3DTurku kirjoitti:... Lisäksi ne eivät ymmärtääkseni ole niin core osa 40K:ta kuin sotilasfiguurit, koska se on maastoa.
Tätä(kin) foorumia vähän kliksuttelemalla huomaa, että maastot malleineen ja maalauksineen ovat monelle harrastajalle vähintäin yhtä keskeinen osa harrastusta kuin itse figuritkin.
Mainituin "esimerkkihinnoin" minun on vaikea nähdä juuri minkäänlaisia mahdollisuuksia saada myyntiä. Toki osa harrastajista on valmis laittamaan suuria summia maastoihin, mutta silloinkaan ei esim. 3DTurun näyttämien mallikuvien tulostusresoluutio enää ole tyydyttävä, koska suurella rahalla odotetaan saavan jo todella näyttävää ja yksityiskohtaista maastoa, jonka ulkonäkö istuu vaivatta itse mallien tarkkuuden rinnalle.
Itse olen maastoja ja pelipöytiä pykännyt 80-luvulta saakka. Tuorein projekti on Egypti -teemainen 180x120 cm -kokoinen kenttä, johon saan koko kentän täyteen teemaan sopivaa maastoa (tässä tapauksessa pääosin Saksasta hankittuja valmiiksi maalattuja akvaariokoristeiksi tarkoitettuja malleja) alle kahdella sadalla + omalla työllä. Hintakontrasti on aika huikea, jos mainituilla hinnoilla pitäisi täyttää edes neljännes kentästä (siitä tulisi ehkä tusinan verran tuollaisia 3D -tulostettuja maastoja) ja siltikin maalaamisen vaiva olisi vielä edessä.
Kuten tuossa edellä todettu, joidenkin todella eksoottisten maastokappaleiden (kukaan muu ei sellaisia tee ja käsin tekeminen olisi mahdotonta tai liian työlästä) hinta olisi perustelteltavissa.
Maastoissa on arkkitehtonisiin malleihin verrattuna myös erityispiirre: maastot ovat vain harvoin tarkkoja toisintoja (mahdollisesta) todellisuudesta. Jokainen maastopala on kompromissi näyttävyyden ja pelattavuuden välillä. Tämä kompromissi syntyy yleensä pitkän kokemuksen kautta ja siksi varsinkin pelimaastojen työstämiseen ei ole fiksua lähteä ilman ymmärrystä siitä, mitä nämä kompromissit ovat.