"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Puun-lehtien-teko-aine-systeemi?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
SupraJohde

Viesti Kirjoittaja SupraJohde »

Eikö ton puun vois vaan päällystää liimalla? niin aiaknakin joku oli tehny ja saako jollain pikasilotteella hyvää jälkeä?
-Litsis Lätsis lepakko, nouda mulle kepakko.
johannes
Valvoja

Viesti Kirjoittaja johannes »

Sopivaa mömmöä saa kun sekottelee eri-keepperiä ja oiva pikasilotetta sekasi, antaa kuivua hetken ja tekee siihen semmosen pinnan ku haluaa. Kuivuu sopivan elastiseksi mutta kuitenki kovaksi, eikä pinta rapise pois ku ekan kerran sohasee puolihuolimattomasti.

-Johannes
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Hmm? Eikä tässäkään threadissa ole vielä mainittu piippurasseja? Pitääpä korjata tilanne.

Piippurassit ovat todella hyviä rungon materiaaleina. 50 rassin pussi maksaa muistaakseni 80 senttiä, ja siitä saa ~10 puuta. Vääntää vain n. viisi rassia keskeltä rungoksi, ja sitten tekee lopuista oksia/juuria. Tarkemmat ohjeet: http://www.terragenesis.co.uk/plants/pipetreeFP.html
Argonath

Viesti Kirjoittaja Argonath »

Itse olen tehnyt puunrungot ihan metsästä löydetyistä puun palasista ja tehnyt niihin vähän "syitä" pikasiloitteesta ja lehvästön olen väsäillyt Woodlandscenicsin lehti mössö aineesta, ihan kelvollosia on tullut.
http://www.pbase.com/image/21874878

Nykyisin olen tehnyt puunrunkoja DAS massasta jolloin saa tehtyä sen muotoisia puita kuin haluaa, tosin kuvia DAS puista en ole vielä ottanut, ehkäpä saan niitä myöhemmin tällä viikolla.
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
NetDiver

Viesti Kirjoittaja NetDiver »

Argonath kirjoitti:Itse olen tehnyt puunrungot ihan metsästä löydetyistä puun palasista ja tehnyt niihin vähän "syitä" pikasiloitteesta ja lehvästön olen väsäillyt Woodlandscenicsin lehti mössö aineesta, ihan kelvollosia on tullut.
http://www.pbase.com/image/21874878
Todella mukavan näköinen puu. Jep. Metsästä löydetyt kepit sopii hyvin juuri todella isojen ja vähäoksisten puiden tekoon, muuten käyttäisin kyllä rautalankaa. Näitä kahta voi kyllä yhdistää varsin kivutta. DAS-massa ei yksinään toimi, vaan tarvii rautalanka kehikon tueksi. Woodland Scenics on todella hyvää lehtiainesta.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...
Antrax

Viesti Kirjoittaja Antrax »

Lehdistöksi sopii myös teräsvilla. Sopiva pala ja sprayataan vihreeks ja hyvä tulee. Erikeepperiin itse sekoitin hienoa hiekkaa ja sillä maalasin sitten rungon.
"Cover my lovejunk in catnip and teabag a horny lion"
Spoonyone
Delrip_

Viesti Kirjoittaja Delrip_ »

SupraJohde kirjoitti:siis onko das massa samaa kun jokin oiva-pikasilote?
Ei. DAS-massa on ilman vaikutuksesta kuivuvaa savimaista ainetta, Oiva-pikasilotetta käytetään nimensä mukaisesti viimeistelyyn, esim. seinissä olevien painaumien peittämiseen.

Tästäkin on puhuttu jo monessa topicissa.
Squier Standard Stratocaster 3-värin sunburstina. Mmmmm...
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Jooh mä suositelen enemmänkin tota das massaa sen takia koska sitä on helpompi muovailla kuin sitten das massaa. Magic sculptit jne. on kanssa käteviä vaativampaan maaston tekoon, kuten esim todella yksityiskohtasten puitten jne. tekoon.
Mi_Py

Viesti Kirjoittaja Mi_Py »

Suosittelen ainakin kokeilemaan tuota Das massaa
kun se ei paljoa maksa ainakaan täällä päin
Delrip_

Viesti Kirjoittaja Delrip_ »

baretul kirjoitti:Jooh mä suositelen enemmänkin tota das massaa sen takia koska sitä on helpompi muovailla kuin sitten das massaa.
No eikös DAS-massa ole sama asia kuin DAS-massa?
Squier Standard Stratocaster 3-värin sunburstina. Mmmmm...
Atuan

Viesti Kirjoittaja Atuan »

Voisko joku kertoo miten saa tehtyy sellasen kaarnan näkösen pinnan kitistä ta Das massasta?
NetDiver

eagleye kirjoitti:Voisko joku kertoo miten saa tehtyy sellasen kaarnan näkösen pinnan kitistä tai Das massasta?
DAS-massaa voi kokeilla, mutta sen koostumus (ainakin omasta mielestä) ei ole tarpeeksi hienojakoista kaarnan väsäämiseen. Itse käyttäisin Magic sculptia, Super fine Milliputtia tai green stuffia. Vaatii jonkin verran skuptaustaitoa. Vaihtoehtoisesti voit tehdä puut kokonaan rautalangasta ja uunissa kovetettavasta FIMO-massasta. Skulptaa kaarnan rautalanka rungon päälle ja uuniin. Fimoa löytyy vaikka missä väreissä, joten oikealla värivalinnalla maalausurakkakin helpottuu. Tavaraa saa ainakin Hesan Hoppypointista ja varmasti myös muualta.
Atuan

Viesti Kirjoittaja Atuan »

Siis tarkotan et miten sellasen kaarnan näkösen voi tehä, ku mulla ei oo mitään hajuu millä välineillä sais tehtyy kaarnan näköset jutut siihen massaan, siis ne viivat. Ku ei oikeen tee mieli vääntää yhen puun kaarnaa 2 viikkoo...
baretul

Fimosta ei kannata ruveta tekemään puita, turhan kallista siihen, ja vaikea paistaa jotain maalarin teippiä uunissa. Das massa ja vastaavat suht halvat savimaiset massat käy hyvin :D (imo)

Kaarnaa kannattaa vaan skulptia, siis neulatyökalulla (vaikkapa vanha penseli jonka karvakohta on leikattu veke ja tilalle on porattu reikä johon on laittettu neula, saman voi tehä vaikka kynälle tai vastaavalle), sitten parin skulptaus toolia, ja hieman harjotelua aidon kaarna palan kanssa, pitäis saada suht oikean näköstä ja skaalaan sopivaa kaarnaa. Yks vaihtari on että painelee oikeaa kaarnaa tai jotain jo skulptattua pintaa siihe puuhun niin että siihen jää sellasen puun kuoren oloset jäljet. Varmaan parhaimman näkösen saa kun ensiksi tekee esim das massasta, rautalangasta maalarin teipistä jne sen rungon, sitten laittaa ohuita kerroksia green stuffia, milliputtia tai vastaavaa siihen pinnalle ja rupee vaan tekemään. Das massakin kelpaa tohon tyyliin mutta siitä on todella vaikea vaan tehä mitään detaljeita.

Jep ja teräs villa pelkästään ei tee lehdistöä kivan näköseks, eli ideana olis siis tehdään runko ekaks pla pla.. ja sitten laitetaan siihen rautalanka hökkeliin se teräsvilla ja sitten sivellään siihen liimaa kun on rautalangan päällä sitä teräsvillaa, ja sitte laitetaan sellanen paksu "nukkanen" floccki mikä on tarkotettu puihi sen voi pistää pariin kertaan, sen voi vielä maalatakki sen flockin. Suositelen myöskin lakkaamaan tollaset kohdat, koska niistä lähtee välillä turhan helposti sitä tavaraa. Suositelen myöski tekemään puun rakenteista tarpeeks kestäviä, jos tollanen tulee johonki yleiseen pelikäyttöön. Eli se teräsvilla antaa siis sille puun lehdistölle paksuutta, se ei yksistään tee ylensä kovin coolia lehdistöä.
NetDiver

eagleye kirjoitti:Siis tarkotan et miten sellasen kaarnan näkösen voi tehä, ku mulla ei oo mitään hajuu millä välineillä sais tehtyy kaarnan näköset jutut siihen massaan, siis ne viivat. Ku ei oikeen tee mieli vääntää yhen puun kaarnaa 2 viikkoo...
On kyllä pirun iso puu, jos sitä kaksi viikkoa veistää ;). Noh, jotain yllämainittua massaa pintaan ja viivat piirtelet/painelet vaikka hammastikulla. Jotkut kumiset kipsimuotit voisi toimia. En tiedä, kun en ole koskaan kokeillut. Ja tuskin kokeilenkaan. Tai osta puut vaikka valmiina.
Hamara

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Kun te puhutte rautalangasta niin tarkoitatteko te sillä piippurassia? Koska rautalanka on aika jäykkää jne...
Muita askartelumassoja on vaikkapa Darwi, jota minulla on (Terracotta). Käsittääkseni melko samaa kuin DAS-massa.

Noihin teräsvillalehdistöihin; käviskö siihen teräsvillan päälle vaikka silkkipaperista rutatut mytyt?

Ja loistavan skulptaustyökalun saa vanhasta lyijytäytekynästä. Itsellä on tukkoonmennyt Techniclick G, omistan näitä peräti kolme kappaletta... On ergonominen, on kierrätystä kuten koko miniatyyriharrastukseni miniatyyrejä lukuunottamatta, on täydellinen (vois olla tarkempikin ihan MINI-kohtiin), on halvahko, on upea, on loistava rautanaulaan verrattuna, osta omasi jo tänään!!!
NetDiver

baretul kirjoitti:Fimosta ei kannata ruveta tekemään puita, turhan kallista siihen, ja vaikea paistaa jotain maalarin teippiä uunissa. Das massa ja vastaavat suht halvat savimaiset massat käy hyvin (imo)
Ideana oli tehdä puista rautalanka-vaiheessa tarpeeksi paksuja ja jättää maalarin teipit kokonaan pois. Palava maalarinteippi uunissa skenaariolta olisi mukava välttyä. Olisi vain rautalanka runko, johon fimot päälle ja uuniin. Ei kuitenkaan mitään sentin kerrosta. Kyseistä tekniikkaa käytettiin Lothlorien-pöydän puihin WDn LOTR-maastoartikkelissa (numeroa en nyt muista). Tulee varmasti kalliimmaksi kuin perus maalarinteippipuut, mutta tuskin hintaa kertyy 5-6 euroa enemmän per puu (riippuu tietenkin käytetyn fimon määrästä).
Hamara kirjoitti:Kun te puhutte rautalangasta niin tarkoitatteko te sillä piippurassia? Koska rautalanka on aika jäykkää jne...
Muita askartelumassoja on vaikkapa Darwi, jota minulla on (Terracotta). Käsittääkseni melko samaa kuin DAS-massa.
Piippurassit ja fimo yhdistelmä menee varmasti tuohon tulipalo uunissa skenaarioon. Piippurasseista kuitenkin saa varsin mukavia puita jo itsessään. Rautalankaa taas saa lukemattomilla paksuuksilla ja jäykkyyksillä. Puun tekoon varattu lanka ei tarvitse olla sitä paksuinta ja jäykintä. Darwi- ja DAS-massat ovat muistaakseni samaa ainetta, vain eri valmistajilta.
Noihin teräsvillalehdistöihin; käviskö siihen teräsvillan päälle vaikka silkkipaperista rutatut mytyt?
Itse suosittelisin edelleen Woodlandin Scenicsin Foliage Clustersia, mutta jokainen omalla tavallaan :).
Ja loistavan skulptaustyökalun saa vanhasta lyijytäytekynästä. Itsellä on tukkoonmennyt Techniclick G, omistan näitä peräti kolme kappaletta... On ergonominen, on kierrätystä kuten koko miniatyyriharrastukseni miniatyyrejä lukuunottamatta, on täydellinen (vois olla tarkempikin ihan MINI-kohtiin), on halvahko, on upea, on loistava rautanaulaan verrattuna, osta omasi jo tänään!!!
Yksi omista skulptaus työkaluistani on vanha harppi. Todella hyvä!
baretul

5-6 euroa per puu on paljon :D, kun pääsis green stuffin ja das massan kanssa paljon halvemmalle.
NetDiver

baretul kirjoitti:5-6 euroa per puu on paljon :D, kun pääsis green stuffin ja das massan kanssa paljon halvemmalle.
Totta kyllä puhut, mutta tuo rautalanka-fimo-puu oli vain idea ;).
Loope

Viesti Kirjoittaja Loope »

Mistä tätä Das-massaa saa?
wat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”