Grond kirjoitti: Kummallisesti vain valitus tulee yleensä tuollaiselta 1-50 viestillä osallistuneelta käyttäjältä.
Käyttäjien jaoittelu ainoastaan viestien määrällä on väärä tapa. Itse en ole kirjoittanut montakaan viestiä, vaan keskittynyt lähinnä lukemiseen. Liittymisestäni lähtien olen lukenut sotavasaraa lähes joka päivä. Se, ettei vastaa viesteihin ei tarkoita etteikö omaisi järkeviä mielipiteitä, jopa ”järkevämpiä”, kuin ne jotka ovat saaneet useamman sadan viestin rajapyykin täyteen viesteillä, joita ei välttämättä olisi tarvinnut kirjoittaa. Syitä kirjoittamattomuuteen voi tietysti ihmetellä. Minun kohdallani se on lähinnä laiskuutta ja kykenemättömyyttä kirjoittaa omasta mielestäni lähetettävän arvoinen viesti tarpeeksi lyhyessä ajassa. Toisin sanoen en ole hyvä kirjoittaja foorumeita ajatellen. Verbaalisessa kanssakäymisessä uskoisin pärjääväni niiden, jotka ovat kirjoittaneet 51-> viestiä.
Tämänkin viestin kirjoittaminen on minun osaltani riski, sillä seuraavat ajatukseni saatetaan helposti käsittää turhana arvosteluna, valituksena tai jopa kettuiluna. Minähän kuulun kuitenkin tuohon ryhmään ”1-50 viestiä kirjoittaneet”. Kettuilla en aio, ja mikäli siltä kuulostan, sanon puolustukseni sen, että kritiikkiä on sen, joka ei siinä ole harjaantunut, hyvin vaikea esittää kirjallisessa muodossa verrattuna puheeseen. Koska ei voi konkretisoida kritiikin esittäjää, vääriä johtopäätöksiä vetää helposti.
Jos oikein muistan, langan aloittaja ihmetteli ”oikeasti kiinnostavien” aiheiden vähyyttä sotavasarassa. Tietyssä määrin voin yhtyä tähän mielipiteeseen. Jonkin verran olen tarkkaillut ja lueskellut muita pääosin figuille tarkoitettuja foorumeita. Suurin osa näistä on ollut englanninkielisiä, ja siten avoimia paljon suuremmalle määrälle ihmisiä kuin Sotavasara. Kun käyttäjiä on enemmän, kiinnostavia aiheita nousee välttämättäkin enemmän esiin kuin pienellä foorumilla. Kieli kuitenkin sikseen, sillä suomea suomalaisille.
Arvelen, että vähyys johtuu suurilta osin aihealueen suppeudesta. Voisiko olla, että siinä ajassa, jonka Sotavasara on ollut olemassa, olisi kaikki Games Workshoppiin liittyvä käyty kerran läpi? Ei, varmasti kaikkea, mutta varmasti osa. Juuri se osa, josta ihmiset haluavat keskustella. Kun tietty aihe painuu alle tuon maagisen ensimmäisen sivun, on käyttäjä, jota kiinnostaa sama aihe, liian laiska etsimään vastausta kysymyksiinsä omin päin, ja päinvastoin perustaa uuden langan kysyäkseen asiasta, siltä joka sen tietää. Ja voiko häntä kovasti syyttää, sillä onhan Sotavasarakin nimenomaan keskustelufoorumi, jossa olisi tarkoitus keskustella asioista. Samojen aiheiden kiertoa ei voi pitkällä aikavälillä välttää, ja kun keskustelijoita on verrattain vähän, on eri aiheitakin verrattain vähän, josta johtuu kierron lyheneminen.
Monet foorumit sisältävät alueita muunlaisellekin kuin figuaiheiselle keskustelulle. Lähinnä minulla on kokemusta Portentista, joka on mielestäni yksi parhaista. Suosittelen käymistä, jos englanti taittuu. En tiedä onko Sotavasaralla resursseja tai haluakaan koskaan kehittyä portentin kaltaiseksi foorumiksi, jota voi kutsua pikemminkin figupelaajien foorumiksi, kuin figufoorumiksi. Minusta portent on kuitenkin melko ideaalinen foorumi, josta löytyy jokaiselle jotakin, yhdistävän tekijän ollessa kiinnostus gw:n figupeleihin. Hintana tietylle sananvapaudelle, josta portentissa pidän, on se, että foorumi valtavan laaja. Mitään foorumin pyörittämisestä tietämättömänä, en siis ole kukaan neuvomaan, mihin suuntaan tulisi kehittyä. Jos Sotavasara aiotaan pitää tiukasti vain figuurilautapeleihin ja maalaamiseen keskittyvänä foorumina, en voi kuin hyväksyä sen ja jatkaa sen käyttämistä. Miten ikinä tulee käymäänkään, arvostan häntä joka tämän laittoi alulle. Sotavasara on joka tapauksessa paras suomenkielinen figufoorumi tällä hetkellä.
Esille nousseeseen keskusteluun moderoinnista, on minullakin mielipiteeni. Verrattuna ulkomaisiin foorumeihin Sotavasarassa ollaan kovin tiukkoja. Muualla ei lukko heilu yhtä tiuhaan, vaan todella typerät ketjut jätetään huomiotta. Yleensä keskustelua syntyy kuitenkin lähes kaikesta, niin kuin kunnon keskustelufoorumilla kuuluukin. Off topic-keskustelusta lukotetaan mielestäni turhan helposti. Eihän kyse ole kysymys&vastaus-palstasta. Keskustelun olisin mielestäni annettava kehittyä vapaammin, kunhan juttu pysyy siistinä. Tietynlaisesta tiukkapipoisuudesta olisi päästävä eroon, ja suhtauduttava huumorilla ja ymmärtää ”tyhmempiä”, sillä se tällaiset foorumit loppujen lopuksi pitää hengissä. Ehkäpä foorumeillakin on omat vaiheensa, ja olemme innokkaan moderoinnin vaiheessa. Mitään minulla ei ole nykyisiä modeja vastaan, niin kauan kun ei heillä minuakaan. Ihmisten tulisi muistaa, että modet tekevät foorumin kannalta tärkeää hommaa, ja ovat täällä teitä ja yleistä järjestystä varten. Ajan kuluessa tavat ja asenteet kenties muuttuvat, ja kirjoittelemme varsin erilaiseen Sotavasaraan.
…tämä nyt ei ainakaan ollut mitään tsättiä…eikä tarvi taas puoleen vuoteen kirjoitella…peace, love and understanding