JarkAira kirjoitti:Suhteellisen ilkeät suunnitteluvirheet tuossa CSM codexissa.
3 Chaos Terminators: pair of lightning claws; Mark of Khorne; Veterans of the Long War; Power Testicles x2.
120 Pistettä
Chargettaessa Puriveivareita vastaan tapahtuu jotain hassua.
Peruslyöntimäärät 2, Ragella 2 chargesta eli (2x3)+(2x3)=12
Pair of Lightning Claws antaa yhden lisää, eli yhteensä 13
VotLW antaa rerollit kaikkien attackien osumisiin ja 5 attackia saa rerollit woundeihin.
6,5 hittiä ja rerolleja sama määrä, joten 9,725 hittiä, joista 3,725:lle rerollataan to wound.
Tuloksena 3 woundia näille ilman rerollia oleville hiteille ja 2,79375 woundia rerollattaville, eli yhteensä 5,79375 woundia.
Paljonkos näillä olikaan AP? Ai niin, sehän oli noilla kaikilla aseilla kolme, eli lähistelyssä tulee siis keskimäärin 5,79375 kuollutta Purifieriä.
Jos Cleansing Flame aktivoituu Ld testistä ja Deny the Bitchistä huolimatta, ottaa 1,5 CSM Termaria woundin, joista menee 2+ Saven läpi 0,25 woundia, eli tilastollisesti yksi ko. CSM Termisten kahdestatoista Purifierejä vastaan tekemästä Chargesta johtaa hieman huonompaan lopputulokseen, jos oletettaisiin, että Purifierit saavat aina Cleansing Flamen aktivoitua, eivätkä Termarit saisi koskaan Deny the Witchiä läpi.
Pisteitähän tuohon termariryhmään menee yhden vähemmän, kuin mitä Purifiereihin.
Täysin totta. Sitten, jotta oltaisiin samalla viivalla pisteiden osalta pitäisi näillä termiksillä olla vielä kaksi seuraavista. Kyky pistää hordea lihoiksi (mitä nyt siis ei ole), kyky one-shotata t7 multiwound yksiköitä (mitä nyt siis ei ole) tai kyky ammuskella kohtuullisesti (mitä nyt siis ei ole). Syy sille miksi tarvitaan vain kaksi on se, että tällä hetkellä termiksien armor on reippaasti parempi kuin Purien ja se sitä myöten tasoittaa yhden kolmesta tekijästä. Kaiken lisäksi, jos pistät sen saman hintaisen puriveivariyksikön hyökkäykset tarkasteluun chargen osalta huomaat, että niitä on 15. Sen lisäksi terminatorit tuossa maksavat yksikkönä 149 pistettä, ei 119 pistettä. Sinun luulossasi yksittäinen termari maksaisi noin 40 pistettä ja jotta se olisi edes teoriassa vertailukelpoinen puriveivariin nähden niin sen pitäisi olla alle 30 pistettä. Todellisuudessa se yksi termari maksaa tuossa yksikössä keskimäärin 49+ pistettä mikä on yli kaksi kertaa puriveivarin hinta ja tällöin on aivan kohtuullista että vievät omalla erikoistumisalueellaan puriveivaria 6-0.
Suosittelisin oikeasti käymään läpi codexeja, ennen jonkin asian meuhkaamista. Miksi minä löydän ilman pitempää pohtimista tuollaisia esimerkkejä sellaisesta codexista, jolla en pääsääntöisesti edes pelaa? Mahtaisikohan se johtua siitä, että en turhaan lähde tuomitsemaan yksiköitä ja codexeja huonoiksi tai ylivoimaisiksi, varsinkaan jos en ole asiaan sen enempää tutustunut?
Ylläoleviin laskelmiin ei tarvitse yliopistotason matematiikkaa, sillä nuo opetetaan jo peruskoulussa ja kerratan sitten lukiossa riippumatta siitä, valitseeko pitkän tai lyhyen matematiikan. Kertauksen aiheeseen saa myös ammattikoulussa. Laskintakaan tai taulukkolaskentaohjelmaa ei noihin tarvita, sillä laskelmat onnistuvat päässälaskuna.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan argumentoitavaan aiheeseen tarkemmin ennen fanaattisia kommentteja.
Olen itse ottanut käyttöön seuraavanlaisen house rulen: Shiwan may re-troll all failed attempts to troll. Normal limit for only one re-troll per trolling attempt does not apply for trolling attempted by Shiwan even though the discussion will not lead to any conclusion
Meiltä puuttuu edelleen se hinta/laatu-suhteessa Purien kanssa edes suunnilleen samalla viivalla oleva yksikkö. Kuten jo aiemmin sanoin, keksin kyllä tapoja pistää ne lihoiksi eikä siitä koskaan ollut kyse. Kyse oli siitä, ettei 24 pisteen hintaisia muita rivitaistelijoita ole jotka pystyvät instakillaamaan t7 monstereita JA ampumaan t7(t8)/ar10(ar11) yksiköitä alas JA yhden miehen voimalla pistämään oletusarvoisesti lihoiksi melkein puolet hordeyksiköstä. Yrität perustella minulle sitä, etteivät Purit ole övereitä antamalla eri yksikoiden erilaisia kokoonpanoja jotka ovat hyviä yhdessä asiassa ja antamalla esimerkkejä tavoista joilla ne voi saada hengiltä. Käytännössä siis yrität perustella etteivät ne ole ainoita jotka jotain tiettyä osa-aluetta tarkastellessa pärjäävät vertaamalla niitä jonkun tietyn osa-alueen spesialistiin (mikä jättää enää 2 aluetta kerrallaan pois vertauksesta) ja että ne voidaan saada hengiltä mikä oli jo ennakoon tiedossa. Perustelusi ovat aivan hyviä, ei siinä mitään. Ne nyt vaan eivät toimi kantasi puolesta ihan siksi, etteivät ne liity asiaan oikein mitenkään.
Se mitä sinun pitäisi tehdä on osoittaa että useammasta codexista löytyy yksiköitä jotka ovat jotakuinkin yhtä hyviä kuin purifierit niissä kaikissa samoissa asioissa samanaikaisesti ja samaa pistehintaluokkaa.
Tämä ei ole sinulle vaikea tehtävä jos se on mahdollinen. Materiaalin ollessa hyvin helposti saatavilla ja kaikkineen kohtalaisen vähäistä tämän pitäisi olla naurettavan helppoa jos se on mahdollista. Minä väitin että puriveivarit ovat juustoyksikkö naurettavan pienen hintansa takia. Olen tämän osoittanut todeksi lukuisin esimerkein. Sinä olet väittänyt etteivät ne vastaa kuvaustani ja jos väitteesi pitää paikkaansa niin voit varmasti osoittaa ne yksiköt joiden yksittäisen jäsenen tehot ja hinta ovat jotakuinkin samaa luokkaa kuin purifierin. Vahvempi kanta jää voimaan. Tällä hetkellä näyttää siltä että se vahvempi kanta on se jonka itse olen esittänyt.
Sinun kannattaa ensin listata kaikki force pointtia tai useampaa kantavat yksiköt, karsia siitä listasta ne joilla ei ole force weaponia saatavilla, sen jälkeen ne joilla ei ole s4-5 AP5 24" assault asetta, sitten ne joilla ei ole defaulttina kykyä woundata lähitaistelussa puolta vastustajan yksiköstä ennen lähitaistelua, siitä listasta ne joilla armor on huonompi kuin 3+, siitä listasta ne joilla ei ole marinen statlinea ja moraalisääntöä ja sitten lopuksi ne jotka maksavat yli 26 pistettä. Se mitä jää jäljelle ovat ne yksiköt jotka ovat vertailukelpoisia puriveivareiden kanssa. Montako löysit?
Sitten pitää ymmärtää ettei tämä ole minulle henkilökohtaista. Teen toteamuksia sen materiaalin perusteella mitä on saatavilla. Koska en lataa tähän minkään tason tunnetta ei minua myöskään millään tasolla häiritse se että minua yritetään solvata. Henkilökohtaisena bonuksena vielä se, että olisi iloinen yllätys jos olisin tässä asiassa väärässä ja olisi itse asiassa ihan normaalia että listasta löytyy yksiköitä jotka tappavat "läpällä" oikeastaan mitä vaan pois lukien Eldarien superkävelijä ja raskaammat tankit.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.