"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Skulptauksesta

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
baretul

Skulptauksesta

Viesti Kirjoittaja baretul »

Hmm empä nähny tässä mitään muuta topiccia asiasta kun green stuff sticky topic ja se ei kyllä kata puoliakaan :D. Eli siis kysysin kaikkea yleistä mitä käytätte ja muuta sellaista, ehkä voimme hyötyä toistemme tekemistä tooleista, sekotuksista ja vastaavista apuvälineistä ja tavoista mitä käytämme sculptatessa.

Niin joo eli siis itse olen tässä noin vuoden skulptaillu, ja tehnyt parisen hahmoa, en kehtaa tässä näyttää kun ton:
http://www.geocities.com/baretul/Screen ... en_man.jpg
tota tuli tehtyä joku 7h maalaus on aivan roska tasosta, mutta siihen en panoistanukkaa tossa tein sitä puolta vain vähä päälle pari tuntia. Hahmossa on käytetty fimoa pohjana 2 kerrosta sitten skulptattu muut osat chainmailit etc green stuffista sen jälkeen vielä 1 kerros fimoa esim kypärään hanskoihin etc. sitten kuumetin sen tein toisen miekan ja kilven. Alusta oli tehty das massata ja milliputista. Tuossa vielä kuva hahmosta vaiheessa: http://www.geocities.com/baretul/Screen ... n_man2.jpg

-Haluaisinkin kysyä että millaista rautalankaa käytätte hahmoissanne? itse käytän noin 1mm paksua perus rautalankaa, huomasin tämän ehkä hieman liian "veteläksi", eli siis seuraavaks teen noita klemmareista tai vastaavista, siis tuki rankoja. Olen nähnyt myös että ihmiset käyttää erilaisia rautaesineitä teippejä etc, hahmojensa tukena, en itse ole kokeillut vastaavaa, mutta olisi mukava kuulla että onko joku täältä testannut ?

-Sitten että millaisia tooleja käytätte?, itselläni on juuri tilauksessa heresyn sculpting setti, sekä omistan jo parisen gw:een toolia, muunnellun askartelu veitsen plus hobbypointin pallopäätoolin.
Ja miten te skulptaatte, itse teen parisen kerrosta aluksi, kuten perus haarniskan muodot jne. ja sitten rupean tekemään yksityiskohtia päätä, tappeja, polvisuojia etc. tavaroita.

-Millaisia aineta käytätte?, itse omistan fimoa, harmaa keltaista milliputtia ja green stuffia (brown stuff on vielä tilauksessa). Fimon sekä milliputin huomasin kohtalaisen hyvin hiotavaksi, milliputtiin yleensä vielä sekotan vähän green stuffia jotta saisin siitä helpommin muotoiltavan, tuo milliputti sellaisenaan pääsee yleensä hajoamaan minulta. Green stuffista taas pystyy tekemään vaateet, kypärät, hanskat ja vastaavat, missä ei tarvitse olla isoja sileitä pintoja, ja tarkkoja kulmia.

-Miten teette aseet ja muut suorat pinnat esim. miekat, kirveet, kilvet, lattiat... Itse käytän milliputtia joss on hieman green stuffia annan kovettua 2 pvä ja sitten otan 1000 vahvuuksisen hiomapaperin sekä askartelu veitsen ja alan muotoilla. Olen testannut myös fimolla tätä, mutta hiotaessa ei tule yhtä tasainen jälki kuin milliputista, mutta olen kuullut että suurin osa rackhamejen aseista on tehty fimosta + green stuffista, että varmaa mun toimintatavassa pitää olla jotain vikaa :D.
Rokottaja

Viesti Kirjoittaja Rokottaja »

Huh huh. Siinä on tekstiä.
No, minun vastaukseen tuskin kukaan kiinnittää huomiota, mutta vastasin tähän, koska kukaan muu ei ollut vielä vastannut.

.......Millaista rautalankaa.... siis minähän en ole vielä mitään figuja edes yrittänyt skulpperoida, mutta kaikkea muuta jännää on tullut tehtyä. En yleensä käytä rautalankaa, vaan katkaisen vaikka kehään varren. Sitä käytin, kun tein kyynärät yhdelle ukolleni. Keihään varteen käytän kyllä rautalankaa. Sen merkkiä en muista, mutta rautaa se oli ja todella ohutta.

....Millaisia tooleja....
Linkkuveitsi, kirurgiveitsi, nuppineula, vaseliini.

...Mitä ainetta....
Green stuffia.

...suorat pinnat...
Linkkuveitsen lappeella taikka viivoittimella... ei tartu, jos on taetoo.
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s2pid »

No tähän mennessä suurin skulptaustyöni on ollut erään huumekasvin muotoilu sormukseen.. Siinä käytin greenstuffia, puukkoja, neuloja, pientä lastaa ja saksia. Muita skulptausaineita kuin gs on white stuff. en tiedä mitä tuo oikeasti on, mutta samanlaista, paitsi että paljon vaikeammin käsiteltävää.. olen ajatellu tehdä seuraavanlaisen skulptaustyön:

Pieni rautalankakehikko, johon liimaan raajoiksi tikut luiden mukaan. Sitten teen itse rangan white stuffista. Detailit tulen tekemään green stuffista. Työkaluina tulee toimimaan ylhäällämainitut ja satunnaiset välineet mitä pöydältä silmään osuu ja tuntuu tilanteeseen sopivilta.
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
baretul

s2pid kirjoitti: Siinä käytin greenstuffia, puukkoja, neuloja, pientä lastaa ja saksia. Muita skulptausaineita kuin gs on white stuff.
Meinaat varmastikkin duora tai valkoista fimoa :D. Eli siis duro on aika myrkyllistä ja kovettuu ilmassa, tietääkseni aika kovaksi (hiottavaksi kait ?). Fimosta taisinki jo puhua :D.
makebou.

Viesti Kirjoittaja makebou. »

eikös white stuff oo samaa ku milliputty?
Densetsu

Viesti Kirjoittaja Densetsu »

makebou. kirjoitti:eikös white stuff oo samaa ku milliputty?
Ei ainakaan minun tietääkseni :D. Tota noin milliputtia saa monenlaisena, muistaakseni jonain pehmeämmäksi kovetettuna, vihreä harmaana kovaksi kovettuvana ja sitte vielä oli joku, mutta ei muistu mielee heti :(.
"relax, we understand j00"
http://www.megatokyo.com/
hypsilurus

Viesti Kirjoittaja hypsilurus »

Milliputty laadut:
-Standard (suosittelen)
-Terracotta
-Silver grey
-Superfine (suosittelen)

Stuff laadut (valmistajan nimi on Kneadatite):
-Greenstuff (Suosittelen)
-Brownstuff
-Bluestuff
-"Whitestuff"

Muita hyviä putteja:
-Magic Sculp (suosittelen)
-A+B Putty (suosittelen puttivaluihin)
-Super Sculpie (isompiin töihin ihan jees, ei sovellu detaljeihin)
-Tamiya super epoxy putty (pirun kallista ja ilmeisesti aika lähellä white stuffia ominaisuuksiltaan))

Fimo sucks ass!!!! (IMHO tietysti)

Tsemii,
M
"Kaulaparta huohottaja"
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s2pid »

joo tuo white stuff kovettuu todella kovaksi.. saa sitä vielä katkottua ja hiottua, mutta ei tosiaan niin "muovimaista", kuin green stuff. Voisi noita muitakin skulptausaineita kokeilla.. saako noita ihan alan askerteluliikkeistä, vai pienoismallikaupoista vaiko mistä?
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
baretul

Eihän fimo sukkaa :D. Ainaki mun mielestä se on todella kätevää kamaa, rackhamit on tehty fimosta ja gs:stä niin ei se voi sukkaa :D.
hypsilurus

Osaa saa esim. Hobby Pointista mutta suurinta osaa joutuu tilaamaan.

Suomi on puttien saatavuuden osalta kehitysmaa.

Milliputty presidentiksi!
M
"Kaulaparta huohottaja"
baretul

hypsilurus kirjoitti:Osaa saa esim. Hobby Pointista mutta suurinta osaa joutuu tilaamaan.

Suomi on puttien saatavuuden osalta kehitysmaa.

Milliputty presidentiksi!
M
Hmm joo joo :D, sen myönnän että täältä ei saa juuri mitään kunnolla :D. Tosin tuo mistä pitää on aika mielipide kysmys parisen hahmoa tehtyäni miellyin eniten fimo + gs taktiikkaan :D.
hypsilurus

Jokaiselle jotain. Tulokset ratkaisevat.

Itseä ei nappaa alkaa paistamaan ukkoja....Fimo ilmeisesti kutistuu kuumennettaessa n.1-4%.

Oma tyylini on raakaskulptata Milliputista ja kaivertaa/vuolla yksityiskohdat ja terävät reunat kuntoon. Hienoimmat detaljit teen GS'tä.

Noi sun linkit eivät sitten toimi ainakaan mulla...eli en osaa sanoa miten olet tahollasi onnistunut.
M
"Kaulaparta huohottaja"
baretul

hypsilurus kirjoitti:Jokaiselle jotain. Tulokset ratkaisevat.

Itseä ei nappaa alkaa paistamaan ukkoja....Fimo ilmeisesti kutistuu kuumennettaessa n.1-4%.

Oma tyylini on raakaskulptata Milliputista ja kaivertaa/vuolla yksityiskohdat ja terävät reunat kuntoon. Hienoimmat detaljit teen GS'tä.

Noi sun linkit eivät sitten toimi ainakaan mulla...eli en osaa sanoa miten olet tahollasi onnistunut.
M
Hmm joo tota siitä pitää poistaa se http:// :D.... ja sitte geocitiessa kun on yli 4 käyttäjää samalla accountilla samanaikaa kattelemassa kuvia tai tekemässä mitä vain, niin se tilttaa ja pistää sen accountin 1 tunniks jäihi, tää o joku kuormituksen vartiointi systeemi (aivan järjetön mun mielestä :D)

Tai ainaki menemällä http://www.geocities.com/baretul/ ja sieltä figurit > green man niin näkee sen :D. Geocitiesin linkit on aina pissahtanu :D.
hypsilurus

OK...nyt näkyy.

Tarkkuutta ja viimeistelyä kehiin.

Kaikella kunnioituksella ko. nappi näyttää siltä että se on maalattu raakaskulptauksen jäljiltä.

Esim, tuo kypärä...näyttää siltä että sitä on lyöty useilta suunnilta KOVAA.
Tämänlaiset osat kannattaa mielummin tehdä symmetrisiksi hiomalla ja kaivertamalla kun hetikaikkinyt tekniikalla. Itse teen oikeastaan vain pehmeät kohdat kuten vaatteet, viitat jne. ilman hiontaa.

Syynä tähän lienee se että mulla taito ei riitä tekemään niitä siisteiksi GS'stä.

Nämä vaan ovat sitten omia mielipiteitäni ja sopivat ehkä vain omaan työskentelyyni....tulokset ovat olleet ihan OK.

Jokainen fiksailkoon omat tekniikkansa kuntoon omalla tavallaan.

Hauska nähdä että suomesta on nousemassa skulptaajia harrastuskartalle!

Tsemii,
M
"Kaulaparta huohottaja"
baretul

Jooh tattis :D. Niin toi hahmon potta on tehty kokonaan fimosta siinä oli pieni gs pallo vain sitä ennen, oli siis vaikea tehä ton kokosta kamaa noin vain hutasemalla :D (yks fimon huonoista puolista :( .. ). Niin joo tein tohon perus armorin osat fimosta ja sen jälkeen kulmat gs:stä, en vain osaa tehä noita "siirtymis" kohtia kovin hyvin, eli liuttaa gs tohon fimoon sileästi. Niin joo tattis noista neuvvoista, pitää testaa, ku teen seuraavan ihmishahmon. Vielä vähä hakusessa koko skulptaus mulla.
Dae

Viesti Kirjoittaja Dae »

Juups.. aika henkiinherättää aihe.

Elikkäs tarttisi hieman aupua kaapujen/viittojen/yms. "löysien" vaatekappaleiden scuptauksessa. Lähinnä ongelmaa tuottaa niiden kangas poimujen (laskokset?) asettelu niin, että se näyttäisi luonnolliselta.

Myös pään (naaman) sculptausta koskien kaikki vinkit olisivat tervetulleita. Yleensä olen kiertänyt tämän ongelman laittamalla kypärän tai vastaavan päähän. : | Nyt voisi kuitenkin opetella sen.

Eipä ole omaa digitaalikameraa, niin vähän rajoitetusti on mahdollisuutta räpsiä kuvia, mutta tästä nykyisestä puoliksi valmiista projektista varmaan gallerian puolelle kuvia heitän, kunhan valmiiksi tulee (sculptaus siis). Välineistäkin myöhemmin voisi ottaa kuvia.

Tämä on kyllä parhaiten onnistunut heppu jonka olen tehnyt (ja ainoa josta on kuvia). Alkupään räpellykset oli kauheita...
http://koti.mbnet.fi/dae/warhammer/spider2.png
http://koti.mbnet.fi/dae/warhammer/spider3.png
Ilman maalia olevat kuvat tosta figusta on niin huonolaatuisia etten tähän niitä viitsi laittaa. Tarkkaavaisimmat saattavat muistaa noista kuvista olleen aiheen gallerioiden puolella, mutta kesän lopussa ollut Sotavasaran sekoilu kadotti kyseisen ketjun, enkä jaksanut enää tehdä uutta.

Vettä ja kärsivällisyyttä... Sillä pärjää sculptauksessa pitkälle. ^_^
Well, I know there is no true me. I am only inside of people who know my existence.
- Lain
NacMacFeegle

Kankaasta

Viesti Kirjoittaja NacMacFeegle »

Itse ainakin katson miten vaatteet ihmisen päällä laskostuvat.
Mulla on muutama hahmotelma paperilla ihmisistä eri asennoissa, joihin olen vetänyt muistin tueksi viivoja laskosten kohtiin.
Kannataa myös katsella vaatetettuja hulmuavia figuja sillä silmällä, valmistajien sivujen kuvat tuppaavat olemaan senpaljon hyviä, ettei tartte osteskella mallikappaleita. Esmes reaperilla taitaa olla hyvät kuvat.

Yhden viitan tein ihan kivasti siten että kastelin kaksi palaa voipaperia ja kaulin kneadite-makkaran lätyksi pyöreällä hammastikulla niiden välissä.
Sitten asetelin viitanalun figun selkään siten että käytin kneaditepaloja nostamaan viittaa irti figun selästä niissä kohdissa joissa halusin sen hieman hulmuavan. Kun viitta oli kovettunut lisäsin siihen poimuja.
Anna aina sculptin kovettua karkeaan muotoonsa ennenkuin lisäät mitään yksityiskohtia. Ei varmaan ole mikään uutinen. :wink:

GW:n daemonhunter dreadnought master classin ko. ukko oli tehnyt kankaat aika vekkulisti. Se oli tehnyt muovailualustan paksusta sinitarralevystä joka oli päällystetty öljytyllä viinipullon korkinsuojusalumiinilevyllä. Tällaisen alustan päälle se sitten levitti kaulitun GS levyn ja muovaili laskostukset painelemalla sopivista kohtia, alusta kun antaa hyvin periksi.

Vaikka tätä tuskin minun kannattaa sulle kertoa, kannattaa tietty olla hyvät työkalut. Kun tekee jotain pyöreähköä, siihen sopii parhaiten pyöreäpäiset vehkeet, kuten paremman sanan puutteessa puolikaan pyörähdysparabeloidin muotoinen spatula. Myös 7.62 ALS-patruuna (ruuti lisää jännitystä) on poikaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”