Turku Fanatic 2016: Warhammer 40000

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
luthorhussein

Re: Turku Fanatic 2016: Warhammer 40000

Viesti Kirjoittaja luthorhussein »

Itse osallistuin edelliseen tank shock-turnaukseen. Kyseessä oli ensimmäinen 40k ja kaikkiaan toinen turnaus warhammeria. Aloittelijaystävällisyys näkyi ainakin erään raisiolaisen ja helsinkiläisen pelaamisessa niin että vinkkasi reilusti tai epäsuorasti muutamassa kohtaa mitä vois tehdä paremmin yms. Maalauspisteytys kyseisessä tapahtumassa merkitsi minulle sitä että maalasin armeijan valmiiksi.
Mielestäni hyvä paketti ja mielelläni osallistun jatkossa samanlaisiin tapahtumiin.
A.M€nen

Viesti Kirjoittaja A.M€nen »

Toivottavasti kenelläkään ei ole sellaista käsitystä, että ETC-tason pelaaja nauttii vain kilpapelaamisesta ja höntsääminen on hänelle vierastusta aiheuttava mindsetti. Kuten Jouni sanoikin.

Esimerkiksi War headin pipoturnauksiin ollaan osallistuttu kaikkiin isolla porukalla. Kaikenmaailman puolivakaviin Kouvolan tai Oriveden turnauksiin ollaan osallistuttu kanssa jo vuodesta... Tänä syksynä pelataan semikovaa liigaa second tier listoilla. ETC-porukan tiukat pelit tältä syksyltä taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa, kun taas rentoilua on pelattu tämän tästä.

Pointti on se, että vaikka ollaankin kilpailullisesti orientoituneita, ei meiltä puutu kokemusta tai mielenkiintoa tai kykyä pelata rentoturnauksissa. Päin vastoin. Tämän takia tästä edes keskustellaan, koska rentoturnaus kiinnostaa. Tätä kokemusta halutaan nyt jakaa ja osoittaa epäkohtia ja vaaranpaikkoja turnauspaketista, mitkä meidän mielestä voisi olla paremmin, perustuen hyvin ja huonosti onnistuneisiin rento/semiturnauksiin.

Lukekaa meidän ehdotukset, ottakaa ne käyttöön tai älkää, lopulta turnausjärjestäjänä pidätte tasan sellaisen turnauksen kuin haluatte ja se oikeus teillä ehdottomasti on. Mutta älkää kuvitelko, että meidän ETC-tasoisuus tekisi meistä jotenkin jäävejä, tai että meillä olisi sama (oletettu?) ajatusmaailma Oskarin kanssa, ettei peliä kannata pelata muuten kuin kilpaa.

Esa on ihan oikeassa siinä, että tämä on nyt se ketju missä tähän turnauspakettiin kannattaa yrittää vaikuttaa ja sitä me nyt tehdään.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Gintonic kirjoitti:Oliko se edellinen Tank Shock siis rentoturnaus? Ei se ainakaan Esan varapelaajalistan perusteella ihan siltä näyttänyt. En siis ollut itse siellä pelaamassa, mutta aika 1.0 battle companeita siellä taisi jyrätä kärjessä ja nehän ovat käytössä ihan kovissa väännöissä jatkuvasti.
Jos vertaat sitä varapelaajalistaa kilpailuhenkisempään 1500 pisteen listaan samasta armeijasta, niin eroa on paljon. Samoin battle companyt ovat kevennettyjä versioita, koska niiltäkin estetään optimikokoonpano.

Täytyy tosiaan määritellä, mitä rennolla turnauspelaamisella haetaan, tai enneminkin, mikä on se rentouden aste. Määrittelen alla sen, mikä on kilpailupainotteisen turnauksen malli, ja mikä aloittelijaystävällisen rentoturnauksen.

Ensimmäiseksi sääntöjen käsittely:

- Kilpailullinen turnaus käyttää laajaa FAQ pakettia ongelmien ratkaisuun (ETC)
- Rentoturnaus käyttää vain GW:n sääntöjä ja pelaajat ratkovat ongelmia sopimalla (on toiminut rentoturnauksissa ihan hyvin)

Armeijat:

- Kilpailullisessa turnauksessa on sallivampi komppi ja vain kaikkein pahimmat jutut on rajattu pois
- Yleisluontoisempi komppi, joka leikkaa listoja kautta linjan. Rentopuolella saa olla ihan turnausarmeijan näköisiä armeijoita, mutta ei sellaisia, jotka estävät vastustajaa pelaamasta peliä (esim. starat), tai spämmivät pelin yhden tempun ihmeeksi

Pelitapa (kärjistettynä - ei herneitä nenään):

- Kilpailullisella puolella pelataan peliä toista vastaan
- Rentopuolella pelataan peliä enemmän yhdessä, vaikka voittajaa haetaankin

Maalaus:

- Kilpailullisella puolella maalaamiseen pakotetaan
- Rentopuolella maalaamisesta palkitaan

Lopputuloksena aloittelijaystävällisellä puolella pääsee kokeilemaan turnauspelaamista huomattavasti kilpailupuolta sujuvammin, kyse on kuitenkin turnauksesta, eikä pelkästä fluffiläpsyttelystä.

Oskarin lopullinen komppi on yllättävän tiukka, joten se lähensi armeijapuolella turnauksia, mutta selkeää eroa on kuitenkin edelleen. Noilla säännöillä voisin kuitenkin itse hyvin kilpailullista turnausta pelata ja muutenkin yritän keskittyä aloittelijaystävällisen rentoturnauksen asioihin.
A.M€nen kirjoitti:Mutta älkää kuvitelko, että meidän ETC-tasoisuus tekisi meistä jotenkin jäävejä, tai että meillä olisi sama (oletettu?) ajatusmaailma Oskarin kanssa, ettei peliä kannata pelata muuten kuin kilpaa.
Täytyy ottaa huomioon myös se, että olen itsekin ETC-pelaaja ja järkkään aloittelijaystävällistä rentoturnausta. Ja tiukan ETC treenailun ja kilpailun jälkeen voisi sanoa, että yleinen ilmapiiri oli, että voisi välillä vaan rentoilla. Joten mun mielestä keskustelun siitä, kuka saa ja kuka ei, voisi lopettaa kokonaan ja keskitytään siihen, miten tulossa olevaa turnausta pelataan.
Viimeksi muokannut Black scars, Pe 16.09.2016 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Hu*
A.M€nen

Viesti Kirjoittaja A.M€nen »

Black scars kirjoitti:
A.M€nen kirjoitti:Mutta älkää kuvitelko, että meidän ETC-tasoisuus tekisi meistä jotenkin jäävejä, tai että meillä olisi sama (oletettu?) ajatusmaailma Oskarin kanssa, ettei peliä kannata pelata muuten kuin kilpaa.
Joten mun mielestä keskustelun siitä, kuka saa ja kuka ei, voisi lopettaa kokonaan ja keskitytään siihen, miten tulossa olevaa turnausta pelataan.
Siihenhän me keskityttiinkin, kunnes sieltä Aurajoen rannalta tunnuttiin ETC-pelaajien kommenttien validiteetti hieman kyseenalaistamaan.
Mutta hyvä jos nyt päästään takas asiaan.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
Black scars

A.M€nen kirjoitti:Siihenhän me keskityttiinkin, kunnes sieltä Aurajoen rannalta tunnuttiin ETC-pelaajien kommenttien validiteetti hieman kyseenalaistamaan. Mutta hyvä jos nyt päästään takas asiaan.
Mut yllätti se, että veteraanipelaajat suhtautuu niin intohimoisesti tähän aloittelijayställiseen rentoturnaukseen. En usko, että kukaan siitä hermostuu, jos aloittelijaystävällisessä turnauksessa laitetaan heidän tarpeensa ja mahdollisuutensa etusijalle. Kokeneemmille pelaajille soveltuvia turnauksia on kuitenkin tarjolla kaksi, aloittelijaystävällisiä tapahtumia vain yksi.

Koska tapahtumiin osallistuneet uraansa aloittelevat pelaajat ovat olleet tyytyväisiä Tremora IV -juttuihin, niin kehitystä on tehty sen mukaan. Sen vuoksi ei ole mielekästä muuttaa turnausta isosti siksi, että veteraanipelaajat haluaisivat siitä toisenlaisen - siitä oli kyse, kun kommentoin, että keskitytään liikaa veteraanien toiveisiin.

Kaikki palaute on kuitenkin tervetullutta ja arvokasta, koska kyse on elävästä ja kehittyvästä jatkumosta. Tremora IV:n sydän on kuitenkin pysyminen johdantona organisoituun pelaamiseen ja toimia siltana kilpailullisiin tapahtumiin.
*Hu*
Gintonic

Viesti Kirjoittaja Gintonic »

Black scars kirjoitti:
Gintonic kirjoitti:Oliko se edellinen Tank Shock siis rentoturnaus? Ei se ainakaan Esan varapelaajalistan perusteella ihan siltä näyttänyt. En siis ollut itse siellä pelaamassa, mutta aika 1.0 battle companeita siellä taisi jyrätä kärjessä ja nehän ovat käytössä ihan kovissa väännöissä jatkuvasti.
Jos vertaat sitä varapelaajalistaa kilpailuhenkisempään 1500 pisteen listaan samasta armeijasta, niin eroa on paljon. Samoin battle companyt ovat kevennettyjä versioita, koska niiltäkin estetään optimikokoonpano.
Aika maksimiin tuunatulta se sun lista näytti, koska siinä oli aikalailla spämmitty vaan parasta, vaikka itse codex ei sieltä kovimmasta päästä olisikaan. Kolme ravenwing komentoryhmää ei kyllä kovin fluffikkaalta näytä vaikka kuinka yrittäis katsoa. Lisäksi kun sama spämmi jatkui sitten fast osiossa.

Lisäksi miten muka ne tanks shock kompit estää optimikokoonpanon battle companylta? annetut rajoitukset ja pistemäärä antaa mahkut pelaa todella tehokasta battle company listaa. Mutta kait meillä vaan on eri käsitys siitä, mikä on kova lista ja mikä "rentolista".
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-
Black scars

Gintonic kirjoitti:Aika maksimiin tuunatulta se sun lista näytti, koska siinä oli aikalailla spämmitty vaan parasta, vaikka itse codex ei sieltä kovimmasta päästä olisikaan. Kolme ravenwing komentoryhmää ei kyllä kovin fluffikkaalta näytä vaikka kuinka yrittäis katsoa. Lisäksi kun sama spämmi jatkui sitten fast osiossa.
Tank Shock II oli myös testiturnaus sääntösetille, eli katsottiin mitä siitä menee läpi ja mitä ei.

Jos täydet bikesquadit on sun mielestä maksimiparasta, niin ok. Ilman komppia saisi enemmän gravipyöriä ja/tai ritareita, mun mielestä se on pelitehon kannalta kovempi juttu, kuin pakolliset perusbiket bolttereilla.
Gintonic kirjoitti:Lisäksi miten muka ne tanks shock kompit estää optimikokoonpanon battle companylta? annetut rajoitukset ja pistemäärä antaa mahkut pelaa todella tehokasta battle company listaa. Mutta kait meillä vaan on eri käsitys siitä, mikä on kova lista ja mikä "rentolista".
Et saa esimerkiksi bike Khania ja bike squadeja samaan armeijaan, halvinta pakollista auxiliary -vaihtoehtoa ei pysty käyttämään, jne. Battle Companysta tuli palautetta, että optimia ei saanut mahtumaan mukaan, mutta battle companya pystyi silti pelaamaan.

Ajatus kuitenkin on, että näiden aloittelijaystävällisten turnausten kautta pystyy halutessaan siirtymään taas eteenpäin varsinaisiin kilpailullisiin turnauksiin, ilman että armeija menee 90% uusiksi. Ei ole mitään järkeä toimia siltana täysin kasuaalisen pelaamisen ja turnauspelaamisen välillä, jos armeijat ovat täysin höttöä.
*Hu*
Gintonic

Black scars kirjoitti:
Gintonic kirjoitti:Aika maksimiin tuunatulta se sun lista näytti, koska siinä oli aikalailla spämmitty vaan parasta, vaikka itse codex ei sieltä kovimmasta päästä olisikaan. Kolme ravenwing komentoryhmää ei kyllä kovin fluffikkaalta näytä vaikka kuinka yrittäis katsoa. Lisäksi kun sama spämmi jatkui sitten fast osiossa.
Tank Shock II oli myös testiturnaus sääntösetille, eli katsottiin mitä siitä menee läpi ja mitä ei.

Jos täydet bikesquadit on sun mielestä maksimiparasta, niin ok. Ilman komppia saisi enemmän gravipyöriä ja/tai ritareita, mun mielestä se on pelitehon kannalta kovempi juttu, kuin pakolliset perusbiket bolttereilla.
Gintonic kirjoitti:Lisäksi miten muka ne tanks shock kompit estää optimikokoonpanon battle companylta? annetut rajoitukset ja pistemäärä antaa mahkut pelaa todella tehokasta battle company listaa. Mutta kait meillä vaan on eri käsitys siitä, mikä on kova lista ja mikä "rentolista".
Et saa esimerkiksi bike Khania ja bike squadeja samaan armeijaan, halvinta pakollista auxiliary -vaihtoehtoa ei pysty käyttämään, jne. Battle Companysta tuli palautetta, että optimia ei saanut mahtumaan mukaan, mutta battle companya pystyi silti pelaamaan.

Ajatus kuitenkin on, että näiden aloittelijaystävällisten turnausten kautta pystyy halutessaan siirtymään taas eteenpäin varsinaisiin kilpailullisiin turnauksiin, ilman että armeija menee 90% uusiksi. Ei ole mitään järkeä toimia siltana täysin kasuaalisen pelaamisen ja turnauspelaamisen välillä, jos armeijat ovat täysin höttöä.
miks kukaan ottais bike khania yleensäkään battlecompanyyn, saati bike squadeja? Ja kyllä se suppression force on parempi auxi ku halvin mahdollinen scoutti auxi.
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-
Black scars

Gintonic kirjoitti:miks kukaan ottais bike khania yleensäkään battlecompanyyn, saati bike squadeja? Ja kyllä se suppression force on parempi auxi ku halvin mahdollinen scoutti auxi.
Mun mielestä se riippuu hyvinkin paljon skenaarioista. BC ei ekan scouttimoven jälkeen "hae", eli pysty liikkumaan ja ampumaan tehokkaasti, joten gravibiket tuo liikkuvaa shoottaa mukaan. Jos skenaariot ovat vain oboilla lojumista, niin purkillinen assault marineita on toki lähes yhtä hyvä. Samoin jalan kulkeva Khan on vaan kallis buffi, joka ei pysty tekemään juuri mitään. BC:n optimoinnista voi kuitenkin avata oman keskustelun, kun se ei varsinaisesti hyödytä rentoturnauksen rakentamista.
*Hu*
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Silloin kun tätä kahden eri turnauksen järkkäämistä alettiin kevään fanaticin aikoihin pohtia, oli mulla ainakin se käsitys, että Esan turnaus olisi suunnattu ensisijaisesti niille jotka fanaticeissa muutenkin käyvät (tai ovat joskus käyneet), mutta joita ETC-tyylinen kilpapelaaminen kyllästyttää. Tuli siis yllätyksenä, että kyseessä on nimenomaan aloittelijaturnaus, ja tämän keskustelun perusteella näyttää siltä, etten ehkä ole ainoa. Teoriassahan toki turnaus voi olla yhtä aikaa molempia, mutta ei oikein näytä siltä, että se käytännössä onnistuisi. Harrastuksen kannalta noin laajemmin on tietysti hyvä jos saadaan houkuteltua aloittelijoita mukaan, mutta niitä fanaticin vakiokävijöitä epäilemättä harmittaa, joille ei tänä syksynä löydy sopivaa turnausta lainkaan. Mua henkilökohtaisesti ei niinkään, koska pidän tosiaan ylipäätään lomaa 40k:sta ja osallistun tähän keskusteluun ihan vaan sillä, että entisenä järjestäjänä mun kommentit saattaa ehkä jotakuta kiinnostaa.
Gintonic

Black scars kirjoitti:
Gintonic kirjoitti:miks kukaan ottais bike khania yleensäkään battlecompanyyn, saati bike squadeja? Ja kyllä se suppression force on parempi auxi ku halvin mahdollinen scoutti auxi.
Mun mielestä se riippuu hyvinkin paljon skenaarioista. BC ei ekan scouttimoven jälkeen "hae", eli pysty liikkumaan ja ampumaan tehokkaasti, joten gravibiket tuo liikkuvaa shoottaa mukaan. Jos skenaariot ovat vain oboilla lojumista, niin purkillinen assault marineita on toki lähes yhtä hyvä. Samoin jalan kulkeva Khan on vaan kallis buffi, joka ei pysty tekemään juuri mitään. BC:n optimoinnista voi kuitenkin avata oman keskustelun, kun se ei varsinaisesti hyödytä rentoturnauksen rakentamista.
Ja mikä estää ottamasta graviprätkiä vaikkei olis prätkäkhania? Ne on tällöin fastia eli ei mene troop choiset yli. Sun perustelut nyt vaan ontuu pahanpäiväisesti. Mutta antaapa tämän olla.

Mun pointti on että rentoturnauksessa/aloittelijaturnauksessa ei olis hyvä antaa esimerkkiä ja spämmii jotain yhtä optioo joka paikkaa täyteen, pelasi sitten top tier tai mid tier tai mikälie tierilistalla ja väittää että kyl se on rentolista sillä verukkeella että ilman komppeja sitä sais spämmii vielä enemmän.
-Unknown list builder-
Black scars

Malkuth kirjoitti:Silloin kun tätä kahden eri turnauksen järkkäämistä alettiin kevään fanaticin aikoihin pohtia, oli mulla ainakin se käsitys, että Esan turnaus olisi suunnattu ensisijaisesti niille jotka fanaticeissa muutenkin käyvät (tai ovat joskus käyneet), mutta joita ETC-tyylinen kilpapelaaminen kyllästyttää. Tuli siis yllätyksenä, että kyseessä on nimenomaan aloittelijaturnaus, ja tämän keskustelun perusteella näyttää siltä, etten ehkä ole ainoa.
Koko homman pointtinahan oli se, että fabasta jäi yllin kyllin tilaa ja sille tarjottiin 40k käyttöä. Mitä järkeä olisi lisätilan käytössä, jos molemmat turnaukset on suunnattu jo olemassa olevalle pelaajakunnalle ja samat pelaajat vain juoksevat turnauksesta toiseen, mihin sitä lisätilaa silloin ylipäätään tarvitaan?

Kyllä mua pyydettiin järjestämään aloittelijaystävällinen turnaus ihan alun alkaen ja juuri siksi, että vastaavaa turnaus- ja liigatoimintaa on tullut muutenkin pyöritettyä. Enhän edes ole Ordon jäsen, vaan järjestän omatoimisesti figutapahtumia yhdessä Azmotuksen kanssa, koska figupelaaminen on kivaa. Kyllä Oskarin viime vuoden aiheenavaus ihan oikein turnaustarjonnasta kertoo.

Mä luulen, että sekaannusta alkuperäisestä on alkanut syntymään siitä, kun rentoturnausta on mainostettu mahdollisuutena pelata pelata yksipäiväisenä, tai kahden päivän yhdistelmänä ja on keskitytty sen tuomiin mahdollisuuksiin. Lisäksi olen mainostanut, että turnaus on kaikille avoin, koska rennolla asenteella varustettu kokenut pelaaja on mitä parhain motivaation kasvattaja turnauspelaamista kohtaan.
Malkuth kirjoitti:Teoriassahan toki turnaus voi olla yhtä aikaa molempia, mutta ei oikein näytä siltä, että se käytännössä onnistuisi.
Ei varmasti niin, että se palvelisi kaikkia. Joillekin veteraaneille voi tuo maalauskysymys olla kompastuskivi, toiselle taas haluttomuus pelata aloittelijan kanssa, jne. Teoriassa osallistujalta tarvitaan vain aloittelijaystävällinen ja rento asenne pelaamiseen. Käytännössä on niin monta käsitystä siitä, mitä ne tarkoittavat, ettei kaikkea saada samaan sullottua.

Lisäksi pitää huomioida, että turnaus on käyttäjälähtöinen, eli siinä on kuunneltu aloittelevia pelaajia ja vähemmän turnauksia pelanneiden mielipiteitä. Tarkoitus ei ole, että vuosien kokemuksella heille kerrotaan, miten heidän kuuluu pelata ja millaisesta turnauksesta nauttia. Vaan kuunnella mitä sieltä päin toivotaan ja käyttää kokemusta sen toteuttamiseen. Lisäksi on tietysti mukava ideoita uudenlaisia juttuja ja hyväksyä se, ettei ne aina ole napakymppejä. Aikaisemmassa tarjonnassa on esimerkiksi ollut kohtuullisen kattava kampanjasysteemi, mutta loppujen lopuksi se kiinnosti vain hyvin pientä pelaajakuntaa, joten se on jätetty pois. Kunhan meininki on rentoa ja pelaaminen kivaa, niin homma toimii ja matka jatkuu.
*Hu*
Inouj

Viesti Kirjoittaja Inouj »

Black scars kirjoitti: samat pelaajat vain juoksevat turnauksesta toiseen.
Tää ongelma on ainakin onnistuttu ratkaisemaan.
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Aina ei saa mitä haluaa. Turnauksien järkkäämisestä ei makseta kellekään senttiäkään, joten turnausjärkkärit järkkää semmosia tapahtumia kuin ne haluu järkätä. Mulla ei ole henkilökohtaisesti mitään kiinnostusta järkätä tapahtumaa, jonka säännöt mulle sanellaan ulkopuolelta. Tuskin kellään muullakaan on.
Black scars kirjoitti: Mut yllätti se, että veteraanipelaajat suhtautuu niin intohimoisesti tähän aloittelijayställiseen rentoturnaukseen. En usko, että kukaan siitä hermostuu, jos aloittelijaystävällisessä turnauksessa laitetaan heidän tarpeensa ja mahdollisuutensa etusijalle. Kokeneemmille pelaajille soveltuvia turnauksia on kuitenkin tarjolla kaksi, aloittelijaystävällisiä tapahtumia vain yksi.
Tämä! Se, että Fanassa on kaksi tapahtumaa pitäisi olla hyvä juttu. Jos joku ei mieleistään näistä kahdesta löydä niin harmillista.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Black scars

Gintonic kirjoitti:...ja väittää että kyl se on rentolista sillä verukkeella että ilman komppeja sitä sais spämmii vielä enemmän.
Kompin tarkoitus on ylipäätään muuttaa armeijoita suhteessa johonkin, rentoturnauksen listojen on tarkoitus olla kevennettyjä versioita turnausarmeijoista. Jos vertaat sääntösettiä esimerkiksi Ropeconissa käytettyyn, niin Forgea lukuunottamatta sääntösetti on sama esimerkiksi sääntönerffien osalta. Ei ole pointtia luoda täysin uutta systeemiä, jos sille ei löydy jatkuvuutta ja se ei ole yhteensopiva muun turnaustarjonnan kanssa.

Komppia taas on kehitetty ja tiukennettu niin, että primary faction saa isompaa roolia, eikä all stars armeijoita pysty rakentamaan. Tuo tukee sitä, että tyypillisesti aloittelijalla on vain yksi armeija, eikä hän voi kasata all staria ripsawing + aspect host rungolle. Samalla primary faction korostaminen tukee fluffikkaiden armeijoiden syntymistä.

Aloittelijaystävällisen turnauksen sijainti ja tehtävä on olla välimuoto, eli: kotipelit -> aloittelijaystävällinen rentoturnaus -> kilpailupainotteinen turnaus.

Jos on pelannut aloittelijaystävällisessä turnauksessa ja osaa sen säännöt, niin siirtyminen vaikka Ropeconin tapaiseen turnaukseen ei ole enää valtava loikka. Se on tavoite.

Jos taas katsoo armeijoita, niin mun mielestä kompin toiminnalle on ihan validi perustelu, että samasta armeijasta saa kilpailupainotteisessa turnauksessa kovemman version. Jos katsot esimerkiksi kompin karsimaa seer councilia, niin pari farseeriä ei kilpailullisessa turnauksessa riitä council staraan, mutta jos lisäät siihen vähän farseeriä ja bavarotin, niin sinulla on yksikkö myös täysveriseen turnausarmeijaan. Samoin esimerkiksi Ravenwing bike-armeija, kun rentoturnaus komppi poistetaan, niin samalla rungolla ja muutamien figujen lisäyksellä armeijalla kehtaa pelata kilpailupainotteisessa turnauksessa.

Edelleen, mitä järkeä on toimia tutustumisena ja siltana turnauspelaamiseen, jos se opettaa tekemään armeijoita, joilla ei kuitenkaan tee mitään täysverisissä turnauksissa?

Tuon yllä mainitun ohella aloittelijaystävällinen rentoturnaus sopii niille, jotka haluavat pelata ihan omaksi ilokseen rennolla listalla, koska vastustajien listat ovat kuitenkin kevyempiä, kuin kilpailupainotteisella puolella. Joku haluaa jäädä rentopeliasteelle, toinen siirtyä kilpailupainotteisempaan suuntaan.

Kaiken A ja O aloittelijaystävällisen rentoturnauksen puolella on kuitenkin pelaajien asenne pelaamista kohtaan, se on kaikkein tärkeintä. Siitä mun mielestä tuolla aiemmin oli hyvä esimerkki, kun kokeneemmat pelaajat olivat jeesanneet pelitilanteen avaamisen kanssa, ilman, että kokemattomampi kaveri ajaa sääntöknoppimiinaan, tai muuta vastaavaa.
*Hu*
Gintonic

Black scars kirjoitti:
Gintonic kirjoitti:...ja väittää että kyl se on rentolista sillä verukkeella että ilman komppeja sitä sais spämmii vielä enemmän.
Kompin tarkoitus on ylipäätään muuttaa armeijoita suhteessa johonkin, rentoturnauksen listojen on tarkoitus olla kevennettyjä versioita turnausarmeijoista. Jos vertaat sääntösettiä esimerkiksi Ropeconissa käytettyyn, niin Forgea lukuunottamatta sääntösetti on sama esimerkiksi sääntönerffien osalta. Ei ole pointtia luoda täysin uutta systeemiä, jos sille ei löydy jatkuvuutta ja se ei ole yhteensopiva muun turnaustarjonnan kanssa.
Eli et näe mitään ongelmaa, jos joku tulee pelailemaan 2xfarseer, 6xscattbike, 3xwarpspiderit ja WK listalla, koska eihän siinä ole edes baharothia tai kolmatta farkkuu? Siitä on ainakin helppo lähteä sit kompetiiviseen skeneen...
-Unknown list builder-
Oskari

Gintonic kirjoitti: Eli et näe mitään ongelmaa, jos joku tulee pelailemaan 2xfarseer, 6xscattbike, 3xwarpspiderit ja WK listalla, koska eihän siinä ole edes baharothia tai kolmatta farkkuu? Siitä on ainakin helppo lähteä sit kompetiiviseen skeneen...
Henkilö, joka menee tommosella listalla aloittelijoille suunnattuun turnaukseen tuhlaa omaansa ja muiden aikaa. Jos armeijansa on rakentanut jo noin optimoituun pisteeseen niin silloin Fanan päätapahtuma on just se oikea paikka. Kyllä aloittelijaturnauseen jollain viimeisen päälle optimoidulla listalla tuleva tyyppi on ainakin mun silmissä vähän surullinen tapaus.
Gintonic

Mun mielestä on kans surullista ettei turnauksen pitäjä näe tässä mitään ongelmaa. En olis itse tulossa ikinä tällaisella listalla aloittelijaturnaukseen, mutta Esa nyt antaa ymmärtää että tällainen lista olis fine, koska ei niin tehokas mitä vois olla. Se tässä hiertää.

Toivottavasti tällaiset karsitaan sit listojen ennakkopalautusvaiheessa pois. En kyllä laskis Esan Tank shock varapelaajalistaakaan seulasta läpi, koska on aika spämmipainotteinen jonka kylkeen minimitroopit.
-Unknown list builder-
Oskari

Ehkä tarkoituksena on kerrankin luottaa osallistujien omaan arviointikykyyn vastata seuraaviin kysymyksiin:

1) Olenko minä aloittelija?
2) Jos en, niin pärjäänkö kovemmissa kisoissa?
3) Haluan pelata kilpailullisesti?
4) Omistanko optimaaliset yksiköt kilpailullisen armeijan rakentamiseksi?
5) Haluanko pelata optimaalisella armeijalla?
6) Onko voitto tärkein tavoite pelaamisen taustalla?
7) Ovatko harrastuksen esteettiset arvot minulle tärkeämpiä kuin kilpaileminen?
8) Haluan ehkä joskus siirtyä kovempiin turnauksiin, mutta nyt en ole vielä valmis?
9) Olen kyllästynyt kilpailulliseen pelaamiseen ja haluan keskittyä muihin tavoitteisiin?
10) Maalaus ja tarina ovat oleellinen osa harrastusta?

Jos vastasit kysymyksiin 2), 3), 4), 5), 6) kielteisesti niin silloin aloittelijoille suunnattu turnaus on juuri sinun tapahtumasi.

DISCLAIMER: tämä ei ole validi eikä reliabiili psykometrinen menetelmä vaan ihan täysin Stetson-Harrisonilla tuotettu.
Black scars

Gintonic kirjoitti:Mun mielestä on kans surullista ettei turnauksen pitäjä näe tässä mitään ongelmaa. En olis itse tulossa ikinä tällaisella listalla aloittelijaturnaukseen, mutta Esa nyt antaa ymmärtää että tällainen lista olis fine, koska ei niin tehokas mitä vois olla. Se tässä hiertää.
Jo edellisellä sivulla:
Black Scars kirjoitti:Tuo on oikeastaan se pahin skenaario ja sen välttämiseksi on syytä tehdä työtä.

Yhtään monimutkaisempia komppeja en kuitenkaan halua tehdä, koska esimerkiksi hieno Seer Council oikeuttaa itsensä pöydälle, jos siinä ympärillä on jotain muuta kompensoimassa. Armeijat täytyy katsoa kokonaisuuksina ja siihen toimii oikeastaan vain ennakkotarkistus.

Lisään turnauspakettiin listojen palautuspäivän ja katson ne läpi, listoja ei kuitenkaan julkaista, jotta jännitys säilyy. Pistehintojen oikeellisuus on ensisijaisesti pelaajan vastuulla, mutta siihen annetaan konsultaatiota, mikäli jokin asia on epäselvä. Mikäli listassa on jotakin turnauksen linjan kannalta poikkeavaa, niin mahdollisista korjauksista keskustellaan. Jos listan palauttaa ETC -formaatissa, niin saa TO:n hymyn palkinnoksi, mutta myös armybuilderiden ja vastaavien luettavassa kunnossa olevat toimitusmuodot kelpaavat.

Haluttiin välttää tuo ennakkotarkistuksen käyttö, mutta toisaalta se on varmin tapa saada toimitettua sitä, mitä luvataan.
Välittääkö tuo sen kuvan, ettei TO välitä kompin ongelmista? Oikeasti?

Allu toi ongelmia esiin jo edellisellä sivulla ja niihin reagoitiin. Ennakkotarkistus otettiin käyttöön siksi, että ilmeneviin ongelmiin voi vaikuttaa jo tulevassa turnauksessa, eikä vasta päivityksenä sen jälkeen.

Tällä sivulla on perusteltu miksi kompin on kuitenkin tarkoitus olla salliva, silloin armeijaa voi kehittää kohti kilpailullista turnausta ja hankkimillaan figuilla saa pelata, myös warp spidereilla, jne. Myös sillä on iso merkitys kokonaisuuden kannalta, kuinka kokenut pelaaja on listaa käyttämässä.

Eldarit ovat hankala kompattava, koska ne vaan on kautta linjan alihintaisia, joten yleiskompit ei juurikaan pure. Pistekori tehoaa Eldareihin, mutta se vain monimutkaistaa komppia turhaan, joten se on hylätty aikoja sitten. Vaihtoehtona on ollut se, että eldar biket veisivät fast slottia, koska silloin kaikkia munia ei saisi samaan kortiin, mutta pelaajalla olisi edelleen kompin sisällä valinnan vapaus.

Taulle on kuitenkin annettu erikoisrakkautta riptiden suhteen, joten on yhtenäisen linjan mukaista toimia samoin Eldarien ongelmayksikköjen suhteen.
Oskari kirjoitti:Jos vastasit kysymyksiin 2), 3), 4), 5), 6) kielteisesti niin silloin aloittelijoille suunnattu turnaus on juuri sinun tapahtumasi.

DISCLAIMER: tämä ei ole validi eikä reliabiili psykometrinen menetelmä vaan ihan täysin Stetson-Harrisonilla tuotettu.
Kiitos vaivannäöstäsi Oskari, mutta lopetetaan oikeasti keskustelu tästä pelaajajaosta ja jätetään se valinnan teko osallistujille. Se on jo moneen kertaan tullut esiin, että aloittelijaystävällinen rentoturnaus on nimenomaan aloittelijaystävällinen tapahtuma. 100-vuotta pelannut pelaaja voi olla aloittelijaystävällinen, siksi on paljon hedelmällisempää keskittyä sisällölliseen laatuun.
*Hu*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”