä liigasta pois niin että osa peleistä on vielä pelaamatta, kaikki aikaisemmat pelit mitätöidään.
-Käytössä on kaksi erilaista metsätyyppiä tiheä/harva, pelaajan joka asettaa metsän tulee määrittää asetushetkellä kumpi metsä on kyseessä. Metsät toimivat kuten sääntökirjassa pois lukien seuraavat poikkeukset
Tiheämetsä
-Metsä blokkaa line of sightin, metsään kuitenkin näkee sisään ja sieltä ulos.
-Metsässä ei voi marssia
-Dangerous test heitettävä kaikille modeleille jotka koskettavat metsää charge/flee/overrun/pursuit liikkeen aina (oli yksikkö tyyppi mikä tahansa).
Harvametsä
-Ei blokkaa line of sightiä (antaa edelleen +1 coverin).
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

syrja kirjoitti:???
+1 aloitus heittoonko on nyt liian radikaali boonus? Sen mukaan sitten aloitusvuoron voittaja voittaa automaattisesti. Tulee nopeita pelejä, kun ei tarvii heittää kuin pelkkä aloitus. No joo...
Tee Alphastrike lista ja maalaa se hyvään happeen. Sitten katotaan miten kivaa on pelata, kun vastustajalla on aika hyvällä tsäkällä vain yksi vuoro aikaa valmistautua.

Ollaanko jossain kohtaa oltu pelaamassa mysteerimaastoilla? Ei käsittääkseni. Ja itseasiassa nekin ovat välillä ihan hauskalisä peliin. Liigaan/turneeseen ei kyllä välttämättä sovi. Ja tuohon true lossiin ollaan tässä nyt kokoajan kehittämässä parannusta varsinkin noiden metsien osalta.
Joo ollaanhan noita korjattu kyllä, mutta ei kunnolla. Metsän luokittelu kahdeksi erilaiseksi on jo hyvä alku, mutta se ei ole lopullinen ratkaisu. Parempi vain pelata yhdenlaista mettää, niin ei tule ongelmia. Kun pelaajat saa päättää sen mettän tason, niin ongelmaksi nousee, että ne mettät sitten on sellasia mitä pelaaja haluaa. Esim. tykkilinja asettaa kaikki mettät läpinäkyviksi, joten ongelmaa ei ole ratkaistu tällätavalla.

Pisteytys korjaantuu, kun sanoo et vain monstereista saa pojoja 50 % välein. Demigryphit ei ole monstereita, vaan monstericavalryä, joka on unitin alalaji.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Runt

Korjasin pisteytyksen näin, onkos se nyt oikeaan sanamuotoon kirjoitettu?
-Pisteytys: Uniteista 25% välein, Monsterit ja Characterit pitää tappaa kokonaan, Kenraalista 100.pts, Battle standard bearerista 100.pts. Pelin lopputulos taulukosta katsomalla asteikolla 0-20
Half-breed kirjoitti: Kun pelaajat saa päättää sen mettän tason, niin ongelmaksi nousee, että ne mettät sitten on sellasia mitä pelaaja haluaa. Esim. tykkilinja asettaa kaikki mettät läpinäkyviksi, joten ongelmaa ei ole ratkaistu tällätavalla.
Nyt olen jossain kohtaa tipahtanut kärryiltä, käsitin alkuun että ongelma metsien osalta on "true loss"(asia on nyt korjattu).
Vai onko ongelma kuitenkin cannonit, jos on niin tähän ongelmaan ratkaisu kannattaa hakea listaa tehdessään. Ei vastapuoli saa kentälle kuin 4 maastoa, tykki kukkulan halutessaan joutuu hän asettamaan kaksi kukkulaa molemmin puolin kettää. Jäljelle jää siis vain kaksi läpinäkyvää metsää, kun taas vastustaja voi halutessaan asettaa 4 line of sihgtin blokkaavaa maastoa. Miten olisi kaksi kukkulaa molemmin puolin kenttää ja kaksi jokea kulkemaan kentän läpi poikittain, mielestäni tuo olisi suurempi pahuus kuin metsät ja tykkikukkulat.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Te keskustelette ihan liian aktiivisesti täällä. Ihan liikaa viestejä luettavaksi kun tänne saapuu.

Mutta on kyllä pakko sanoa, että tuo +1 aloitukseen ei ole reilua kaikkia kohtaan. Kokonaan maalattu Brettiarmeija. Mitä se hyötyy siitä? Ei mitään. Mielenkiinnolla myös odotetaan, koska Allu luovuttaa.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Runt

Aktiivisia ollaan, ei riitä että kerran päivässä foorumin lukee. Tuo +1 breteille pointti oli ihan hyvä, rukoilevat ne kuitenkin.
Vai että Allu luovuttaisi, itse en tuohon usko koska top.3 sijoituksista taistelee tässä liigassa kuitenkin. Jos tässä nyt joku luovuttaisi niin kait sitä Hapidia pitäisi veikkailla koska on liigan viimeinen ja mielenkiinto sen johdosta jäljelläolevia pelejä kohtaan ei varmasti ole kovinkaan suuri. Enkä nyt väitä etteikö Hapidia kiinnostaisi pelata mutta peleissä ei sinällään enään ole panosta hänelle, ainoa panos on jääkö liigan viimeiseksi vai ei.

Mutta taidampa olla hetkeen kirjoittelematta jos vaikka väki jaksaisi lukea kaikki minun viestini. No ehkä illalla kuitenkin tulen kirjoittamaan taas.
ManAtArm

Viesti Kirjoittaja ManAtArm »

Voi mullekkin tulla aivo pieru ja jättää ruklilu väliin ja heuittää. Ja voittehan the aina heittää sitä noppaa nähdäksenne haluatteko itse aloittaa vai oletteko kunniallisia vastustajia ja odotatte että rukous hetki on ohi :P.

mutta asiaan: tarvitseeko sitä losia olla koko ajan blokkaamassa? Enenemmän mä olen huolissani vahvoista ja isoista lähis yksiköistä kuin jostain tykistöstä.
Hullu selvänä, tervejärkinen humalassa.
Half-breed

Runt kirjoitti:Nyt olen jossain kohtaa tipahtanut kärryiltä, käsitin alkuun että ongelma metsien osalta on "true loss"(asia on nyt korjattu).
Vai onko ongelma kuitenkin cannonit, jos on niin tähän ongelmaan ratkaisu kannattaa hakea listaa tehdessään. Ei vastapuoli saa kentälle kuin 4 maastoa, tykki kukkulan halutessaan joutuu hän asettamaan kaksi kukkulaa molemmin puolin kettää. Jäljelle jää siis vain kaksi läpinäkyvää metsää, kun taas vastustaja voi halutessaan asettaa 4 line of sihgtin blokkaavaa maastoa. Miten olisi kaksi kukkulaa molemmin puolin kenttää ja kaksi jokea kulkemaan kentän läpi poikittain, mielestäni tuo olisi suurempi pahuus kuin metsät ja tykkikukkulat.
Ongelma on se että jos mettät ei blokkaa kunnolla lossia, niin sitten ne ovat yleensä vain vaarallista open terrainia. Esmes ne sun metsät eivät blokanneet mitään lossia. Täten ne metsät on käytännössä yhtä tyhjän kanssa. Lähisjengin rysäyttää niiden läpi, eikä niiden taakse pääse pakoon ampumistakaan. Helpoin ratkaisu tässä on juurikin se metsien lossinblokki.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Runt kirjoitti:Vai että Allu luovuttaisi, itse en tuohon usko koska top.3 sijoituksista ....
Vähän kyllä meinasin tämän komppikeskustelun kohdalla. +100 viestiä jo samaa roskaa ja yhä vain tulee lisää.
- Sinitähti
Runt

Tjaa sää meinasit tätä komppi vääntöä, no sit mää ymmärrän.

Mutta palattakoon metsiin taas, mielestäni tässä ollaan nyt jo kompromissi ratkaisu tehty metsien suhteen. Samalla on korjattu metsien kohdalla toimiva "true loss" sääntökin. Jos viellä muuttaisimme sääntöjä niin että kaikki metsät blokkaisivat lossin niin jäisi aika vähiin maastot mitkä eivät blokkaisi lossia mitenkään. No onhan niitä vielä mutta kuinka monelta sitten löytyy oikeasti kattava maastovalikoima valita maastoja vapaasti.

Mutta mutta, tuli tälläinen mieleen tuon Dwelverin suhteen. Saako myös koko yksikköön tulevaan nerffi loitsuun look out sir! heiton? Mielestäni olisi hyvä käydä kaikki loret läpi ja poimia sieltä loitsut joihin Look Out Sir! heiton saa niin ei pääse tulemaan epäselvyyksiä kesken pelien.
Half-breed

Runt kirjoitti:Mutta palattakoon metsiin taas, mielestäni tässä ollaan nyt jo kompromissi ratkaisu tehty metsien suhteen. Samalla on korjattu metsien kohdalla toimiva "true loss" sääntökin. Jos viellä muuttaisimme sääntöjä niin että kaikki metsät blokkaisivat lossin niin jäisi aika vähiin maastot mitkä eivät blokkaisi lossia mitenkään. No onhan niitä vielä mutta kuinka monelta sitten löytyy oikeasti kattava maastovalikoima valita maastoja vapaasti.
Meillä on pelissä niin vähän maastoa, että siellä on sen verta aakeeta laakeeta, että ongelma on enemmänkin se, ettei siellä ole tarpeeksi lossinblokkia.
Runt kirjoitti:Mutta mutta, tuli tälläinen mieleen tuon Dwelverin suhteen. Saako myös koko yksikköön tulevaan nerffi loitsuun look out sir! heiton? Mielestäni olisi hyvä käydä kaikki loret läpi ja poimia sieltä loitsut joihin Look Out Sir! heiton saa niin ei pääse tulemaan epäselvyyksiä kesken pelien.
Tappoloitsut ne on ongelma, eikä se että statit laskee, kun ne ei voi tappaa. Lisäksi jos se statinlasku pelottaa, niin sen sankarin voi sitten kävelyttää pois yksiköstä, jolloin se spelli ei enää vaikuta tähän. Joo ne helpottaa tappamista, mutta se itse spelli ei vielä tapa jengiä. Siihen vaaditaan se yksikkö jolla käy ne sankarit hakemassa sieltä. Dwellerissä ei tarvi kuin spellin, joten siksi se vaatii sen LOS!in.
Kuutsa

Viesti Kirjoittaja Kuutsa »

Ihan noin ymmärtäneenä että nuo ovat turneissa ja liigoissa käytettävät säännöt niin sivuhuomautuksena sanoisin että oisikohan järkeä testata noita jossakin pienessä (pistekoko) tai vähemmän pienessä turneessa? Tietäisi kuinka toimiva käytännössä yms.
Half-breed

Kuutsa kirjoitti:Ihan noin ymmärtäneenä että nuo ovat turneissa ja liigoissa käytettävät säännöt niin sivuhuomautuksena sanoisin että oisikohan järkeä testata noita jossakin pienessä (pistekoko) tai vähemmän pienessä turneessa? Tietäisi kuinka toimiva käytännössä yms.
Kysymys. Miksi testata? Nuo kaikki jutut jotka on kompattu on about sellaisia no-brainereitä, että sen kyllä näkee selvästi, että ne vaativat korjauksia, ilman mitään testausta. Samaten nuo korjaukset näkee järkeviksi myös ihan ilman testausta. Paitsi siis jos noilla tiheä/harva -mettillä mennään. Ne nyt näkee kaukaa, että ne on vain puhkiruostuneen ladan korin maalaamista ja liekkiraitojen lisäämistä. Ei se korjaa ongelmaa, vaan piilottaa sen.
Kuutsa

Viesti Kirjoittaja Kuutsa »

Lähinnä vaikka tuon maastojen asettelun vuoksi. Turnauksessa missä on mahdollista määrittää yksi tai kaksi henkilöä jotka laittavat maastot tuo Allun ehotus olis iha bueno. Eli kaikki pöydät ja maastot alkaa ja loppuu samoilla seteillä. Ja jos joku uuvatti sählää, itkee tahi siirtelee paloja niin porukalla katkotaan niskat. Olen tullut tietämään että tämä olisi käytäntö 'varsinaisissakin' turneissa. Korjatkaa toki mikäli olen erehtynyt. Toisaalta liigaoloissa tuo kuulostaa kyllä aikas huonolta vaihtoehdolta, yhdenmiehen maastonasettelu siis. Onhan siinä se puolten valinta toki, mutta, pelaisitko Allu sellaisella kentällä, jonka on tehnyt joku joka pitää melko blancosta pöydästä, ihan vaikka kummangin armeijaa kunnioittaen?

No jep oli se ehkä hiukan kehno ajatus mutta kai tuota voi testailla?
Gerazu

Viesti Kirjoittaja Gerazu »

Palatakseni tuohon maaston asetteluun, voisin ihan hyvin sallia sen että yksi henkilö tekee maastot JOS se olisi ulkopuolinen, ei yksi niistä jotka pelaa, toimi ihan hyvin esim. mun ja hapidin pelissä kun Runtti teki maastot, ei ollut kummallakaan valittamista. Tässä maastonasettelussa on IMO sama juttu jota sanoit kun minä vaihdoin armeijaa:
Half-breed kirjoitti:Vaikka sitä lähtisikin tekemään , ilman sikailua, niin silti siellä alitajunnassa muhii analyysiä siitä, mikä toimii parhaiten muita listoja vastaan.
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Niin ja turnauksia on nyt huono vedota/verrata liigaan. Turnauksissa on järjestäjä laittaa pöydät maastoineen valmiiksi ja määrittelee mitä ne on. Niissä on kuitenkin tiukat aikataulut. Joten ei niissä voi pelaajat lähteä arpomaan aina pelien välissä, että mites ja mitä maastoja laitetaan. Eli niissäkin on pöydän tehnyt "ulkopuolinen" jotta turnaus etenee joustavasti. Ja sitten pitkäli arpa ratkaise myös, että mihin pöytään kukakin menee. Liiga ja kotipeleissä yleensäkin on paikalla vain ne 2 henkilöä. Jolloin on selvää, että maasto tehdään yhdessä. Ellei nyt sitten tapauskohtaisesti sovita toisin. Olen minäkin mennyt pelailemaan ja sopinut, että kaveri tekee maaston valmiiksi ihan ajan säästämiseksi.
Tietty olisi eriasia jos meillä olisi pelitila käytössä. Sinne voisi sitten tehdä erikseen "liiga" pöydät ja ne olisi kaikille samat koko liigan ajan. Mutta sitä vaihtoehtoa ei tarvi miettiä.

Hyvä pointti muuten Antilta.
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Half-breed

Gerazu kirjoitti:Palatakseni tuohon maaston asetteluun, voisin ihan hyvin sallia sen että yksi henkilö tekee maastot JOS se olisi ulkopuolinen, ei yksi niistä jotka pelaa, toimi ihan hyvin esim. mun ja hapidin pelissä kun Runtti teki maastot, ei ollut kummallakaan valittamista. Tässä maastonasettelussa on IMO sama juttu jota sanoit kun minä vaihdoin armeijaa:
Half-breed kirjoitti:Vaikka sitä lähtisikin tekemään , ilman sikailua, niin silti siellä alitajunnassa muhii analyysiä siitä, mikä toimii parhaiten muita listoja vastaan.
Siksipä vastustajakin saa sanoa sanasen maastosta. Sittenpähän ei tule sitä puoluellisuutta. Toinen tapa mitä olen kuullut käytettävän on scatteroida maastoa niiden asettamisen jälkeen.
Runt

Maaston asettelua voi toki ajatella monelta kantilta. Jos pelaajat asettelevat maastot vuoron perään, niin silloin korostuu taktisempi puoli jo maaston asettelussa joka vaikuttaa itse peliin.

Scatterointi on sinällään hieno idea maaston asettelemisen jälkeen, mutta itse lähtisin sitä vertaamaan melkeimpä jo mysterious terraineihin. Toki riippuu hieman paljonko tuumissa maastot voisivat maximissaan scatteroitua, D3 on liian vähän tekemään mitään kongreettisia muutoksia maastoon ja D6 alkaa olemaan sitten jo liikaa (taktikoinnin etu maastoa asetellessa katoaa täysin).
Pahimmassa tapauksessa maastojen scatterointi saattaisi "pilata" toisen pelaajan pelin lähes täysin. Mutta joka tapauksessa mielenkiintoinen idea ja varmasti tulen joskus scatterointia testaamaankin.

Itse näen oikeastaan vain kaksi ratkaisua maaston asettelemisessa liigaa ajatellen.
1.Pelaajat asettelevat maasto vuoron perään.
2.Asetellaan maastot pelipöydälle ennen liigan alkua ja pelataan jokainen peli samoilla maastoilla.

Ykkös kohtaa nyt ei varmaan tarvitsekkaan sen suuremmin kommentoida, tasapuolinen maasto tai maasto joka suosii pelaajaa joka asetteli omat maastonsa paremmin.
Kakkos kohdan hyvä puoli olisi se että jokainen tietäisi maaston jo armeijalistaa tehdessään, jolloin maasto ei tulisi yllätyksenä kenellekkään. Tällöin korostuisi taktikointi lisaa tehdessä.
Joka tapauksessa asettelee maaston miten tahansa tai ketä tahansa, suosii se jompaa kumpaa pelaajaa enemmän. Mielestäni nyt onkin kyse siitä ketä osaa taktikoida parhaiten ja nyt mietimme mikä on oikea paikka tälle taktikoinnille.

Tasapuolinen maasto saadaan ainoastaan jos maastot on aseteltu pelikuvaksi kentälle ja molemmilla pelaajilla on samanlainen armeija. Tätä vaihtoehtoa ei varmastikkaan ketään tule toivomaan ainakaan liigassa.
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Niin lisääppäs vielä, että saako normaaleista lipuista sääntökirjan mukaisen 25p vai?
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Runt

Tjaahas, lauantaina olisi tarkoitus vetää testipeliä saas nähdä miten "kompit" tulevat vaikuttamaan. Tosin enemmän tässä ollaan uutta kirjaa testaamassa kuin komppeja, mutta näkeepä nyt ainakin sen että miten tuo pistelasku käytännössä toimii.
syrja kirjoitti:Niin lisääppäs vielä, että saako normaaleista lipuista sääntökirjan mukaisen 25p vai?
Kyllä tuon 25.p lipuista saapi. Nyt kun 7th:n pisteenlaskua en täysin muista niin kertokaas miten se nyt eroaa tästä nykyisestä?

Jos en väärin ole käsittänyt niin pistelasku olisi nyt tämän mukainen: Uniteista 25% välein, Multi W modelit pitää tappaa kokonaan saadakseen pisteitä, Kenraalista 100.pts, BSB 100.pts, Lipuista 25.pts
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Seiskassa liput oli 100VP:tä kukin ja ne kykeni varastamaan takaisin.

Oletetaan vaikka, että jollain snotlingilla on kahden yksikön liput. Jos nää breikkat klosarissa snotot, nämä jättävät liput maahan lojumaan ja pelaaja menettää näistä saadut pisteet. Mitä sattui, jos yksikkö panikoi, fleeaa tai jotain muuta vastaavaa, en muista. Jos yksikkö tuhoutuu tavalla tai toiselle, liput on menetetty.

Paljon parempi noin kuin nykyään, jossa ne saa pitää vaikka mitä tapahtuisi. Lippujen palautuminen omistajilleen oli nastaa puuhaa.
- Sinitähti
Lukittu

Palaa sivulle “Pori”