"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mixed armour, AP ja invusavet

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Snowtrooper

Mixed armour, AP ja invusavet

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Eli. Mixed Armour -sääntö sanoo, että osumat ottaa sekapanssaritapauksessa ensisijaisesti aina enemmistössä oleva panssari, vasta kun jokainen enemmistöpanssari on seivannut saa vahingon kärsijä valita. Tasatilanteessa heikomman panssarin katsotaan olevan enemmistössä.

Mutta vaikuttaako kohti tulevan ammuksen AP tai saven invu-status siihen, mikä katsotaan "heikommaksi"?

Otetaan hypoteettinen tilanne. Yksikössä on jäljellä enää kaksi mallia, vaikkapa 3+ saven heppu, ja 4+ invusavella (perussave myös 4+ tai huonompi) varustettu heppu. AP4, AP5, AP6 ja AP- -osumat lienevät yksiselitteisesti kohdistettuja tälle 4+ saven tyypille. Entäs kun tulee AP3-ammus kohti? Nythän 3+ panssari on "huonompi", kun se ei salli mitään savea. Vai tuijotetaanko edelleen alkuperäisiin arvoihin, ja pistetään osuma 4+ savettavalle?
bbckamaja

Viesti Kirjoittaja bbckamaja »

Huonompi save on se save jolla epäonnistuu helpommin, eli 3+ on huonompi kuin 2+, 4+ huonompi kuin 3+ jne. Sillä, saako saven vai ei, ei ole tekemistä saven paremmuuteen.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

AP ei vaikuta mixed armour sääntöön millään tavoin.
Armour penetrate arvo vaikuttaa vasta kun woundit on tehty ja niitä saveja pitäisi heitellä.

Mixed armour käsittelee ainoastaan yksikön panssareiden muuntamattomia perusarvoja.
Itseasiassa koko panssarikäsite on vain keino ohjata osumien allokointia sillä periaatteella että enemmistöön osuu todennäköisemmin... Muut panssareita varten tarkoitetut säännöt siihen eivät päde.

Tästä asiasta keskusteltiin pitkä tovi jokin aikaa sitten ircn puolella, tälläiseen kovasti päädyttiin ainakin jossain määrin.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Tanan

Re: Mixed armour, AP ja invusavet

Viesti Kirjoittaja Tanan »

Snowtrooper kirjoitti: Otetaan hypoteettinen tilanne. Yksikössä on jäljellä enää kaksi mallia, vaikkapa 3+ saven heppu, ja 4+ invusavella (perussave myös 4+ tai huonompi) varustettu heppu. AP4, AP5, AP6 ja AP- -osumat lienevät yksiselitteisesti kohdistettuja tälle 4+ saven tyypille. Entäs kun tulee AP3-ammus kohti? Nythän 3+ panssari on "huonompi", kun se ei salli mitään savea. Vai tuijotetaanko edelleen alkuperäisiin arvoihin, ja pistetään osuma 4+ savettavalle?
Homma menisi nähdäkseni näin (Muutin hiukan esimerkkiä):
AP3, AP3, AP4, AP5, AP6 ja AP - aseet woundaavat edellä mainittua yksikköä.

1. Koska woundien määrä >= kohteiden määrä => ampuja valitsee yhden kohteen johon puolustaja laittaa haluamansa ammuksen. Tässä tapauksessa ampujan kannattaa pakottaa saven heitto 4+/4+ miehelle. Puolustaja valitsee woundaavaksi aseeksi AP3 aseen. Jos save epäonnistuu, koko ryhmä tuhoutuu. Oletetaan, että 4+ invu save onnistuu.
2. Puolustaja laittaa woudit eri save "lohkoihin". Ensiksi huonompaan eli 4+ saveen.
1. kierros AP 3 -> 4+, AP 4 -> 3+
2. kierros AP 5 -> 4+, AP 6 -> 3+
3. kierros AP - -> 4+

Lopputulos:
4+/4+ save heittää 3 savea. 3+ save heittää 2 savea. Ylimenevät woundit eivät siirry seuraavaan lohkoon. Tästä syystä mixed armour on niin tehokas.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

hmm. eikös ne heitä kaikki seivit sillä huonommalla savella, eli jos kolme grottia ja kahta mega armour nobia kohti ammutaan 15 lasgun woundia kuolevat kaikki ilman saveja. Näin itse ymmärsin säännön kun sen luin.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

jamopower kirjoitti:hmm. eikös ne heitä kaikki seivit sillä huonommalla savella, eli jos kolme grottia ja kahta mega armour nobia kohti ammutaan 15 lasgun woundia kuolevat kaikki ilman saveja. Näin itse ymmärsin säännön kun sen luin.
Ei. Tästä asiasta on lähdettävä ristiretkelle, sillä häiritsevän moni on tulkinnut asian noin, vaikkei se niin mene. Kehotan lukemaan mixed armor laatikon ajatuksella, vaikka se onkin pitkähkö.

Hassua mutta totta, tuffnessiin ei päde sama sääntö. Grottien seassa hengaavia örkkejä on yllättävän helppo haavoittaa.
jamovoima
Valvoja

Hyvä juttu, droneista saattaa siis olla jopa hyötyä broadsideille.

Luen säännön sitten kahden vuoden päästä kun ostan sen sääntökirjan.

Ja vielä väittävät ettei sotavasara ole sääntökirjan korvike.
Konrad von Richtmark

Viesti Kirjoittaja Konrad von Richtmark »

Ei ole, enemmänkin sääntökirjan jatke.
LordDemon

Viesti Kirjoittaja LordDemon »

Amazing Slug kirjoitti:
jamopower kirjoitti:hmm. eikös ne heitä kaikki seivit sillä huonommalla savella, eli jos kolme grottia ja kahta mega armour nobia kohti ammutaan 15 lasgun woundia kuolevat kaikki ilman saveja. Näin itse ymmärsin säännön kun sen luin.
Ei. Tästä asiasta on lähdettävä ristiretkelle, sillä häiritsevän moni on tulkinnut asian noin, vaikkei se niin mene. Kehotan lukemaan mixed armor laatikon ajatuksella, vaikka se onkin pitkähkö.

Hassua mutta totta, tuffnessiin ei päde sama sääntö. Grottien seassa hengaavia örkkejä on yllättävän helppo haavoittaa.
Saako sivunumeron? (kun on itse sokea)
”ceterum censeo delendas esse Legiones Astartes”
"Veni, vidi, aleam ieci" - Thrawnille kiitokset latinan avusta
jamovoima
Valvoja

Siinähän ne on universal special rulejen jatkeena, sääntöosion melkein lopussa.
Uzi-99
Viesti:

Sääntöjä...

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

4thEd sääntökirja (niin kovakantinen kuin Macragge):

Toughness ammuttaessa sivulla 23, "Roll to Wound", oikea palsta, "Multiple Toughness".

Weapon Skill sivulla 40, oikea palsta, "Rolling to hit - Units with different WS".

Toughness lähitaistelussa sivulla 41, vasen palsta, "Rolling to Wound - Different Toughnesses".

Useampi Armour save sivulla 76, iso valkoinen laatikko, "Mixed Armour".
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
LordDemon

Viesti Kirjoittaja LordDemon »

Kiitos kiitos. Täytyy kotona lukea ajatuksella läpi...
”ceterum censeo delendas esse Legiones Astartes”
"Veni, vidi, aleam ieci" - Thrawnille kiitokset latinan avusta
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

Kannattaa myös lukea WD 297:ssa julkaistua taisteluraporttia (Eldarit vastaan SM). Siellä selitetään samalla joitakin uusia sääntöjä, mm. mixed armour juttua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”