3D-tulostus ja maastomallit

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
3DTurku

3D-tulostus ja maastomallit

Viesti Kirjoittaja 3DTurku »

Hei.

Edustan nikkini nimistä firmaa ja olen pääasiassa asioinnut arkkitehtien kanssa maisemamalleista. Tuli sitten mieleen että pöytäroolipeleissä maisemaminiatuurit ovat todella kalliita, mutta 3D-tulostamalla niitä on hyvin helppo valmistaa ja ne voivat olla todella monipuolisia. Lisäksi ne eivät ymmärtääkseni ole niin core osa 40K:ta kuin sotilasfiguurit, koska se on maastoa. Joten niitä voi tuoda mukaan ilman piratismin pelkoa.

Tässä muutama kuva mitä olen tehnyt, mitä ajatuksia teillä on näistä? Menisikö niitä kaupaksi? Tulostusalustan koko on 20cm^3 ja mallit ovat tätä pienempiä.

Avatkaa kuva niin ne tulevat isommiksi.

Käsinmaalattu.

Kuva
Maalaamattomia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut 3DTurku, To 12.11.2015 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mysterous

Re: 3D-tulostus ja maastomallit

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Ulkonäöllisesti menisi kaupaksi, mutta hintahan se suomalaisittain ratkaisee. Muistaakseni kun testasin, niin yhdellä firmalla olisi 10cm*10cm*10cm ontto laatikko maksanut aika muhevasti (100€?). Sillä hintatasolla saa olla jotain tosi spesifiä ja figuilijalla liikaa rahaa.

Millaisia hintoja 3Dturku pyytää kuvanmukaisista tuotteista?
tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

Näinpä justiinsa kuin mitä edellinen kirjoittajakin sanoi.

Sinänsä esimerkit vaikuttaisivat teknisesti ihan kelvollisilta (koosta en saa kuvaa) ja toki monipuolisemmat maastot kiinnostaisivat, mitä se sitten ikinä tarkoittakaan. Useimmilla (ainakaan n. 28mm "skaalan") maastonvalmistajilla ei valitettavasti ole joko mielikuvitusta tai uskallusta mihinkään oikeasti huisaan (jos siis puhutaan scifistä tai varsinkin fantasiasta eikä historiallisesta kamasta). Ehkä 3D-tulostus voisi auttaa siihen, koska kaikkea ei tarvitse tehdä varastoon.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
3DTurku

Mysterous kirjoitti:Ulkonäöllisesti menisi kaupaksi, mutta hintahan se suomalaisittain ratkaisee. Muistaakseni kun testasin, niin yhdellä firmalla olisi 10cm*10cm*10cm ontto laatikko maksanut aika muhevasti (100€?). Sillä hintatasolla saa olla jotain tosi spesifiä ja figuilijalla liikaa rahaa.

Millaisia hintoja 3Dturku pyytää kuvanmukaisista tuotteista?
Itse hinnoittelen tuotteet tulostusajan mukaan, eli 15€ tunnilta + alv.

Esim ylin maalattu malli on 170*92*57mm ja sen valmistaminen kestää noin 5 tuntia, eli hinta olisi 93€ alvin kanssa, ja ilman maalausta tietenkin.

Nuo muut muistaakseni ovat 3-4 tunnin luokkaa, hauska rantaviiva on syntynyt kun olen leikannut alimmat tasot pois. Niiden koko on alle 20cm^3 koska se on tulostusalustan koko.

Toki siitä saa alennuksen jos tilaa useamman saman kappaleen.
3DTurku

tnjrp kirjoitti:Näinpä justiinsa kuin mitä edellinen kirjoittajakin sanoi.

Sinänsä esimerkit vaikuttaisivat teknisesti ihan kelvollisilta (koosta en saa kuvaa) ja toki monipuolisemmat maastot kiinnostaisivat, mitä se sitten ikinä tarkoittakaan. Useimmilla (ainakaan n. 28mm "skaalan") maastonvalmistajilla ei valitettavasti ole joko mielikuvitusta tai uskallusta mihinkään oikeasti huisaan (jos siis puhutaan scifistä tai varsinkin fantasiasta eikä historiallisesta kamasta). Ehkä 3D-tulostus voisi auttaa siihen, koska kaikkea ei tarvitse tehdä varastoon.
Siis 3D-tulostamalla voi tehdä minkä tahansa mallisen muoniesineen. Hyvä puoli on että ne voi itse suunnitella, tai joku on jo suunitellut ne ja ne on vapaassa jaossa.

Esim thingiverse on todella monipuolinen paikka, ja tässä on jaossa yhdellä kaverilla paljon kaikkea kiinnostavaa: http://www.thingiverse.com/Shapespeare/designs/page:6

Sieltä löytyy myös 40k kamaa jne. mutta itse en ala sitä tulostelemaan koska se on niin vahvasti lisenssoitu, ja tuskin sitä virallisissa kisoissa hyväksytään. Mutta esim maastomallit jne. ovat aika vapaata tavaraa joten se voi mennä läpi.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

3DTurku kirjoitti: Esim ylin maalattu malli on 170*92*57mm ja sen valmistaminen kestää noin 5 tuntia, eli hinta olisi 93€ alvin kanssa, ja ilman maalausta tietenkin.
Eli teiltä saa samaan hintaan 1 maastonkappaleen millä mie myyn palstalla ison kasan maastoa tai pelipöydän... Tai vaikka ostaa ison kasan muualta maastoa.
Lisäksi 1-piece maastot on sen verran helppoja tehdä perinteisesti jos tarvitsee yksittäiskappaleita että ne tekee mieluummin itse... tai teetättää halvemmalla jollakin maastontekijällä. 3d-tulostus lienee paras juurikin sellaisiin juttuihin mitä on todella hankala tehdä itse, kuten juuri figut ja sen sellaiset.
Tuosta vielä huomio että GW ei ole IP-suojannut koko figuuriharrastusta, vaan omat IP'nsä. Jokin matin omatekemän 3d-figun tulostaminen ei vielä IP-säädöksiä riko.
En ole ihan varma että 15 (tai siis 18.4€ alveineen) euron tuntihinta on paras mahdollinen tällaiseen juttuun. Plus itselläkin on 3d-tulostin (ja siten voi puhua suht informoidulla pohjalla), ja vaikka sen perään pitää vähän katsella, se ei vaadi erillistä työntekijää. Materiaalitkin voi tulostaa ontoiksi* niin materiaalikulut ei ole päätä huimaavia.
Onko teillä miten monta tulostinta ja onko ne miten monella päällä?

Toki jos haluat testata meneekö ne kaupaksi niin tulostat jonkin pienen otoksen ja laitat myyntipalstalle myyntiin. Katsot millä hintaa lähtevät liikkeelle (veikkaisin luokkaa 15-20€ kappale) ja kysyt onko kannattavaa? Loppujen lopuksi markkinakestävyyden pystyy testaamaan parhaiten kokeilemalla jos ei tarvitse liikaa panostaa resursseja kokeiluun.
*tukimateriaalit huomioiden
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

3DTurku kirjoitti:... Lisäksi ne eivät ymmärtääkseni ole niin core osa 40K:ta kuin sotilasfiguurit, koska se on maastoa.
Tätä(kin) foorumia vähän kliksuttelemalla huomaa, että maastot malleineen ja maalauksineen ovat monelle harrastajalle vähintäin yhtä keskeinen osa harrastusta kuin itse figuritkin.

Mainituin "esimerkkihinnoin" minun on vaikea nähdä juuri minkäänlaisia mahdollisuuksia saada myyntiä. Toki osa harrastajista on valmis laittamaan suuria summia maastoihin, mutta silloinkaan ei esim. 3DTurun näyttämien mallikuvien tulostusresoluutio enää ole tyydyttävä, koska suurella rahalla odotetaan saavan jo todella näyttävää ja yksityiskohtaista maastoa, jonka ulkonäkö istuu vaivatta itse mallien tarkkuuden rinnalle.

Itse olen maastoja ja pelipöytiä pykännyt 80-luvulta saakka. Tuorein projekti on Egypti -teemainen 180x120 cm -kokoinen kenttä, johon saan koko kentän täyteen teemaan sopivaa maastoa (tässä tapauksessa pääosin Saksasta hankittuja valmiiksi maalattuja akvaariokoristeiksi tarkoitettuja malleja) alle kahdella sadalla + omalla työllä. Hintakontrasti on aika huikea, jos mainituilla hinnoilla pitäisi täyttää edes neljännes kentästä (siitä tulisi ehkä tusinan verran tuollaisia 3D -tulostettuja maastoja) ja siltikin maalaamisen vaiva olisi vielä edessä.

Kuten tuossa edellä todettu, joidenkin todella eksoottisten maastokappaleiden (kukaan muu ei sellaisia tee ja käsin tekeminen olisi mahdotonta tai liian työlästä) hinta olisi perustelteltavissa.

Maastoissa on arkkitehtonisiin malleihin verrattuna myös erityispiirre: maastot ovat vain harvoin tarkkoja toisintoja (mahdollisesta) todellisuudesta. Jokainen maastopala on kompromissi näyttävyyden ja pelattavuuden välillä. Tämä kompromissi syntyy yleensä pitkän kokemuksen kautta ja siksi varsinkin pelimaastojen työstämiseen ei ole fiksua lähteä ilman ymmärrystä siitä, mitä nämä kompromissit ovat.
Jaqo

Viesti Kirjoittaja Jaqo »

Itse olen tulostanut liikutusalustoja fantasy battlea varten. Jälki oli hyvää ja voin suositella.. näille ei tosin taida kovinkaan suuria markkinoita olla mutta joku saattaisi kiinnostua laadukkaista custom kokoisista liikutusalustoista.

Itse näkisin potentiaalia enemmänkin pienempien maaston palasten kohdalla. Esim aidat, kivet, monoliitit pienet rauniot jne voisivat olla toimivampia. Näistä saisi helposti hyvän näköisiä eikä hintaakaan tulisi niin mielettömän paljon johtuen osien pienemmästä koosta.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

vajaata sata euroa printatusta heightmapista on ehdottomasti liikaa (en ota kantaa siihen mitä sen tekeminen maksaa vaan siihen mitä rahalla saa)

Figuhommissa paras sovelluskohde 3d-tulostukselle olisi että omia figuja, maastonkappaleita yms. suunniteltaisiin koneella ja printattaisiin siitä masteri. Masterista sitten valumuotti jonka jälkeen mallia pystyisi kopioimaan edullisemmalla kuutiosenttihinnalla kuin mitä printtifilamentti antaa periksi.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
3DTurku

Kiitos palautteesta. Palaan asiaan pian!
tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

Mazikainen kirjoitti:Figuhommissa paras sovelluskohde 3d-tulostukselle olisi että omia figuja, maastonkappaleita yms. suunniteltaisiin koneella ja printattaisiin siitä masteri. Masterista sitten valumuotti jonka jälkeen mallia pystyisi kopioimaan edullisemmalla kuutiosenttihinnalla kuin mitä printtifilamentti antaa periksi.
Valumuottisysteemi kuitenkin asettaa rajoituksia kappaleen muodolle, koska köntti pitää saada suhteellisen ehjänä siitä poiskin. Tosin kappaleen voi aina paloitella, mutta se nostaa taas puolestaan hintaa.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

tnjrp kirjoitti:Valumuottisysteemi kuitenkin asettaa rajoituksia kappaleen muodolle
Kiitos tiedosta.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Mietin lisäksi tuota skaala-asiaa... tuossa kokoluokassa topografisiin karttoihin pohjaavasta maastosta ei juuri iloa ole, kun realistinen skaala olisi mallia kärpäsenkakka per sotilas. Figupöydälle siirretyssä koossa puolestaan tulisi halvemmaksi teetättää maastonkappale ammattilaisella perinteisellä scratch-buildauksella.

Toki voi tehdä niin, että rakennat hienon ja yksityiskohtaisen mallin fantasia/scifitalosta, purat sen osiin koneella ja printtaat osat. Sen jälkeen teet muotit ja myyt lopputulosta. Se voisi mennäkin periaatteessa kaupaksi, joskin aika kovan hintakilpailun kohteeksi silloin joutuu ja kansainvälisillä markkinoilla on jo nyt aika kovia tekijöitä, jolloin kotimaisuusaspekti ei tee toiminnasta kannattavaa pitemmän päälle, kun kotimaiset markkinat ovat muutenkin valmismaastolle täällä lähtökohtaisesti kovin pienet.

Scratch-build osien myynnillä (ovet, ikkunat jne etenkin vähän harvinaisemmilla tyyleillä) voisi olla menekkiä kansainvälisestikin, mutta siinäkin pitäisi tietää jo mitä markkinoilla on tällä hetkellä tarjolla ja mistä on puutetta ja voiko yrityksesi tarjota tuotteita kilpailukykyisellä hinta-laatusuhteella (eli tässäkin printti->muotti->valu lienee se järkevin lähestyminen).

T.s. jos pystyt kehittämään tuotteen, joka pystyy kilpailemaan edes jollain tasolla vaikka nyt Amera Plasticsin kanssa, niin sitten tervetuloa markkinoille vaan.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
topi

Viesti Kirjoittaja topi »

Moi,

Resiinistä ja mdf:stä saa nykyään aina hyvälaatuista tavaraa halvalla, ehkä kannattaisi miettiä niitä kohtia, joissa 3D printattu muovi olisi esim kestävyydeltään parempi? Nopeasti tulisivat historialliselta puolelta mieleen esim trussi-sillat (truss bridge), erilaiset ponttoonirakennelmat ja muut kompleksimmat rakennukset - ne ovat ainakin 15mm skaalassa mdf:nä turhan heikkoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”