"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Rankingit + WM/H

Palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin.
Celebdae

Re: Rankingit + WM/H

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

petskules kirjoitti:
Celebdae kirjoitti:Lähinnä ois syytä viimein ottaa käyttöön jo antaumuksella jauhetut rankingin uudistukset, jotka hoitais tänkin asian omalla painollaan.
Voin alkaa koodaamaan, jos joku referoi mihin me päädyttiin.
Tässä toi mun edellinen ehdotus vielä vähän muokattuna. Tää nyt varmaan kelvannee useimmille. Ja kelle ei kelpaa, niin on tästä ainakin parempi kehittää eteenpäin tulevaisuudessa.

*5 parasta tulosta huomioidaan kullekin pelaajalle
*Pisteet eivät pienene lainkaan ensimmäisen 12kk:n aikana. Sen jälkeen pisteet pienenevät seuraavien 6kk:n aikana 75%:n painoarvoon ja sitä seuraavien 6kk:n aikana nollaan.
*Maksimipisteet turnauksesta = turnauksen osallistujamäärä 24:ään pelaajaan asti. Sen ylittävät pelaajat kertoimella 0,25 (eli 30 pelaajan turnauksesta maksimissaan 24 + 6x0,25 = 25,5)
*Tämän lisäksi bonuspisteitä: ainoa tappioton pelaaja +20%; max. yhden tappion pelaajat +10%
*Joukkueturnausten koko lasketaan kaavalla Turnauksen koko = tiimien lkm x 1,2^i jossa i on tiimien koko
*Läppäturnauksille painokerroin 0,5
*Lopuksi kaikki pisteet kerrotaan 100:lla, niin päästään tyhmistä desimaaleista
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Pelaajaranking päivitetty osoitteeseen:

http://www.nopat.fi/8-rankings/#wmhrankings

Mukana nyt Tampereen turnaus. Ernon Escalation-turnaus, sekä Ropeconin Who's The Boss, Tiimiturnaus sekä Iron Gauntlet finalistien osalta.

Huomenissa pelaajarankingiin saataneen sunnuntain 35 ja Iron Gauntlet kokonaisuudessaan.

Caster- ja faktiorankingit on hitusen teknisempiä ja seuraa uudistettuun rankingiin myöhemmin (tällä viikolla?).
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Celebdae

petskules kirjoitti:Pelaajaranking päivitetty osoitteeseen:

http://www.nopat.fi/8-rankings/#wmhrankings
Jee!

Tosin tossa lienee ainakin ton conin pääturnauksen osalta liian vähän pisteitä kärkipelaajilla. Ainakin Teemulla pitäisi olla joku turnaus, josta yli 2400 pojoa. Vai puuttuuko sulta pelaajamäärä ja siksi nuo vielä puutteellisia?

EDIT: ja kaikilla viidennestä turneesta yhtä paljon pisteitä kuin neljännestä?

EDIT2: pisteitä näyttää muutenkin olevan suht vähän kaikilla. Onkohan tossa jokin, joka ei toimi ihan kunnolla? Voin kyl tsekata Tero laskukaavat tms. jos haluut.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Cor Leonis

Viesti Kirjoittaja Cor Leonis »

+24 sijaa ylöspäin viikonlopulta ei kait ihan huono ole.
Pora on miehen sielu.
Prkl

Aikavähennys on jäänyt vanhan mukaiseksi, mikä on kummallista, pitää koodata uudestaan koska pohja on jostain syystä menettänyt ton tiedon.

Vitosturnaus tulee nykyään oikein.

Huomenna (?) laitetaan korjatut rankingit, noissa vielä virheitä.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

Celebdae

Sellanen tärkeä lisäys vielä tohon aiempaan selitykseen, että joukkueturnauksissa bonuspisteet olisi tarkoitus laskea todellisen pelaajamäärän mukaan. Sehän tosta ei käy ilmi. Eli vaikka tosta conin 24 pelaajan turnauksesta 4,8 bonuspistettä (eli voittajatiimille yhteensä 1724 pistettä). Tommonen pistemäärä pitäis näkyä jollakulla.

Eli tässä vielä kokonaisuudessaan laskentaperusteet, jotka voi heittää tonne rankingin yhteyteen:

*5 parasta tulosta huomioidaan kullekin pelaajalle
*Pisteet huomioidaan täysimääräisesti alle 12kk vanhoista tuloksista. Sen jälkeen pisteet pienenevät seuraavien 6kk:n aikana 75%:n painoarvoon ja sitä seuraavien 6kk:n aikana nollaan.
*Turnauksen voittajan peruspisteet turnauksesta = turnauksen osallistujamäärä 24:ään pelaajaan asti. Sen ylittävät pelaajat huomioidaan kertoimella 0,25 (eli 26 pelaajan turnauksesta turnauksen voittajalle 24 + 2x0,25 = 24,5 peruspistettä)
*Muille sijoille peruspisteitä suoraan sijoituksen mukaisesti laskevasti kaavalla [Turnauksen koko - Sijoitus + 1 / Turnauksen koko x Maksimiperuspisteet] (eli 26 pelaajan turnauksesta kakkoselle 25/26 x 24,5 = 23,56 peruspistettä)
*Tämän lisäksi bonuspisteitä: ainoa tappioton pelaaja +20% maksimiperuspisteistä; max. yhden tappion pelaajat +10% maksimiperuspisteistä (eli 26 pelaajan turnauksesta tappiottomalle voittajalle 24,5 x 0,2 = 4,9 bonuspistettä)
*Joukkueturnausten koko peruspisteisiin lasketaan kaavalla [Turnauksen koko = tiimien lkm x 1,2^i] jossa i on tiimien koko. Bonuspisteet lasketaan todellisen pelaajamäärän mukaisesti.
*Läppäturnauksille painokerroin 0,5
*Lopuksi kaikki pisteet kerrotaan 100:lla

Prkl

Avaapa vielä toi tiimiturnauspisteiden laskeminen.

Mun logiikan mukaan laskennallinen osallistujamäärä on 12,44 (6*1,2^4).

Tämä kerrotaan suhteellisella sijoituksella, niin mun nähdäkseni ykkösen pitäisi saada 1244 pistettä.

Mä lisäsin noihin bonuspisteisiin mun kaavoissa semmosen pykälän et noi +10 / +20 % voi saada vain jos on yli 3 pelin turnaus. Siksi niitä ei tästä tiimiturnauksesta saisi. Ja mun logiikan mukaan meidänkin tiimissä voittamaton olin vain minä (kröhöm), eli mulla olis rankingiin paremmat pisteet kuin muilla tiimiläisillä (jos kolmen kierroksen turnauksesta voisi bonuspisteitä antaa mikä on musta vähän meh.)

Mielipiteitä?

Celebdae

petskules kirjoitti:Avaapa vielä toi tiimiturnauspisteiden laskeminen.

Mun logiikan mukaan laskennallinen osallistujamäärä on 12,44 (6*1,2^4).

Tämä kerrotaan suhteellisella sijoituksella, niin mun nähdäkseni ykkösen pitäisi saada 1244 pistettä.
Toi 1724 pistettä oli siis pisteet yhteensä, bonuspisteet 24 pelaajasta huomioiden. 1244 pistettä on peruspisteiden osuus kyllä.
petskules kirjoitti: Mä lisäsin noihin bonuspisteisiin mun kaavoissa semmosen pykälän et noi +10 / +20 % voi saada vain jos on yli 3 pelin turnaus. Siksi niitä ei tästä tiimiturnauksesta saisi. Ja mun logiikan mukaan meidänkin tiimissä voittamaton olin vain minä (kröhöm), eli mulla olis rankingiin paremmat pisteet kuin muilla tiimiläisillä (jos kolmen kierroksen turnauksesta voisi bonuspisteitä antaa mikä on musta vähän meh.)

Mielipiteitä?
Tossa on se ongelma, että mä tein ton laskukaavan tiimiturnauksille hyvin pitkälti sillä ajatuksella, että bonuspisteet muodostavat oleellisen osan turnauksen pisteistä. Näin kärkipään (lähinnä voittajan, ehkä joskus kakkosenkin) pisteillä olisi edes jonkinlainen merkitys rankingiin. Joku 1244 pistettä (kuten tossa edellä) on jo niin vähän, että saman saa perusturnauksesta sijoittumalla about puoliväliin. En toki noita tiimiturnauksia niin hirveästi arvosta, mutta kun niitä on nykyisin varsinkin suhteellisesti niin paljon, niin jotain vaikutusta niillekin haluaisi. Ja ylipäänsä noi bonuspisteet ovat se juttu, joka tässä uudessa rankingissa on tekevät merkittävimmän parannuksen vanhaan, eli niitä en halua jättää pois.

On sitten toki kysymys sinänsä, että pitäisikö liian lyhyitä turnauksia jotenkin rankaista. Sinänsä kolme kierrosta alle kahdeksan joukkueen tiimiturnaukseen riittää aivan hyvin kiistattoman voittajan (siis ilman tiebreikkereitä) löytämiseksi, eli määrä on riittävä. Saman pelaajamäärän yksilöturnaukseen kolme kierrosta taas ei riittäisi. Ehkä rajoitus kannattaisi tehdä mieluummin niin, että jos turnauksessa on vähemmän kierroksia kuin kiistattoman voittajan löytyminen edellyttää, niin maksimipisteet rajoitetaan johonkin. Näin jokin iso, mutta alimittaisena pelattu turnaus ei tulisi liian merkittäväksi rankingiin. Ehkä joku 1600 pistettä olisi sopiva raja. Tällaisessahan myöskään tuota +20% pinnaa ei ole jaossa, koska se vaatii yhden ainoan tappiottoman pelaajan. Tasapisteissä kärjessä olevat saisivat siis vain +10% joka tapauksessa.

Se on sitten oma kysymyksensä, että miten tiimiturnauksessa nuo puolikkaat pisteet haluaa laskea. Meillähän oli 2,5 pistettä ja turnauskakkosella 2 pistettä. Mähän muotoilin tuon ekaan versioon niin, että +20% edellyttäisi vähintään yhden voiton tai pisteen eroa seuraavaan sijaan, mutta sitä sä Tero halusit muuttaa tuohon nykyiseen muotoon, joka ei ole ihan yksiselitteinen näiden osalta. Sikäli olisi kyllä ihan ok, että conin tiimiturnauksesta tulisi vain +10% voittajille ja samat +10% kakkosille, joilla on myös vain yhden "tappion" verran pistemenetyksiä. Tai sitten voisi luoda tämänkaltaiseen tilanteeseen myös poikkeuksen ja antaa voittajalle +15%.

Niin ja joka tapauksessa tiimiturnauksen idea on, että parituksessa pyritään nimen omaan tiimin voittoon, ei yksittäisen pelaajan menestykseen. Tapahtuuko noin sitten käytännössä, ehkä ja ehkä ei. Silti yksittäisten tiimijäsenten voitto/tappiosuhteilla voi lähinnä brassailla internetissä, mutta ei niiden rankingiin pitäisi vaikuttaa =)

TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Jaakon rankingtuunaus näyttää pääosin tosi hyvältä, mutta vähän täytyy munki sorkki väliin. (Vähä ehkä myöhässä kun näitä hitsattiin jo joku aika sitten mut semmost se välil on. #myöhässä #mikspizzaa #paskastiosallistuttu)

- Musta toi "undefeatedille +20% ja yhen häviön tiimeille +10% bonus" on ihan hyvä wordingi, ja musta toi toimii tiimiturnauksiinki iha ok. Jos voittajatiimi ois vieny kaikkia 3-0, ni +20% bonus ois musta voinu olla ihan reilu, mutta nyt musta kuulostaa ihan ok:lta että sekä ykköset että kakkoset sais +10% bonukset. Ei mua kyl toisaalta yhtään haittais että puolikkaan pelin häviöllä (= ainoo keissi on varmaan tiimiturnauksen tasuri, kun normitasuri on loss-loss?) sais +15% bonarin.
- Nyt rankingsääntö sanoo että läppäturnauksille annetaan painoarvo 0.5, mutta musta ois siistiä että TOlla ja ranking officerilla ois lupa antaa muitakin arvoja, lähinnä 0.75 jos ei oikeen tiedä onks turnaus läppää vai ei. Esimerkiks joku suht iso Commander's Crucible?
- Mun silmään oli tosi paljon nätimpää että rankingpojot oli luokkaa 100 (ja desimaalit) kuin noi isot numerot, mutta tää on varmaan vaan omaa mieltymystä. Mitään käytännön väliä tällä vinkumisella ei tietty oo, ihan samat numerot siinä on joka tapauksessa... :) Mitä jos rankingpojot ois luokkaa 1000 (ja hävittäis sen yhen desimaalin)? Jotenki kymppitonni on vaan niin epälooginen numero tämmöseen. (Joo, oon varmaan vaan outo)

Emmä kai muuta keksi tähän hätään. Kaikenkaikkiaan ranking alkaa näyttää jo aika hyvältä, enpäs tiedä mistä johtuu. Hehehehehe. :D:D:D:D::D
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Celebdae

Mulle ok tuo, että tiimiturnauksista bonuspisteet
+20% voittajalle, jos vähintään pinnan ero kakkoseen,
+15% voittajalle, jos puolen pinnan ero kakkoseen ja
+10% muille jos max. pinnan ero voittajaan.

Muotoilisin tämän siksi näin, että pidemmässä tiimiturnauksessa etenkin neljän hengen tiimeillä on varsin todennäköistä, että kärkitiimikin menettää jonkun pisteen jossain. Olisi siksi vähän tyhmää, että voittajaa tavallaan rankaistaisiin pidemmästä turnauksesta, vaikka ero kakkoseen on kuitenkin selvä. Ja siis kuten todettua, nämä pisteet eivät kovinkaan suureen rooliin nouse koko rankingin tasolla.

Läppäturnauksia ovat oikeasti juuri Who's the Bossit ja tämänkaltaiset random-turneet (myös alle 35 pinnan turneet menevät mun nähdäkseni tähän kategoriaan). Joku 50 pinnan Commander's crucible ei ole mikään läppäturnaus ja saisi olla ihan täydellä painolla rankingissa. Toi kerroin 0,5 on nyt lähinnä siksi, että aiemmin tuli palautetta läppäturnausten sulkemiseksi kokonaan veke, vaikka hyvä ne jotenkin mukana on pitää. Ei toki haittaa, jos jätetään jollekin rajatapaukselle mahdollisuus vähän erilaiseen painoon, mutta lähtökohtaisesti ei nyt tule mieleen tällaista turnausta.

Ja jos se Teemun mieltä helpottaa, niin voidaan lisätä kaikkiin lukuihin vielä yksi nolla perään =)

TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Tää uusin wording kuulostaa teoriassa tosi hyvältä, mutta nyt conin tiimiturnauksessa ainakin sehän antaa neljänneksikin sijoittuneelle tiimille bonuspisteet. (Eiks pisteet mennyki 2.5, 2, 1.5, 1.5?) Onks se sit niin kuumaa kamaa että sijoittu neljänneks kuuden tiimin turnauksessa..?

Jossain 5-6 rundin turnauksessa 6-8 tiimillä toi varmaan toimiikin jo paremmin.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Celebdae

Noista läppäturnauksista tuli nyt kuitenkin mieleen yksi juttu. Oikeastihan noita tarttee rajoittaa vain siksi, että ne eivät vaikuttaisi rankingin kärkipään sijoituksiin. Keskivaiheilla vaihtelua tulee paljon siitäkin, että yksinkertaisesti osallistuu tapahtumiin. Siksi ehdotankin, että läppäturnauskertoimen sijaan läppäturnausten maksimiperuspisteet ovat 10. Näin turnauksen voittaja voisi saada maksimissaan 12 + 12x0,2 = 14,4 pistettä läppäturnauksesta. Tuolla ei mitään kärkisijoja muuteta, mutta saisi turnaukset kivasti mukaan kahinoihin ilman säätämistä.

Celebdae

TheEmu kirjoitti:Tää uusin wording kuulostaa teoriassa tosi hyvältä, mutta nyt conin tiimiturnauksessa ainakin sehän antaa neljänneksikin sijoittuneelle tiimille bonuspisteet. (Eiks pisteet mennyki 2.5, 2, 1.5, 1.5?) Onks se sit niin kuumaa kamaa että sijoittu neljänneks kuuden tiimin turnauksessa..?
No neljänneksi sijoittunut tiimi saa bonuspisteiden kera yhteensä 8,64 pistettä, eli ei tolla nyt varsinaisesti ole mitään väliä. Vois sen tietysti muotoilla niinkin, että +10% edellyttää, että ykkösen ja oman tiimin välissä ei oo enää ketään muita eri pisteissä.

Prkl

Ei, ei ja ei.

Koitin kirjottaa pitkän vastauksen mut jäi bittiavaruuteen.

Systeemi ei voi teknisesti perustua poikkeusten poikkeusten poikkeuksiin, vaan ne pitää olla selvät, objektiiviset ja helposti (koneenkin) laskettavissa.

Mä en ainakaan tän kaiken muun säätämisen ohella ala käymään jokaista mennyttä turnausta vuoden 2012 heinäkuusta läpi ajatuksella ja miettimään kenelle annetaan milläkin pykälillä jotain bonuspisteitä.

Celebdae

petskules kirjoitti:Ei, ei ja ei.

Koitin kirjottaa pitkän vastauksen mut jäi bittiavaruuteen.

Systeemi ei voi teknisesti perustua poikkeusten poikkeusten poikkeuksiin, vaan ne pitää olla selvät, objektiiviset ja helposti (koneenkin) laskettavissa.

Mä en ainakaan tän kaiken muun säätämisen ohella ala käymään jokaista mennyttä turnausta vuoden 2012 heinäkuusta läpi ajatuksella ja miettimään kenelle annetaan milläkin pykälillä jotain bonuspisteitä.
Eli tämä toimisi?

+20% voittajalle, jos vähintään pinnan ero kakkoseen,
+15% voittajalle, jos puolen pinnan ero kakkoseen ja
+10% muille jos max. pinnan ero voittajaan.

Nämähän ovat toki vain tiimiturnauksia koskevia, eli tuolla aikajänteellä noin viisi turnausta.

Tuo idea läppäturnausten maksimipisteytyksestä ei kai kovin vaikea ole toteuttaa myöskään? Läppäturnauksia lienee myös alle viisi tällä aikajänteellä.

Prkl

Mieluumin joku kerroin läppäturnauksille. Nyt mulla on oma sarake tommoselle kertoimelle.

En oikein nää että mä manuaalisesti laittaisin tiimiturnauksessa yksittäisille pelaajille erikseen jotain kertoimia sen mukaan miten oon ite selvittäny tiimiturnausten pistejakaumaa. Noi ei myöskään oo missää tallessa noi tiimiturnausten pisteet (eivät ole kannassa).

Celebdae

petskules kirjoitti:Mieluumin joku kerroin läppäturnauksille. Nyt mulla on oma sarake tommoselle kertoimelle.

En oikein nää että mä manuaalisesti laittaisin tiimiturnauksessa yksittäisille pelaajille erikseen jotain kertoimia sen mukaan miten oon ite selvittäny tiimiturnausten pistejakaumaa. Noi ei myöskään oo missää tallessa noi tiimiturnausten pisteet (eivät ole kannassa).
Toi kerroin vs. maksimipisteet läppäturnauksille nyt on loppujen lopuksi aika sama. Ei vaikuta suuntaan tai toiseen kuitenkaan.

Toisen kappaleen ekaa virkettä en ymmärtänyt. Ei kai kukaan yksittäisille pelaajille mitään eri pisteitä tiimiturnauksessa edes halua? Koko tiimien osalta mä voin vaikka kaivaa täältä sotusta jokaisen tiimiturnauksen tulokset, että noi bonuspisteet menee oikein.

Celebdae

Ropecon 2014
Team TP SOS CPs
1. Mitä välii 2.5
2. Featti ja meleeseen 2
3. Heja Sverige 1.5 4.5 28
4. Elefants and toolboxes 1.5 4.5 19
5. Open fist 1
6. Kouvostoliitto-liitto 0.5

Fanatic kevät 2014 (voitosta 2 pinnaa, tasapelistä 1)
1. Suklaajuna 9
2. Kasiplus on fifti fifti 7 15
3. Toolbox 7 14
4. Featti ja meleeseen 7 13
5. Kouvostoliitto 6
6. Lampilan lahjukset 4 9 27
7. Pyhän Hermannin seurakunta 4 9 25
8. Sumppi 4 8
9. Pointblank & tough & co 3
10. Susirajan vartijat 1

Tiimiturnaus syksy 2013

Koodi: Valitse kaikki

Sija |      Joukkue        | Voitot | Voittojen lkm | SoS | CP:t
  1. | Featti ja Meleeseen |   5    |      10       |     |  28
  2. | Epävarmat           |   4    |      11       |     |  31
  3. | Ylipapisto          |   3    |       9       |  17 |  45
  4. | WTC-Suomi           |   3    |       9       |  10 |  18
  5. | Vasuri              |   3    |       7       |     |  13
  6. | Voittajat           |   2    |       9       |     |  31
  7. | Ykkösnyrkki         |   2    |       7       |     |  11
  8. | Manchester          |   2    |       6       |     |  29
  9. | Sumppi              |   1    |       4       |     |  23
Eipä noita muita tainnut edes olla. Eli conin turnaukseen voittajalle +15%, muissa +20%. Yhden voiton verran perässä olijoille +10%.

Prkl

Rankingit taas päivitetty.

Uuden laskelman mukaan Pauli nousi vain +17 sijaa.

Ja Jaakon uudella systeemillä saatiin kuin saatiinkin uusi ykkönen rankingiin..

http://www.nopat.fi/8-rankings/

(nyt luulis kelpaavan?)

Celebdae

petskules kirjoitti: (nyt luulis kelpaavan?)
Suunnitelma siis onnistui =)

Ja vielä jos viittisit poistaa noi desimaalit lukujen perästä? Tack tack!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Yleiset keskustelut”