Circle metacorneri

Mikäli haluat palautetta ja kehitysideoita suunnitteilla olevaan armeijaasi, kirjoita listasi tänne. Voit myös antaa palautetta omista kokemuksistasi muille.
TheEmu

Re: Circle metacorneri

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Noniin, nyt on kotiuduttu Arossista ja koulupäivästäkin selvitty suunnilleen ehjin nahoin, niin miksei vähän Circlemetaa. Ensinnäkin, siisti kuulla että Jannea jaksaa masiina kiinnostaa siellä kaukana etelän lämmössäkin. Toisekseen, ihan hiton siistiä, että Suomessa on tämmöinen Circle-jengi, jonka kesken on hyvä metaa ja pompotella ideoita. Väittäisin jopa että Circlekopla on ainakin itelle yksi päätekijä, miksi Circleä on kiva pelaa (joskin Morvy ja Brad on myös ihan hyviä pointteja).

Mutta mutta, asiaan. Oon vajaan viikon miettinyt tätä Jannen lausetta
Crescent kirjoitti:Mitä tulee mun WTC Morvyyn, niin mun mielestä se lista on kärjistäen sanottuna vanhentunut.
Alkuun mietin ihan, että mitäköhän ihmettä se nyt oikeen höpisee, mutta varsinkin eilisen Dennis-matsin jälkeen alan allekirjoittaa näkemyksen. En ehkä kuitenkaan sanois että lista on varsinaisen vanhentunut, vaan enemmänkin liian ympäripyöreä että pärjäisi nykyään tänne kylmään pohjoiseenkin yleistyvässä armorspäm-metassa. Eli oon pitkälti samoilla linjoilla, että listaa tarvii joko tuunata armorinrikkomista kohti tai parittaa kunnon armorcrackerin kanssa.

Brad tuntuu ihan hyvältä ratkaisulta moneen armorspämmiin, mutta joutunee sekin dodgeamaan niitä jonkun verran. Morvy v pDoomis ei tuntunut musta mitenkään varsinaisen kivalta matsilta paperilta, mutta en tosiaan uskaltanut lähteä kokeilemaan onneani treenaamattomalla Bradilla pDoomiksen fiittiä vastaan. Toi on kyllä yksi matchuppi mitä täytyy jonkun verran testailla, että miten se pelipöydällä oikeasti menee, voi olla ettei fiitti olekaan ihan niin iso ongelma mitä pelkään.

Seuraavaksi meikällä alkaa armoton Brad-hinkkaaminen, ja Bradiguksen huonojen match-uppien löytäminen. Mun viimeinen peli oli aika loistava esimerkki että tälle tosiaan on tarvetta. Katselin vaan että pVayl ja jotain Scytheaneja; miksei Brad vaan tappais kaikkea, vaikka Incitellä vähän löisikin kovempaa. Ennen deploymenttia selvisi että Gustav oli treenannut tota peliä viisi kertaa (verrattuna mun kuuteen Brad-peliin yhteensä), ja tokalla vuorolla löytyi aika paljon lisää työkaluja mitä en tajunnut ottaa huomioon. Lisäksi vielä Gustav screenasi tosi hyvin petojaan Stealth-yksiköllä, joka taitaa itseasiassa olla aika ongelmallinen poistettava Brädille, ja yhtäkkiä kivipedot loppuikin jo kesken. No, tämmöistä tää varmaan on alkuun kun uutta casteriä alkaa ajamaan sisään ihan puskista. Olis voinu tietty tajuta pelaa eMorvya ja ajaa vaan pedoista yli jalkaväellä.

Jos Bradigus alkaa tuntua pelattavalta tai hyvältä likipitäen kaikkiin armorspämmeihin, niin kakkoslistaan jää kivasti vapautta kopata ne Brädin muut nihkeät matsit. Muuten kyllä tarvinnee väkisinkin keksiä joku hyvä ratkaisu ainakin tohon pDoomikseen. Oon vähän skeptinen teidän eKaya-fiilistelyihin. Tai tietty jos pelaa vaan sellaisia peikkopelaajia vastaan, jotka unohtaa fiitata ennen kuin eKayan pedot käyttää 14 furyä Doomiksen controllissa niin toki (en sano ett näin ois hiljattain käyny, mut noin niinku teoreettinen tilanne), mutta kyllä mua ainakin toi pDoomiksen fiitti vaan pelottaa.

Koska Morvy+Brad tuntuu itelle kotoisemmilta castereiltä, niin mietinkin eilisen illan, että pitäisikö vaan rakentaa eMorvy pDoomista vastaan, ja samalla aika montaa muuta armorspämmiä, vastaan. Sain pyöriteltyä tämmöisen version, johon oon suhteellisen tyytyväinen:
Morvahna the Dawnshadow (*5pts)
* Gorax (4pts)
* Warpwolf Stalker (10pts)
Tharn Bloodweavers (Leader and 5 Grunts) (5pts)
Tharn Ravagers (Leader and 5 Grunts) (9pts)
* Tharn Ravager Chieftain (2pts)
* Tharn Ravager Shaman (2pts)
Warpborn Skinwalkers (Leader and 4 Grunts) (8pts)
* Warpborn Alpha (3pts)
Blackclad Wayfarer (2pts)
Gallows Grove (1pts)
Gallows Grove (1pts)
Gatorman Witch Doctor (3pts)
Ravagerit ja Bloodweaverit vaan taitaa olla koviten lyövä jalkaväki Circlellä? (Kuinka surullista on muuten sanoa "koviten lyövä jalkaväki" ja mainita P+S9-yksikkö samassa lauseessa?) Ideana tietty chargata Ravagerit ja Weaverit sisään, sitten tarpittaa Skinnareilla ja lopuksi chargata uusiksi fiitatuilla Ravagereillä ja Weavereillä. Oisko tommosessa mitään ideaa? Ja alkaahan toi näyttää aika paljon Teron paskatieriltä, mutta en ainakaan tässä vaiheessa oo henkisesti valmis, että Mulg&Co alkaa napostelemaan Ravagereja, ja onhan Skinnarit ja Blackcladitkin kivoja. Pitäisikö muuten Peikkoja vastaan ottaa Trackerit metsästämään kiveä?

Toinen suunta mihin Morvyä vois viedä ois Ghetorix, mutta se kuulostaa aika ongelmalliselta. Ensimmäiseksi heviksi se kuulostaa aika vaikealta, kun ei ole Sprinttiä, Prowlia eikä Pöfföä. Teoriassa vois pelaa Gorax+Talkkari+Gheto, mutta sitten pitäisi varmaan ottaa kiviäkin listaan että reppana-Ghetto joskus pääsisi meleeseenkin. Yhtäkkiä listaan ei mahdukaan oikeen yhtään jalkaväkeä, joten ei se oikein taida pelaa Morvyn vahvuuksiin?

Vai pelkäänkö mä nyt vaan pDoomista liikaa yhden tappion jälkeen? Mitä Circle oikein voi tehdä Wardereille tai Mulg+EBDT+Mauler-läjälle? Mitkä muut on Brädin huonoja match-uppeja kuin pVayl ja pDoomis (ja Epsulon?)?

PS. Musta meidän kannattaisi aloittaa asap neuvottelut WTC-tiimien Circle-castereistä. Vielä ois hyvin aikaa opetella muu casteri (tai mun tapauksessa melkeen uus faktio), mutta jos noita lukitaan vasta kesällä niin aika loppuu kyllä kesken. Jotain sumplimista joudutaan joka tapauksessa varmaan tekemään, jos meillä on pahimmillaan (vai parhaimmillaan!?) 5+ circlehalukasta tiimeissä.

Nojoo, meni vähän sekavaksi ajatuksenjuoksuksi, mutta ehkä tästä jotain saa irti ja keskustelua eteenpäin.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Jep, katoin sun legioonapelin alussa et jaahas otit sit brädin tähän. Sit kuulin et pVayl vastassa ja olin ett juu onhan tässä vielä joku sauma jos toi toinen ei tiedä mitä tekee ja Teemu pelaa ihan jumalaisesti. Sit Teemu päivitti et sil toisel on 5-0 rekordi Brädiä vastaan ni lopetin fiidin seuraamisen. Ei oo kyl Brädillä mitään paukkuja tommoseen matsiin.

Lisäksi pelaat tosi hassusti Brädiä. En mä tiedä onko se huonompi tyyli mut ite pelaan tosi tiukassa paketissa sen aikaa kun pystyn.

Brädin huonoimmat matsit faktioittain on mun mielestä legioona ihan omassa luokassaan ja sit Cryx ja Khador riippuen paljon armeijakokoonpanosta. eMorvahnan tieri hoitaa noi kaikki (pl. muutamat cryxit) ihan heittämällä. Peikoista en tiedä vielä et kumpi mulla hoitais ne paremmin mut tuntuu et kummallekin ihan jees matsi riippuen vähän kokoonpanosta.

Sul on hieno toi vika eMorvahnalista. Siinä tierin rikkoo enää skinwalkerit ja witch doctor. Mut jos haluu maksaa niistä 16 pinnaa eikä oikein tykkää tieribonuksista ni kai toi on ihan hyvä.

Mä luulen et eMorvyllä voi olla ihan hyvät paukut doomistieriä vastaan. Kaikki tekee living modeleita vastaan ihan huikeeta damaa, voit purifioida EB:n animuksen sit ku haluut tehdä damaa ja fiittivuorolla voit poistaa kivenkin melko triviaalisti (GG estää hiilaamisen, joten se kivijohtaja ei voi saccaa). Siinä on nätti -4 swingi armoriin ja sit ravagerei sisään.

Ghetorixia ei saa tieriin (mikä on paras ja ainoa fiksu tapa pelata eMorvyä, katso vaikka James Moorhouse, joka sen jo twitterissään tajusi).

eMorvyn tieri on kopannu yllättävän hyvin ne muutamat cryxit joita vastaan oon yrittäny. Terminus ja/tai excarnatet on mun mielestä ainoot jotka on pahoja. Tosiaan Road To Mastersin vikalla rundilla vastassa oli pSkarre, 30 bane knightia, 26 mcThrallia ja surgeonit, joista tapoin 28 bane knightia, 10 mäkkäriä ja toisen surgeonin (vuorolla 3) ilman omia tappioita ennen kuin derppikuolin. Se olis luovuttanu jos sen all-in kahden banen casterkilliyritys ois feilannu :)

Lisäksi eMorvyn tieri on 2-0 Brädiä vastaan Smogconista, joten hoitanee senkin matsin ihan OKsti.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Sopuli

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Nyt Brädiä maalaillessa tullut jatkettua Mordigus-parin toisen osapuolen metaamista. Wolf riderit on paperilla itselle ihan varteen otettava vaihtoehto. Lisäksi kun on seuraillut Teron edes ottamuksia Morvyn tierillä, niin ehkä sille voisi antaa mahdollisuuden. Lisäksi Brädillä nyt 1 matsin pelanneena ja muiden tekstejä lukeneena alkaa vaikuttaa siltä, että Brädistä voisikin tehdä sen yleislistan, ja (kuten muut jo aiemmin kirjottivat) jättää eMorvyn hoitaan ne muutamat specifit matsit.
Tier 4
* Gorax (4pts)
Tharn Bloodtrackers (Leader and 9 Grunts) (8pts)
* Nuala the Huntress (1pts)
Tharn Ravagers (Leader and 5 Grunts) (9pts)
* Tharn Ravager Chieftain (1pts)
* Tharn Ravager Shaman (1pts)
Tharn Wolfriders (Leader and 4 Grunts) (10pts)
Druid Wilder (2pts)
Gallows Grove (1pts)
Gallows Grove (1pts)
Tollanen tuli metattua ja Terolta sain vahvistuksen, että lista on ilmeisesti sama millä hän itse pelaa, joten ei se kai niin paska voi sitten olle ;). Tällä hetkellä en kuitenkaan omista ravagereita, joten lista jää vain meta-tasolle. Viikonloppuna on kuitenkin Tampereella tulossa turnaus, johon olisi tarkoitus lähteä pelaamaan Mordigusta. Jos vain saan wolf riderit maaleihin ennen viikonloppua listana tulee luultavasti olemaan vähän tollanen tierin ja peruslistan sekoitus:

* Gorax (4pts)
* Nuala the Huntress (2pts)
Tharn Wolfriders (Leader and 4 Grunts) (10pts)
Warpborn Skinwalkers (Leader and 4 Grunts) (8pts)
* Warpborn Alpha (3pts)
Gallows Grove (1pts)
Wolflord Morraig (5pts)/ Blood weavers (5pts)

Lähinnä eroaa tieristä skinien ja mahdollisen Morraigin osalta.

Nyt kun enemmänkin pohditaan Tieri vs non-tieri. Mitkä ne isoimmat eroavaisuudet on?

Non-tieri:
+ Skinwalkerit
+ Morraig
+/0 Tohtori (Mordigus parilla ei enään niin pakollinen)

Tieri:
+ Halvemmat UA:t (Nuala, Chieftain ja shaman) (3 pts ylös)
+ +1 alotukseen (melko iso)
+ Upkeepit päälle heti alkuun (mahdolinen death knell ekalla vuorolla)
+ Muut tieri bonarit (jotain siellä vielä oli)
- Skinien puute (on nää nyt kuitenkin tosi iso juttu morvylla)

Lähinnä ehkä itse eniten kaipaan tieriin Morraigia, mutta kai ilman sitäkin voi elää.
Väitän et Samu voitti vaan siks et se osaa pelaa, on ollu WTC:s ja on mukava tyyppi
-HP
Crescent

Viesti Kirjoittaja Crescent »

TheEmu kirjoitti:siisti kuulla että Jannea jaksaa masiina kiinnostaa siellä kaukana etelän lämmössäkin.
Olin muutaman viikon kuivilla, mutta sit oli vaan pakko alkaa metaamaan masiinaa.
TheEmu kirjoitti:Mutta mutta, asiaan. Oon vajaan viikon miettinyt tätä Jannen lausetta
Crescent kirjoitti:Mitä tulee mun WTC Morvyyn, niin mun mielestä se lista on kärjistäen sanottuna vanhentunut.
Alkuun mietin ihan, että mitäköhän ihmettä se nyt oikeen höpisee, mutta varsinkin eilisen Dennis-matsin jälkeen alan allekirjoittaa näkemyksen. En ehkä kuitenkaan sanois että lista on varsinaisen vanhentunut, vaan enemmänkin liian ympäripyöreä että pärjäisi nykyään tänne kylmään pohjoiseenkin yleistyvässä armorspäm-metassa. Eli oon pitkälti samoilla linjoilla, että listaa tarvii joko tuunata armorinrikkomista kohti tai parittaa kunnon armorcrackerin kanssa.
Tähän liittyy myös se, että Suomessa on jossain määrin alettu tuunaamaan tota listaa vastaan, esim. Jaakon tupla-colossaalit.
TheEmu kirjoitti:Jos Bradigus alkaa tuntua pelattavalta tai hyvältä likipitäen kaikkiin armorspämmeihin, niin kakkoslistaan jää kivasti vapautta kopata ne Brädin muut nihkeät matsit. Muuten kyllä tarvinnee väkisinkin keksiä joku hyvä ratkaisu ainakin tohon pDoomikseen. Oon vähän skeptinen teidän eKaya-fiilistelyihin. Tai tietty jos pelaa vaan sellaisia peikkopelaajia vastaan, jotka unohtaa fiitata ennen kuin eKayan pedot käyttää 14 furyä Doomiksen controllissa niin toki (en sano ett näin ois hiljattain käyny, mut noin niinku teoreettinen tilanne), mutta kyllä mua ainakin toi pDoomiksen fiitti vaan pelottaa.
Jep, eKaya tuntuu paperilla kivalta aika moneen medi-base -match uppiin, mut toisaalta pDoomis on niin yleinen ja sen featti potentiaalisesti niin iso ongelma, että en mäkään oo yhtään varma tosta eKayasta. Kuten sanoit, on vähän surullista kattella ps9 puukkoja hard-hittereinä, siksi yritys lähestyä petojen kautta.
TheEmu kirjoitti:Toinen suunta mihin Morvyä vois viedä ois Ghetorix, mutta se kuulostaa aika ongelmalliselta. Ensimmäiseksi heviksi se kuulostaa aika vaikealta, kun ei ole Sprinttiä, Prowlia eikä Pöfföä. Teoriassa vois pelaa Gorax+Talkkari+Gheto, mutta sitten pitäisi varmaan ottaa kiviäkin listaan että reppana-Ghetto joskus pääsisi meleeseenkin. Yhtäkkiä listaan ei mahdukaan oikeen yhtään jalkaväkeä, joten ei se oikein taida pelaa Morvyn vahvuuksiin?
Ghetossa on mun mielestä isoin ongelma se, että se antaa yhtäkkiä aika monelle isolle tykille hyvän kohteen ampua, jollasta ei Stalker-Morraig-listassa ole. Noin muuten sen näkis ihan mielellään toisena hevyna. Kyllä sihen listaan sillonki viel mahtuu vähintään 2 max unittia.
TheEmu kirjoitti:PS. Musta meidän kannattaisi aloittaa asap neuvottelut WTC-tiimien Circle-castereistä. Vielä ois hyvin aikaa opetella muu casteri (tai mun tapauksessa melkeen uus faktio), mutta jos noita lukitaan vasta kesällä niin aika loppuu kyllä kesken. Jotain sumplimista joudutaan joka tapauksessa varmaan tekemään, jos meillä on pahimmillaan (vai parhaimmillaan!?) 5+ circlehalukasta tiimeissä.
Tä on yks syy miks alotin tän topicin. Paitsi että on hyödyllistä hioa Circlen turnaus-pairingia, ni on myös kätevää löytää vaihtoehtoisia listabuildeja ja vaikeita match uppeja. Teillä on täl hetkel jo ainaki se 3 Circle-miestä tiimeissä, joten jonkinlaista painia castereistä on jo luvassa.

Morvyn tieri on hyvä lista, siinä ei oo mitään epäselvää. Mun mielestä se on muuttunut kiinnostavammaksi siksi, että siinä pelataan Ravagereja ja Wolf Ridereita, jotka näkee metsän läpi ja on siksi hyviä Brädiä vastaan. Samalla ne on solideja valintoja muita medium baseja vastaan, eli röllit ym. Jos valitsee nuo molemmat yksiköt, voi jo alkaa miettimään pitäiskö samantien ottaa tieribonarit. Mutta kuten Samu kirjotteli, tierillä ja peruslistalla on omat plussat ja miinuksensa.

Skinwalkerit on muuten hyviä, mutta niiden hitautta on kritisoitu ulkomaillakin. Siksi mä oon aina pelannu trackereitä niiden kanssa, että on jotain mikä pystyy laittamaan painetta vastutajalle jo tokalla kiekalla. Skinit on parhaimmillaan sillon ku ne featataan kiinni vastustajan ampujiin ja muuhun sellaiseen, joka ei ilman chargea tee niihin damagea. Jos tällasia joukkoja ei vastapuolelta löydy, niin Skinien osakkeet heikkenee.

Krokotohtori on mun mielestä edelleen isossa roolissa. Jos Circle-pelaajat käyttää eMorvya Circle-droppina, niin krokollisella pelaajalla on etu mirrorissa. Kroko parantaa myös matsia excarnatea vastaan aika merkittävästi.

Mä metaan edelleen listaparia ilman Brädiä, joten teillä muilla menee listojen roolitus mahdollisesti vähän eri suuntaan.
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

No joo, onhan Terpalla ollut WTC:ssä cryx viime aikoina, ja tuplacircle on kuitenkin mahdollinen, sekä 2 joukkuetta, joten en usko että tossa on hirveen isoa ongelmaa vielä tulossa, ja Itse ainaskin voin kyllä jättää circlen muille, jos siinä on hirveesti pelaajia, onhan noita faktioita vielä jäljellä...

Tavallaan epäilyttää itseä tässä metassa, miten kaikki pyörii tällä hetkellä Mordiguksen ympärillä, joka on kuitenkin erittäin kuuma vastus just nyt, joten siinä ei kauheasti yllätyksiä tule vastustajille, ja pari varmasti on noteerattu kun listapareja mietitään. Tosin Smogconissa juttelin parinkin Teron vastustajan kanssa, ja ne olivat olleet vähän ongelmissa Suomi-circlen kanssa, kun olivat tottuneet tuplatalkkariin ja yksikölliseen vähemmän inffiä, ja juurikin se swingi oli heillä ollut se ongelma johon tuntuivat hävinneen pelejä sitten.
Aliquando Insanire Iucundum Est
Prkl

Ois ollu kyllä mielenkiintoista kuulla noita juttuja.. Moni vihu kyl sano et oli aliarvioinu täysin ton tierin. Circleistäkin..

Tieriä pelatessa isoimmat jutut joita kaipaa on:

Shiftarit
Skinwalkerit
Morraig

Muuten ei harmita mikään. Jos meinaa 2/3 noista jättää himaan jo muutenkin ni sit kannattaa musta ruveta ajamaan tierinä. On ne bonukset niin kovia. Isoin etu (mikä ei listaa katsomalla ilmiselvä) on ekana mennessä joukkojen juoksu yli keskiviivan. Siinä on vihun vaikea enää pelata skenua jos grindissäkin häviää.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

Sopuli

Jaahas, ensimmäinen turnee takana Mordiguksella. Liikkeellä oltiin perinteisellä Brädillä (2+6) ja eMorvyn tierillä (joka aiemmin ollut täällä).

1. Peli pIrusk vs eMorvy

Morvy pääsi alottaan (+1 on kova) ja kasa porukkaa juoksee puoleen kenttään. Konquesti pyssytteli jotain pois, jonka jälkeen ravagerit chargas winter guardia ja trackerit hoisi carnivorella preyatut kayzyt pois meleessä. Wolf riderit otti painia ifp:en kanssa. Khadorin vuorolla ravagerei ja weavereita kuoli kiitettävästi (pow 10 sprayt vaan tappaa arm 14 8 woundisiin kavereita). Omalla vuorolla primaloitu talkkari ja pari ravageria melkein rikko konquestin. Featilla kaikki paikat tukkoon. Seuraavalla vuorolla Irusk tunsi olonsa kai uhatuksi, kun pari ravageria ilmesty selkäpuolelle ja päätti kävellä eteenpäin. Trackerit kepitti Iruskin pois, kun vaihtoivat preyn häneen kahden viimeisen kayazyn kuoltua.

2. Peli Fisti of Halaak vs Bräd

Päädyin listavalinnassa Brädiin, koska vastapuolelta löytyi 2 ryhmää cetrateja, ja kasa tulilättyjä. Arvioin yksin kertaisesti että omat resurssit ei riittäis tappamaan cetratei tarpeeksi tehokkaasti, joten valitsin Brädin. Random pyssyttelyy puolin ja toisin kolme tai neljä vuoroo, kunnes sain hinattua Brädin teleport-feat-1x beat back rangelle. Mat 13 ps 20 ja 5 fyryy riitti viimeisellä lyönnillä tappamaan arm 20 Xerxiksen 2 fyryllä. Nihkeä matsi pelata, koko ajan pientä ylämäkeä.

3. eSorcha vs Bräd

Arvioin että shatter storm+ eSorchan feat olisi liikaa eMorvyn tierin paperipanssareille, joten päätin dropata Brädin. Ei lähellekkään hyvä matsi, mutta pelattava. Scenuna oli outflank, joka teki skenun pelaamisen melko nihkeäksi armeijalle joka ei tahdo levittäytyä. 2B:llä tein huonon päätöksen ja lähdin hakemaan featilla Behee pois, mutta arvioin teleport+feat kulman väärin ja guardian ei päätynyt perille asti. Sorcha veti featin vastapalloon ja guardian poistui, mutta muuten Teron nopat päätti pysyä 5 ja 6 rolleissa, joten muihin petoihin tuli vain minimaalista damagee. Scorasin vahingossa 2-0, kun Teron heppamaagit ei halunnut olla alueella ja nyssit päätti fleeata. Tässä vaiheessa yritin lähteä hakemaan skenuvoitta, mutta pari paskaa aktivaatiojärjestystä ja 2 vuoroo peräjälkeen stationaryssä ollut guardian (spirit rikki) esti alueen clearaamisen. Samalla alko itseltä loppuun resurssit pitää toista aluetta ja Tero vei skenulla.

Def 17 winter guard ja def 15 nyssit tekivät matsista hankalan, koska infantryä vastaan olisi mielellään kerännyt synergiat tapoista, mutta nyt joutui hakemaan pari ekaa pusheilla, joka vei tappotehoa. Myöskään mannekiineista ei päässyt juuri hyötymään, koska nyssit ja heppamaagit huolehtivat tehokkaasti niiden poistosta. Paremmalla omalla pelillä, matsi olisi ehkä 0-luokkaa.

4. Peli Runes of War vs eMorvy

Skenuna incursion, joten päätin suoraan lähteä pelaamaan eMorvyä (Brädi ei oikeen tykkää levitä kolmelle lipulle). 1A:lla paine keskiviivalle. 2A:lla kasa juttui ja Janissa pois. Janissa poiston jälkeen HP päätti lähteä hakemaan assasinaatioo Mulgilla, mutta abortas tilanteessa, jossa se olis ehkä päässyt Morvyyn yksi fury käytettävänä (olis ollu siinä tilanteessa). Vastapalloon 3 weaveria ja talkkari sprintillä tappo Mulgin. Skenu tässä vaiheessa mulle 4-1 ja HP:llä ei ole omallaan mitään keinoa contestata kaikkia lippuja, Joten vuorossa mielenkiintoinen Hail mary yritys. Doomy kävelee 14" morvystä, feattaa, heittää buustatun rampagerin talkkariin metsässä, talkkari kävelee Morvyn viereen ja osuu 9+ heiton. Morvy transferaa (morvy oli oman featin jälkeen 2 pinnassa ja 2 furyssä), ja HP heittää feat damagesta 1:n (2 mahdollisuutta heittää d6:sta ykkönen, jollon Morvy selviää), joten Morvy jää pinnaan. EB kävelee kiinni Blackclädiin ja heittää sen kohti Morvyä ja on metsän takana (muistettiin sääntö väärin, eli heitto ei tosiaan välitä metsästä vaan tulee täyttä vauhtia), hidastuksen takia heitto jää noin 2" vajaaksi. Lopussa 2 runeshaperia heittää rock hammeria kohti Morvyä (välimatkaa noin 11") toisen scatter osuu ykköseen ja tulee 4" kohti, -8 blästi ei riitä tekemään pinnaa. Voitan skenulla

Matsi oli itsellä hyvin hallussa ja erityisesti Mulgin poistamisen jälkeen tilanne oli todella hyvä. Molemmat Morvyn vaaratilanteet olisi ollut vältettävissä tekemällä 5" light cavalry liikee taaksepäin (toisella kertaa unohdin ja toisella liikuin vain tuuman). Melkein hävisin siihen, etten osannut pelata tarpeeksi safetyä. Onneksi tällä kertaa ei jäänyt siitä kiinni. Jatkossa jos ei ole kilboxia, niin varmasti tulee vedettyä tylysti pakkia aina, vaikka ilmeistä uhkaa ei olisikaan.

Siinä jotain raporttia, sitten metaosuuteen:

Tykästyin todella paljon Morvyn tieriin. Kyky jolla se pystyy luomaan painetta on hullun hyvä. 1A:lla kun puolessa kentässä on trackerit, ravagerit ja wolf riderit helpottuu skenun pelaaminen huomattavasti. Lisäksi ravagerit threattaa 2A:lla sen 11" mat 9 ps 15 lyönneillään. Wolf riderit ja blood weaverit myös rockasivat kympillä. Susien kyky kiertää flänkistä oli todella siistiä ja lisäksi hunteri, jolla satunnaiset metsät ja aidat ei kiinnostanut. Weaverien ps 11 wm eläviä vastaan oli kanssa ihan jees :D. Pitänee hankkia kyllä itse ravagerit (lainasin Terolta tällä kertaa) ja pelata lisää Morvyn tierillä. Näiden parin pelin perusteella kyllä sanoisin, että suosin jatkossa enemmän tierillistä versiota vanillaan verrattuna.

Brädi on brädi, listassa ei muuttamista, pitää opetella vain pelaamaan listaa nopeammin ja karsia tyhmät virheet pois.

Off topic. Kokeiltiin illalla spell draftiä. Oli ihan siistiä pelata eMorvyä ravagereilla, kun spelli-listasta löyty burning ashes (Reclaimer), battle lust ja Coup de Main (Shae) ja calamity. Helpotti kummasti peliä, kun ravagerit juoksi ekalla vuorolla sinne puoleen kenttään ja eteen laitettiin 21" leveä savumuuri. Seuraavalla vuorolla mat 11 ps 17 wm-charge sisään. Ihan hauska formaatti pelata.
Väitän et Samu voitti vaan siks et se osaa pelaa, on ollu WTC:s ja on mukava tyyppi
-HP
Crescent

Yllättävän haastavilta match upeilta kuulostaa vaikka on factionin rikkinäisimmät lelut laudalla. Toisaalta eSorcha, röllit ja Fisti edustaa varmaan niitä pahimpia mahdollisia vastuksia. Tietty treenaamalla pelit helpottuu. Ton pohjalta tuntuis kuitenkin, että ainakin Khador voi olla iso haaste tolle listaparille. Teron eSorcha toki nyt tais olla metattu Brädiä vastaan.

Sillä aikaa toisella puolella Circle-metsää:

pBalduria ei oo hirveesti näkyny kentillä Teron tieri-seikkailujen ulkopuolelta. Viime WTC:n allakin Balduria metattiin ja alla oleva listaa on pyöritelty paperilla varmaan pari vuotta. Listasta löytyy taas sitä punttia kestävien juttujen rikkomiseen ja samalla napit pysyy elossa aika hyvin.

Baldur the Stonecleaver (*6pts)
* Gorax (4pts)
* Ghetorix (11pts)
Cylena Raefyll & Nyss Hunters (Cylena and 9 Grunts) (10pts)
Shifting Stones (2pts)
* Stone keeper (1pts)
Shifting Stones (2pts)
Swamp Gobber Bellows Crew (Leader and 1 Grunt) (1pts)
Gallows Grove (1pts)

Listan hienosäädöstä voi vääntää jonkun verran. Tarviiko kahdet kivet? Riittääkö yks kroko? Tarviiko Nualan? Sopivia matseja potentiaalisesti: Minions (hyvät työkalut rikkoa posseja), CoC (?), Legion (? Tulet pilaa kaiken), Retri (featti rokkaa), PoM (?), Skorne (featti rokkaa ja iso ps fistiä ym vastaan. Incindiarit harmittaa), Cygnar (blast immunity ja featista cover), Mercs (featti rokkaa), Trolls (iso ps, featti toimii, tremorit ei haittaa).
Prkl

Crescent kirjoitti:Ton pohjalta tuntuis kuitenkin, että ainakin Khador voi olla iso haaste tolle listaparille. Teron eSorcha toki nyt tais olla metattu Brädiä vastaan.
Khador on helvatan kova faktio ja oon ihan onnellinen ettei sitä pelata sen enempää. eSorscha oli techattu anti infantryä vastaan ja RFP-spämmiksi eli oli mahdollisimman kaukana Brädi dropista. eMorvahnan olisin varmaan vienyt sillä hyvin. Listan POW 10:eillä meinas olla aika ankeeta sen jälkeen ku whiffasin fiitin mut onneks Behe laitto 1,5 petoa nurin vuorossa ja hoiti pelin lopulta melkein yksin.

The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

petskules kirjoitti:
Crescent kirjoitti:Ton pohjalta tuntuis kuitenkin, että ainakin Khador voi olla iso haaste tolle listaparille. Teron eSorcha toki nyt tais olla metattu Brädiä vastaan.
Khador on helvatan kova faktio ja oon ihan onnellinen ettei sitä pelata sen enempää. eSorscha oli techattu anti infantryä vastaan ja RFP-spämmiksi eli oli mahdollisimman kaukana Brädi dropista. eMorvahnan olisin varmaan vienyt sillä hyvin. Listan POW 10:eillä meinas olla aika ankeeta sen jälkeen ku whiffasin fiitin mut onneks Behe laitto 1,5 petoa nurin vuorossa ja hoiti pelin lopulta melkein yksin.
Ulkomaiden foorumeilla on Irusk2 noussut ainakin Theorymachinessa melko korkealle, koska featti + Battle lustatut IFP:t vaan hajottavat Bradigus-brickin atomeiksi. Vielä en ole nähnyt käytännön battle reportteja, enkä ole ihan varma, mitä muuta listaan pitäisi tunkea tupla-BDIFP:n lisäksi, jotta myös tuo Morvahna2 olisi kopattavissa samalla listalla. Ilahduttavasti kyllä Bloodtrackerit tottelevat Creeping Barragea, ja Irusk2 ei Purifikaatioonkaan hajoa. Siltä nyt ei oikein voi välttyä, että kriittisellä vuorolla Iruskin armeija menettää toughin, kun Morvahna kasvattaa pari puuta keskelle pike-viidakkoa, kun RFP-efektejä löytyy about nolla.

Itse olen Circle-matchuppeja Khadorilleni miettiessäni lähtenyt siitä ajatuksesta, että listan pitää vain pystyä tappamaan Morvahna2:n armeija kahteen kertaan. Sorscha2 RFP:ttäisi kohtuullisesti Morvahnaa vastaan, mutta sitten ollaan maailman pahimmassa listakanatilanteessa Mordigusta vastaan.

Irusk2:n tähti näyttäisi kuitenkin maailmalla olevan nousussa juurikin Bradiguksen ansiosta, joten siihen kannattaa varautua Khador-matchuppeja miettiessä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Sopuli

eSorcha-Brädi pitäis olla ihan ok matsi. Infantry späm on aina vähän hankala, mutta pelaamalla lisää matseja Brädillä pitäisi näiden matsien hanskaaminen helpottua. Nyt itsellä on alla Brädillä 5 peliä, ja olen vasta pikku hiljaa hahmottamassa listan mahdollisuuksia ja heikkouksia itse kentällä. Brädi tykkää pelata skenua tai ainakin lojua alueella ja näin estää skenun pelaaminen. Nyt lähin Teroa vataan Outflankissa hakemaan ehkä turhan innokkaasti skenu-voittoa, kun vahingossa skorasin 2 pinnaa (tai no, en laskenut sen varaan että saisin skorattua välttämättä), jonka jälkeen yritin pariin otteeseen clearata aluetta (ja koska Tero kusetti, en onnistunut :P). Lähinnä tuli huomattua, että Brädi-lista ei tykkää hirveesti jakaantua, joten juuri Outflankin ja Incursionin tyyliset skenaariot on itsellä ainakin vielä listalla, joissa harkitsen vakavasti pelattako sitä toista listaa, vaikka tälle olisikin vähän heikompi matsi. Niin kauan kun Brädi pysyy keskellä, niin jutut voi olla molemmilla alueilla, mutta jos haluaa Brädillä lähte scoraamaan, niin toinen alue jää ilman synergiaa ja control-aluetta. Lisää reeniä siis, niin kyllä tämä tästä.

Sitten Baldur-metaa.

Lista näyttää tosi kivalta ja elementtejä löytyy moneen lähtöön kuten kirjotitkin. Lähinnä nostamistasi matseista, niin sanoisin, että fisti on aika no-go. Tai ainakin sen perusteella, mitä olen kerran kyseisen matsin pelannut Baldurilla. Tuli-aoe:t yksinkertaisesti syövät koko listan idea pois, kun toughista ja aoe-immuniteetista ei ole mitään hyötyä. Lisäksi peikkoja vastaan on otettava huomioon pDoomyn purificaatio, jota Baldur ei hirveästi arvosta. Doomis tuskin tulee purficoimaan solid groundia (korkeintaan feat-vuorolla), mutta metsään ei kannata luottaa ja stone skin lähtee iloisesti, mutta näkisin matsin kuitenkin pelattavana, koska runeshaperit ei juurikaan kiinnosta ja petoihin on mahdollista vetää kova alpha ps 23 ghetolla. Mutta muita mainitsemiasi match uppeja vastaan voisi lista olla kokeilun arvoinen.

Itse listasta varmaan itse vaihtaisin toiset kivet Nualaan. Toki jos ja kun parina on eMorvy, niin Nualan tarve voi olla Morvyllä isompi, joten tekee kumminpäin haluaa. Reformi on molemmille castereille kova juttu.

Circle-metsän tällä laidalla olen myös koittanut pohtia tilannetta, jossa eMorvy ei olisikaan itsellä käytössä, mutta jos silti pelaisin Mordigusta. pMorvy on paperilla todella kiva casteri ja oikein pelattuna hyvä vastaus aika moneenkin matsiin. Lähinnä toki muutamat purficaatio-casterit tuottaa ongelmia + jutut mitkä rfp:tää undead-nappeja (Bräd, eDenny, possut, scythikset jne.). Mutta pitää lista metata pMorvylle ja katsoo olisiko siitä vastaamaan Brädin huonomille match-upeille.
-HP
Crescent

Eik eSorchastaki sais kuitenkin tuunattua ihan pätevän Brädiä vastaan, jos lisää vähän powia listaan? Featti on kuitenki hyvä pohja ja esim. Iron flesh lienee ongelma Brädille. Irusk2 tosiaan näyttää hyvältä paperilla Brädiä vastaan, mutta en mä sitä oikein eMorvylla osaa pelätä.

Baldurin suhteen purification on ihan hyvä pointti. Metsän käyttöä en hirveen pitkälle metannu ja Stone Skin on ollu mun silmissä lähinnä lyömisboonus. Silti kaikkien upkeeppien lähteminen sattuu aika kovaa ja se estää Stone Skinin hot swappaamisen. Pomi voi oikeastaan olla tän takia no go, kun zealotit sun muut tulee juhlimaan purifikaation jälkeen.

Metaan tällä hetkellä listoja yksinään, eli mitään oletusta ei ole, että eMorvylle pitäis säästellä charoja. Sinänsä kuitenkin ihan totta, että esim. Nualan paikka riippuu varmaan siitä toisesta listasta. Kyl sen Nualan melkein tähän listaan laittaa, että voi reformailla takaisin blasti-suojaan.

pMorvy on munkin metalistalla seuraavana ja siitä sitten lisää myöhemmin. Jos vaikka joku muukin haluaa kommentoida Baldurista vielä jotain.
Prkl

Kyllä toki eSorschasta saa tuunattua anti-Bn.

Tierittömästä Baldurista mulla ei ole oikein käryä. Jotain deathstareja kai sillä pelataan. En mä jaksa uskoa, että tulilätyt on erityisen vakava ongelma koska ovat harvassa ja deviointi on loppupeleissä tosi randomia. Lisäksi ne ei syty tuleen kuin kerran (immuuneja samalla vuorolla muille osumille) ja selviää silti 33% tsäänssillä.

Sopuli

petskules kirjoitti:Kyllä toki eSorschasta saa tuunattua anti-Bn.

Tierittömästä Baldurista mulla ei ole oikein käryä. Jotain deathstareja kai sillä pelataan. En mä jaksa uskoa, että tulilätyt on erityisen vakava ongelma koska ovat harvassa ja deviointi on loppupeleissä tosi randomia. Lisäksi ne ei syty tuleen kuin kerran (immuuneja samalla vuorolla muille osumille) ja selviää silti 33% tsäänssillä.
Lähinnä tulilätyillä tarkotin fistiä, josta niitä incindiaareja löytyy huru mycke. Kukaan tuskin kuolee suoraan osumaan, koska korkea def tai stealth. Mutta omalla vuorolla kun heitellään tulet, niin 66% napeista joihin aoe on osunut kuolee, koska tough ja blast-immuniteetti ei enää toimikkaan.
-HP
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Musta pBaldur selvii ihan hyvin muutamasta firelätystä, mutta Fistin 2+ yksikköä Incindiareja vaan murhaa noi jalkaväet ihan pystyyn. Tykkäsin pBaldurista aika hyvänä all-rounderina, mutta en oo ihan varma pystyykö silläkään kunnolla haastamaan noita armorspämmejä (lähinnä koska SS estää chargaamisen).

Musta Nualan paras paikka on pBaldurilla, että voi just käydä ulkopuolella heittelemässä keppejä ja sitten reformaa takaisin turvaan. Samaten tykkäsin kyllä sikana tosta tuplakrokosetistä, jolloin voi rauhassa grindata molemmilla yksiköillä ilman huolta, että vihu snipais sitä yksikköä millä ei oo tuffia. Mun versiossa oli muistaakseni GGstä ja goboista tehty se puuttuva Nuala, mutta tykkäsin kyllä siitä listasta kybällä. Tuplakivet pitäisin väkisinkin listassa että saa SS-petoja perille.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Crescent

Aka 2 Ravagorea ei oo ongelma, mutta Incindiarit sit jo on.

Kahdet kivet laitoin listaan just siks et sudet voi mennä edes takasin SS päällä. Ehkä ne on sit ne nodi ja gobot, mistä pisteet Nualaan kannattais ottaa.Tätä täytyy varmaan testailla ja nähdä, mihin asti listan pow riittää. Nyssien charget ja Trackereiden pow13 + wm tikat on jo aika uskottavia. Se on kyl jo suhteellisen iso miinus, jos toisen listan tehtäväksi jää pystyä rikkomaan fisti.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Tupla-teleportin menetys tosiaan kirpaisee Stone skinin käyttäjiä, kun se päällä ei saa chargatakaan (joku Mökäliitti voi toki geomanssata sen päälle charge-liikkeen jälkeen, mikä on silti yksi lyönti pois loppupisteytyksestä). Tämä vähentää Baldur-listojen threat rangeja ihan tuntuvasti ainakin petojen osalta. Toki Stone skiniä voi pelata träckereilläkin, joilla riittää speediä miinuksen jälkeenkin, joille +2 Strenaan auttaa keihäiden paiskomisessa, jotka saattavat ARM-buffin kanssa vahingossa pelastua blast damagelta eksyttyään Baldurin controllin ulkopuolelle ja joiden tärkein puolustusmekanismi on joka tapauksessa stealth, joten -1 DEF ei kirpaise niin paljon kuin voisi pelätä. Ghetorix puolestaan joutuu tyytymään 12" threattiin, jollei listaan saa mahdutettua Hunter's markkia. Chargatessa taas joutuu jättämään Stone skinin pois, eli perillä on heikommin lyövä ja vähemmän vastaiskua kestävä sus'. Ei sillä, etteikö primaloitu Ghetorix kaiken kolossaalia pienemmän poista ilman stone skiniäkin, mutta Stone skinin kanssa poistuvat jo kolossaalitkin.

(En minäkään Balduria theme forcen ulkopuolella ole pelannut, mutta yritän silti kuulostaa fiksulta.)
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Crescent

"pMorvahna asteli kepeästi pitkin metsäpolkua vienon kesätuulen leikitellessä hänen hiuksillaan. Sitten paikalle tuli pari warppisutta, max bloodtrackerit, minioneita + supportti."

Morvahna the Autumnblade (*6pts)
* Gorax (4pts)
* Ghetorix (11pts)
Gatorman Bokor and Bog Trog Shamblers (Leader and 9 Grunts) (6pts)
Shifting Stones (2pts)
* Stone keeper (1pts)
* Nuala the Huntress (2pts)
Sacral Vault (9pts)

Noniin, lähetään nyt vuorostaan availemaan tota pMorvya. Kuten Sopuli kirjotteli, vois pMorvyssa olla hyvää potentiaalia Irlannin seikkailuihin. Ruotsissa kans on kuulemma joku Wedding tms, joka on kai joskus voittanut pelin tai pari pMorvylla. Yllä oleva lista on tarkoitettu suht geneeriseksi valinnaksi, jolla voi lähteä pelaamaan yhtä sun toista matsia. Paitsi purificationia, jotain muuta antimagiaa ja noita rfp-matseja mitä Sopuli luetteli. Melkeen siis ihan mitä vaan. Listassa on kaks unittia, jotka tulee takaisin kun niitä tappaa, sekä krokotorni, jota ei inffillä oikeen pysty tappamaan. Muun armeijan takana sudet valuu eteenpäin kivien sisällä. Jalkaväkipohjaisella vastustaja-armeijalla pitäis olla aika vaikea lähestyttävä. Esim. Excarnatea ei saa helpolla mistään. Pisteet tolla kokoonpanolla on valitettavasti sen verran tiukassa, että gobberit, puut, Black Cladi ja Totem Hunter ei mahdu mukaan.

Millanen oli Weddingin pMorvy Smogconissa? Muistaakseni mies kirjoitteli pp-foorumeilla, että koki matsin Jaakon pHalea vastaan ihan edulliseksi listojen puolesta?
shoddie

Viesti Kirjoittaja shoddie »

Crescent kirjoitti:Millanen oli Weddingin pMorvy Smogconissa? Muistaakseni mies kirjoitteli pp-foorumeilla, että koki matsin Jaakon pHalea vastaan ihan edulliseksi listojen puolesta?
Ainaki mootis sil oli totem hunter metsästämäs eirystä/thrulgia. Saa heti enemmän matseja tolle listalle jos eirykset ei haittaa. Mä en oikeen tota vaulttia ymmärrä täs. Eiks träkkerit ja sudet jo lanaa tarpeeks infantryä?
Prkl

shoddie kirjoitti:Mä en oikeen tota vaulttia ymmärrä täs.
Sä ymmärrät sen sit ku pMorvy alottaa ja tappaa neljä omaa bloodtrackeria ja se vaultti alottaa 5 furystä. Sit tietty ens vuorolla ne BTt regrowthataan ja niistä tulee zombitrogeja ja vault ampuu D3 tuplaboostattua joka vuoro ja nakertaa sun hevejä pois laudalta.

Se nyt vaan sattuu ruokkimaan sitä vaultia hyvin. pMorvahna on lista jok pelaa hidasta grindiä, tuottaa joka vuoro 3-4 corpsea ja sielua noille krokoenginelle ja zombeille ja tekee joka vuoro ne pari hyvää hyökkäystä ja sä et saa mitään kovin merkityksellistä tehtyä sen listan napeille. Paitsi tietty jos saat poistettua regrowthin.
Crescent kirjoitti:Millanen oli Weddingin pMorvy Smogconissa? Muistaakseni mies kirjoitteli pp-foorumeilla, että koki matsin Jaakon pHalea vastaan ihan edulliseksi listojen puolesta?
Ampuva lista. Trackerit, edellisenä iltana maalattu vaultti ja oisko ollu kaks hukkaa ja gorax. Varmaan noi zombitrogit vois kuvitella kanssa. Kyllä noi kaikki ihan pMorvyn nykymetaa on.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Armeijalistat”