"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kirjakielen käyttäminen

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Sinäänsä vain aika turha verratakaan keskustelufoorumia ja nettipeliä. Ei kai pelaamaankaan mennä, jos ei ole aikaa pelata. Aikalailla yhtä tyhmää on vedota siis foorumilla kiireellä kirjoittamiseen. Jos ei ole aikaa keskustella, ei ehkä kannata osallistua ollenkaan?

Ja ison alkukirjaimen kyllä tekee ihan yhtä nopeasti kuin pienenkin, kunhan vain opettelee käyttämään sitä näppäimistöään...

Mutta siis, jos nyt ymmärtäisi foorumille kirjoittelun rinnastuvan mihin tahansa julkiseen julkaisuun ja koettaisi sen mukaan kirjoitella, niin varmaan meillä kaikilla olisi paljon viihtyisämpää.

Ja se täysin tarpeeton jokaisesta pilkusta (tai sen puutteesta) nillittäminen on ihan yhtä älytöntä myös, täällä on todellisia kieliopin taitajia kuitenkin sen verran vähän. (Jos foorumi keskittyisi pääalueenaan kielioppiin, olisi se toki ihan suotavaa.) Mutta jos nyt kaikki kielioppi unohdetaan, eikä edes yritetä saada asiallista tekstiä kirjoitetuksi, niin ihan kohtuullisena pitäisin automaattista viestin hävittämistä, kun ylläpito moiseen törmää. (Ja vaikka se "mode-edit: opitele kirjotelemasi tai jotaki!")

Ja jos itse huomaa kirjoittaneensa ihan totaalista sekasotkua, ei edit napin käytön luulisi iso vaiva olevan. (Omat viestini päätyvät lopulliseen muotoon n. 4 editointikerran jälkeen. Pitäisi kai opetella esikatselun käyttö, mutta kiireisenä ja laiskana ei viitsi... ;) )
naulapaa

Viesti Kirjoittaja naulapaa »

Teräratas kirjoitti:Omat viestini päätyvät lopulliseen muotoon n. 4 editointikerran jälkeen.
Niin minullakin :)

Noista isoista kirjaimista ja pilkuista,itse monesti kirjoitan koko viestin valmiiksi välittämättä virheistä ja isoistakirjaimista.Lopuksi korjaan kaikki virheet(jos vain osaan),eikä se nyt koko elin aikaa vie.Kyllä pitäisi jaksaa nähdä hieman vaivaa viestin kirjoittamiseen.
Jyväskylän cityliberation turnauksien epävirallinen maskotti
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

baretul kirjoitti: NIin joo ja nettiepeleistä ok ja k niillä on suuri ero, kun pelailee ei ole aikaa ruveta kirjotamaan pahemmi, vaan yhellä kädellä saa nopeesti painettua k, chatissa taas joskus ei jaksa ruveta vääntämään mitään roomaania vaan pistää mielummin vaan k, nettipeleissä ylensä ei missään pelitilanteessa ruveta jutustelemaan.
???

Ilmeisesti olen sitten jotenkin erityislahjakas näppäimistön käytössä, ei minulla ainakaan ole mitään vaikeuksia kirjoittaa oikein samalla kun pelaan. Sitäpaitsi o ja k ovat vierekkäin näppiksellä, niitä pystyy painamaan ihan samalla kädellä...

Luulen että se johtuu vain siitä että pelaamaan päästetään kaikenlaisia turhia ääliöitä joiden mielestä joku pystyy oikeasti lukemaan nettislangia... Ei se "k" ole vielä yhtikäs niin paha kuin millaista käsittämätöntä sotkua toiset vääntävät...

Mutta foorumilla ei ole kiire mihinkään, osasi kirjoittaa nopeasti tai ei. Sehän tästä tekee ideaalin chattiin verrattuna.
zqmfgb
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Henri kirjoitti:
Luulen että se johtuu vain siitä että pelaamaan päästetään kaikenlaisia turhia ääliöitä joiden mielestä joku pystyy oikeasti lukemaan nettislangia... Ei se "k" ole vielä yhtikäs niin paha kuin millaista käsittämätöntä sotkua toiset vääntävät...
[offtopic]"gg cu bb roflmao lol n00b xiit"[/offtopic] ;)
Gere curam mei finis.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Henri kirjoitti:Ilmeisesti olen sitten jotenkin erityislahjakas näppäimistön käytössä, ei minulla ainakaan ole mitään vaikeuksia kirjoittaa oikein samalla kun pelaan. Sitäpaitsi o ja k ovat vierekkäin näppiksellä, niitä pystyy painamaan ihan samalla kädellä...

Mutta foorumilla ei ole kiire mihinkään, osasi kirjoittaa nopeasti tai ei. Sehän tästä tekee ideaalin chattiin verrattuna.
Ilmeisesti mäkin oon erikoislahjakas koska ei oo ollu koskaan ongelmia lukea nettislangia, jos todella ottaa päähän toi k:n kirjotaminen menes vaikka valitamaan siitä jonnekki nettipeliin, tätä on turha luulla nettipeliks.
Henri Ketonen

baretul kirjoitti:
Ilmeisesti mäkin oon erikoislahjakas koska ei oo ollu koskaan ongelmia lukea nettislangia, jos todella ottaa päähän toi k:n kirjotaminen menes vaikka valitamaan siitä jonnekki nettipeliin, tätä on turha luulla nettipeliks.
Se onkin asenneongelma.

"tp plz"
"k?"
"k?"
"plz"

"Vedäs jätkä tumppuun..."

No eipä täällä tosiaan niin pahaa mongerrusta näe. Mutta silti kuvittelisi kaikkien osaavan edes omaa äidinkieltään.

Minun puolestani yhdentekevää. Ei niitä sotkuviestejä ole mikään pakko edes yrittää lukea.
zqmfgb
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Itseäni kyllä ainakin häiritsevät kysymykset, joiden kirjoittajalla ei ole aavistustakaan miten suomen kieli rakentuu. Täytyy myöntää, että se nostaa aika tavalla kynnystä vastata, vaikka vastaus / ehdotus olisikin tiedossa. Esim. tätä kirjoittaessani "Yleiset keskustelut" -osiosta löytyy heti kolme otsikkoa, joissa yhdyssana on kirjoitettu väärin (noppa paketin = noppapaketin, erikois osat = erikoisosat, tilaus ajat = tilausajat). Tavalliset typot tietysti kuuluvat asiaan, mutta joidenkin "kirjailijoiden" tekstistä on tavattoman hankalaa saada minkäänlaista tolkkua, koska käytetty kieli on jotakin "suomen kielen suuntaista".

Viikoittain täällä näkee kysymyksiä, joita ei ole millään lailla formuloitu järkeviksi. Itseäni kyllä kummastuttaisi laittaa foorumille kysymys "onx tyroxi valkosta?" ja oikeasti odottaa siihen mitään järkevänsuuntaista vastausta. Tarkemmin siis: ajatuksella tehty kysymys tuottaa takuulla parempia ja käyttökelpoisempia vastauksia.
Darlantan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Darlantan »

Itse ainakin yritän käyttää kirjakieltä niin hyvin kuin osaan, ja joskus olen miettinyt viestiä kirjoittaessani parikin minuuttia, että tuleeko siihen nyt se pilkku vai eikö tule. Lisäksi minua häiritsee se, kun joku jättää pois pilkut, pisteet tai isot alkukirjaimet, tai kirjoittaa selviä yhdyssanoja erikseen (esim. yhdys sanoja (en keksinyt parempaa esimerkkiä)). Tosin saattaa itseltänikin joskus se "mä" lipsahtaa sinne väliin.
I'd like to be a human
...Maybe one day...

-Wolf & Raven, Sonata Arctica
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Mä en todella tajua mikä ärsyttää siinä jos joku ei kirjota kirjakieltä. Noh itsepähä kärsitte. Muuten oman äidinkielen osaaminen ja sen oikeinkirjotus on kaks eri asiaa, jos lähetään siitä, että kaikki ei yksinkertasesti osaa kirjottaa täysin korrektiä kieltä mitä jotkut täälä vaatii. En siis tarkota sitä, että jotkut kirjottaa kaikki topicin sanat väärin, vaan pikemminkin sitä että jotkut ei hahmota sitä mitkä sanat tulee yhteen ja mitkä ei eikä sitäkään mihin pilkku kuuluisi tulla. Se ei johdu siitä että olisi laiska, vaan siitä että todella on lukihäiriö, tai niin nuori ettei ole ehtinyt vielä opetella kaikkea.
kippe-gerbiili

Viesti Kirjoittaja kippe-gerbiili »

Niin no... Tää on vaan mun mielipide, mutta mun mielestä sellane kirjakielen kirjotus on täysin persoonatonta molkotusta. Se on hyvä juttu, että osaa kirjottamalla tuoda omaa persoonaansa esille. Tähän tekstiin määki oon poikkeuksellisesti pistäny vähä ymmärrettävämpää tekstiä (Sattuneesta syystä). Ohan se mun mielestä välistä naurettavaa ku äijät kirjottelee tyyliin:
- Ojentaisitko minulle teekannua kiitos.
- Olehan hyvä. Ottaisit kenties myös piparia tai juuri leipomaani kääretorttua.
- No voi kiitos kyllä.

Okei tää oli ääriesimerkki. But the point is: antaa sen tekstin tulla luonnollisesti. Ettehän te kotonakaan tai koulussa puhu niinku täälä. C'mon. Let it flow... ja sillee...
On olemassa kolmenlaisia ihmisiä. On niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

kippe-gerbiili kirjoitti:Okei tää oli ääriesimerkki. But the point is: antaa sen tekstin tulla luonnollisesti. Ettehän te kotonakaan tai koulussa puhu niinku täälä. C'mon. Let it flow... ja sillee...
Itseasiassa pyrkimyksenä kyllä on muodostaa ihan järkeviä lauseita puhuessakin, ja paljolti tuohon tyyliin minä teetänikin yleensä pyydän... ;)

Mutta siis, ei sinäänsä mitään väärää käyttää hieman murteellista kieltä kirjoittaessaankin, kunhan tärkeimmät lauserakenteet on suomen kieliopin mukaan tunnistettavissa ja luettavissa. Kuitenkin hyvä muistaa, että eri aluilta kotoisin olevat saattavat ymmärtää murteellisen (ts. ei kirjakielisen) teksin varsin eri tavalla, mikä saattaa aiheuttaa sekaannusta enemmänkin.

Mut emmie täst enempee kehtoo käyä viäntämäänkää. (Olenko siis liian laiska, vai hävettääkö minua?)
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Sitä paitsi, eihän kirjakielen käyttö mitenkään estä oman persoonallisuutensa esilletuontia. Suomi on ehkä maailman (Venäjän ja Japanin kanssa) rikkain kieli mitä ilmaisuun tulee, oikeastaan mikään muu kieli ei taivu niin kauniista ja pitkälle kuin suomi.

Esimerkkisi kippe-gerbiili eivät sitä paitsi ole kirjakielestä (vaikkakin ne on sillä kirjoitettu) vaan anaaliretintitiivisestä keskusteluista kahden henkilön välillä joilla on luudanvarsi tungettuna sinne minne aurinko ei paista :)
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
The Scientist

Viesti Kirjoittaja The Scientist »

Edellä olleeseen esimerkkikeskusteluun. Vaika sanoit sen olevan ääriesimerkki, niin tartun siihen.
Olisiko tälläinen parempi:

-hei viittizitzä antaa hei mulle tota ttä plz lol
-no ttottakai mä annan haluitsiza pipareit ja gääre torttu mita mä jst hei leivoin!!!!111!!!!1
- joo hei pist tulee lol

Kuten ehkä jo päättelitte, suosin kirjakielen käyttämistä. Menee se viesti sitten perille vaikka ei ole samalta alueelta.
Viimeksi muokannut The Scientist, To 25.03.2004 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I don't know what I want, but I know how to get it."
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Pointti on nimittäin lähinnä siinä, että ymmärretyksi tuleminen on helpompaa, jos vaivautuu kirjoittamaan sellaista tekstiä, että lukijat saavat siitä tolkkua. Kirjakieli on yksi sellainen ilmaisun muoto, jota useimmat ymmärtävät pelkästään se lukemalla tarvitsematta tulkita kirjoittajan mahdollisesti tarkoittamia asioita. Tokihan minäkin osaan tulkita ja käytänkin nettislangia... eihän siitä olekaan kysymys. Yksi juttu vielä: lukihäiriö ei ole lainkaan mukava asia, mutta väittäisin, että lukihäiriöinen henkilö ei ainakaan yhtään helpommalla pääse lukiessaan tekstiä, joka vilisee sellaisia termejä kuin "N00b, tyrox, snotlinki, dissata, määki, onx, jne..." erityisesti, jos viestiä ei ole jäsennetty millään tavalla.

Eli takaisin tuohon aiempaan toteamukseeni: ymmärretyksi tuleminen helpottuu, jos käyttää sellaisia ilmaisuja ja tapaa kirjoittaa, mitä mahdollisimman moni potentiaalisista lukijoista kykenee tulkitsemaan mahdollisimman pienellä vaivalla.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Itse kirjoitan enimmäkseen kirjakieltä, joskus tulee jotain "mä" juttua, mutta tärkeintä on että tekstiä ymmärtää, kuten on jo mainittu. Tarinat pitää sitten kirjoittaa puhtaalla kirjakielellä, ja kappalejako on ehdoton.
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

kippe-gerbiili kirjoitti:Niin no... Tää on vaan mun mielipide, mutta mun mielestä sellane kirjakielen kirjotus on täysin persoonatonta molkotusta.
Koko kaunokirjallisuus on kirjoitettu kirjakielellä ja kaikki kuuluisimmat kirjailijat ovat sitä huolimatta hyvin persoonallisia.
kippe-gerbiili kirjoitti:Se on hyvä juttu, että osaa kirjottamalla tuoda omaa persoonaansa esille. Tähän tekstiin määki oon poikkeuksellisesti pistäny vähä ymmärrettävämpää tekstiä (Sattuneesta syystä).
Persoonallisuuttaa voidaan ilmaista muullakin tavalla kuin vain kirjoittamalla "omalla" kielellä. Mikä tahansa kieli (kirjakieli siis) on hyvin monipuolinen ja rikas, eikä se ole kielen vika, jos kielenkäyttäjä ei osaa hyödyntää kielensä rikkautta.
kippe-gerbiili kirjoitti:Ohan se mun mielestä välistä naurettavaa ku äijät kirjottelee tyyliin:
- Ojentaisitko minulle teekannua kiitos.
- Olehan hyvä. Ottaisit kenties myös piparia tai juuri leipomaani kääretorttua.
- No voi kiitos kyllä.
Nyt sinä sekoitat kirjakielen ja käyttäymistavat keskenään. Sitä paitsi lähes kaikissa kielissä on olemassa useantyyppisiä murteita, esim. ammattikieli. Kirjakieli on kielen murre, joka on tarkoitettu kirjoitettujen tekstien tuottamiseen. Joten sitä kuuluisi käyttää tekstejä kirjoittaessa.

Historiasta voidaan löytää esimerkkejä siitä, että on ollut kieliä, joita ei puhuttukaan koskaan, esim. heprea 2000 vuotta sitten ei ollut puhuttu kieli vaan puhtaasti kirjakieli.
Henri Ketonen

Minusta tämäkin voisi olla sellaisia asioita, joista ei saisi puhua. Jos joku kirjoittaa niin huonoa tekstiä ettei sitä voi tai jaksa lukea, niin sitä ei ole mikään pakko lukea.

Mutta muuten, kirjakielinipotus on yksi ehdottomasti ärsyttävimmästä päästä olevia asioita foorumeilla. Esimerkkinä vaikka Pelit - foorumi:

[Pitkäpätkätekstiä]...Ennen oli miehet rautaa ja kirkot puuta...[/pitkäpätkätekstiä]
Vastaus1 : On tainnut jäädä äikän tunnit väliin.
Vastaus2 : Vähän jätkä on tyhmä.
Vastaus3 : Opi kirjoittamaan.
Vastaus4 : Banaania tuollaisille

Jne.
zqmfgb
Druzhina Captain
Valvoja

behemoth kirjoitti:Pointti on nimittäin lähinnä siinä, että ymmärretyksi tuleminen on helpompaa, jos vaivautuu kirjoittamaan sellaista tekstiä, että lukijat saavat siitä tolkkua.
Olen ehdottomasti sama mieltä. Eikä tässä ole kyse vain pelkästään kielen käyttämisestä vaan myös muiden foorumilaisten huomioon ottamista. Jokainen itse päättää mitä kieltä hän käyttää viestejä kirjoittaessa, mutta silloin kun minä näen tekstin, jota on vaikea lukea tai ymmärtää, silloin minulle ainakin tulee mieleen se, että joko kyseinen henkilö ei haluaa, että häntä ymmerrettäisiin tai sitten se ei vain välitä muista ihmisistä. Kummassakin tapauksessa en näe mitään syytä vaivautua vastaamaan sellaiseen viestiin.

Kuitenkin silloin kun henkilö kirjoittaa viestin julkiseen keskustelupalstaan tai foorumiin, silloin olettaisin, että kyseinen henkilö haluaa välittää jonkin näköisen viestin muille ja samalla haluaa saada palautetta ajatuksiinsa/kysymyksiinsä. Silloin yleiskielen käyttö on enemmän kuin suotava.

Kuvitellaan sellaista tilannetta: sinä tapaat ulkomaalaista, hän osaa jotain omaa kieltä jota sinä et, mutta hän kuitenkin jotenkuten osaa suomea. Minkälaista suomea sinä puhuisit hänen kanssa: omaa slangia vai kirjakieltä?
ChildGamez

Viesti Kirjoittaja ChildGamez »

Elikkä siis onko aihees kyse et jos kirjottelen näin niiku ny niin sit mua ei hyväksitä enää edes tääl ku en jaksa kirjottaa joka v***n sanaa tavallaa loppuu asti ja "korrektisti"? En kuitenkaa täst jaksa alkaa muuttelee kirjoitus tyyliäni kun ei pahemmin ole ollu vaikeuksii saaha niit vastauksii vaik oonki tämmönen hirvee n00b jne..
A person can't defeat loneliness.
Waiting for the rising of Chaos Dwarfs
Druzhina Captain
Valvoja

baretul kirjoitti:Mä en todella tajua mikä ärsyttää siinä jos joku ei kirjota kirjakieltä.
Minua se ei ärsytä, vaan se hankaloittaa viestien ymmärtämistä. Kuitenkin uskallan olettaa, että viestin kirjoittajat haluavat tulla ymmärretyksi.
baretul kirjoitti:Noh itsepähä kärsitte.
Itse asiassa tässä tapauksessa kärsivät epäselvien viestien kirjoittajat, sillä niiden viestit todennäköisesti jäävät useammalta lukematta ja sen takia myös vastaamatta.
baretul kirjoitti:Muuten oman äidinkielen osaaminen ja sen oikeinkirjotus on kaks eri asiaa, jos lähetään siitä, että kaikki ei yksinkertasesti osaa kirjottaa täysin korrektiä kieltä mitä jotkut täälä vaatii.
En usko, että täällä aletaan "poissulkea" käyttäjiä, jotka jättävät kirjaimet, pilkut ym. (todennäköisesti vahingossa) pois. Itse luen mielelläni sellaisia viestiä, joita itse ymmärrän. Jos vastaani tulee jokin viesti, jossa on sanoja tai sanamuotoja, joiden merkitys on minusta epäselvä, silloin vain jätän sen viestin lukematta.
baretul kirjoitti:En siis tarkota sitä, että jotkut kirjottaa kaikki topicin sanat väärin, vaan pikemminkin sitä että jotkut ei hahmota sitä mitkä sanat tulee yhteen ja mitkä ei eikä sitäkään mihin pilkku kuuluisi tulla.
On olemassa erilaisia sanakirjoja (myös internetissä), mitkä auttavat tähän. Kun taas puhutaan topicin (siis viestin) otsikosta, silloin puhutaan viestin "julkisivusta", se on ensimmäinen asia, jota kautta muuta käyttäjät pääsevät kosketukseen viestiin. Jos viestin otsikko on epäselvä, sekava tai huonosti kirjoitettu, tuloksena voi olla, ettei sitä edes lueta. Jos kirjoittaa itse ei vaivaudu kirjoittamaan selkeä ja houkutteleva otsikkoa, silloin on turha odottaa, että lukijat vaivautuvat lukemaan sitä.
baretul kirjoitti:Se ei johdu siitä että olisi laiska, vaan siitä että todella on lukihäiriö, tai niin nuori ettei ole ehtinyt vielä opetella kaikkea.
Joidenkin arvioiden mukaan noin 1 miljoonalla suomalaisella on jonkin tyyppinen lukihäiriö, eli joka viidennellä. Lukihäiriö on sinänsä hyvin laaja käsite ja lukihäiriötyyppejä on monenlaisia: toisilla on kirjoittamisvaikeudet kun taas toisilla on lukemisvaikeudet tai hahmottamisvaikeudet tai jokin muu ns. "pulma" (Juuri tällä viikolla kuuntelin luennon aiheesta). Sellaisten ihmisten lisäksi foorumilla on muitakin käyttäjiä: hyvin nuoria, vanhempia, figupelien harrastuksen vasta-aloittaneita, muita kieliä äidinkielenä puhuvia jne. Koko tällä keskustelulla halutaan herättää käyttäjien kunnioitusta muita käyttäjiä kohtaan. Silloin kun jokainen muistaa viestin kirjoittaessa, että viestiä lukevat toiset ihmiset, ja pyrkii kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi, silloin kyseinen viesti palvelee molempia osapuolia sekä kirjoittajaa että lukijaa.

PS: onko jossakin slangissa tyrox sanalla jokin erikoismerkitys? Eikös se ole rakennusmateriaali?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”