shiwan kirjoitti:
Ymmärsin siis aluksi ihan oikein, Hyvä niin. Tahallaan häviäminen ja se ettei yritä voittaa on kaksi aivan eri asiaa.
K:Miksi tahallaan halutaan hävitä?
V:Tällaista ei tapahdu, eli ei miksikään.
K: Miksei edes yritä voittaa?
V: Voito tavoittelun mielekkyys on jokaisen itse päätettävissä ja jokaisen oma asia. Jollekin se saattaa olla se kivoin tapa pelata.
Niin siis tilanne on hyvin pitkälle joko tai. Joko mennään kisoihin ja pelataan ns. täysillä tai sitten tuupitaan "säästöliekillä" nappuloita ja otetaan tukkaan koska ei oikeasti edes yritetty. Se, millainen se lista on on sitten vähemmän mustavalkoista, mutta jo ihan pelin sääntöjen takia katsomatta codexeja on melko typerää viedä puukkoja tulitaisteluun.
Tilanne ei ole joko tai. Edelleenkin on käytössä muut vaihteet kuin pakki ja täysillä. Jotkut tykkäävät pelata täysillä, jotkut tykkäävät pelata kovaa keskinkertaisella listalla, jotkut tykkäävät pelata löysästi kovalla listalla, jotkut tykkäävät pelata keskinkertaisesti keskinkertaisella listalla ja jotkut tykkäävät vain tuuppia muovisotilaita.
Sä et nyt saa yleistettyä turnauspelaajia yhteen tai kahteen arkkityyppiin, vaan pelaajia on joka lähtöön.
Jos sattuu tykkäämään puukkotappelusta ja voittaminen/häviäminen ei kiinnosta niin silloin se ei ole typerää.
Niin siis seurausta, nimenomaan. Mennään paikalle, tehdään mitä tehdään, seurauksena on teh feelz jolla sitten arvotetaan touhun mielekkyys itselle.
Näyttää lähinnä siltä, että mennään kisaamaan josta sitten seurauksena saadaan revittyä sitä hauskaa. Sellainen "runners high" tyyppinen juttu. Syy ja seuraus on melko olennaista tässä. Voi mennä herkästi sekaisin koska tekemisen seuraus toimii kannustimena tekemiselle itselleen.
Mistä sä nyt syyn ja seurauksen keksit repiä tähän mukaan? ei niillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Nyt puhutaan tarkoituksesta.
Turnausten tarkoitus on pitää hauskaa, riippumatta siitä mistä se hauskuus tulee. Jollekin se tulee pärjäämisestä, jollekin nopanheittelystä ja jollekin hien haistelusta.
Jos hauskanpitäminen ei ole kaikkein tärkein tarkoitus niin mikä sitten?
Voiton tavoittelu sillä listalla ei välttämättä ole hauskaa. Sen pitäisi riittää perusteluksi.
Koska se on turhan vaikeaa/mahdotonta vai jostain muusta syystä?
MItä väliä sillä on miksi joku on jonkun mielestä hauskaa? eikö se riitä että se jonkun mielestä on?
Kuinkahan moni pelaisi tätä peliä jos tiedossa olisi pelkästään rökäletappioita....
Mistä minä tietäisin?
Arvaan, että harva. Lähtökohtaisesti peli kuin peli jossa ei voi voittaa tunnutaan miellettävän huonoksi.
Arvaa vaan.
Ai niin kuin roolipelit ja palapelit? Ja edelleen, mitä väliä jos jotain tunnutaan mieltävän huonoksi? Jos joku siitä tykkää niin kuka sinä tai minä ollaan siihen mitään sanomaan? Ihmiset tuntuvat tykkäävän mitä ihmeellisimmistä asioista ja se on ihan ok. Kaikkien ei tarvitse olla niin kuin sinä tai minä.
Jonkun mielestä voiton tavoittelu ei ole niin hauskaa kuin pelaaminen ilman voiton tavoitetta.
Vastasiko nyt?
Ei varsinaisesti. No biggie.
Mikä tässä on vielä epäselvää? Olen yrittänyt vastata tähän mahdollisimman suoraan ja selvästi. Turnauksiin mennään kun siellä on kivaa. kaikille se hauskuus ei välttämättä tule voiton tavoittelusta. turnauksissa on kivaa annetuista syistä X ja Y. Mitä vielä haluat tietää? minä voin kertoa.
Eniveis, pitääkö tämä nyt ymmärtää niin, että ihmiset menevät turnaukseen millä ikinä listalla ja yrittävät olla "pelinsä päällä" niillä eväillä mitä sattui mukaan?
Ei. Ihmiset menevät turnauksiin pitämään hauskaa. Jotkut yrittävät olla "pelinsä päällä", joitain ei voisi vähempää kiinnostaa, joku on jotain siltä väliltä.