"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Minotauri (Päivitys 3.3.2013 : Maalattu)

Isot pojat esittelevät pieniä miehiään.
Githgulcag

Minotauri (Päivitys 3.3.2013 : Maalattu)

Viesti Kirjoittaja Githgulcag »

Olen jonkin aikaa harrastanut miniatyyrien skulptaamista ja nyt olisi tarkoitus tehdä miniatyyri, josta teen muotin. Tämän tekemiseen meni kymmeniä tunteja ja viimeinkin se on muutamaa viimeistelyä vaille valmis muotin tekoon. Suurimmaksi osaksi tarvittavat muutokset ovat sellaisia, joilla teen tästä hieman helpommin valettavan.

Kuva

Rakentava palaute on tervetullutta, jotta voin saada tästä mahdollisimman hyvän ennen kuin teen muotin.

Muovailin koko miniatyyrin suurimmaksi osaksi ProCreatesta (harmaat osat), brown stuffista ja plasticardista.
Viimeksi muokannut Githgulcag, Su 03.03.2013 01:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ilfierno

Re: Minotauri

Viesti Kirjoittaja Ilfierno »

No ainoa yksityiskohta, jossa ehkä parantamisen varaa: vasemmalla olkapäällä, panssarin korkeampi taso. Sen reunat. Ehkä turhan yksityiskohtainen lähestymistapa, yksinkertaista hieman?

Komea joka tapauksessa!
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Kuono voisi olla vähän suipompi, mutta muuten oivallinen harrastajan tekemäksi. Asento on sopivan dynaaminen ja detaljia näyttäisi riittävän. Tietenkin lopullisen tuomion antamiseksi olisi hyvä nähdä valos ja ehkä vielä maalattunakin.
Alkio

Viesti Kirjoittaja Alkio »

Takajalka (alaosa, sorkka?) näyttää taittuvan omaan silmääni jotenkin luonnottomasti, menee tuolleen "kasaan" se luurakenne jonka ei pitäis, http://img3.etsystatic.com/000/0/622037 ... 623459.jpg

Muuten aivan erinomaista työtä, teetkö step-by-step viestiketjun miten muotinteko etenee? Itse joskus pohtinut miten figu pitäisi suunnitella ja leikkoa että sen saisi valettua niin jään innolla kyllä seurailemaan ketjua.
Dörb
Githgulcag

Alkio kirjoitti:Takajalka (alaosa, sorkka?) näyttää taittuvan omaan silmääni jotenkin luonnottomasti, menee tuolleen "kasaan" se luurakenne jonka ei pitäis, http://img3.etsystatic.com/000/0/622037 ... 623459.jpg
Totta. Mutta en usko, että oikean härän jalan rakenne toimisi kovinkaan hyvin, sillä kyseessä on neljällä jalalla liikkuva eläin. En tiedä toimiiko nämä taipuisammat jalatkaan kahdella jalalla liikkumiseen, mutta ne näyttäävät luontevammille.
Alkio kirjoitti:Muuten aivan erinomaista työtä, teetkö step-by-step viestiketjun miten muotinteko etenee? Itse joskus pohtinut miten figu pitäisi suunnitella ja leikkoa että sen saisi valettua niin jään innolla kyllä seurailemaan ketjua.
Voin laittaa kuvia muotinteon erivaiheista.
Draike

Viesti Kirjoittaja Draike »

Todella hyvää työtä, en usko että Suomessa ( ainakaan harrastelijoissa, jotkut ammattiveistäjät sitten asia erikseen ) kovin moni muu pystyy vastaavaan. Ehkä vähän isommat korvat vois olla jees, muuten en löydä valittamista, päinvastoin.
Viimeksi muokannut Draike, To 24.01.2013 13:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Morze

Runic kirjoitti:Todella hyvää työtä, en usko että Suomessa ( ainakaan harrastelijoissa, jotkut ammattiveistäjät sitten asia erikseen ) pystyy vastaavaan.
Joensuu ei ole Suomea?
Draike

Kirjoitusvirhe, ei tartte viisastella, thx.
Morze

Runic kirjoitti:ei tartte viisastella, thx.
Mitä sitten teet netissä? (hymiö)

Itse aiheeseen liittyen: oletko miten huomioinut tuon palasiksi laittamisen skulptatessa? Vai teetkö resiinimasteein? Kuinka moneen osaat luulet tuon menevän? Näyttäisi ammatilaisenkin laittava tuon vähintään neljään (Ruumis, kädet, pää) osaan + letti ja häntä.
Draike

Morze kirjoitti:Mitä sitten teet netissä? (hymiö)
Seikkailen ja suhtaudun kaikkeen pönttöön negatiivisesti, just like in real life!
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Skulptin taso on sen verran kova, että arvostelussa mennään jo makuasioiden puolelle. Suomessa kun ollaan, kritisoidaan silti. :)

Mua häiritsee lähinnä pään estetiikka. Se tuo mulle liikaa mieleen Disneyn.

Joiltakin kohti detalji jäi mietityttämään: näenkö olkapäissä ja selässä pientä epätasaisuutta? Onko figun pinnat vielä tarkoitus hioa siistiksi ennen muotin tekoa? Ja pään ja niskan hiukset ovat yllättävänkin tökeröt muuhun tarkkuuteen nähden. Niskassa on jotain suorastaan outoa: miten ne pään karvat laskeutuvat kohti niskan lettiä? Letit ja häntä kyllä ovat mainioita, tuovat kivasti liikettä ja ilmavuutta figuun.

Usein skulpteissa korostetaan vielä enemmän esim. jänteitä ja tän kokoluokan figuissa saatetaan tuoda jo suoniakin esille. Siis isoissa lihaksissa, kaula, jne. (En näe kirvestä kannattelevan käden rakennetta etupuolelta.) Toisaalta paljon on myös kaupallisia figuja, joissa detaljien skaalasta viis veisaavaa ylikorostusta ei harrasteta. Tämäkin siis esteettinen valinta.

Asento, dynamiikka, varustus - kaikki toimii niin hyvin, että voisin ostaa tällaisen figun ja vaikka ite vaihtaa sille pään. Maalaaminen olisi kivaa. :)

Kommentit ihmiseltä, joka kyllä leikkii ja pohtii skulptaamista, mutta on vielä hyvin, hyvin kaukana tuosta tasosta. ;)

-ile
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Isot aploodit todella hienosta skulptauksesta. Tosi hienoa työtä kautta linjan. Tauruksessa on asenne kohdallaan, ja pukin parta ja letti on todella persoonallisia yksityiskohtia.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Githgulcag

Morze kirjoitti: Itse aiheeseen liittyen: oletko miten huomioinut tuon palasiksi laittamisen skulptatessa? Vai teetkö resiinimasteein? Kuinka moneen osaat luulet tuon menevän? Näyttäisi ammatilaisenkin laittava tuon vähintään neljään (Ruumis, kädet, pää) osaan + letti ja häntä.
Paloittelun otin huomioon jo suunnittelu vaiheessa. Tarkoitus olisi laittaa tämä 12 osaan.
ile kirjoitti:Skulptin taso on sen verran kova, että arvostelussa mennään jo makuasioiden puolelle. Suomessa kun ollaan, kritisoidaan silti. :)

Mua häiritsee lähinnä pään estetiikka. Se tuo mulle liikaa mieleen Disneyn.

Joiltakin kohti detalji jäi mietityttämään: näenkö olkapäissä ja selässä pientä epätasaisuutta? Onko figun pinnat vielä tarkoitus hioa siistiksi ennen muotin tekoa? Ja pään ja niskan hiukset ovat yllättävänkin tökeröt muuhun tarkkuuteen nähden. Niskassa on jotain suorastaan outoa: miten ne pään karvat laskeutuvat kohti niskan lettiä? Letit ja häntä kyllä ovat mainioita, tuovat kivasti liikettä ja ilmavuutta figuun.

Usein skulpteissa korostetaan vielä enemmän esim. jänteitä ja tän kokoluokan figuissa saatetaan tuoda jo suoniakin esille. Siis isoissa lihaksissa, kaula, jne. (En näe kirvestä kannattelevan käden rakennetta etupuolelta.) Toisaalta paljon on myös kaupallisia figuja, joissa detaljien skaalasta viis veisaavaa ylikorostusta ei harrasteta. Tämäkin siis esteettinen valinta.

Asento, dynamiikka, varustus - kaikki toimii niin hyvin, että voisin ostaa tällaisen figun ja vaikka ite vaihtaa sille pään. Maalaaminen olisi kivaa. :)

Kommentit ihmiseltä, joka kyllä leikkii ja pohtii skulptaamista, mutta on vielä hyvin, hyvin kaukana tuosta tasosta. ;)

-ile
Kiitos huomioista. Tein useita korjauksia. Pää tosin pysyy ennallaan :)
Jarva

Viesti Kirjoittaja Jarva »

Näin vuosia hirviösuunnittelua hommailleena, tällaisia projekteja on aina kiva katsella. En tiennytkään, että täältä Joensuusta löytyy tällaista osaamista.

Jännä ratkaisu käyttää enemmän ihmisen kaltaista kropan rakennetta minotaurilla, sen perinteisen fantasiamörssäriruumiin sijaan (eli jolla on huomattavan leveät olkapäät ja paksu/massiivinen yläruumis). Lihakset näyttävät hyviltä, vaikka hiukan artistin vapauksia tässä onkin otettu, muttei silti liian silmiinpistävästi. Onko tässä muuten ollut jonkin verran Warcraftin taurenit esikuvina, kun estetiikka vihjailee ainakin Warcraft-fanipojalle sillä tavalla? Harvemmin tulee nimittäin nähtyä minotaureilla kenttäpulloja ja muita nyssäköitä mukana. Vähemmän barbaarisesta panssarista puhumattakaan.

Itseänikin kyllä häiritsevät nuo niskavillat. Ne voisivat olla hiukan muhkeammat nykyisestä ja samaten myös lettiin olisi hyvä saada suortuvia esiin kuten muuallakin harjaksessa. Nyt letti on kuin siloinen pullapitko. Kaulan seutu on myös aika erikoinen, mutta se taitaa olla vaan makukysymys. Figuun kun saisi enemmän jyhkeää härkämäisyyttä ja muutenkin ilmettä, jos kaulan laittaisi levenemään ihan olkalihasten "saumaan" asti (kuten GW:n ogreilla), eikä varsinaista hartiatilaa jäisi olkapäiden ja kaulan välille. En tiedä johtuuko vain pään asennosta, mutta takaraivo on jokseenkin omituinen töyssy, kun se alkaa noin yhtäkkiä suoralinjaisesta niskasta. Tai sitten se vaan näyttää siltä, koska päälaki on niin lyhyt pituussuunnassa. Mutta jos villi olisi, niin a) pelkkää päätä, ei kaulaa, laskisi pari kolme milliä tai b) tekisi takaraivon ja niskan linjasta lineaarisemman aiemmin mainitulla muhkeammalla harjaksella. Kaulaan voisi lisäksi skulptata sonneille ominaisen "heltan", joka rikkoisi sopivasti tuota kauttaaltaan lihaksikasta ilmettä. Eli kuten tässä kuvassa olevalla sonnilla. Sellaiset luonnonmukaiset yksityiskohdat figujen anatomiassa kun miellyttävät ainakin omaa silmää, koska ne tietyllä tapaa luovat kiinnostavan ja tutun linkin oikean maailman esikuvaansa, vaikka skulptattaisiinkin miten fiktiivistä otusta tahansa.

Mutta hajamielisestä kirjoittelustani huolimatta, figu on jo nytkin järin erinomaisen näköinen. Kiva, että joku viitsii ja jaksaa mallailla näinkin taidokkaasti.
Githgulcag

Re: Minotauri (Päivitys: Muotti valmis)

Nyt on muotti valmiina ja ensimmäinen minotauri on melko onnistuneesti valettu. Tarkoituksena oli tehdä muotti jo aikaisemmin, mutta valitettavasti minun entinen silikonikumi oli jähmettynyt pulloon, joten jouduin tilaamaan lisää. Ongelmana tämän valamisessa on vielä pari kohtaa, joihin meinaa joka kerta ilmaantua ilmakupla, mutta ne on helppo korjata jälkeenpäin epoksimassalla. Kenties voin muokata itse muottiakin niin, että ilmakuplat ilmaantuisi pienemmällä todennäköisyydellä. Toinen ongelma on, että joidenkin osien väliin jää aika huomattava rako. Toivottasti seuraavasta miniatyyristä saan vähän paremman muotin.

Jaoin kaikki osta kolmeen eri muottiin:
Kuva

Tässä ensimmäinen valettu minotauri:
Kuva
Kuvasta ei kyllä näe yksityiskohtia, mutta ne eivät kadonneet minnekkään valamisessa.

+kuvia itse muotin teon eri vaiheista:
http://img339.imageshack.us/img339/9056 ... inteko.jpg
Viimeksi muokannut Githgulcag, Pe 15.02.2013 02:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Githgulcag

Jarva kirjoitti: Onko tässä muuten ollut jonkin verran Warcraftin taurenit esikuvina, kun estetiikka vihjailee ainakin Warcraft-fanipojalle sillä tavalla?
En ainakaan tietoisesti käyttänyt Warcraftin taureneita esikuvana. Enemmänkin inspiraationa toimi Rackhamin Wolfenit.
Githgulcag

Re: Minotauri (Päivitys 3.3.2013 : Maalattu)

Sain lopulta maalattua tämän ja olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Päätin maalata kaikki metallit NMM tekniikalla, koska mielestäni se sopi paremmin tämän miniatyyrin tyyliin. Vaikka en ole kyseistä tekniikkaa käyttänyt pitkään aikaan, niin luulen että taitoni eivät olleet pahasti ruosteessa.
Ongelmana tässä miniatyyrissä on se, että valamisessa miniatyyriin voi jäädä ilmakuplia, joita ei juurikaan voi välttää ilman kehittyneempiä valamistekniikoita. Onneksi niitä ei esiinny, kuin pari kappaletta ja ne on helppo korjata epoksimassalla.

Kuva

Jos joku on kiinnostunut tämänlaisesta minotauri miniatyyristä, niin minä voin valaa uusia ja myydä niitä. Hinnaksi olen miettinyt 7€ + postikulut.
Alkio

Viesti Kirjoittaja Alkio »

Vau, hienohan siitä tuli! (Sekä itse skulpti/maalaus)

Itse olen pitkään jo miettinyt muottien tekemistä joistakin omista tekeleistä, olisiko vinkkejä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Muutaman tutoriaalin olen googletellut/ahminut, lähinnä hämmentää että minkälaista materiaalia tulisi ostaa muotin tekoon ja valuaineeksi ja mahtaako niitä saada kotimaasta tilattua? Myös mietityttää että miten osat tulisi laittaa muottiin juuri noiden ilmakuplien välttämiseksi/minimoimiseksi.
Dörb
Githgulcag

Alkio kirjoitti:Itse olen pitkään jo miettinyt muottien tekemistä joistakin omista tekeleistä, olisiko vinkkejä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Muutaman tutoriaalin olen googletellut/ahminut, lähinnä hämmentää että minkälaista materiaalia tulisi ostaa muotin tekoon ja valuaineeksi ja mahtaako niitä saada kotimaasta tilattua?
Itse hankin tällaisen kaadettava silikonikumi aloituspakkauksen http://www.silcom.fi/fi/Valmispaketit/2 ... nikumi/128 . Siinä tulee suurin piirtein kaikki mitä muotin tekemiseen tarvitaan. Muunlaisia silkonikumeja tai hartseja en ole kokeillut vielä, joten en tiedä onko tuo paras vaihtoehto, mutta se soveltuu tehtävään hyvin. Silcomista olen tilannut pariin kertaan tavaraa ja se on osoittautunut oiken hyväksi paikaksi ostaa.Itse muotin tekemisessä noudatin youtubesta löydettyä video tutoriaalia http://www.youtube.com/watch?v=jFfXT_Cj ... sA&index=8 .
Alkio kirjoitti:Myös mietityttää että miten osat tulisi laittaa muottiin juuri noiden ilmakuplien välttämiseksi/minimoimiseksi.
Muotti pitää suunnitella niin, että ilma pääsee vaivattomasti pihalle muotista, mutta joskus tämäkään ei aina tunnut riittävän. Hartsiin itsessään jää loukkuun paljon ilmakuplia, eikä niistä pääse eroon millään muulla, kuin vakuumisäiliöllä. Hartsi pitäisi siis laittaa tyhjiöön, jolloin siihen jääneet ilmakuplat katoaa. Minulla ei ole vakuumisäiliötä ja sellaisen rakentaminen saattaa maksaa melko paljon. En tiedä onko olemassa mitään halpaa keinoa ilmakuplien hävittämiseen.
Araknofobia

Viesti Kirjoittaja Araknofobia »

Aziz the combat fighter kirjoitti:Muotti pitää suunnitella niin, että ilma pääsee vaivattomasti pihalle muotista, mutta joskus tämäkään ei aina tunnut riittävän. Hartsiin itsessään jää loukkuun paljon ilmakuplia, eikä niistä pääse eroon millään muulla, kuin vakuumisäiliöllä. Hartsi pitäisi siis laittaa tyhjiöön, jolloin siihen jääneet ilmakuplat katoaa. Minulla ei ole vakuumisäiliötä ja sellaisen rakentaminen saattaa maksaa melko paljon. En tiedä onko olemassa mitään halpaa keinoa ilmakuplien hävittämiseen.
Muotin tärisyttäminen, jossakin jutussa oli tärisevä alusta, moottori jostain sähkövehkeestä, hökötys pöytään kiinni ja muotti päälle.
Vakuumisäiliöstä; yksinkertaisimmillaan muistelen olleen laatikko johon muovilevy kanneksi ja imurilla kiinnityspaikka.
Ei kyllä hajuakaan mistä nämä tarttuneet päähän...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Galleria”