"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Hiekan irtoaminen pohjalevyistä.

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Hiekan irtoaminen pohjalevyistä.

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Minulle on nyt tapahtunut muutaman kerran siten että hiekka irtoaa pohjalevystä sellaisina isoina suikaleina kun olen alkanut maalaamaan hiekkakerrosta. Mistähän tämä nyt johtuu? Ruoho ja turffi pysyy ihan hyvin mutta pitäisiköhän hiekkaa varten hioa tuota levyn pintaa vaikka ihan hiekkapaperilla.
Olen käyttänyt erikeeperiä, Kiilto-puuliimaa ja kokeilin myös GW:n muoviliimaa, mutta se irtosi ennen kuin ehdin edes koskea hiekkaan siveltimellä.
TranssiApina

Viesti Kirjoittaja TranssiApina »

Kun olet liimannut hiekan ja antanut sen kuivua, heitä siihen päälle kerros liima/vesi sekotusta. Ihan runsaasti voi käyttää vettä. Näin mulla pysyy ainakin hyvin.
"If it bleeds, we can kill it."
Snogo

Viesti Kirjoittaja Snogo »

minulla on kiilot-puuliimalla pysynyt ihan hyvin. sulla on erikoiset pohjalevyt tai jotai. Kokeile pestä ne jos niissä on vaikka jotain rasvaa/likaa
mauno
Valvoja

Viesti Kirjoittaja mauno »

Oletkos antanut liiman kuivua yhden päivän ennen maalauksen aloittamista? Itse teen baset näin: Levitän hieman vedellä ohennetun Erikeeperin baseen ja upotan basen hiekkaan. Annan kuivua päivän. Maalaan sitten pohjavärillä hiekan, jonka jälkeen annan maalinkin kuivua pitkään, jottei hiekka lähde irti kostean maalin vaikutuksesta drybrushatessa. Sitten loppu onkin drybrushausta ja static grassin kanssa nyhjäämistä.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

On ne kuivuneet monta päivää, mutta en tiedä miksi se niin helposti irtoaa. Täytyy puhdistaa ne kunnolla tai päällystää ne erikeeperin ja veden sekoituksella.
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

Luulen, mutten ole varma, että laimentaminen vedellä auttaa erikeepperin kanssa.
jezee

Viesti Kirjoittaja jezee »

Millä olet liimannut ne siihen alustaan ja mitä ainetta tuo pohja on itselläni ainakin toimii tuo vesi+erikeepper...
"Jäitä hattuun aku" sanoi: iines ankka
Etana

Viesti Kirjoittaja Etana »

Miks erikeeperiä pitäs laimentaa vedellä?
Mikä siinä on pohjimmainen idea?
Argonath

Viesti Kirjoittaja Argonath »

jos maalaat inkillä hiekkasi niin irtoaminen luultavasti voi johtua siitä, minulla ainakin tapahtua joskus aikoinaan kyseistä ilmiötä.
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
Janne Forsell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne Forsell »

Etana kirjoitti:Miks erikeeperiä pitäs laimentaa vedellä?
Mikä siinä on pohjimmainen idea?
Erikeepperi levää helpommin ja tasaisemmin ohennettuna, hiekka myös "uppoaa" siihen paremmin kuin laimentamattomaan; hiekkaa on koko liima kerroksessa, eikä vain pinnassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”