"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Figulautapelit, Fantasy Flight Games

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
smaxx
Valvoja

Figulautapelit, Fantasy Flight Games

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Viime aikoina on tullut pelattua paljon Fantasy Flight Gamesin (FFG) lautapelejä, ja olen niistä kovasti tykästynyt. Figupelailijan silmin näissä on sopivasti tuttua (ja tietty figuja) sekä mukavasti erilaisuutta ja vaihtelua pikku-ukkovääntöihin.

FFG:n peleistä (joita olen pelannut) etenkin Tide Of Iron (toisen maailmansodan kevyt hexasimulaatio), Wings of War (WWI lentosota) ja Descent (ehdoton luolastoluuhausten ässä) ovat aika vahvasti myös figu/miniatyyri -genreen meneviä, Descentissä ja ToI:ssä on aika massiivinen määrä figuja, ja etenkin Decentin osalta ihan käypää tasoa. Esimerkiksi Talisman ja Runebound sisältävät vastaavasti figuja, mutta ovat peleinä aika perinteisiä lautapelejä.

FFG sivuaa Warhammeria/40k:ta ja Games Workshoppia läheltä sikäli, että heillä on nykyisellään lisenssi ilmeisesti ainakin Warhammer aiheisiin lautapeleihin (tulossa Chaos in the Old World), ja valikoimissa on myös Warhammer & 40k -roolipelit. FFG on myös ottanut valikoimiinsa GW:n vanhan Talismanin ja tuonut siihen myös vanhojen edikoiden peruja olevia ja aivan uusia laajennusosia.

Perinteisistä lautapeleistähän FFG:n ne tuotokset mihin olen enemmän perehtynyt poikkeavat ensinnäkin hinnaltaan, ryönän määrältään sekä sillä että pelit tuntuvat olevan pitkälti työkalusettejä hyvin erilaisten skenaarioiden pelaamiseen. Eli vaikkapa Descentissä tulee luolastopalapelin osia ja hirviö/sankari -figut, joilla luoda hyvin erilaisia luolastoja, valtava määrä erilaisia propseja, kortteja tapahtumiin ja varusteisiin, sekä skenaarioita, jotka tekevät näistä tarvikkeista hyvin erilaisia pelikokemuksia. Tämä johtaa myös helppoon laajennettavuuteen (koukutettujen pelaajien rahastamiseen rumasti sanottuna), millä pelintekijät voivat tuoda uutta sisältöä jo julkaistuihin peleihin. Esimerkiksi Descentiin on jo ilmestynyt neljä laajennusosaa, jotka tuovat aina uusia sankareita ja hirviöitä, uusia taikajuomia, uusia vaaroja luoliin (Indiana Jones tyylisiä kivikuulia, nuoliseiniä yms) sekä ennen kaikkea uusia seikkailuja ja luolia.

Peleistä itsestään pieni katsaus :
Tide Of Iron on hexapohjaisten toisen maailmansodan simulaatioiden joukossa varmaan kevyimmästä päästä, siten että sitä voi vielä sotastrategiapeliksi kutsua. Pelissä tulee mukana 12 paksua pahvilaattaa ~8*12'' kokoisia, joissa on kaksin puolin maisemaa ja hexaruudutus. Komponentteina on saksan ja amerikan joukkoja, erilaisia jalkaväki & tankkityyppejä. Mukana on pahvilätkiä, joilla kuvataan taistelukentällä erilaisia linnoituksia, esteitä ja miinakenttiä yms. Skenaariokirjassa on varsin erityyppisiä taisteluita, ja erikseen on ilmestynyt kirja eri sotapelisuunnittelijoiden kehittämistä skenaarioista. ToI:n pelaamista voisi jonkun verran verrata hiukan suuremman mittakaavan 40k:n tapaiseksi. Eli tankkeja ja yksiköitä on mahdollista olla kentällä paljon enemmän kuin normaalissa 1500 pinnan 40k:ssä, ja luonnollisesti pelataan WWII kalustuksella... Pelin heikkoutena on monien skenaarioiden melkoinen epätasapaino. Silti, pikkusotilailla leikkiminen ei ole koskaan ollut näin hauskaa :) Säännöt on helppo omaksua, peliä voi pelata aika nopeasti sitä ennen tuntemattoman kanssa, skenaarioista löytyy ~2-3 tunnissa pelattavia sekä aika reilusti isompiakin. Sääntösetti on mielestäni vähintäänkin riittävän laaja sunnuntaisotapelaajalle. Jos on ASL tms veteraani, tämä voi olla aika kevyttä.

Descent on sitten se maailman suurin ja paras lautapeli (miun mielestä). Peli sisältää komponentit hyvin vaihtelevien ja isojen luolastojen kokoamiseen. Luolat on ruudutettu, ja liikkuminen tapahtuu siis ruudukossa. Pelissä on kaksi puolta : Paha overlord ohjaa kaikkia hirviöitä, on perillä kunkin skenaarion yllätyksistä, ja muutenkin hallitsee joukkoa tapoja tehdä sankarien elämä vaikeaksi. Toinen puoli on sankareiden joukko, jossa voi olla 2-4 sankaria (käytännössä kannattaa aina olla neljä sankaria kentällä, yksi pelaaja voi ohjata tarvittaessa useampaa nappulaa). Figuista ihmiset ovat tuollaisia LotR:in nappulan kokoisia, ja mukana tulee isompia mörkäjä aina jättiläisiin ja lohikäärmeisiin asti. Pelissä on skenaariokohtaisesti tavoitteena vaikkapa pelastaa prinsessa lohikäärmeen kynsistä (omaperäistä...) tuhota muuten vaan paha yms. Luolastosta näkyy heti pelin alussa koko pohjapiirrustus (sankareilla on kartta), mutta luolaston tarkempi sisältö, kuten hirviöt, esteet, ansat yms paljastuvat aina uuden oven auettua. Pelin alussa arvotaan sankarit laajemmasta joukosta, sankarit varustetaan matkaan aseilla panssareilla ja loitsuilla sekä taikajuomilla. Luolaston mittaan sankarit löytävät uusia esineitä, aarteita yms, joilla valmistautua lopussa odottavaan isompaan turpakäräjään. Pelissä on siis paljon roolipelimäisiä piirteitä, mutta roolipeli se ei ole, vaan selkeä kisa kahden puolen välillä. Overlordin pelaaja ei ole GM vaan pelaaja. Sankareiden osalta peli on puhtaasti yhteispeliä, ja paha pelaa sooloa. Descentistä tekee suuren pelin sen skenaarioiden komeus, komponenttien laatu ja määrä, skenaarioiden vaihtelevuus. Yksi lisäosista tuo Descentiin kampanjamoodin, jossa yksittäisten luolastojen sijaan seikkaillaan suurella maailman kartalla, ja sankarit ja Overlord kehittyvät pelikerroista toiseen. Tällöin puhutaan jo kokonaisuutena ~80h kampanjasta, yksittäis skenaarioiden kestäessä käytännössä ~5h.

Tämmöisiä ajatuksia ja kuvauksia tällä kertaa. Tsekatkaa FFG:n weppisaitilta parempia kuvauksia, ja kokeilkaa !

Kuva
(muutama maalaamani Descent nappula näytiksi)
Tom_Gore

Re: Figulautapelit, Fantasy Flight Games

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Pikakysymys:

Oletko pohjamaalannut nuo figut ennen maalausta ja jos olet, millä? Itse olen huomannut noissa "kumimuovinappuloissa" sitä ongelmaa, että pohjamaali ei tahdo oikein kuivua kunnolla vaan jää "tahmeaksi". Varmaan pidempi kuivumisaika auttaisi osittain asiaa, mutta kiinnostaisi tietää miten itse olet asian ratkaissut ja saanut noinkin komeaa jälkeä?
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
smaxx
Valvoja

Sama valkoinen spray kuin GW:nkin nappuloihin. Ilman pohjamaalausta tuosta ei taida tulla mitään. Noin hentoisiin nappuloihin ei myöskään välttämättä musta pohjaväri onnistu, eli valkoisella pohjamaalilla, ja reilusti vedellä ohennetuilla litkuilla nuo pystyy kohtuullisesti maalaamaan. En ole kokeillut, mutta kuvittelisin että jos pohjamaalaa noita mustaksi, niin joutuu vetämään vähän paksumpaa pakkelia kavereiden pintaan, ja yksityiskohdat voivat alkaa näissä jo kärsimään.
Novaccine

Viesti Kirjoittaja Novaccine »

Ei voi kuin onnitella Descentin hienoista figuista. Varsinkin Nanok of the Blade ja Astarra Runehand näyttävät todella tyylikkäiltä.

Itsekin omistan Descentin ja kolme lisäosaa, mutta maalausurakka on hieman tyssännyt pienoisten ongelmien ja ajan puutteen vuoksi. Toivottavasti saisin noista uutta puhtia maalausurakkaan, kun noita figuja parisataa jo löytyy :P
There's no such thing as innocence, only degrees of guilt.
smaxx
Valvoja

Descentin peruspedot saa aika helpolla maaleihin, nippu petomiehiä, skelluja ja taikureita kun on maaleissa niin on jo puolet yleensä kentällä olevista sudittu. Itse olen spreiannut nuo valkoiseksi, ja sitten maalannut hyvin reilusti vedellä ohennetulla ja mustalla taitetuilla väreillä. Se on kuin vesivärimaalausta. Figujen piirteet huolehtivat siitä, että kertasutaisulla tulee sekä tummat syvennykset, että highlightit. Tuleehan niitä sitten vähän hinkattua päälle.

Jos pelaa RtL:ää, niin silloinhan on kova motivaatio maalata pelissä olevat sankarit. Sankareiden suhteen olen tehnyt sitä, että kun on saanut maaleihin vaikka 3-4 heppua eri lajeja, niin ollaan sitten niistä valittu tai arvottu pelissä olevat. Sillä lailla saa toisaalta maalatut sankarit kentälle, toisaalta intoa maalata aina muutama lisää.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Tide of Ironiin on muuten nyt menossa kickstarter kampanja, jossa keräävät rahoitusta uuden emopeliboksin tekemiseen.
Pelihän muuten ei enää ole FFG:n valmistama, kun möivät lisenssin Tide of Ironin kehittämistä varta vasten perustetulle yritykselle, joka kuitenkin on laajentanut muihinkin tuotteisiin.
Stalingrad lisäri oli heidän eka tuotos peliin lisensoinnin jälkeen ja nyt siis on vuorossa emopelin toinen painos. Pelilaatikko kutistuu puoleen, mutta mitään ei juurikaan jätetä pois. Tämä ei sinällään juuri yllätä, sillä emopelin laatikossa oli melko reilusti pelkkää ilmaa.
Säännöt ollaan päivittämässä parempaan kuntoon ja kaikki alkuperäiset skenaariot on uudelleen balansoitu pelaajien palautteen perusteella, tietenkin ammattilaisen suodattamana. Tässä julkaistu esimerkki: http://1agames.com/wp-content/uploads/2 ... 13_web.pdf
Introskenaariotkin kuulemma myös suunniteltu uusiksi, jotta uusi pelaaja pääsee peliin mukaan nopeammin.

Tuo Stalingrad lisäri kiinnostaisi, mutta lisärin itsensä maksaessa 55 dollaria, sen postikulut suomeen on siihen päälle 50 dollaria, niin alkaa hinta mennä jo vähän turhan suolaiseksi. Jos tilaisi kolme pakettia kerralla, toimituskulut per peli tippuisi puoleen (80 dollaria yhteensä).

Vaikka tuosta kickstarterista on saatavilla emopelin lisäksi myös stalingrad lisäri, on siellä paljon goodieseja myös emopelin omistajille jotka eivät halua investoida lisäriin. 3D tulostettuja tankkeja ja niille säännöt + skenaario, exclusive pelikortteja jne.

Tykkään pelistä paljon ja minulla onkin jo siihen kaksi lisäriä ja haluan nähdä tuon Next Wave sääntösetin tapahtuvan, joten tuin heidän kickstartia parilla kympillä, jotta saan hienot iniative kortit.
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Descenttiä haluaisin kyllä pelata, jos sellaiseen kampanjaan joskus kerholla pääsee. Minulla on myös Warhammer Quest, sitä voisin vastavuoroisesti myös vetää porukoille. Jos vaikka pelaajat pystyisivät kontribuoimaan figuja kun mennään tietyssä teemadungeonissa (pitäisi valita pelaajat sen mukaan että niillä on sopivia figuja :P)

Niin, ja Space Crusade on vieläkin hyvä, menee vähän aiheen vierestä lisää, mutta ei se mitään. Siinä olen miettinyt pelin uudelleenteemoittamista Deathwatchille ja teemahulkit, eli erilaisia vihernahkoja, erilaisia tyranideja jne. ennemmin kuin seka-alus. Miltäs kuulostaa?

Tide of Ironilla Kickstarter, no jo on. Innostuin jo uusista säännöistä, mutta ovat vain uudelleenorganisointi. Minulla on tuo peli, mutta jotenkin säännöt vain tökkivät, en pidä siitä "tappotuli, joka ei pelota" vs "pelotustuli, joka ei tapa"-meiningistä. Olen pelannut house rulena siten, että vain "pelotustulta" saa käyttää, plus muutamaa muuta house rulea (tankkien armor facing, ei ole WW2 minulle jos ei voi ampua tankkeja sivu- ja takapanssariin), mutta arvata saattaa, kuinka helppoa ihmisiä on saada pelaamaan house ruleilla Suomessa - joten peli seisoo kaapissa. Mahtavat komponentit siinä on, joten ärsyttää, että säännöistä tökkii, noilla komponenteillahan voisi pelata vaikka mitä.
Dr. Icchan
Viesti:

Tuolla oli yksi update laitettu siihen kickstartiin, että laittavat pelin kyytiin myös uudet advanced sääntösetit jos pelin rahoitus onnistuu: http://www.kickstarter.com/projects/164 ... sts/658756

En ole varma olisiko siinä luvassa erotusta suppressive ja vaikutustuleen, mutta ainakin ajoneuvojen suunnat ja paljon muuta.

Lisäksi jos rahoitus onnistuu, bonuksena kyytiin olisi tulossa myös 8 uutta quick start skenaariota, millä on hyvä houkutella uudet pelaajat opettelemaan peliä ;)
smaxx
Valvoja

Tide of Iron on ihan mainio peli, ja just hiljattain tuli taas pari peliä sitä pelattua. En oikeastaan kuitenkaan kaipaa siihen mitään lisää, ja Stalingrad ei ihmeemmin kiinnosta lisäosana. Se mitä me pelataan on lähinnä desert fox. Ei mitenkään sattumaa, että samalla porukalla pelataan fowia afrikassa.

Descent kampanja kertsillä kiinnostais kyllä, pistetään harkintaan. Mulla on luonnollisesti Descent kakkosenkin kaikki komponentit...
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Ahaa, tulee uusi advanced rulebook. Ehkä pitää kysellä aikovatko siihen laittaa juttua tuosta tulituksesta, ärsyttää aina, kun ajattelen eliittejä siinä pelissä, ja vastustajaa toteamassa, notta hurr durr, nuo ovat eliittejä, ammun ne tappotulella triviaalisti pois.
Dr. Icchan
Viesti:

http://www.kickstarter.com/projects/164 ... stalingrad
Vain muutama tonni puuttuu rahoituksesta ja kolme päivää jäljellä. Olen pureskellu kynsiä ja toivonu, että menee läpi kun tuntuu koko pelin tulevaisuus vähän riippuvan tuon kickstarterin tuloksesta.
Harmittaisihan se paljonkin jos lempipelini jatkokehitys töksähtäisi tuohon. Days of the Fox lisärinkin joskus haluaisin, mutta sekin on out of print. Lisää ei tule ellei tuo rahoitus onnistu.
smaxx
Valvoja

Dr. Icchan kirjoitti:http://www.kickstarter.com/projects/164 ... stalingrad
Vain muutama tonni puuttuu rahoituksesta ja kolme päivää jäljellä. Olen pureskellu kynsiä ja toivonu, että menee läpi kun tuntuu koko pelin tulevaisuus vähän riippuvan tuon kickstarterin tuloksesta.
Harmittaisihan se paljonkin jos lempipelini jatkokehitys töksähtäisi tuohon. Days of the Fox lisärinkin joskus haluaisin, mutta sekin on out of print. Lisää ei tule ellei tuo rahoitus onnistu.
Mä voin lainata tota erämaarotta lisuria, jos haluat kokeilla.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Dr. Icchan
Viesti:

smaxx kirjoitti:
Dr. Icchan kirjoitti:http://www.kickstarter.com/projects/164 ... stalingrad
Mä voin lainata tota erämaarotta lisuria, jos haluat kokeilla.
Siistii, jos pitäis vaikka kerholla joskus pelipäivän :)
Dr. Icchan
Viesti:

Ainiin, pitää vielä mainita niille jotka harkitsee tämän pelin ostamista ja epäröivät hintaa:
70 dollarilla saa emopelin ja siihen päälle 50 dollaria postikuluja tekee yhteensä vähän vajaa 90 euroa. Se on siis postikuluineen halvempi kuin mitä peli maksaa tällä hetkellä kaupassa (itse maksoin 95 euroa, toki jos saa siihen alennuksia päälle niin sitten on halvempaa).
Jos kolme henkeä tilaa kimppatilauksena, niin postikulut oli sitten enää se noin 25 dollaria per peli. Sitten ollaankin jo semmosissa hinnoissa , että kaupassa saa olla hyvät alet ennen kuin tulee edullisemmaksi. 95 dollaria = 70 euroa.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Tietty pitää ottaa huomioon tullit ja alvit. Jos kolme tilaa samaan paikkaan, tulee se 96,67 USD per peli, tullejen sun muiden jälkeen pyöritään 120 USD (88€) per kipale, joten ei kauhean paljon kaupan hinnan alle saa. Jos joutuu vielä laittamaan Kustin polkemaan, kannattaa vaan odottaa sitä myöhempää julkaisua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”