"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Warhammerin ikäraja

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

40k voi olla simppelimpi säännöiltään, mutta luulen että whfb on kuitenkin helponpi oppia. 40k:ssa pitää olla tietoinen sääntöjen lisäksi CA:sta, Q&A:sta (jonka löytäminen GWn sivuilta on hankalaa), FAQ:sta ja armeijoiden omista Q&A:sta joiden UK ja US versiot ovat toisiinsa nähden ristiriitaisia(Space wolf pelaajat tietänevät mistä puhun).
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Whfb on paisumassa kivaa vauhtia, melkein joka WD:ssa tulee uusia sääntöjä ja selvennyksiä vanhoihin. Uusimassa juuri meni uusiksi characters in units säännöt ja grapeshotit tykeillä, hyviä muutoksia tosin joten ei mitään hätää.

Pelejä on sinällään vaikea verrata kun niissä on aika suuria eroja, silloin henkilökohtainen logiikka astuu kuvaan, säännöt on helpompi oppia ja hyväksyä jos ne on mieleisiä.

Itse näen 40k:n rentona räiskintäpelinä ja whfb:n taktisesti viihdyttävänä fantasiataisteluna. 40k:ssa on helpompi tehdä ns. no-brainer shootta joka voittaa pelin pelkästään noppamäärällä. Whfb:ssa pelin kulku, deployment jne. vaikuttaa enemmän ja karsii intoa pelata rikkinäisillä armeijoilla (niitä ei juuri ole, nyt kun RH:sta ollaan pääsemässä eroon).

Kolme pointtia joissa ikä vaikuttaa:

Jos vertailee mahdollisuuksiin harrastaa jompaa kumpaa suhteessa ikään niin 40k lienee kuitenkin sopivampi, sitä pelataan kuitenkin muutenkin koko ajan `väärin´ ja silti se toimii. Kuinka moni todella osaa GW:n julkaisemat korjaukset ja lisäykset 40k:n systeemiin? Eihän pelaamisen kannalta ne säännöt ole niin nökönuukia, sitten kun siirrytään kilpailevaan pelaamiseen ja oman kaveripiirin ulkopuolelle on hyvä osata viralliset ja universaalit säännöt, siihen saakka aivan sama. Whfb vaatii tarkempaa tuntemusta sääntöjen osalta, liikkuminen ja pelkkä meleeseen pääsy yksinään on jo 40k systeemiä paljon hankalampi kokonaisuus jne.

Toinen suuri vaikutin pelin soveltuvuuteen nuorille/vanhoille on pelin tyyli. 6th ed. whfb siirtyi takaisin synkkään goottimeininkiin, 5th edin karikatyyrisen tyylin sijaan. Moni vanha pie...parta onkin ihastunut uuteen laitokseen ja aloittanut uudelleen pelaamisen. Molemmat pelit on nyt tasaveroisia tyylinsä suhteen, huumoria on, mutta se on synkempää ja kummankaan pelin ulkoasu ei ole tällä hetkellä typerä. Vertailkaa 5th edin ja 6th edin sääntökirjojen kansia :wink:

Kolmas on tietysti pelin harrastamisen hinta raakoin euroina, 40k on halvempi, melkein kaikkea saa muovina ja 1500pts. mariiniarmeijan saa toimimaan 40 jalkamiehellä ja kolmella vehiclellä. On helppo päätellä miten tämä vaikuttaa harrastajien ikään pelin parissa. Tosi gurut pelaa molempia ja sen lisäksi jotain seuraavista, epic, gothic, blood bowl, mordheim.

Tulipas taas...
*Hu*
örkki

Viesti Kirjoittaja örkki »

kuha osaa säännöt hyvin niin vaikka vauva voi pelaa joka on hyvin epätodennäköistä mutta jos niin olisi niin hyvä on... mutta kun niin ei ole niin rajan pistäisin 15-18 koska hyvin harva osaa vielä 14v englantia niin vaikka kaikki kaverini ja minä osasimme..

hauskoja sanoja eräältä henkilöltä:
- mediketti (medi-kit) :roll:
- farffi (dwarf) :o
- örssi (örkki) :lol:

eli raja olisi aivan täydellinen siihen 16v paikkeille.. ei tietenkään mitään estoja mutta joku semmone perus et jos sen alittaa pahasti niin voi jo arvata mitä on edessä kuten sanoin ei kaikki 14-16v osaa englantia niin hyvin.. :wink:
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

kyl sitä englantia osaa myös 14 vuotiaana, ainakin itse lueskelin joskus 12 veenä ensimmäistä kertaa 40k sääntökirjaa.
Samsson
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Samsson »

En mä jaksais kertoa miten vanha olin kun ensimmäistä kertaa luin kokonaisen englannin kielisen kirjan...ja ymmärsin kaiken!

Muutamilla on kielikorva tällaisiin asioihin! Jotkut taas lukeavat eivätkä ymmärrä vaikka olisi henki kyseessä! Mutta ei sillä ole väliä!
Minusta paras tapa aloittaa WH:n pelaaminen on pienissä ryhmissä yhtä vanhojen ihmisten kanssa. Niin minä tein... Pelasin melkein kolme vuotta samojen kavereiden kanssa, ja kyllä opittiin säännöt! (Jokainen yritti löytää kaverin tekemät säännötvirheet... :roll: )

Eli... Ikäraja ei ole! Kyseessä on peli ja pelin osaanottaja pitäävät etukäteen sopia miten peli menee...vaikka menisi väärinkin! :D
shakal

Viesti Kirjoittaja shakal »

Munsta on hauskaa että figupeleissä ei ole ikärajaa...

Oli hauskaa kun olin turun fantsussa pelaamassa, ni sinne tuli semmoinen n.8vuotias punahousuinen rillipäinen skidi, gwssän laukku kädes ja kysys meilt et "voik te pelata munkaa ku mul olis täs näit örkkei) :wink:

Jotenki kävi sääliks sitä pientä poikaa ni joku sielt alko pelaamaan sen kans (se oli varmaan 16)
Sit se skidi laulo siel "kolme trollia, istui laudalla, silivatiseilaasilivatiseilaa, yksi kuoli pois...." :lol:

Kyl niitten jotka osaa pelata hyvin ni pitäis auttaa pieniä aloittelijoita.

Pian tämän jälkeen ni semmoinen mies rupes pitämään warhammer kerhoa aloittelijoille ilmatteeks.

Et onneks on tämmöisiä hyviäkin asioita.
(muuten se pieni mies käy siellä kerhossa) :P
He comes from the night, raising his scythe!
Aacheron
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron »

Ootte kyllä oikeassa... (Wau, myönään oman virheeni! 8O ) Ei siihen ole sinäänsä mitään ikäraja, kun ihmiset ovat erillaisia. Jotkut ovat aika :idea: , kun joillakin ei oikein sytytä ollenkaan... :roll:

Mutta ei nyt puhuta ihmisistä pahaa (ne tekevät sitä iste jo muutenkin)...

Juolahti vain mieleen: Totta puhuakseni, olisi aika huonoa jos figupelaaminen nousisi kansalliseen suosioon... se olisi silloin "populaari-ilmiö"! :? (No offense kellekään, mutta...) Mä en haluaisi muiden näkevän tätä "muoti-hommana" tai jotain... :evil: Yök!
and her hallway
moves
like the ocean
moves
Thorek

Viesti Kirjoittaja Thorek »

tuota noin..mä oon vast (no koht13) ja ihan hyvin mä nuo perus jutut osaa...mutta aina tulee uutta opittavaa kun jotain oppii :D
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Aacheron kirjoitti:Juolahti vain mieleen: Totta puhuakseni, olisi aika huonoa jos figupelaaminen nousisi kansalliseen suosioon... se olisi silloin "populaari-ilmiö"! :? (No offense kellekään, mutta...) Mä en haluaisi muiden näkevän tätä "muoti-hommana" tai jotain... :evil: Yök!
Mä en oikeen usko että GW menis ja tekis sitten sen, eli tekis jonku Trendin näistä. Ei, en voi uskoa. Mutta, kun hekin ovat enemmän tai vähemmän rahanperään, niin... who knows!
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

No tuskinpa tästä koskaan mitään muoti-ilmiötä saa, halusipa GW sitä tai ei. Kyllä figupelit tullaan aina rinnastamamaan roolipeleihin jms. "lapsellisuuksiin" että ei kai trendistä siis sentään ole pelkoa.

Ja mitä tuohon ikärajaan tulee niin alaraja kai määräytyy itsestään, kukin pelaa kenen kanssa tykkää. Ja olisi alaraja mikä tahansa tuskin tässä hommassa ihan täysjärkinen aikuinenkaan voi olla että nauttisi, joten jonkinmoinen henkinen yläikäraja asettuu varmaan sinne lapsen ja lapsenmielisen paikkeille 8)
McJukkis

Viesti Kirjoittaja McJukkis »

Omana mielipiteenä tähän ikäjuttuun ois semmonen, että minkäänlainen ehdoton ikäraja ei toimi. Jos ikäraja säädetään jonnekin 13v paikkeille niin sitten jonkun 12v tyypin nähdessä harrastuksen ei sille voi sanoa, että sä et saa ku unelmoida tästä harrastuksesta ennenkun täytät 13, sori. Milläköhän todennäköisyydellä tämä sitten viitsii aloittaa enää 13 vuotiaana harrastusta jolla on niin tiukat säännöt. Varmana suunnilleen samalla kuin että tube voittaa ropeconin 40k:n osallistuessaan...

Minkäänlainen testi ei myöskään ytule kysymykseen. Niitä voisi tehdä kahdenlaisia. Toisessa mitattaisiin AO:ta ja toisessa sääntöjen tuntemusta ja ensimmäinen kaatuisi moraalittomuuteen ja toinen siihen, että kellä on innostusta ja visuaalista hahmottelukykyä opetella kaikkia sääntöjä ennenkun pääsee liikuttamaan niita nappeja siellä laudalla. Kaikkihan pelaa aivan hulluilla säännöillä ekat pelinsä jos ei oo ketään kokeneempaa (terminaattoreil on jump packit...), mut hälläväliä. ½ vuodes oppii perussäännöt hyvin ja ekassa turnauksessa oppii yleisen "etiketin".

Muuten kuriositeettinä vielä tuosta ikärajasta. Jännää, että kun keskustellaan minkä tahansa harrastuksen ikärajasta niin ehdotukset noudattelevat aika lahjakkaasti kaavaa oma ikä - 1tai2v 8)
Ei se oo niin justiinsa
pronssikivi

Viesti Kirjoittaja pronssikivi »

Hmm... Ei tuolla iällä ole niin väliä... Itse ainakin pelailin Warzonea 11v.
Hyvä huomio McJukkikselta muuten :)
Kaikkien mielestä vähän itseään nuoremmat olisivat sopivia... Hassua.
-pronssikivi/Zambas-

...Melkein.
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s2pid »

Se henkinen ikä tässä ratkasee :D
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Eikös se lopulta riitä kun toinen osaa säännöt, ja toinen uskoo mitä säännöistä kerrotaan. Joten mikään ei tosiaan estä n. 8 vuotiasta pelaamasta riitävän fiksun 2 - 3 kertaa vanhemman ihmisen kanssa.
Lisäksi alle 12 vuotiailla on luontainen oppimiskyky huipussaan, kunhan sääntöjä ei opeteta tyyliin "lue tuo", vaan pelin kuluessa opastetaan ja neuvotaan. Ei kaikkia sääntöjä ole pakko alussa käyttää, ja vaikeimpia ei kannatakaan.

Joten eikun alatte rekrytoimaan pikkuveljiänne ja siskojanne sotavasaran maailmaan, ei siinä mitään häviä. Ja opettaminen voi kaikenlisäksi olla ihan hauskaa, kunhan muistaa että se ei ole niin totista puuhaa, ja opettajan ei ole pakko voittaa aina.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Teräratas kirjoitti: Ja opettaminen voi kaikenlisäksi olla ihan hauskaa, kunhan muistaa että se ei ole niin totista puuhaa, ja opettajan ei ole pakko voittaa aina.
Mä ainakin häviän Warhammer Skirmishissä säännöllisesti pikkusiskolleni, joka on muistaakseni 8 vuotta minua nuorempi, eli onko se nyt sitten 10v.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
GhostFood

Viesti Kirjoittaja GhostFood »

jullevi kirjoitti:
Teräratas kirjoitti: Ja opettaminen voi kaikenlisäksi olla ihan hauskaa, kunhan muistaa että se ei ole niin totista puuhaa, ja opettajan ei ole pakko voittaa aina.
Mä ainakin häviän Warhammer Skirmishissä säännöllisesti pikkusiskolleni, joka on muistaakseni 8 vuotta minua nuorempi, eli onko se nyt sitten 10v.
Et taida pelata tosissasi... :lol: :lol:
Sisäelimiä keittävä kannibaali on sydäntä lämmittävä näky.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

GhostFood kirjoitti: Et taida pelata tosissasi... :lol: :lol:
Tottakai pelaan melkein tosissani. Mutta on pirun vaikea haastaa lizardmenejä (=sauruksia) ihmisillä, varsinkin skirmishissä.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

jullevi kirjoitti:
GhostFood kirjoitti: Et taida pelata tosissasi... :lol: :lol:
Tottakai pelaan melkein tosissani. Mutta on pirun vaikea haastaa lizardmenejä (=sauruksia) ihmisillä, varsinkin skirmishissä.
Heh, tuo on yksi warhammerin hyvä puoli, vaikka pelaat kuika taitamatonta vastustajaa vastaan, saa pelistä aina tiukan, kun valitsee sopivan armeijan molemmille. Jos ei muuten, niin vaikka pelaa sitten 500 pistettä vastaan 1000 pistettä pelejä.
Tupets

Viesti Kirjoittaja Tupets »

Tulipa mieleen yksi White dwarffissa joskus ollut pikku-artikkeli. Siinä oli joku moninkertainen Fb:n gt-voittaja tms. hävinnyt jollekkin 10vee pikku-tytölle. Olivat kuulemma tytön terradonit olleet liian kova pala tai jotain ;).

Semmoiset henkilöt ovat aika vekkulia porukkaa jotka eivät "voi" hävitä jonkin ikäisille ihmisille, tai jollekkin muuten vain jotenkin erikoiselle/huonolle pelaajalle.
jss

Viesti Kirjoittaja jss »

Warped Creme kirjoitti:Hmmm...jos muistan oikein niin FB 5th edition laatikon sivussa luki jotain "From age 13 and up"... tai sitten se oli 12 :)
Muistanko väärin vai oliko 3. painoksen sääntökirjaan merkitty miehekkäästi ikäsuositukseksi 18+?

--
J. Sakari Salonen / [email protected]
Lukittu

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”