"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Toinen Maailman sota

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Nscaalcn

Viesti Kirjoittaja Nscaalcn »

finglor kirjoitti: Minusta tuossa ei ole ongelmaa niin kauan kuin jokaisella on joku peli jonka säännöt opettelee niin hyvin että voi selittää ne muille, ja maalaa figut.
Mielestäni en ollutkaan sitä mielta, että se olisi ongelma, että yksi henkilö hankkii ja valmistelee kaikki yhteen peliin tarvittavat asiat.

Sääntöjen kanssa vain ei aina pysty toimimaan niin, että sääntökirjan selailulta vältyttäisiin. Kun pelattavia pelisysteemejä on kymmenkunta niin niistä alkaa jo väkisin mennä muutamat samankaltaiset säännöt sekaisin omassa päässä ja sääntökirjaa tarvitaan. Toinen seikka on WWII pelisysteemeihin liittyvien erilaisten heittotaulukoiden määrä ja niissä olevien tulosten vaikutukset. Näitä joudutaan lähes koko ajan vilkuilemaan opuksesta ja tämä ikävästi hidastaa pelaamista. Edellä mainitut asiat tietenkin lieventyvät sitä mukaa kun pelikertoja samalla systeemillä kertyy pelaajille. Ainakin perusheitot jäävät suht nopeasti muistiin ja niitä ei tarvitse enää selata kirjasta.

Mikä tässä nyt oli sitten se lopullinen pointti? Eli tarkoitukseni oli olla sitä mieltä, että oli pelattava pelisysteemi mikä hyvänsä, pelaaminen alkaa sujua vasta siinä vaiheessa kun kaikki pelaajat osaavat perussäännöt + perusheittojen tulokset + omien joukkojensa statit ulkoa.

Tähän lopputulokseen on kaksi tietä: 1. kaikilla pelaajilla on oma sääntökirja 2. peliä pelataan niin paljon, että säännöt jäävät pelatessa muistiin.
Fear is just an illusion of weak mind.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

finglor kirjoitti:Minua alkaa homma pänniä siinä vaiheessa kun tulee asenne "en minä mitään figuja hommaa mihinkään peliin, mutta voin minä pelata mitä vain kunhan joku muu ostaa kaiken ja muutenkin hoitaa kaiken valmiiksi".
Niinpä. Tätä on tullut harrastettua sen verran pitkään, ettei oikein enää nappaa.

Karu tosiasia on, että GW:n "pickup play" -potentiaalia ei voita mikään. Tämä ei tarkoita, että erityisesti pitäisin/en pitäisi niiden peleistä. Tunnustan vain tosiasiat, siinä kun on viisauden alku ;)

Aikataulullisestikin yksin raataminen on vähän ongelmallista. Maalasin hopliittiarmeijaani about 1,5 vuotta. Kun kukaan muu ei tee mitään, vastustajien tekeminen niille vie arviolta saman verran aikaa. 3 vuotta maalauspöydän ääressä ennen kuin pääsee pelaamaan (maalaamattomilla EI pelata samassa huoneessa mun kanssa) -- taitaa alkuinnostus hyytyä jossain välissä.

Sama juttu esim. mun 28mm venäläisten kanssa. Tuttu melkein teki sakuja, mutta peruikin tilauksen viime tipassa. Oh well, onhan mulla figuja, mutta realistinen aikataulu joukkueen maalaamiselle on 1-2 vuotta kalenteriaikaa.

Ajankäyttöön nähden taloudellinen panostus on melko lailla merkityksetöntä.

Palataksemme alkuperäiseen aiheeseen: Historiallisten figujen diversiteetti on sekä hyöty (kaikille löytyy jotain) että haitta (voi olla vaikeaa löytää pelikavereita, joilla on yhteensopivat kamat). Välillä tuntuu että elämä olisi helpompaa, jos joku sanelisi näitä parametreja vähän tiukemmin.
//Mx
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Maxxon, minulta löytyisi kiinnostusta pelata DBM:ää 6-millisillä, armeijaa tosin en ole vielä hankkinut samasta syystä - kaikilla on 15-milliset. Käytännössä pitäisi siis ostaa tarpeeksi armeijoita, että saisi omat kaverit pelaamaan niillä.

Ja kyllä WW2 on aina kiinnostanut, ja mikroskaala myös. Olen erityisen innostunut, jos kyseessä on mahdollisimman 1:1 skaala figujen ja sääntöjen suhteen.
finglor

Viesti Kirjoittaja finglor »

Nscaalcn kirjoitti:
Tähän lopputulokseen on kaksi tietä: 1. kaikilla pelaajilla on oma sääntökirja 2. peliä pelataan niin paljon, että säännöt jäävät pelatessa muistiin.

Jeps, et voisi olla enempää oikeassa.

Itse olen ratkaissut tuon sääntöjen muistamisongelman sillä että käytän WAB:ia ennen vuotta 1900 tapahtuvaan pelaamiseen, ja yhtä modernia pelisysteemiä eli Battlegroundia. En ole tehnyt kattavaa tutkimusta siitä onko "parempia" systeemeitä olemassa mutta noitten säännöt ainakin muistaa.

Tosin tämän hetkinen ongelma tuon WAB:in kanssa on mistä löytää edes hieman innostunut pelikaveri satavuotisen sodan 1340-1350 -luvulle. Tunnustin ongelman heti aluksi ja olen maalaillut sekä fransmanneja että enklantilaisia, mutta en ole vielä saanut tutuista sen vertaa innostusta aiheeseen että pelaaminen olisi muuta kuin pakkopullaa ja pakkopullalle löytyy harvoin aikaa kalentereista. No, ehkäpä maalailen vielä ukkoja hetken ja haen sitten peliseuraa vaikka täältä.
maxxon
Viesti:

Glabro kirjoitti:Maxxon, minulta löytyisi kiinnostusta pelata DBM:ää 6-millisillä, armeijaa tosin en ole vielä hankkinut samasta syystä - kaikilla on 15-milliset. Käytännössä pitäisi siis ostaa tarpeeksi armeijoita, että saisi omat kaverit pelaamaan niillä.
Ei mulla ole 6-millisiä muinaisia. Ne on kaikki 28mm. Ja DB-beisseille en figujani tunge, mutta se on toinen juttu.
Glabro kirjoitti: Ja kyllä WW2 on aina kiinnostanut, ja mikroskaala myös. Olen erityisen innostunut, jos kyseessä on mahdollisimman 1:1 skaala figujen ja sääntöjen suhteen.
Mulla on valmiina jenkkejä muistaakseni rykmentti tai pari Spearheadiin, sakuja vähän vähemmän.
//Mx
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

maxxon kirjoitti: Minulla on mikroskaalan WWII-figuja. Tutulla on 15-millisiä. Griefbringerillä taitaa olla 20-millisiä. Toinen tuttu on ihastunut 10-millisiin. Eipä taaskaan tule peliä. Niin, ja onhan minulla 28-millisiäkin, mutta ei niitäkään ole kenelläkään muulla. Samassa peliporukassa on siis samalta aikakaudelta suunnilleen kaikkia mahdollisia skaaloja, eikä kenenkään joukot ole yhteensopivia kenenkään toisen kanssa. Revi siitä sitten humööriä.
Tässä vaiheessa voisin tietysti mainita saaneeni käsiini myös noin ryhmän verran 1/35 mittakaavan saksalaisia, mutta niitten päätyminen pelikäyttöön on toistaiseksi aika hypoteettista (erityisesti maastoon ja pelipöydän kokoon liittyvistä syistä).

Toisaalta, en ole vielä kuullut että kenelläkään Suomessa olisi 36mm skaalan figuja ajanjaksolle. Ehkä tuokin puute vielä korjaantuu jonkun innokkaan toimesta.

Griefbringer
maxxon
Viesti:

Mulla on yksi 1/48 WWII saksalainen "power armor" North Starilta. Lasketaanko se?
//Mx
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

maxxon kirjoitti:Mulla on yksi 1/48 WWII saksalainen "power armor" North Starilta. Lasketaanko se?
Ne ovat juuri 36mm pitkiä.

Onko tarkoitus pelata niillä?
maxxon
Viesti:

Pelifiguksi minä sen ostin, tosin ajattelin että "power armorina" sen skaala on vähän häälyvä ja se uppoaisi normaalien 28-millisten sekaan. Ei ollut aikeissa ostaa 1/48 normaalejä äijiä, vaikka ne North Starin figut nättejä onkin.

Hmmm... ehkä pitäisi jaksaa maalata se, niin olisi vastus mun venäläiselle joukkueelle...
//Mx
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

maxxon kirjoitti:Hmmm... ehkä pitäisi jaksaa maalata se, niin olisi vastus mun venäläiselle joukkueelle...
Niin! Return to Castle Wolfenstein tapaisena über-sotilaana ;)
maxxon
Viesti:

Jin-Roh oli enemmänkin mielessä, se nimittäin näyttää siltä enemmän kuin laki sallii...
//Mx
Pesis

Viesti Kirjoittaja Pesis »

Olisiko jollain tietoa mistä tuollaiset battleground säännöt saisi (ilmaiseksi)? ja sitten tietääkö joku mitä muita tankkeja briteillä ja liitoutuneilla yleensäkkin on olemassa? (muitakin kuin se ainainen sherman m4a1...) ;)
Markkola

Viesti Kirjoittaja Markkola »

Honey
Priest
Firefly
Achilles/amerikkalaisten nimitys
Lee/Grant
Churchill+ funnies
Sherman variaatioineen
T-34
Stalin I ja II

Tuossa osa niistä tunnetuimmista. Enenmmän on, mutta kun ei muista.
USA upotti Estonian, aiheutti Kekkosen kaljun, järjesti jäävuoren Titanicin eteen, tappoi dinosaurukset ja aiheutti myös alkuräjähdyksen.
maxxon
Viesti:

PezMo kirjoitti:Olisiko jollain tietoa mistä tuollaiset battleground säännöt saisi (ilmaiseksi)? ja sitten tietääkö joku mitä muita tankkeja briteillä ja liitoutuneilla yleensäkkin on olemassa? (muitakin kuin se ainainen sherman m4a1...) ;)
Kokeile vaikka tätä:

http://www.wwiitanks.co.uk/
//Mx
Nscaalcn

Briteillä seuraavanlaista omaa kalustoa:
- Matilda
- Valentine
- Chruchill
- Cruiser
- Crusader
- Cromwell
- Challenger
- Comet

Yleisimmistä rungoista toistakymmentä alatyyppiä (esim. Valentinesta versiot I - XI) Lisäksi useita vähemmän tunnettuja vaunuja löytyy.

Tiedoksi pimeälle miehelle, että "Honey" ei ole brittien vaunu vaan nimitys brittien käytössä olevalle jenkkien M3 Stuartille, samaten Firefly on brittien käyttämä upgunned Sherman ja Priest ei ole tankki vaan telalavetilla oleva haupitsi (self propelled artillery).
Griefbringer

PezMo kirjoitti:Olisiko jollain tietoa mistä tuollaiset battleground säännöt saisi (ilmaiseksi)?
Siis Battleground WWII?

Ilmaiseksi tuskin mistään. Aikoinaan niitä sai Fantasiapeleistä rahalla, samoin kuin lisäosia (kävin poimimassa maanantaina parilla eurolla muutaman lisäosan, vaikken itse peliä omistakaan - hyviä skenaarioita voi aina muuntaa systeemistä toiseen).

Itse pelin oikeudet omistava Easy Eight Enterprise taitaa nukkua talviuntaan, vaikkei liene lopullisesti kuopattu. Pienen etsinnän perusteella kävi ilmi että Neo-Forgella on jonkinlainen lisenssi painattaa ja myydä noita opuksia ns. "on-demand" periaatteella. Asianmukainen URL on http://www.neo-forge.com/rules1.html josta voi ihastella valikoimaa.

Panssarivaunuista kiinnostuneille suosittelisin retkeä lähimpään kirjastoon - ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoista löytyy kohtuullinen määrä aihetta käsitteleviä teoksia. Kotimaan kielisistä kannattaa mainita ainakin "Suomalaiset panssarivaunut 1918-1997" ja massiivinen toisen maailmansodan neuvostovaunuja käsittelevä "Punaiset panssarit".

Griefbringer
Jaakko

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Käyttuvätkö britit muka T-kolmenelosiakin??
Griefbringer

Nscaalcn kirjoitti: Briteillä seuraavanlaista omaa kalustoa:
- Matilda
- Valentine
- Chruchill
- Cruiser
- Crusader
- Cromwell
- Challenger
- Comet
Jos nipottamaan aletaan, niin voisi huomauttaa että tuosta puuttuvat kokonaan Brittien kevyet tankit (joitten tuotanto tosin loppui aika nopeasti sodan alettua).

Ja jos oikein haluttaisiin nipottaa, niin voitaisiin huomauttaa että "cruiser" ei ollut briteillä mikään yksittäinen vaunumalli, vaan luokka johon kuului useita erilaisia vaunumalleja. Brittien vaunut oli jaettu kolmeen yleiseen luokkaan (infantry, cruiser, light), joita käytettiin erilaisiin taktisiin rooleihin. Cruiser-luokan vaunut olivat nopeita vaunuja, joita käytettiin panssaroitujen osastojen pääaseena.

Griefbringer
Griefbringer

Jaakko kirjoitti:Käyttuvätkö britit muka T-kolmenelosiakin??
Eivät käyttäneet - mutta tuossa puhuttiinkin liittoutuneista, joihin kuului myös Neuvostoliitto. Itänaapurin vaunuja ei vielä sodan aikana liittolaisille raahattu, mutta britit, kanadalaiset ja jenkit lähettivät jonkin verran (useita tuhansia vaunuja) omaa panssari-tuotantoaan puna-armeijalle.

Griefbringer
Nscaalcn

Juu myönnetään, että tuo Cruiserin listaaminen oli lipsahdus. Light tankit + muut omituisuudet jätin pois tarkoituksella lisäten vain, että on muitakin harvinaisempia vaunutyyppejä.

Vaunujen opetteluun sopii myös hyvin Steel Panthers tietokone pelin pelaaminen. Kyseinen peli kun on jo vuosia ollut ilmainen. http://www.steelpanthersonline.com/main.asp
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”