Vihaiset sotavasaralaiset
No itse en ainakaan enää (olen saattanut joskus, mutta en enää) hauku noobeja. Jos joku kysyy esim. säännöistä jonkun aloittelijamaisen kysymyksen, niin joko huomautan ensin tai jälkeen, että olisi parempi, että tämän kysymyksen laittaisi newbie-corneriin, mutta alkuperäiseen kysymykseen yritän aina kuitenkin vastata.
Maalaus kysymyksiin en vastaa, sillä on tyyppejä, jotka osaavat sen paremmin. Jätän ne vain karkeasti lukematta (ellei ne sitten kiinosta minua).
Pääsääntöisesti siis yritän vastata aina kaikkiin kysymyksiin ystävällisesti ja asiallisesti. Noobien haukkuminen on mielestäni säälittävää vallan hakua. Jos joku tuntee itsensä ylemmäksi vastattuaan, "Älä ******* kysy näitä tyhmiä kysymyksiä täällä", niin sanoisin, että kyseessä on hyvin säälittävä ihminen.
PS. Anteeksi jos loukkasin jotakuta tällä viestillä (toivottavasti en kuitenkaan)
Maalaus kysymyksiin en vastaa, sillä on tyyppejä, jotka osaavat sen paremmin. Jätän ne vain karkeasti lukematta (ellei ne sitten kiinosta minua).
Pääsääntöisesti siis yritän vastata aina kaikkiin kysymyksiin ystävällisesti ja asiallisesti. Noobien haukkuminen on mielestäni säälittävää vallan hakua. Jos joku tuntee itsensä ylemmäksi vastattuaan, "Älä ******* kysy näitä tyhmiä kysymyksiä täällä", niin sanoisin, että kyseessä on hyvin säälittävä ihminen.
PS. Anteeksi jos loukkasin jotakuta tällä viestillä (toivottavasti en kuitenkaan)
Myönnän itse vastanneeni joihinkin viesteihin vihaisesti,
mutta nämä ovat ollet poikkeus tapauksia, jotka yleensä jakautuvat kahteen kategoriaan:
-joku pelaaja väittää jonkun säännön olevan toisin kuin se on säännöissä kirjoitettu ja/tai mitä muut pelaajat (enemmistö) väittää...
-joku kyselee kokoajan ilmiselviä sääntöjä, eikä ota huomioon esim. moderaattoreiden huomautksia "tyhmistä" kysymyksistään...
En siis pidä itseäni mitenkään ketään toista parempana, ja lisäksi olen normaali olosuhteissa hyvin positiivinen ihminen...
ja minulla on jopa wh:n ulkopuolista elämää...
mutta nämä ovat ollet poikkeus tapauksia, jotka yleensä jakautuvat kahteen kategoriaan:
-joku pelaaja väittää jonkun säännön olevan toisin kuin se on säännöissä kirjoitettu ja/tai mitä muut pelaajat (enemmistö) väittää...
-joku kyselee kokoajan ilmiselviä sääntöjä, eikä ota huomioon esim. moderaattoreiden huomautksia "tyhmistä" kysymyksistään...
En siis pidä itseäni mitenkään ketään toista parempana, ja lisäksi olen normaali olosuhteissa hyvin positiivinen ihminen...
ja minulla on jopa wh:n ulkopuolista elämää...
Sexy and Inouj it.
http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win
http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win
-
Tasoittaja
niin no sit on niitäkin jotka on pelannu vuoden, mutta ei osaa silti KAIKKIA sääntöjä, joka on ihan ymmärrettävää. Mutta niihinkin tulee sellasta settiä, että parempi olis ollu jos olis jättäny vastaamatta.
esim: pelaa yleensä kaveriporukoissa siis ei turnauksissa( joihin kuuluu suuri osa ). jos joukkoon kuuluu 4 henkilöä, niin ei kaikkien tarvi sitä sääntökirjaa ostaa. ja sit kun joku sääntökirjan hankkineista kertoo löytäneensä uuden säännön, jonka on tulkinnu väärin. sitten sitä aletaan käyttää ja myöhemmin joku epäilee säännön aitoutta ja kysyy sitä täältä, niin vastaus on: "täällä on nyybbä corneri"
esim: pelaa yleensä kaveriporukoissa siis ei turnauksissa( joihin kuuluu suuri osa ). jos joukkoon kuuluu 4 henkilöä, niin ei kaikkien tarvi sitä sääntökirjaa ostaa. ja sit kun joku sääntökirjan hankkineista kertoo löytäneensä uuden säännön, jonka on tulkinnu väärin. sitten sitä aletaan käyttää ja myöhemmin joku epäilee säännön aitoutta ja kysyy sitä täältä, niin vastaus on: "täällä on nyybbä corneri"
You wouldn't like me when I'm angry.
-
baretul
Noh mielestäni sääntökirja on aika pakollinen, ja voihan hän tarkistaa sen säännön sieltä kirjasta ite, tai vaikkapa lukasta entiset topicit, ei saa sitten ihmetellä jos tulee tylyä kommenttia tai ollenkaan kommenttia, jos on niin paljon panostanut harrastukseen, että ei ole edes ostanut sääntökirjaaTasoittaja kirjoitti:esim: pelaa yleensä kaveriporukoissa siis ei turnauksissa( joihin kuuluu suuri osa ). jos joukkoon kuuluu 4 henkilöä, niin ei kaikkien tarvi sitä sääntökirjaa ostaa. ja sit kun joku sääntökirjan hankkineista kertoo löytäneensä uuden säännön, jonka on tulkinnu väärin. sitten sitä aletaan käyttää ja myöhemmin joku epäilee säännön aitoutta ja kysyy sitä täältä, niin vastaus on: "täällä on nyybbä corneri"
(ymmärtää vielä jos testaa jotain peliä (esim kattelee millanen on inquisitor tai vaikkapa manowar), mutta siis esim fb:een ja 40k:oon sääntökirjat aika pakollisia, jos niitä aikoo pelata esim turnauksissa jne paikoissa).
Riippumatta siitä, onko sääntökirjaa vai ei, niin tietyt kysymykset kuuluvat newbie corneriin ja toiset taas kuuluvat ihan yleiselle sääntöfoorumille. Osaa ei koskaan tulisi julkistaa.
En minä voi laittaa armeijalistaani yleisiin keskusteluihin tai ostoilmoitustani FB:Historia osioon.
Sitä, että kuuluuko sääntökysymys kumpaan osioon voi miettiä pidempäänkin kuin sen kaksi ja puoli sekuntia, joka menee sen lähetä napin painamiseen.
Minä pidän newbie kysymyksen esittämistä sääntökeskustelualueella saman luokan etikettivirheena kuin mikä tahansa väärään paikkaan sijoittuva keskustelua.
Yhteiskuntamme järjestys perustuu hyvin pitkälti olettamukselle, ettei tietämättömyys ole selitys. En ymmärrä miksi ihmiset eivät käytä newbie corneria. Surullisen kuuluisia lausahduksia on olleet: "Tiedän, että tämä kuuluu newbie corneriin, mutta laitampa sen nyt tänne."
Olisi kiva kuulla punaisia päin ajaneen ja jalankulkijan teloneen selittävän ajotapaansa: "Tiedänhän minä, ettei punaisia päin saa ajaa, mutta ajoimpa kumminkin."
En minä voi laittaa armeijalistaani yleisiin keskusteluihin tai ostoilmoitustani FB:Historia osioon.
Sitä, että kuuluuko sääntökysymys kumpaan osioon voi miettiä pidempäänkin kuin sen kaksi ja puoli sekuntia, joka menee sen lähetä napin painamiseen.
Minä pidän newbie kysymyksen esittämistä sääntökeskustelualueella saman luokan etikettivirheena kuin mikä tahansa väärään paikkaan sijoittuva keskustelua.
Yhteiskuntamme järjestys perustuu hyvin pitkälti olettamukselle, ettei tietämättömyys ole selitys. En ymmärrä miksi ihmiset eivät käytä newbie corneria. Surullisen kuuluisia lausahduksia on olleet: "Tiedän, että tämä kuuluu newbie corneriin, mutta laitampa sen nyt tänne."
Olisi kiva kuulla punaisia päin ajaneen ja jalankulkijan teloneen selittävän ajotapaansa: "Tiedänhän minä, ettei punaisia päin saa ajaa, mutta ajoimpa kumminkin."
Murhe & Grond + muut summasivat asian loistavasti ylempänä.
Helpot perussääntökysymykset, joihin vastaus löytyy selvästi sääntökirjasta eivät kuulu Säännöt - osioon vaan niihin kannattaa yrittää saada vastaus Newbie - osiosta.
Ohjeistus asiasta löytyy 40k:n osalta seuraavan linkin alta:
http://forums.sotavasara.net/viewtopic.php?t=10583
Helpot perussääntökysymykset, joihin vastaus löytyy selvästi sääntökirjasta eivät kuulu Säännöt - osioon vaan niihin kannattaa yrittää saada vastaus Newbie - osiosta.
Ohjeistus asiasta löytyy 40k:n osalta seuraavan linkin alta:
http://forums.sotavasara.net/viewtopic.php?t=10583
Ajatelkaa että tänne rynnii kasapäin totaalinyyppiä, jotka ajattelee että täältä saa tietoa ja hyväksyntää niiltä mystisiltä wh-guruilta. Ne on niin kuninkaita kun ne tietää kaiken. Todellinen zen-mestari on se, joka nöyrästi ojentaa ja neuvoo kaikkia oppilaitaan väheksymättä kuitenkaan näiden ihmisarvoa. pitäkää siis hermonne.
Nyt ollaan vakavia..
nyt paljon viisaampana foorumin säännöistä
Minusta tämän foorumin yhtenä tarkoituksena on tutustuttaa warhammereiden maailmaan niin fluffillisesti kuin säännöllisesti. ja jos tänne sattuu noobeja (en tarkoita loukata, kaikkihan tässä ovat joskus aloittaneet) niin heille pitäisi antaa jotain muuta vastaukseksi kuin "helvetin tyhmä lue sääntökirja!". Se ei kauheasti luo yhteishenkeä! Eipä tässä muuta.
niih.
- Amazing Slug
Koskas pistetään väittely pystyyn siitä, mitkä ovat perussääntöjä? Kyllähän moni sääntöpohdiskelu täällä ratkeaa siihen, että joku pistää quoten perussääntökirjasta. Jos sen opuksen olisi ulkoa opetellut, niin eipä olisi parrakkaan veteraaninkaan tarvinnut kysyä.Vlad kirjoitti:Helpot perussääntökysymykset, joihin vastaus löytyy selvästi sääntökirjasta eivät kuulu Säännöt - osioon vaan niihin kannattaa yrittää saada vastaus Newbie - osiosta.
Vaaditaanko siis n00beilta tuollaista, mutta veteraaneilta ei? Eihän siinä mitään vikaa tietty olisi....
-J
Kysymyshän on täysin siitä miten muotoilet kysymyksesi.
Jos sanot: "Öö mä niin q tiiän että tä kuuluis newbie-corneriin mut kysyn ny sitä tääl. Joo et niin q miten tän nyt selittäis niin q. Mitä toi trollien regeneration sääntö oikein meinaa niin q. Onko se jotain syötävää? En ole viel ostanu sääntökirjoi koska en mä niitä tarvitse."
Tällä tavalla kysyttäessä tuskin saa hyvää vastausta, mutta jos käyttä kohteliaampaa ja nopeampaa tapaa saa taatusti tarvitsemansa.
Sano näin: "Voisiko joku selittää regeneraatio säännön minulle? Pikkuveli meni repimään sen sivun pois koska piti hieman liikaa kuvasta."
Jos sanot: "Öö mä niin q tiiän että tä kuuluis newbie-corneriin mut kysyn ny sitä tääl. Joo et niin q miten tän nyt selittäis niin q. Mitä toi trollien regeneration sääntö oikein meinaa niin q. Onko se jotain syötävää? En ole viel ostanu sääntökirjoi koska en mä niitä tarvitse."
Tällä tavalla kysyttäessä tuskin saa hyvää vastausta, mutta jos käyttä kohteliaampaa ja nopeampaa tapaa saa taatusti tarvitsemansa.
Sano näin: "Voisiko joku selittää regeneraatio säännön minulle? Pikkuveli meni repimään sen sivun pois koska piti hieman liikaa kuvasta."
ja huomaat katseiden kohdistuvan itseesi... totta vaiko selittelyn makua? Mutta tottahan se on, että muotoilu on todella tärkeää, mutta kun noob-korneri on, ja kun sinne saa (ainakin joidenkin ohjeiden mukaan) kysyä nimettömänä, niin miksi ei käyttää sitä? Säästyisi niiltä "lue sääntökirja" kommenteilta ainakin.Zherec kirjoitti:Sano näin: "Voisiko joku selittää regeneraatio säännön minulle? Pikkuveli meni repimään sen sivun pois koska piti hieman liikaa kuvasta."
Where's mi pint? I can't do nothing whitout mi pint!
Check, tuo on varsin hyvä lähtökohta hommaan jos etsii erottelua foorumien eri osien välille (Säännöt & Newbie).Amazing Slug kirjoitti: Kyllähän moni sääntöpohdiskelu täällä ratkeaa siihen, että joku pistää quoten perussääntökirjasta.
40k:n osalta löytyy valitettavan iso harmaa alue säännöissä, joiden tulkinnoista saa usempiakin versioita aikaiseksi sääntökirjan mukaan. (esim: spore mine, model vs marker, pakkocharget?). Harmaat + vaikeammat sääntökysymykset suoraan sääntöfoorumiin (kaksinaistulkinnat, toisiaan vastassa olevat säännöt etc...). Perusjutut tyyliin onko ketjumiekka ccw ase, newbie foorumiin.
Opuksen vilkaisu auttaa moneen ongelmaan, ulkoa sitä ei kannata yrittää opetella, muistaa kuitenkin väärinAmazing Slug kirjoitti: Jos sen opuksen olisi ulkoa opetellut, niin eipä olisi parrakkaan veteraaninkaan tarvinnut kysyä.
Cavalryn diff testi + IG faq?Amazing Slug kirjoitti: Vaaditaanko siis n00beilta tuollaista, mutta veteraaneilta ei? Eihän siinä mitään vikaa tietty olisi....
Anyway, veteraanin ja nuoremman harrastajan vaatimukset eivät ole tässä kohdin erit, mistä tämä ajatus?
Viimeksi muokannut Vlad, Ti 14.10.2003 13:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Check, vihaiset huonosti muotoillut replyt eivät auta asiaa.Ahneman kirjoitti:Ainahan sitä nyt toisille kiltti saa olla Jos ei kysymys miellytä niin älä vastaa! Minä en ole koskaan vihainen kellekään joka kysyy tyhmiä kysymyksiä. Kysynhän niitä kokoajan itsekin
Kysymyksien jaon osalta kannattaa hetki harkita mihin foorumiin se kuuluu ennen lähettämistä (koskien kaikkia foorumeita + erityisesti säännöt osiota). Selvittää asian paremmin ja ei altista itseään ei -toivotuille vastauksille.
Itse olen aikalailla vastaan tuota sääntöjen suomentamista. a) siinä tulisi kuitenkin jotain virheitä, eli käännös ei olisi täydellinen, joten joitakin asiaoita jäisi silti epäselväksi, ja TAAS se 20 kilonen pinkka SUOMENKIELISIÄ erratoja b) suomessa englanninkielen taito muihin ei-englanninkielisiin Euroopan maihin on aikalailla lyömätön (muistaakseni), joten parempi pitää nämäkin englanninkielisinä niin ei vaan nykynuoriso pääse lössähtämään kun kaikki tuodaan kultalusikalla suuhun
Tai jotain.
ja sitten täytyy miettiä ostopotentiaalia.. suomen kokoisessa väestössä on vaikeaa saada moista määrää, koska: a) kiinnostuneita games workshopin peleistä on varsin vähän, b) Suomalaiset osaavat englantia varsin hyvin (paitsi vanhempi väki, mutta nehän pelaavat hirveästi näitä pelejä) ja kun peruskoulussa opetellaan sitä kolmannelta asti ja yhä enemmän netti yms. syöttää meille englantia..
Olisi kaupallisesti täysin turhaa suomentaa peliä, koska suomessa osataan lukea muitakin kieliä, kuin omaansa. Käännättäminen maksaa, puhumattakaan painokustannuksista.
Espanian ja Saksan kieliset ymmärrän, niin väki määrän ja varsinkin Saksa kun on kyseessä englannintaidottomuudesta, vaikka sekin on häipymässä. (Saksahan on siinä mielenkiintoinen maa, että siellä dubataan kaikki mikä on eri kieltä, kuin saksa.. ääriesimerkkinä Bush:n puhe dubattiin.
Olisi kaupallisesti täysin turhaa suomentaa peliä, koska suomessa osataan lukea muitakin kieliä, kuin omaansa. Käännättäminen maksaa, puhumattakaan painokustannuksista.
Espanian ja Saksan kieliset ymmärrän, niin väki määrän ja varsinkin Saksa kun on kyseessä englannintaidottomuudesta, vaikka sekin on häipymässä. (Saksahan on siinä mielenkiintoinen maa, että siellä dubataan kaikki mikä on eri kieltä, kuin saksa.. ääriesimerkkinä Bush:n puhe dubattiin.
Where's mi pint? I can't do nothing whitout mi pint!