petskules kirjoitti:Avaapa vielä toi tiimiturnauspisteiden laskeminen.
Mun logiikan mukaan laskennallinen osallistujamäärä on 12,44 (6*1,2^4).
Tämä kerrotaan suhteellisella sijoituksella, niin mun nähdäkseni ykkösen pitäisi saada 1244 pistettä.
Toi 1724 pistettä oli siis pisteet yhteensä, bonuspisteet 24 pelaajasta huomioiden. 1244 pistettä on peruspisteiden osuus kyllä.
petskules kirjoitti:
Mä lisäsin noihin bonuspisteisiin mun kaavoissa semmosen pykälän et noi +10 / +20 % voi saada vain jos on yli 3 pelin turnaus. Siksi niitä ei tästä tiimiturnauksesta saisi. Ja mun logiikan mukaan meidänkin tiimissä voittamaton olin vain minä (kröhöm), eli mulla olis rankingiin paremmat pisteet kuin muilla tiimiläisillä (jos kolmen kierroksen turnauksesta voisi bonuspisteitä antaa mikä on musta vähän meh.)
Mielipiteitä?
Tossa on se ongelma, että mä tein ton laskukaavan tiimiturnauksille hyvin pitkälti sillä ajatuksella, että bonuspisteet muodostavat oleellisen osan turnauksen pisteistä. Näin kärkipään (lähinnä voittajan, ehkä joskus kakkosenkin) pisteillä olisi edes jonkinlainen merkitys rankingiin. Joku 1244 pistettä (kuten tossa edellä) on jo niin vähän, että saman saa perusturnauksesta sijoittumalla about puoliväliin. En toki noita tiimiturnauksia niin hirveästi arvosta, mutta kun niitä on nykyisin varsinkin suhteellisesti niin paljon, niin jotain vaikutusta niillekin haluaisi. Ja ylipäänsä noi bonuspisteet ovat se juttu, joka tässä uudessa rankingissa on tekevät merkittävimmän parannuksen vanhaan, eli niitä en halua jättää pois.
On sitten toki kysymys sinänsä, että pitäisikö liian lyhyitä turnauksia jotenkin rankaista. Sinänsä kolme kierrosta alle kahdeksan joukkueen tiimiturnaukseen riittää aivan hyvin kiistattoman voittajan (siis ilman tiebreikkereitä) löytämiseksi, eli määrä on riittävä. Saman pelaajamäärän yksilöturnaukseen kolme kierrosta taas ei riittäisi. Ehkä rajoitus kannattaisi tehdä mieluummin niin, että jos turnauksessa on vähemmän kierroksia kuin kiistattoman voittajan löytyminen edellyttää, niin maksimipisteet rajoitetaan johonkin. Näin jokin iso, mutta alimittaisena pelattu turnaus ei tulisi liian merkittäväksi rankingiin. Ehkä joku 1600 pistettä olisi sopiva raja. Tällaisessahan myöskään tuota +20% pinnaa ei ole jaossa, koska se vaatii yhden ainoan tappiottoman pelaajan. Tasapisteissä kärjessä olevat saisivat siis vain +10% joka tapauksessa.
Se on sitten oma kysymyksensä, että miten tiimiturnauksessa nuo puolikkaat pisteet haluaa laskea. Meillähän oli 2,5 pistettä ja turnauskakkosella 2 pistettä. Mähän muotoilin tuon ekaan versioon niin, että +20% edellyttäisi vähintään yhden voiton tai pisteen eroa seuraavaan sijaan, mutta sitä sä Tero halusit muuttaa tuohon nykyiseen muotoon, joka ei ole ihan yksiselitteinen näiden osalta. Sikäli olisi kyllä ihan ok, että conin tiimiturnauksesta tulisi vain +10% voittajille ja samat +10% kakkosille, joilla on myös vain yhden "tappion" verran pistemenetyksiä. Tai sitten voisi luoda tämänkaltaiseen tilanteeseen myös poikkeuksen ja antaa voittajalle +15%.
Niin ja joka tapauksessa tiimiturnauksen idea on, että parituksessa pyritään nimen omaan tiimin voittoon, ei yksittäisen pelaajan menestykseen. Tapahtuuko noin sitten käytännössä, ehkä ja ehkä ei. Silti yksittäisten tiimijäsenten voitto/tappiosuhteilla voi lähinnä brassailla internetissä, mutta ei niiden rankingiin pitäisi vaikuttaa =)
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.