"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ilmapiirin muuttuminen

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Iridian

Re: Ilmapiirin muuttuminen

Viesti Kirjoittaja Iridian »

Dolmot kirjoitti:
Iridian kirjoitti:Sääntökirjan tiukka linja on käyttökelvoton ruoska, joten se voidaan unohtaa.
Rohkea väite.

Ja jottei menisi ihan kahden sanan huuteluksi, esitän itse seuraavat väitteet tosiasioina enkä mielipiteinä:

1) Jos yksikön listattu ja fyysinen varustus vastaavat toisiaan, se on pelin sujuvuuden ja miellyttävyyden kannalta aina parempi vaihtoehto sekä pelaajan itsensä että vastustajan kannalta kuin vaihtoehto, jossa varusteet joutuu tarkistamaan erilliseltä lapulta kenties useampaankin kertaan.

2) Ns. 50 prosentin sääntö lienee edelleen ihan varsinaisten sääntöjen eikä esim. optioiden tai fluffin osastolla. Ei ole mitään objektiivista syytä, miksi se olisi vähemmän voimassa kuin mikä tahansa muu sääntö joiden mukaan pelataan. Lisäksi tätä sääntöä noudattava on aina turvallisemmilla vesillä kuin siitä poikkeava.

3) Lähestulkoon jokainen* ihmisten hyllyistä löytyvä yksikkö on mahdollista sisällyttää listaan sen näkyvällä varustuksella. Tästä poikkeaminen on täysin tietoinen ja vapaaehtoinen valinta*. Pystyn aivan varmasti tekemään vaikka kuinka monta ulkoisesti täsmäävää ja laillista listaa kymmenen vuotta vanhoista figuistani, joten sääntökirjan tiukka linja on faktuaalisesti käyttökelpoinen.
Vastafaktoja:
1) Yksikön listatun ja fyysisen varustuksen toisiaan vastaamaan saattaminen kuluttaa merkittävästi enemmän aikaa ja rahaa suhteessa muihin strategiapeleihin.
2) Wysiwyg-maalaamiseen ja kasaamiseen käytetyn ajan käyttäminen sen sijaan muiden armeijoiden yksiköiden stattirivien ja ominaisuuksien ulkoaopetteluun on pelillisen sujuvuuden kannalta paljon tehokkaampaa.
3) 50 prosentin sääntö on myös täysin irrallinen muista säännöistä pelillisessä mielessä, eikä sääntönä vaikuta kausaalisesti pelin lopputulokseen millään tavalla.

Itse en pelaa hammeria ulkoiluttaakseni yksiköitä kaapista, vaan pelatakseni monimuotoista ja haasteellista strategiapöytäpeliä. Tämä tarkoittaa että lista tulee ensin, figut sitten, eikä päinvastoin.
Arvostan pelaajia jotka nauttivat näyttävien yksiköiden kasaamisesta ja tekevät ja tuovat esille näyttäviä armeijoita.
En arvosta pelaajia, jotka tulevat pelaamaan ajatuksella että pyödälle rakennetaan yhteinen dioraama ja pettyvät jos vastapuolen armeija onkin peliorientoitunut karuhko ei-wysiwyg. Se warhammerin pelipuoli on kuitenkin kovaa strategiaa. Ellei sitten turnaus ole jo lähtökohtaisesti kunnon fluffikas dioraamaturnaus...
Iridian

Dolmot kirjoitti:Huom. "jokaiseen haluaa viedä tuunatun listan". Tässähän se perimmäinen motiivi on. Pelisuorituksen tuunaamiseen on enemmän motivaatiota kuin edellä mainittuihin tekijöihin, jotka parantaisivat molempien pelikokemusta, tai sitten niiden figujen väsäämiseen. Sitä kutsutaan itsekkyydeksi. Edelleen on täysin sallittuna ja laillisena vaihtoehtona pelata niillä varusteilla, jotka figuilta oikeasti löytyvät. Edelleenkään ei ole pakko osallistua useampaan turnaukseen kuukaudessa tai tuunata listaa jokaiseen. Tämä on juuri niitä valintoja, jotka luovat ilmapiirin.
Itsekäs olet itsekin jos edellytät vastapuolta panostamaan asiaan jolla ei hänelle ole väliä. Mun pelikokemusta ei nimittäin merkittävästi paranna se että vastustajan armeija on tiukka wysiwyg, kunhan perusmodel on sama: mä tuijotan sitä armeijalistaa joka tapauksessa, koska siitä saa paljon paremmin ja selkeämmin yksiköitä koskevat tiedot kuin pelilautaa katsomalla. Unittien statitkin tulevat paremmin mieleen yksikön nimestä, ei modelin ulkonäöstä.

Ja todellakin tuunattu lista joka turnaukseen! Sitähän se strategioiden ja listan kehittely nimenomaan on. Eikä kyse ole edes siitä että lista olisi tuunattu nimenomaan voittamaan (vaikka sitäkin tavoitellaan), vaan lista on tuunattu testaamaan uusia ideoita. Ei mulla oo paljon mielenkiintoa mennä samalla listalla joka turnaukseen. Aina pitää olla jotain uutta, ei sitä muuten jaksa seistä 3.5h*5 pyödän ääressä.
Iridian

Dolmot kirjoitti: Tähän väliin kai kuuluisi myös yleensä sanoa, että jos pelaaminen kiinnostaa mutta figut eivät, vaihtoehtoina ovat heksaväännöt ja shakki. Oma mielipiteeni taas on kallistunut koko ajan enemmän siihen suuntaan, että figujen esiin ottamiselle paras syy on visuaalisuus. Oikeasti taitopohjaiset pelit etsin ihan muualta, mieluusti sellaisista jotka on alusta pitäen suunniteltu hyvin eivätkä muutu randomilla, vaadi jesaripaikkausta tai edellytä lisäinvestointeja joka kolmas kuukausi. Jossain vaiheessa vain WH-pelin voittamisesta ja valmiiksi rikkinäisen kirjan lisärikkomisesta vain katosi hohto. Tosin ratkaisin myös asian lopettamalla "normiturnauksissa" pelaamisen ja keskittymällä vähän toisenlaisten tapahtumien järjestämiseen. Se on yleensä aina tehokkaampaa kuin esim. meuhkata foorumeilla ja vaatia, että koko muu skene vaihtaa näkemystään (ikään kuin se edes olisi mikään yhtenäinen vakio).
Näköjään vastasin postaukseen kolmessa pätkässä...
Syy miksi itse päädyin hammeriin oli pitkälti seura, kun ORC:n kerholla sitä pelattiin joka viikko. Myös eeppisyys ja teema, fantsujutut on siistejä. Harvassa pelissä pääsee myöskään heittämään yhtä paljon noppaa, mikä on myös siistiä. Kompleksit järjestelmät ja näiden hallinta on myös itseäni motivoiva tekijä.
ETC turnauksena tarjosi selkeän ja ison tavoitteen. Otinkin sitten itselleni tavoitteeksi ETC-kuntoon pääsyn, jonka saavutinkin ja tiimissä oli kiva pelata yhteistä tavoitetta kohti. Peliin sisälle päästyä hammerista on löytynyt ainutlaatuisena pelillisenä piirteenä riskinhallinnan keskeinen rooli. Tää on aspekti jota shakista ja heksaväännöistä harvemmin löytyy samassa mittakaavassa. Hammerin jälkeen noi simppelimmät strategiapelit tuntuu varsin kliinisiltä...

Kyllä hammer on mulle nimenomaan oikea peli, siitä ei oo mulla ollut hetkenkään epäilystä sittemmin kun sen päätin aktiivisesti tuossa neljä vuotta sitten aloittaa.
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Itsekäs olet itsekin jos edellytät vastapuolta panostamaan asiaan jolla ei hänelle ole väliä.
Mutta tämähän on ollut se koko pointti kaiken aikaa mielestäni tässä kädenväännössä.

Aloitetaan nyt siitä että mielestäni Dolmotin viesti oli ehkä poliittisin ja vähiten hyökkäävä koko ketjussa kahden sivun aikavälillä. Siihen nähden olen vähän yllättynyt siitä miten ilkeästi tuntui kalahtaneen kalikka.

Sitten siirrytään siihen, että ketjun viimeisin pointti tuntui olevan se, että Mithrandirin argumentit kiersivät kehää ja toistivat itseään. Jokainen sisälukutaitoinen, tai edes nyt lukutaitoinen, varmaan on jo sisällä siinä mielenmaisemassa millä Mithrandirin osalta peliä olisi miellyttävää pelata, oli siinä argumentissa häivähdys katkeruutta joitain ajan takaisia tilanteita kohtaan tai ei. Myös sinä olet avannut nyt tämän mielipiteesi. :)

Mutta osoitettu on jo toteen että kaikelle pelikulttuurille Iridianin ja Mithrandirin maailmojen välillä (jos oletetaan että nämä ovat polaaripallon navat) ON käyttäjänsä ja pelaajansa. Olen nyt hetken miettinyt miten tämän ilmaisisin, mutta Dolmot sen asetti paremmin sanoiksi kuin mitä itse olisin koskaan osannut.

Suurin ongelmat teidän molempien retoriikassa on mielipideasioiden faktoina esittäminen: "Suomessa skene on sisäänpäin lämpenevää ja turnauksissa WYSIWYG on iso ongelma", sekä totta että väärin; "Suomen turnausskenessä on tilausta vain abstraktille visuaalisuudelle, koska kirjan säännöt aiheesta ovat hölmöt", sekä totta että väärin. Molemmat on osoitettu nyt ketjun sisällä vääriksi väittämiksi absoluuttisina totuuksina, vaan omaavat totuuden häivän koska kentällä ilmiöt esiintyvät. Ainut ongelma tässä keskustelussa on ollut sen kehääpyörivä luonne, ja se että asiasta ei olla päästy eteenpäin kohauttamalla olkapäitä, puristamalla toisen kentän edustajien kättä ja hyväksymällä, että "Hei, OK, me harrastetaan kuitenkin samaa asiaa, annetaan tuo toinen osuus anteeksi; ja yritän pitää tämän mielessä myöhemmin turnaukseen valmistautuessani!". Kuka tämän kierteen nyt aloittikaan lie irrelevanttia.

Jotta nyt vältytään ottamasta kantoja ja puolia ja polarisoimasta asiaa entisestään (muistan ottaneeni kantaa enemmän tai vähemmän täsmälleen samaan asiaan ehkä joka vuosi [ja joku taisi joskus heittääkin, että 'onko tässä nyt se jokavuotinen fluffipelaaja vs turnauspelaaja -keskustelu?] vaikka aihe onkin ollut ehkä sentin toisella raiteella), niin sanotaan että löydän itsestäni tarvetta harrastaa tätä peliä kaikilla sen osa-alueilla - rakentaen, maalaten, konvertoiden WYSIWYGin ja näyttävyyden nimissä, listoja tuunaten, turnauksia pelaten, voittoa tavoitellen, skenaarioita ja fluffia pohtien ja ihmisiä tavaten ja heidän kanssaan eri harrastuksen alueita vertaillen. Ja pidän turnauksista. Paljon. Näen itseni hyvin kokonaisvaltaisena harrastajana.

Retoriikka tässä osuu monenkin osalta vähän hakoteille mielestäni kun vikoja aletaan etsiä aktiivisesti muista.

Dolmotin kaikki pointit ovat olleet erinomaisia tähän mennessä, ja nimenomaan pohtivia ja poliittisesti täysin korrekteja. Niitä sopii oikeasti pohtia eikä vain ottaa loukkauksena omaa pelityyliä kohtaan.
Näköjään vastasin postaukseen kolmessa pätkässä...
Yleensä kai vastaukset pyritään foorumikonventioiden mukaan sisällyttämään yhteen viestiin, esim. edit nappulaa ahkerasti naputtelemalla jos tekstiä kertyy. :) Jotain se muistaakseni säästää - ehkä foorumien bittiavaruuden käyttökapasiteettia tai jotain. Tai sitten se oli vain herrasmieskäytäntö. Jokin näistä.
Ellei sitten turnaus ole jo lähtökohtaisesti kunnon fluffikas dioraamaturnaus...
Kuten pari vuotta sitten Espoossa juuri ennen ETC-treeniturnausta. Olikos se Susien lopettajaisturnaus vai mikä? Aivan insane palkinnot (jopa rahallisesti!), ja pelien pelaamisesta sai kai ~5% maalauspisteiden maksimista (jotka olivat 100 pistettä). Mielettömän hauska turnaus. Taisin ottaa osaa ETC-jameihin putkeen täsmälleen samalla armeijalla, ellen väärin muista. Muistaakseni sijoituinkin ihan semiok.
Viimeksi muokannut Rune, To 10.04.2014 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Mitä tulee noihin kommentteihin siitä, että "turnauksissa käy kuitenkin vain se noin kymmenen hetken akttiiviporukka", niin itse ainakin olen jättänyt aika vahvasti hammeriturnaukset (ja sitä myötä pikkuhiljaa koko pelin pelaaminen jäi muutamaan kertaan vuodessa) väliin juurikin noista visuaalisista syistä. Kun on itse vaivalla vääntänyt joukkonsa kasaan ja tykkää pelata niitä juuri sillä varustuksella mitkä on sattuneet näyttämään parhailta silmään, on jokseenkin hankalaa motivoitua kohtaamaan vähän mitä sattuu vähän millä tahansa varustuksella. Jollain hilparit vs. hand weaponit varuste-erolla on oikeasti kuitenkin jopa fabassakin aika pieni merkitys pelin todelliseen lopputulokseen.
Ehkä eniten kuitenkin itseäni jaksaa kummastuttaa armeijat, jotka on selvästi vaivalla kasattuja ja hienoja, mutta silti armeijalistaa lukiessa yllättyy, kun varusteet onkin sitten ihan mitä sattuu. Sen ymmärrän, jos jollain fast cavalry yksiköllä sattuu olemaan joskus mukana jotkut jouskarit, joita ei figuilla näy, se on kutienkin todennäköisimmin vain pisteiden pyöristämistä, mutta vähimmäisvaatimuksena aina niillä joukoilla tulisi kuitenkin olla ainakin mukana ne vehkeet jotka niillä figuillakin on. Välillä näkee kuitenkin yksiköitä, joissa voi olla vaikka kolmekin lippua, mutta ei sitten kuitenkaan minkäänlaista command grouppia. Siinä on sitten mukava koittaa muistella, mitä mikäkin yksikkö oikeasti sisältää...

Tämä hommahan ei sinänsä ole mikään uusi juttu, vaan alkoi jo näkymään joskus niinä aikoina kun minä ja Dolmot kiersimme aktiivisesti turnauksissa. Jotenkin mutuna sanoisin, että murros tapahtui merkittävimmin siinä vaiheessa kuin Chaosboyzit lopettivat turnausjärjestämisen.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

jamovoima kirjoitti:Välillä näkee kuitenkin yksiköitä, joissa voi olla vaikka kolmekin lippua, mutta ei sitten kuitenkaan minkäänlaista command grouppia. Siinä on sitten mukava koittaa muistella, mitä mikäkin yksikkö oikeasti sisältää...
Onko tossa nyt joku oikea ongelma, joka hankaloittaa pelaamista, tai tekee pelikokemuksesta epämiellyttävän ? Ihan taas omista pelitavoistani sanoisin, että mulla voi olla vaikkapa silverhelmiyksiköitä, joissa ei kaikissa ole lippua ja torvea näkyvissä, vaikka ne listassa onkin mukana. Johtuen siitä, että niitä lippuja ja torvia on tullut tehtyä aikanaan joku määrä jonkunlaiseen yksikkörakenteeseen pari edikkaa sitten, ja nyt jos haluaakin pelata useampaa pientä yksikköä, joissa nuo on, niin en vaan jaksa alkaa väkertämään lisää. Mutta, sekaannuksen määrä on aika pieni, koska pelaan aina yksiköt identtisinä, eli voi olla esim yksi iso helmiyksikkö, jolla on joku varustus ja kolme identtistä viiden tai kuuden helmen yksikköä lipulla ja torvella. Joissain näistä ei sitten lippua ehkä näy, mutta listasta näkyy. Ja kerron kyllä, että yksiköt ovat identtiset, ja niissä on nämä commandit. Onko tämä kohtuutonta power pelaamista ? Mun mielestä ei, sekaannuksen vaara on kuitenkin pieni. Myönnetään, että parempi ratkaisu ilman muuta on wysiwyg, mutta kun ei vaan jaksaisi... Ongelmaa ei olisi, jos silverhelmit joskus uudistuisi, voisi taas riemumielin askarrella uusia yksiköitä, mutta niitä vanhoja on jo sen 20-30 tullut tehtyä, ja into tehdä niitä samoja lisää on aika heikko.
jamovoima kirjoitti:Tämä hommahan ei sinänsä ole mikään uusi juttu, vaan alkoi jo näkymään joskus niinä aikoina kun minä ja Dolmot kiersimme aktiivisesti turnauksissa. Jotenkin mutuna sanoisin, että murros tapahtui merkittävimmin siinä vaiheessa kuin Chaosboyzit lopettivat turnausjärjestämisen.
Niitä ihan ihan pörröturnauksiakin on varmaan vuodessa enemmän kuin kaaospoikien turnauksia wanhoina huonoina aikoina, joten sedät vaan rohkeasti kentille. Turnauksia tms tapahtumia on nykyään kuitenkin aika paljon, yleensä 1-4 per kuukausi. Kertsiltä saa kanssa tilat, jos haluaa itse järjestää jonkun tapahtuman, ei pitäisi olla edes viisi edikkaa sitten aloittaneille wanhuksille liian vaikeata :) Voin auttaa käytännön järjestelyissä. Esim tuonne tullaan komeilla ja vimpan päälle maalatuilla ja puunatuilla armeijoilla : http://www.nopat.fi/2014/tapahtumat/13- ... sness-too/ pelailemaan, mutta tapahtuma on jo täynnä :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Rune
Peliporukkavalvoja

smaxx kirjoitti:
jamovoima kirjoitti:Välillä näkee kuitenkin yksiköitä, joissa voi olla vaikka kolmekin lippua, mutta ei sitten kuitenkaan minkäänlaista command grouppia. Siinä on sitten mukava koittaa muistella, mitä mikäkin yksikkö oikeasti sisältää...
Onko tossa nyt joku oikea ongelma, joka hankaloittaa pelaamista, tai tekee pelikokemuksesta epämiellyttävän ?
No, minulle se tekee pelikokemuksesta epämiellyttävämmän. Joten toivoisin että liput ja muusikot näkyvät yksiköissä ihan irl.

Ihan nyt kun suoraan kysytään. :)

Vastakysymyksenä voisin esittää, että tekisikö hankalammaksi tai epämiellyttävämmäksi pelata niitä Silver Helm yksiköitä niilä varusteilla mitkä niillä näkyvät? Kolmesta yksiköstä kahdella on lippu, kolmannella ei; tekeekö sen kolmannen lipun puuttuminen (ja pisteiden vaihtoehtoinen käyttö) armeijasta niin paljon tehottomamman ja huonomman että sillä pelaavan pelikokemus kärsii huomattavasti? Just food for thought.
--mutta kun ei vaan jaksaisi...
Niin. No. Tämä on ihan oivallinen pointti. Mutta on väärin vaatia niitä jotka ovat jaksaneet jakamaan tätä mielipidettä. Hyväksymään ja ymmärtämään, toki, mutta kovin osuva lainattu argumentti ei ole poistamaan asiasta huomauttamisen oikeutusta.

Jos sitä siis haettaisiin. :)

Tuo oli vaan sen verta hauska kommentti ettei sitä voinut olla erittelemättä viestistä.
jamovoima kirjoitti:Tämä hommahan ei sinänsä ole mikään uusi juttu, vaan alkoi jo näkymään joskus niinä aikoina kun minä ja Dolmot kiersimme aktiivisesti turnauksissa. Jotenkin mutuna sanoisin, että murros tapahtui merkittävimmin siinä vaiheessa kuin Chaosboyzit lopettivat turnausjärjestämisen.
Niitä ihan ihan pörröturnauksiakin on varmaan vuodessa enemmän kuin kaaospoikien turnauksia wanhoina huonoina aikoina, joten sedät vaan rohkeasti kentille. Turnauksia tms tapahtumia on nykyään kuitenkin aika paljon, yleensä 1-4 per kuukausi. Kertsiltä saa kanssa tilat, jos haluaa itse järjestää jonkun tapahtuman, ei pitäisi olla edes viisi edikkaa sitten aloittaneille wanhuksille liian vaikeata :) Voin auttaa käytännön järjestelyissä. Esim tuonne tullaan komeilla ja vimpan päälle maalatuilla ja puunatuilla armeijoilla : http://www.nopat.fi/2014/tapahtumat/13- ... sness-too/ pelailemaan, mutta tapahtuma on jo täynnä :)
Which is good. :)
#Ostium

Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Kolmella yksiköllä liput listassa, yhdeltä se kuitenkin puuttuu näkyvistä figuilla. Tässä nyt sitten ilmenee kaksi äärimmäistä mentaalista konstruktiota;
Toisessa yksikkö on joitain määrittämättömiä prosenttiyksikköjä vähemmän optimaalinen pelitehokkuudeltaan jos listasta jättää pois sen lipun.

Toisessa yksikkö on joitain määrittämättömiä prosenttiyksikköjä vähemmän optimaalinen reiluuden ja huomaavaisuuden kannalta.
Kummassakaan konstruktiossa ei jyrätä millään matemaattisella totuudella, koska kumpikin on täysin sidoksissa vaihteleviin pelitilanteisiin ja persoonallisuuksiin. Joissakin olosuhteissa toinen pätee ja toinen ei, joissakin molemmat pätevät yhtäaikaisesti ja joissakin kumpikin on yhtälailla epätosi.

Toiselle sen lipun tiputtaminen listasta on yhtä epämiellyttävää kuin toiselle katsella liputonta yksikköä jossa on kerrottu lipun kuitenkin olevan.

Tässä keskustelussa on nyt kuitenkin esitetty hyviä mielipiteitä puolin ja toisin, ja hyvä vain jos minun "itseääntoistavat" kirjoitukset ovat olleet katalyyttejä tähän. Kakallakin on maailmassa erittäin tärkeä funktio, loppujen lopuksi. :)

Itse kun mietin tässä ratkaisua tuohon lainauslaatikkoon tunkemaani dilemmaan, niin väistämättä tulee kyllä mieleen että eikö paras ratkaisu kuitenkin olisi rakentaa sille yksikölle lippu jolta se fyysisesti puuttuu. Nykyään sen voi erittäin pienellä vaivalla tehdä jopa irrotettavaksikin, jos haluaa mahdollisuuden pelata välillä liputonta yksikköä ilman että pitäisi ostaa ylimääräisiä figuja tätä tarkoitusta varten. Jos vedotaan aina siihen että helpointa on kuitenkin pelata näkymätöntä lippua, niin eikö helpointa kuitenkin ole sitten loppujen lopuksi pelata tyhjiä baseja/maasta kerättyjä kiviä liimattuina niille baseille. Tässä ei voi kukaan vedota edes siihen, etteikö tätä osaisi tehdä. :)

Iridianille vielä sanoisin, etten ole mikään yksinäinen susi, minä vain en ole osa Etelä-Suomen peliyhteisöä. Minulla on täällä Kajaanissa oma peliklubi jossa viihdyn kyllä ihan hyvin ja nyt kesällä pidän pienimuotoisen kutsuvierasturnauksenkin. Olen matkustellut pitkin Suomea eri pelitapahtumissa jo kutosedikan alkuvuosista saakka, vain yhdesti tai kahdesti on ihan yksin tullut tämmöiselle reissulle lähdettyä.
smaxx
Valvoja

Rune kirjoitti:No, minulle se tekee pelikokemuksesta epämiellyttävämmän. Joten toivoisin että liput ja muusikot näkyvät yksiköissä ihan irl.
Joo, näinhän se tottakai on. Toinen asia on sitten tartteeko noita kaikissa tapahtumissa edellyttää vaiko eikö. Oikeastaan mun puolesta hyväksyttävää olla vaadittuna tai vaatimattomana.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

smaxx kirjoitti:
Rune kirjoitti:No, minulle se tekee pelikokemuksesta epämiellyttävämmän. Joten toivoisin että liput ja muusikot näkyvät yksiköissä ihan irl.
Joo, näinhän se tottakai on. Toinen asia on sitten tartteeko noita kaikissa tapahtumissa edellyttää vaiko eikö. Oikeastaan mun puolesta hyväksyttävää olla vaadittuna tai vaatimattomana.
Niinpä, kunhan käytäntö on selitetty etukäteen kaikille osallistujille niin kaikki osallistujat ovat sen silloin myös hyväksyneet.
Rune
Peliporukkavalvoja

Mithrandir kirjoitti:
Toisessa yksikkö on joitain määrittämättömiä prosenttiyksikköjä vähemmän optimaalinen reiluuden ja huomaavaisuuden kannalta.
Entä jos unohdetaan tuo reiluus tuosta yhtälöstä, se kun ei ole kovin yksiselitteinen määre. Siitä reiluuden määritelmästähän tässä on myös keskusteltu. Ja minun mielestäni on vain reilua hyväksyä että reiluus on subjektiivista. Ei ole kovin reilua noin kieltää muiden näkemystä reiluudesta rinnastamalla sen pelitehokkuuden poissulkevaksi.

Vaihtaisin reiluuden ja huomaavaisuuden sanaan visuaalinen selkeys. Mielestäni tärkeää semantiikkaa.

Muuten viesti oli kyllä asiapitoinen. :) Sekä asiallinen, että asiapitoinen.
smaxx kirjoitti:
Tilanteen mukaan joo. :)
#Ostium

jupu_pupu_mies

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies »

Suomen turnausjärkkärit sattuvat olemaan lähes kaikki etc-aktiiveja ja ovat päättäneet säännöt. Jos Mithrandir vaikka järjestäisi itse tapahtuman jossa säännöissä luki että armeijan tulee olla täysin wysiwyg niin silloin pelattaisiin niillä säännöillä, vaikka saattaa olla että siinä tapauksessa tälläistä turnausta ei pellattaisi ollenkaan osallistujien puutteesta. Itse en ainakaan pystyisi tähän millään armeijalla, vaikka kaikki olenkin saanut maaleihin (käyttämällä kuismaa ja skarsnikkia rottaorjina mut silti). Itse tosiaan kyllästyin naljailuun joka tuli maalaamattomista ja hajonneista figuista ja sain ne sitten kasattua. Keharirotta tosin oli vielä mukana viime turnauksessakin mutta ylensin sen grey seeriksi kellon kyytiin. Otin sen lähinnä vitsillä mukaan koska se on legendaarinen.

Mutta kyllä me ollaan suomessa rinkirunkkareita, sitä ei voi kieltää. Meidän housuihin saa laittaa käden jos uskaltaa, ja jos "kovaa" pelaaminen kiinnostaa, itsekkin pyrin pelaamaan aina täysiä vaikka minun täyteni ei suurella mittapuulla ole kuin muksujen pihapelit. Kyllä minä ymmärrän miksi Peetu tahtoo juoda punaviiniä, soittaa huilua ja työntää hienosti viimeisteltyjä sukkahoususankareita eteenpäin, mutta itselläni ei riittäisi motivaatio harrastukseen jos ei olisi jotain mikä pitäisi saavuttaa. Ja tällä hetkellä se on paikka etc-joukkueessa. Hain tänä vuonna ja sanottiin suoraan että "nope, ei oo tarpeeks menestystä eikä luottoa" noh yritetään parantaa ja haetaan ensi vuonna. Voin sanoa suoraan että kyllä minun armeijat ennen kuntoon laittoa oli kamalia, samoin Iridianin armeija nykyään. Ne Iridianin kanssa pelatut pari peliä ovat silti olleet oikein hyviä sillä hän on hyvä pelaaja ja jos kysyy mikä mahdollisuus tässä charge heitossa tai combatissa on, sieltä tulee reilusti prosentilleen luvut minuutin sisällä. Iridianille voi sanoa kaikki laskutehtävät mitä ei itse jaksa tehdä palikka-aivoillaan :D.

Mutta tällä foorumilla on suoraan sanottuna on Mithrandir ja Lord of Carcassone joiden mielipiteitä en aina ymmärrä ja etenkin miten samoista asioista jaksetaan vääntää. Toisaalta voisihan jättää ne omaan arvoonsa eikä väitellä koska se menee nopeasti haukuiksi. Lord of carcassone on sentään järjestänyt omia tapahtumiaan ja vienyt asioita omaan suuntaansa jota täytyy kunniottaa :). Kävisin useamminkin pelaamassa mutta Orivedelle on vähän liian vaikea kulkea, sillä ne ovat mukavaa vaihtelua. Turku fanaticissakin olen varmaan pelannut 80 prosenttia pelaajista vastaan.

Vaikka skene on hyvin kahtia jakautunut niin absoluuttisena totuutena voin sanoa että tämä yhteisö on parasta harrastuksessa :). Olisin varmasti aivan eri ihminen jos olisin jatkanut jääkiekon pelaamista pentuna enkä alottanut tätä harrastusta. Skene on mahtava sillä tässä hyväksytään kaikki ja on hienoa miten samassa pöydässä voi olla tasavertaisina pitkätukkanen hevari, ujo nörttipoika, vapaapainija, ylipainoinen aina kiusattu syrjäytynyt kaveri, keski-ikäinen uramies. Ihmisiä joiden olisi todella vaikea löytää toisensa ilman yhteistä harrastusta. Olen saanut skenestä paljon hyviä ystäviä ja kokemuksia kuten viime kuinen pietarin reissu Slugin, Juhan ja Feikin kanssa.

Jokainen pelatkoon kuten haluaa ja tosiaan varmasti jokaiselle on oikea tapa pelata, mutta jokaisen oikea tapa ei ole oikea jokaiselle. Mielestäni tämä yksinkertainen asia täytyy jokaisen ymmärtää :)
Mahvo

Viesti Kirjoittaja Mahvo »

Itse oikeastaan arvostan näitä mielipiteitä puolesta ja vastaan, voi vaan hakea kulhon popkornia ja istua seuraamaan. Äärimmäisen viihdyttävää muuten niin hiljaisella foorumilla. ;)

Pidän näyttävistä napeista ja WYSIWYGistä, vaikka itsekin Ellyrian Reavereiden kanssa sorrun pelaamaan haltioita välillä väärillä varustuksilla (niiltä ei vaan saa speareja irti). Dragonmagenikin on "väärin varusteltu" (Dragon Armor ja Charmed Shield/Enchanted Shield puuttuvat), mutta en ole raaskinut rikkoa edellisen helffikirjan aikaan tehtyä centerpiecenappia. Ei noista kukaan ole kyllä koskaan valittanut.

Muuten olen sitä mieltä, että näteiltä napeilta on myös mukavampi ottaa kuokkaan kuin muovailuvahakönteiltä.

Vaikka Lord of Carcassonnen bretonnimielipiteet jaksavat välillä hymyilyttää (mm. Esa ja Suolakala ovat näyttäneet, että vanhallakin kirjalla voi pärjätä ihan kärkikolmikkoon asti), niin itsellä ainakin on suunnaton kunnioitus herraa kohtaan, joka pitää Tampereen seudun Faba & 40k turnauksia hengissä. Ilman Oriveden turnauksia siellä suuntaa olisi aika hiljaista. On myös ihan hyvä, että joku pitää yllä harrastuksen monimuotoisuutta ja pitää ei-ETC-kompattujakin turnauksia.
smaxx
Valvoja

Mahvo kirjoitti:Vaikka Lord of Carcassonnen bretonnimielipiteet jaksavat välillä hymyilyttää (mm. Esa ja Suolakala ovat näyttäneet, että vanhallakin kirjalla voi pärjätä ihan kärkikolmikkoon asti), niin itsellä ainakin on suunnaton kunnioitus herraa kohtaan, joka pitää Tampereen seudun Faba & 40k turnauksia hengissä. Ilman Oriveden turnauksia siellä suuntaa olisi aika hiljaista.
Plus ymmärän jos brettikirjan ilmestymättömyys v#tuttaa, pärjäsi sillä sitten tai ei.
Nopat ja Taktiikka Ry
Iridian

Rune kirjoitti:
Itsekäs olet itsekin jos edellytät vastapuolta panostamaan asiaan jolla ei hänelle ole väliä.
Mutta tämähän on ollut se koko pointti kaiken aikaa mielestäni tässä kädenväännössä.

Aloitetaan nyt siitä että mielestäni Dolmotin viesti oli ehkä poliittisin ja vähiten hyökkäävä koko ketjussa kahden sivun aikavälillä. Siihen nähden olen vähän yllättynyt siitä miten ilkeästi tuntui kalahtaneen kalikka.
Oma kärkevyyteni viesteissä oli osaltaan retoriikkaa. Halusin esittää että WYSIWYG ja ei-WYSIWYG ovat lähestymiseltään erilaisia mutta tasaveroisia. Halusin tiputtaa alas tietynlaisen elitistisen, moraaliselle high groundille pyrkivän WYSIWYGin jalustalle nostamisen (esim. se sääntökirjan 50%-sääntöön vetoaminen). Tätä tuntui olevan viestien taustalla, ja tätä en itse hyväksy.

Mulla ei ole mitään ongelmaa WYSIWYG-turnausten kanssa tai pelaajien kanssa: näitä saa järkätä ja näihin saa osallistua, eikä WYSIWYG-pelaajat vähennä mun peli-intoa, koska itselleni sopivia turnauksia löytyy ja näihin osallistun. Saatanpa joskus osallistua itsekin WYSIWYG-turnauksiin jos senhetkinen meta, lista, ja kaapista löytyvät napit sattuvat yhteen.

Peräänkuulutan WYSIWYG-pelaajilta samaa, tasa-arvoista suhtautumista ja vähemmän herrasmiesretoriikkaa ja sääntökirjan heiluttelua.

Äänestäkää jaloillanne, osallistukaa niihin fluffi-turnauksiin ja/tai järkätkää niitä itse. >:)
Rune
Peliporukkavalvoja

jupu_pupu_mies kirjoitti:Kyllä minä ymmärrän miksi Peetu tahtoo juoda punaviiniä, soittaa huilua ja työntää hienosti viimeisteltyjä sukkahoususankareita eteenpäin, mutta itselläni ei riittäisi motivaatio harrastukseen jos ei olisi jotain mikä pitäisi saavuttaa.
Itsehän olen vannonut joku kerta lainaavani teatterilta autenttisen renessanssipuvun sulkahattuineen ja kalukukkaroineen ja ostan puolikkaan levyhaarniskan, ja käyn vuoden verran kiertämässä turnauksia samalla larpaten Empirekenraalia monokkeli päässä. Suomea saksalaisittain murtaen.

Olis niin parasta!! :O Joku päivä.

Miksi pirussa haarniskat maksavat niin paljon, eikä ole vakkaritöitä... :(

Onneksi tulee taas syksy niin pääsee järkkäilemään uutta turnausta. Näissä väännöissä on vähintäänkin se hyvä puoli että uutta intoa organisointiin ryöppyää kuin geysereistä konsanaan. Ei keskustelu koskaan hukkaan mene, kunhan päästään vauhtiin ja saadaan ihmiset puhumaan huutelun sijasta. I dig it.
#Ostium

Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Rune kirjoitti:Onneksi tulee taas syksy niin pääsee järkkäilemään uutta turnausta.
Muista speksata kuvaavuusvaatimukset sääntöpakettiin etteivät kirjoittamattomat säännöt yllätä autoilijaa.

(Muita esiin nousseita asioita saatan kommentoida myöhemmin jos joudan ja tuntuu vielä relevantilta.)
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Rune
Peliporukkavalvoja

Dolmot kirjoitti:
Rune kirjoitti:Onneksi tulee taas syksy niin pääsee järkkäilemään uutta turnausta.
Muista speksata kuvaavuusvaatimukset sääntöpakettiin etteivät kirjoittamattomat säännöt yllätä autoilijaa.

(Muita esiin nousseita asioita saatan kommentoida myöhemmin jos joudan ja tuntuu vielä relevantilta.)
Näitä olennaisia pitäisi kirjoittaa ylös pitkin vuotta. Jotain unohtuu aina.

Mielestäni aika paljon on katettu meidän maalausarvosteluoppaassa, mutta en varmaksi vanno tarkistamatta. Enkä jaksa nyt. :)
#Ostium

ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Iridian kirjoitti:Äänestäkää jaloillanne, osallistukaa niihin fluffi-turnauksiin ja/tai järkätkää niitä itse. >:)
Joka viikko ja pelkästään!

Ihan vaan provona. :)

Vaikka skene on hyvin kahtia jakautunut niin absoluuttisena totuutena voin sanoa että tämä yhteisö on parasta harrastuksessa :). Olisin varmasti aivan eri ihminen jos olisin jatkanut jääkiekon pelaamista pentuna enkä alottanut tätä harrastusta. Skene on mahtava sillä tässä hyväksytään kaikki ja on hienoa miten samassa pöydässä voi olla tasavertaisina pitkätukkanen hevari, ujo nörttipoika, vapaapainija, ylipainoinen aina kiusattu syrjäytynyt kaveri, keski-ikäinen uramies. Ihmisiä joiden olisi todella vaikea löytää toisensa ilman yhteistä harrastusta. Olen saanut skenestä paljon hyviä ystäviä ja kokemuksia kuten viime kuinen pietarin reissu Slugin, Juhan ja Feikin kanssa.
Tämän vois laittaa jonnekin foorumin "pakko lukea" osioon.

Silloinkin kun vielä jaksoin käydä pelaamassa turnauksissa tai vieraiden kanssa, ihmiset olivat kaiken A ja O. Olen käynyt monessa turneessa ja pelissä ihan vain katsomassa ja juttelemassa. Sitä voisin harrastaa edelleen, vaikka pelin suhteen musta on tullut paha runkkari. Te ootte mainiota jengiä kaikki! :)

-ile
Iridian

Joo, hammer-yhteisö rokkaa varauksetta. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”