"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Minkälaisia ja -aiheisia maalausartikkeleleita haluaisitte?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Day
Valvoja
Viesti:

Minkälaisia ja -aiheisia maalausartikkeleleita haluaisitte?

Viesti Kirjoittaja Day »

Nyt kun kerran sotuun on tarkoitus kirjoittaa artikkeleita, kysynkin: mikä teidän mielestänne on vaikeaa ja mitä haluaisitte oppia enemmän? Ideana on kerätä toiveita ja näkemyksiä siitä, mitä haluatte oppia jotta ihmiset voivat kirjoittaa artikkeleista sellaisista aiheista jotka hyödyttävät mahdollisimman monia. Mahdollisimman tarkkoja kuvauksia ongelmistanne, kiitos. :) Lisäksi toiveet siitä, millaiset kuvat auttaisivat teitä ymmärtämään jotain kaipaamaanne maalausjuttua olisivat pop. Ne auttaisivat puolestaan artikkelin kirjoittajia.

Pidän oikeuden ryöstää ongelmianne joko maalausopetuksen tai artikkelien aiheiksi. :)

Katsokaa kuitenkin ensin http://www.cc.jyu.fi/~marsiit/opas/maalaus1.htm, jottette toivo artikkeleita aiheista, joista on jo ohjeita kuvien kera.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
mr.tp

Viesti Kirjoittaja mr.tp »

Kuinka highlaitata mustaa. Itse revin hiuksia päästä tuota yrittäessä.
xxxxxxx

Viesti Kirjoittaja xxxxxxx »

Miten maalata turkki ilman drybrushausta?
Viimeksi muokannut xxxxxxx, Ti 14.10.2003 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Half-breed kirjoitti:Is answer question?
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

maddog ehdotti muistaakseni joskus että hän voisi kirjoittaa freehandauksesta jonkun jutun. Tälläinen olisi khuul. Tiedä sitten riittääkö hällä aikaa tai innostusta moiseen... Freehandaus olisi kuitenkin hieno juttu.
I.C. Wiener
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I.C. Wiener »

Tarkat kuvilla varustetut NMM ohjeet ja miten päin pensseliä pidetään.
The wheels of his mustang exploding on the highway like a slug from a .45
True death: 400 horsepower of maximum performance piercing the night
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

RutGut GobSmakka kirjoitti:Tarkat kuvilla varustetut NMM ohjeet ja miten päin pensseliä pidetään.
NMM:ässä ei ole siis mitään tuollaisia sääntöjä, vaan se teoria osuus on siinä paksu ku raamattu, esim elfwoodista löytyy se (linkki sinne on maalausniksipirkassa, en jaksanu sitä tänne postaa). NMM:ää oppii tekemään korrektisti vain esim piirtämällä sitä ja maalaamalla sitä, siis harjotella voi esim piirtämällä hahmon ja miettimällä valon suuntia, hienon jäljen saavutamiseski, auttaa ofkoors teknikkojen osaaminen. Ainakin mitä itse olen huomannut, niin Vj:ii on aika hyvin osannu oivaltaa tuon nmm:än, mun taidot loppuu siihen aika äkkisältään.
elPANTERA

Viesti Kirjoittaja elPANTERA »

Mulla olisi seuraavana vuorossa Space Wolvesien Marine Captainin viitta.
(figuuri on susipäinen hahmo RT-eralta)

Panssarin olen maalannut varjon harmaalla, ja aion myöhemmin viimeistellä yksityiskohdat kunnolla.

Mutta se viitta on vielä avoin kysymys.

Millä väreillä se kannattaa maalata. (anteeksi tyhmä kysymys..)
Siis mustaksi vai esim. vihreäksi.. mikä sopisi kapteenin viittaan..

Ja joudun varmaankin vapaalla kädellä tekemään kuvan siihen...

Ja kankaisen (tai jonkin sellaisen) näköiseksi maalaaminen on oikeastaan aika hankalaa..

Ja myöhemmin tarvitsisi tehdä Wolf Guard Stantard bearerille suuri lippu green stuffista. Ja banneri Ragnarille, Rune Priestille sun muille...

Menenpä tutkimaan tämän kanavan ohjeita... :)
But for the dead, their life will never be the same again.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Ohjeita kuinka kasvattaa maalausnopeutta menettämättä hirveästi lopputuloksessa (ts. Miten maalata nopeammin kohtuullisen hyviä "pelifiguja"). No, en tiedä pystyykö tuollaisessa asiassa neuvomaan muuten kuin "maalaa nopeammin" :).
Mythrell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mythrell »

Nyt jos näin aloittelijana sanon, niin itse kaipaisin _selkeämpiä_ värejä highlitghtien tekemiseen. Eli joku voisi valoittaa mitkä olisi hyviä esimerkkejä näille perus väreille mitä armeijoissa on. Ja vielä jos saisi ihan vaikkapa GW:n maalien nimillä, helpottaisi puusilmän maalinostoa huomattavasti.

Edittiä sen verran että mielellään jos pyrkisitte pitämään esimerkit yksinkertaisina, ilman värien sotkemista "oikean" sävyisiksi jne. Eli ne jotka osaa maalata hyvin maalaisivat pari heikompaa esimerkiksi aloittelijalle. :)
"Horus was weak. Horus was a fool. He had the whole galaxy within his grasp and he let it slip away."
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Kiiltävän nahkaisen vaatteen maalaaminen, + muut valoa heijastavat materiaalit kuin metallit.
Ja... Ja... Keltaisen ja muitten ns. "vaikeiden" värien maalaaminen.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
baretul

Mythrell kirjoitti:Nyt jos näin aloittelijana sanon, niin itse kaipaisin _selkeämpiä_ värejä highlitghtien tekemiseen. Eli joku voisi valoittaa mitkä olisi hyviä esimerkkejä näille perus väreille mitä armeijoissa on. Ja vielä jos saisi ihan vaikkapa GW:n maalien nimillä, helpottaisi puusilmän maalinostoa huomattavasti.

Edittiä sen verran että mielellään jos pyrkisitte pitämään esimerkit yksinkertaisina, ilman värien sotkemista "oikean" sävyisiksi jne. Eli ne jotka osaa maalata hyvin maalaisivat pari heikompaa esimerkiksi aloittelijalle. :)
Minun mielestä valmiitten eavy metal väriteemoja suoraa tänne postailu on asia mitä pitäisi välttää :D, värit näkee värikartoista, ei kestä kauaa ennenkuin harjaantuu siihen.

Ilman värien sekotelua sitte et pääse mihinkään, se on pakollista, sitä tekee jokainen. Joudut ostamaan erivalmistajilta about 1000 maalipurkkia jotta suoraa purkeista pystyisit ottamaan maalin, tässä ei ole siis mitään järkeä.
Kaleth

Viesti Kirjoittaja Kaleth »

nmm ehdottomasti ja viel kuvat päälle ni oppii paremmin :)
baretul

War-Leader kirjoitti:nmm ehdottomasti ja viel kuvat päälle ni oppii paremmin :)
Hmm tästähän pistin juuri tuon edellisen viestini :D, eli siis tähän voi tehä tutorialin, mutta se ei pahemmin auta koska sitä aika vaikea soveltaa tuosta vain pelkän step by step tutorialin avulla, tosin voihan siitä saada vinkkejä siihen, että miten tehään layeroity ja kuultomaalattu metalli pinta. Se loppu onkin sitte aika moista soveltamista :D, esim jonkun miekan kärjen maalaaminen tietyn kaavan mukaan ei hyödytä tippaakaan jos haluaa maalatakki yhtäkkiä panssarin, jos ei tiedä että miksi sinne alas tulee tummaa ja päälle kirkasta ja kaikki reunat ovat vaaleita :D.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

[OT] Onko kukaan huomannut ilmiötä, että useat ihmiset eivät jaksa lukea kuin pari ensimmäistä viestiä topicista? [/OT]

Mua itseäni mietityttää, että erilaiset materiaali pintojen maalaukseen kuuluvat niksit vois olla kivoja. Kuten esim. miten maaalataan kangas, joka tosiaan näyttäisi kankaalta eikä esim. nahalta tai lateksilta (yleinen ongelma mun figuissa).

Myös sitten erilaisten tyylien esittely kuvia, joissa kerrotaan idea vois olla ihan jännä. Siis mihin suuntaan highlighataan/sheidataan. Esim. Valkoistahan sheidataan melko yleisestikin ainakin siniseen, harmaaseen ja ruskeaan. Mustaa taas highlightataan yleensä siniseen tai valkoseen, mutta Day tais joskus ehdottaa punastakin. Punanen taas voidaan highlightata keltaseen (kuten mä teen) tai jotkut tekevät sen valkoseen. Sininen voidaan vetää valkoseen mutta joku on tainnut highlightata sitä vaaleanliilaan... listaa vois jatkaa loputtomiin.
Kyseisen esittelyn tarkoitus olisi lähinnä inspiroida rikkomaan omia vanhoja kaavojaan (esim. mul on yks lupaava tapaus nyt tulossa vaihteeks, missä olen juuri kokeillut valkosen sheidausta ruskeaan). Kyllähän näitä näkee netissä, totta, mutta ne ovat yleensä hujan hajan (eikä niissä kiinnity välttämättä huomio juuri tällaisiin seikkoihin).

Myös sitten erilaisten kulumisten ja sään (esim. huurre) aiheuttamat efektit vois olla mielenkiintoisia. :)

Lisäksi voisin ajatella, että jonkinlainen linkkikasa erilaisiin artikkeleihin, mitkä netistä löytyvät (valoefektit, läpinäkyvyys, NMMn teoriaa jne.) vois olla ihan näppärä. Jokainenhan (tai ainakin lähes) osaa kyllä etsiä ja esim. mennä katsomaan CMoNsta mitäs sieltä löytyy, kuitenkin jos ihminen ei tiedä mitä etsii tarkalleen, voisi tuollainen yhdelle sivulle nivottu linkkikasa nopeine kuvauksineen artikkelien sisällöstä sytyttää kipinän kokeilemiseen.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Mikä on wet-palette ja miten sellane tehdään/miten sitä hyödynnetään?
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Mie voin joskus demonstroida siulle varastolla mälis.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Yksi artikkelityyppi voisi olla kuvaus figun maalaamisesta. Siis ihan vaan kertomus "näin maalasin tämän figun" kuvien kanssa. Samalla tulisi selitettyä niitä tekniikoita.
baretul

Hmm oikeastaan todella hyvä idea, koska miltei koskaan kukaan ei maalaa tarkasti juuri näin ja näin layereitä, vaa se figu tekeminen o sellasta paikkailua kokoaja glazeemista jne, siinä näkis että miten sellanen esim värivaihos tulee ja miten se o pitäny suunitella pikkase etukäteen jne. Tosin tässä vain se huono puoli, että jos todella haluaa näyttää miten se on tehty vaiheita tulisi tod näk yli 100 :D, eli se tulis olemaan aika urakka :D, tosin siinä ei ehkä koko hahmoa vältämättä jaksais nättää. Noh emt :D, tulipa taas sekava kommentti.
minisaarnaaja

Viesti Kirjoittaja minisaarnaaja »

Joo, kun itse olen joitakin tuollaisia vaiheittan kuvattuja figuoppaita tehnyt, niin ongelmana on juuri ollut se, mistä ne vaiheet ikään kuin pistää poikki. Joskus jonkun kohdan tekemisessä saattaa olla kymmenen vaihetta, mutta kuva tulee otettua vain kahdesta tai korkeintaan kolmesta vaiheesta ihan oman mielenterveydenkin kannalta. Lisäksi on usein niin, että kahden vaiheen välistä eroa ei edes välttämättä kuvista huomaa. Hyviä ajatuksia tässä langassa on kyllä tullut, minä ainakin lupaan laittaa korvan taaksen tulevia juttuja suunnitellessa. Jos vain olisi aikaa maalata muulloinkin kuin tiistain maalausryhmässä tunnin tai kaksi viikossa :(
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

No ei kai niitä niin kauhean tarkkaan tarvitse tehdä, koska tuskin kukaan nyt lähtee tekemään tarkalleen samaa hommaa perässä. Tarkoitin just sellaisia juttuja kuin Minisaarnaajan sivuilla oleva blood bowl ogren maalausjuttu. En mä nyt tiedä mitä niistä oppisi, mutta ainakin sellaisia juttuja on hauska lukea.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”