baretul kirjoitti:Mä en todella tajua mikä ärsyttää siinä jos joku ei kirjota kirjakieltä.
Minua se ei ärsytä, vaan se hankaloittaa viestien ymmärtämistä. Kuitenkin uskallan olettaa, että viestin kirjoittajat haluavat tulla ymmärretyksi.
baretul kirjoitti:Noh itsepähä kärsitte.
Itse asiassa tässä tapauksessa kärsivät epäselvien viestien kirjoittajat, sillä niiden viestit todennäköisesti jäävät useammalta lukematta ja sen takia myös vastaamatta.
baretul kirjoitti:Muuten oman äidinkielen osaaminen ja sen oikeinkirjotus on kaks eri asiaa, jos lähetään siitä, että kaikki ei yksinkertasesti osaa kirjottaa täysin korrektiä kieltä mitä jotkut täälä vaatii.
En usko, että täällä aletaan "poissulkea" käyttäjiä, jotka jättävät kirjaimet, pilkut ym. (todennäköisesti vahingossa) pois. Itse luen mielelläni sellaisia viestiä, joita itse ymmärrän. Jos vastaani tulee jokin viesti, jossa on sanoja tai sanamuotoja, joiden merkitys on minusta epäselvä, silloin vain jätän sen viestin lukematta.
baretul kirjoitti:En siis tarkota sitä, että jotkut kirjottaa kaikki topicin sanat väärin, vaan pikemminkin sitä että jotkut ei hahmota sitä mitkä sanat tulee yhteen ja mitkä ei eikä sitäkään mihin pilkku kuuluisi tulla.
On olemassa erilaisia sanakirjoja (myös internetissä), mitkä auttavat tähän. Kun taas puhutaan topicin (siis viestin) otsikosta, silloin puhutaan viestin "julkisivusta", se on ensimmäinen asia, jota kautta muuta käyttäjät pääsevät kosketukseen viestiin. Jos viestin otsikko on epäselvä, sekava tai huonosti kirjoitettu, tuloksena voi olla, ettei sitä edes lueta. Jos kirjoittaa itse ei vaivaudu kirjoittamaan selkeä ja houkutteleva otsikkoa, silloin on turha odottaa, että lukijat vaivautuvat lukemaan sitä.
baretul kirjoitti:Se ei johdu siitä että olisi laiska, vaan siitä että todella on lukihäiriö, tai niin nuori ettei ole ehtinyt vielä opetella kaikkea.
Joidenkin arvioiden mukaan noin 1 miljoonalla suomalaisella on jonkin tyyppinen lukihäiriö, eli joka viidennellä. Lukihäiriö on sinänsä hyvin laaja käsite ja lukihäiriötyyppejä on monenlaisia: toisilla on kirjoittamisvaikeudet kun taas toisilla on lukemisvaikeudet tai hahmottamisvaikeudet tai jokin muu ns. "pulma" (Juuri tällä viikolla kuuntelin luennon aiheesta). Sellaisten ihmisten lisäksi foorumilla on muitakin käyttäjiä: hyvin nuoria, vanhempia, figupelien harrastuksen vasta-aloittaneita, muita kieliä äidinkielenä puhuvia jne. Koko tällä keskustelulla halutaan herättää käyttäjien kunnioitusta muita käyttäjiä kohtaan. Silloin kun jokainen muistaa viestin kirjoittaessa, että viestiä lukevat toiset ihmiset, ja pyrkii kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi, silloin kyseinen viesti palvelee molempia osapuolia sekä kirjoittajaa että lukijaa.
PS: onko jossakin slangissa tyrox sanalla jokin erikoismerkitys? Eikös se ole rakennusmateriaali?