Charge pituuden tarkkuus?
- Peltimarsu
Charge pituuden tarkkuus?
Eli kuinka tarkasti viilaatte ,:a tässä suhteessa, eli onko chargen osuminen viholliseen millistä kiinni vai pitääkö mennä reilustikkin yli?
Haluaisin tähän vain yleisen kuvan asiasta ja yleiseen keskusteluunhan tämä kuuluu (kai?), kun kerran koskee 40K + FB.
Haluaisin tähän vain yleisen kuvan asiasta ja yleiseen keskusteluunhan tämä kuuluu (kai?), kun kerran koskee 40K + FB.
Tuska hälvenee, mutta hulluus on ikuista. "Myös sotavasarassa"
Käyttäjä #602 ja ylpeä siitä.
Käyttäjä #602 ja ylpeä siitä.
No sehän riippuu siitä miten tarkasti yleisesti ottaen mittaatte. Mites tarkasti teillä on shooting ranget esmes?
Meillä se on varsin tarkkaa, joskin mitä hankalampi charge(wheelejä yms) sitä vapaammin katsotaan. Jos on siinä ja siinä turvaudumme aina puolueettomaan herra noppaan
Meillä se on varsin tarkkaa, joskin mitä hankalampi charge(wheelejä yms) sitä vapaammin katsotaan. Jos on siinä ja siinä turvaudumme aina puolueettomaan herra noppaan
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Gav mainitsi aikoinaan, että suorassa chargessa on syytä mitata millin tarkkuudella, koska se on mahdollista ja sääntöjen mukaan oikea menettely. Sitten jos manööveri sisältää enemmän wheeliä, terrainia ja muita kummallisuuksia, on syytä harrastaa enemmän herrasmiesmäisyyttä, teen juontia ja nopanheittoa. Pitäisin tätä ihan terveenä lähtökohtana. Muutamat vähemmän vakavissaan pelaavat tuttavat tosin sallivat puolisen tuumaa ylimääräistä, että päästään heittämään enemmän noppia. Ei kuitenkaan kannata lähteä automaattisesti vaatimaan tätä vastustajalta.
Sääntökirjassa taidetaan puhua tuuman murto-osista generosity-kappaleen alla. Kyseinen kappale ei tosin sano, onko murto-osa 1/8 vai 3/2...
Sääntökirjassa taidetaan puhua tuuman murto-osista generosity-kappaleen alla. Kyseinen kappale ei tosin sano, onko murto-osa 1/8 vai 3/2...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Meidän peleissä on kyllä yleensä muutaman millin heitot annettu anteeksi, tai sitten jossain tapauksissa tilanne on ratkaistu nopalla. Sen on vaan niin helvetin ärsyttävää jos charge epäonnistuu muutaman millin takia. Turnauksessa tästäkin voi aina sopia vastustajan kanssa, kunhan ei nyt sentään mennä liiallisuuksiin.
Hommahan menee luonnollisesti näin: puoli tuumaa heittoa sinne tänne omassa chargessa on ok, vastustajan chargessa puoli milliä on liikaa ;o).
Olen aivan oikeasti nähnyt turnauksessa vastustajani nillittävän tuollaisen millin parin takia (olisin päässyt flankkiin), ja vielä pelissä jossa itse olin juuri edellisellä kierroksella pitkän wheelin takia vaikeasti mitattavan chargen antanut mennä läpi vaikka se tarkasti mitaten olisi ehkä jäänyt puolisen tuumaa vajaaksi. Hyvä ettei kulmamittaa ja mikrometriä kaveri vääntänyt esille.
Olen aivan oikeasti nähnyt turnauksessa vastustajani nillittävän tuollaisen millin parin takia (olisin päässyt flankkiin), ja vielä pelissä jossa itse olin juuri edellisellä kierroksella pitkän wheelin takia vaikeasti mitattavan chargen antanut mennä läpi vaikka se tarkasti mitaten olisi ehkä jäänyt puolisen tuumaa vajaaksi. Hyvä ettei kulmamittaa ja mikrometriä kaveri vääntänyt esille.
Tuossa on vain sekin huomioitava, että kaveri on ehkä tarkoituksella laittanut yksikön houkuttimeksi sen vajaan tuuman yli chargematkasta. Tällöin ei välttämättä vastustaja innostu, jos failed charge muuttuu natinan jälkeen onnistuneeksi, vaikka säännöt selvästi muuta sanovat.
Itse harrastan paljonkin moista, koska suurimman osan aikaa olen mielestäni melko hyvä arvioimaan matkoja. Ei vain paljon hymyilytä, jos vastustaja alkaa vaatia ritareilleen sitten 14½" chargea.
Kyllä minä pari milliä hyväksyn marginaaliksi, ja noissa enemmän mutkittelevissa chargeissa tilanteesta riippuen enemmänkin. Pitää kuitenkin muistaa, että sinun chargesi ärsyttävä neljännestuumasta kiinni jääminen voi olla kaverin "ovelaa" taktikointia, jolla hän saa sinut omalle charge matkalleen.
40k:ssa taasen mittaaminen on yleensä niin helppoa, että en näe mitään syytä olla olematta tarkka. Jos pitää siinä chargea venyttää, niin liikkuu sitten 6½" tuumaa jo movementillä...
Eli olen inha tuumanillittäjä kyllä, varsinkin jos sillä tuumalla voitetaan potentiaalisesti peli. Joku 147. grotti jos liikkuu 7 tuumaa omalla deployment zonellaan, niin ei voi vähempää kiinnostaa.
Itse harrastan paljonkin moista, koska suurimman osan aikaa olen mielestäni melko hyvä arvioimaan matkoja. Ei vain paljon hymyilytä, jos vastustaja alkaa vaatia ritareilleen sitten 14½" chargea.
Kyllä minä pari milliä hyväksyn marginaaliksi, ja noissa enemmän mutkittelevissa chargeissa tilanteesta riippuen enemmänkin. Pitää kuitenkin muistaa, että sinun chargesi ärsyttävä neljännestuumasta kiinni jääminen voi olla kaverin "ovelaa" taktikointia, jolla hän saa sinut omalle charge matkalleen.
40k:ssa taasen mittaaminen on yleensä niin helppoa, että en näe mitään syytä olla olematta tarkka. Jos pitää siinä chargea venyttää, niin liikkuu sitten 6½" tuumaa jo movementillä...
Eli olen inha tuumanillittäjä kyllä, varsinkin jos sillä tuumalla voitetaan potentiaalisesti peli. Joku 147. grotti jos liikkuu 7 tuumaa omalla deployment zonellaan, niin ei voi vähempää kiinnostaa.
Meidän peleissä pari milliä liian lyhyt charge on failed charge, tosin mitä enemmän wheeliä tms. on mukana, sitä enemmän siitä voi joustaa.. Yleensä ei kuitenkaan paljoa, sillä etäisyyksien arviointi on yksi taitoa vaativimpia asioita WaHassa, joten yleisesti ottaen lasketaan mahdollisimman tarkasti, ja failattu charge on aina failattu charge.
nynnyt ei tohdi humpata!

Pääasiassa katsomme kavereiden kanssa hyvinkin tarkkaan, että onko se nyt siinä vai ei. Tämä ei siis tarkoita välttämättä sitä, että olisimme millintarkkoja, powerpelaavia, hampaat irvessä vääntäviä nillittäjäpelaajia, vaan siksi että... Noh. Enpäs tiedä miksi, se vain tuntuu vähän hassulta jos sen puoli tuumaa hyppää yksikkö lisämatkaa. Neljäsosatuumat annetaan aika usein anteeksi, lähemmäs puolet ajasta hyökkääjäkin antaa olla jo alussaan ja se on reilusti failed charge. Tässä piileekin se reiluus peleissä. Kukaan ei ala valittamaan lopputuloksesta, vaan katsotaan vain mahd. tarkasti yhdesti, että yltääkö, jos hyökkääjä sanoo, ettei yllä, sitten ei yllä, jos puolustaja sanoo ettei yllä, niin katsotaan uudestaan ja jompikumpi myöntyy viimeistään siinä vaiheessa. Ei se nimittäin niin epäselvää ole, onko se siinä kiinni vai ei. Kunhan kumpikaan osapuoli ei tee siitä ongelmaa, niin mikä tahansa vaihtoehto käy hyvin. Eli pääosin otamme chargen onnistumisen hyvinkin tarkkaan, mutta hyvä pelihenki säilyy 'hällä väliä' asenteella. Kyllä se yksikkö kestää siinä vaikkei päässytkään chargeemaan.
Siinä on hyvä asenne.
- Henri Ketonen
Meillä on kyllä aika tarkkaa. jos mitta, numeron ollessa kiinni hyökkääjän basessa, ei osu hyökättävän baseen, failed charge, jos osuu, charge. Helppoa. Välillä sitä mitataan viiteen kertaan, mutta tulos on ja pysyy. Lopussa ei harmitella, että jos olisit ollut reilu ja... vaan jos olisin siirtänyt näitä vähän... Ei meillä ainakaan ole pelien henki tämän takia kärsinyt.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
-
MangaReaper
Yleensä ottaen aika tarkkaa, joskus on jouduttu mielenkiintoiseen tilanteeseen, kun ruvettiin miettimään mistä kohtaa alustaa charge mitataan (hepun alustan kulma oli kyllä kantamalla, mutta kumpikaan reuna ei oikeastaan). Melkein ainoat tilanteet joissa epäselvyyttä syntyy, tulevat kun toinen pakenee charge reaktiona. Tällöin tahtovat molemmat yksiköt liikkua hieman epätarkkoja pituuksia, joka voi johtaa jokusen millin heittoon.
Perus chargeissa ei kamalasti tule mittausongelmia, koska yleensä molemmat pelaajat näkevät suoraan, käveleekö vihollinen kantamalle vai ei. Joskus on jopa tullut sanottua jotain tyyliin "näähän nyt on noin x-tuuman päässä". Molemmat pelaajat kun tajuavat miten toinen hyödyntää haltioiden M5:sta
Perus chargeissa ei kamalasti tule mittausongelmia, koska yleensä molemmat pelaajat näkevät suoraan, käveleekö vihollinen kantamalle vai ei. Joskus on jopa tullut sanottua jotain tyyliin "näähän nyt on noin x-tuuman päässä". Molemmat pelaajat kun tajuavat miten toinen hyödyntää haltioiden M5:sta
Lisää salaisuuksi avatarien takaa:
VD: Animefani, kuvassa Vash Trigunista
Kuolo: Miyazakin ystävä, pienet pallopäät Mononoke himesta
FallenOne: Ei katso animea, silti avatarissa Totoro
VD: Animefani, kuvassa Vash Trigunista
Kuolo: Miyazakin ystävä, pienet pallopäät Mononoke himesta
FallenOne: Ei katso animea, silti avatarissa Totoro
Nillitys: Termi taitaa olla "fraction of an inch", jolla puhekielessä kyllä tarkoitetaan tuuman murto-osaa, ei mitä tahansa murtoluvulla ilmaistua tuumamittaa.Dolmot kirjoitti: Sääntökirjassa taidetaan puhua tuuman murto-osista generosity-kappaleen alla. Kyseinen kappale ei tosin sano, onko murto-osa 1/8 vai 3/2...
Tosin 99/100 tuumaa on myös murto-osa...
Normaalilta tekstiltä ei voi olettaa matemaattista tarkuutta, ja hölmöltähän se kuulostaisi, jos tekstissä sanottaisiin "proper fraction of an inch", mikä olisi matemaattisesti korrekti ilmaisu aiheesta.
Samalla linjalla melkein jokainen "if" pitäisi oikeastaan korvata termillä "iff" ("if and only if", suomeksi "joss") jne.
//Mx
-
Moottoriturpa
Meillä ollaan aika tarkkoja chargesta. Useasti on käynyt omalla kohdalla jos charge on jäänyt lyhyeksi niin kaivan rullamitan tuuman taululukolla (HUOM. GW:n tikuissa on liian lyhyet tuumat) jolloin charge olikin riittänyt. Kyllä oli vastustajalla hymyssä pitelemistä. Mutta eikös 40k:ssa jossain (liekkö trial tai jotain) ollut että jos charge jää noin tuuman päähän niin silti ne pääsee lähitaisteluun? Voin muistaa väärin, mutta se poistaa hyvin sen pilkunviilaamisen.
It's not whether you win or lose, it's how you play the game, right?
muistat väärin. kyllä 40Kssakin pitää riittää perille asti. itselläkin on muutama elintärkeä charge jäänyt tekemättä kun mitan mukaan jäisi pari milliä pois. Mutta nollatoleranssi kunniaan.... ei tule valittamista kun kaikki saavat saman kohtelun
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"