"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

GW matkinut Star warsia?

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

asaura kirjoitti:Kyllä nuo nykyiset mallit ovat olleet kaupan jo E40K:n ajoista lähtien. Ainakin falkkuna, Wave Serpent jnpp. Nyt viimeisimmän epic-edikan aikaan on tullut varsin vähän uutta.
Äh, oikeassa olet. Aivoni vain tökkivät.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
shiwan8

Viesti Kirjoittaja shiwan8 »

Lopetin Epicin pelaamisen vähän sen jälkeen kun ensimmäiset metalliset landraiderit ilmestyivät...
Jos haluat väitellä asiasta, pistä yv. Jos pistän vastakommentin tänne niin aihe suljetaan välittömästi. Such is life.
Ar-Senator

Viesti Kirjoittaja Ar-Senator »

archon kirjoitti:
dead flesh penalty kirjoitti: GW lainaa nimistössään ja jopa tarinoissaan ihan estotta kaikkea mikä irti lähtee, ja lopputulos on mielestäni oikeastaan aika 'viihdyttävä'. Elikkä minusta on aina mielenkiintoista etsiä näitä 'lainauksia' gwn julkaisuista.
Lähinnä kyse on GW:n suunnittelijoiden saamista vaikutteita populäärikulttuurista ja vähän muistakinhistoriallisimmista vaikutteista. Saman vaikutuksen alla on jokapäiväinen figustelijakin joka kyhäilee kaartilaisistaan Talvisodan sankareita.

Samaistuminen, leimaantuminen, vaikuttaminen, ei välttämättä kopiointia siis. Fanboy.
Mistä on GW:n nimet tehty?

Mitä luulet, ovatko GW:n suunnittelijat ihan vain ottaneet niin paljon vaikutteita kaikkialta, että nuo nimet ja muut viittaavat melkolailla kaikkeen mahdolliseen ihan vain vahingossa? Vai olisiko se sittenkin ihan tietoista lainaamista?
Me ei olla kotipoikia
Kysykää vaikka meidän äideiltä
Pyhimys

Viesti Kirjoittaja Pyhimys »

tää on ehkä vähän off-topic. Mutta Halo2 collectors edition cds näytetään vanhoja ölliäisiä pari on iha tyranidien näkösii.
"Watching those black boxes go was amazing - I didnt know Orks could fly!"
archon

Viesti Kirjoittaja archon »

Ar-Senator kirjoitti:
archon kirjoitti:
dead flesh penalty kirjoitti: GW lainaa nimistössään ja jopa tarinoissaan ihan estotta kaikkea mikä irti lähtee, ja lopputulos on mielestäni oikeastaan aika 'viihdyttävä'. Elikkä minusta on aina mielenkiintoista etsiä näitä 'lainauksia' gwn julkaisuista.
Lähinnä kyse on GW:n suunnittelijoiden saamista vaikutteita populäärikulttuurista ja vähän muistakinhistoriallisimmista vaikutteista. Saman vaikutuksen alla on jokapäiväinen figustelijakin joka kyhäilee kaartilaisistaan Talvisodan sankareita.

Samaistuminen, leimaantuminen, vaikuttaminen, ei välttämättä kopiointia siis. Fanboy.
Mistä on GW:n nimet tehty?

Mitä luulet, ovatko GW:n suunnittelijat ihan vain ottaneet niin paljon vaikutteita kaikkialta, että nuo nimet ja muut viittaavat melkolailla kaikkeen mahdolliseen ihan vain vahingossa? Vai olisiko se sittenkin ihan tietoista lainaamista?
Kyllä, on tietoista lainaamista. Ihan aivottomia eivät GW:llä suunnittelijat ole. Enemmän kuin kyse plagioinnista on kyseessä tuotteen maustamisesta. Maailmassa on niin paljon juttuja, tarinaa, historiaa, että on hyvin vaikea keksiä mitään täysin omaperäistä ilman että olisi vaikutteita muualta. Kyllähän Star Warssissakin näkee puolestaan vaikutteita ja lainauksia samalla tavalla esim. Tiibetistä, formulakisoista, WW2 lentotaisteluista. Eikä niitä ole mitenkään salattu tai tehty kopioiden. Kyseessä on jatkuvuuden luomisesta ja jalostuksesta.

(Kyseisessä linkissä mainityt yhteneväisyydet, ovat osaksi sisäpiirin vitsejä sekä tahattamomia nimellisiä yhdistelmiä ilman syvempää tarkoitusta tai yhtäläisyyttä. esi. Dante, Gideon jne.)
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Mister X

Viesti Kirjoittaja Mister X »

Joskuman kirjoitti:tää on ehkä vähän off-topic. Mutta Halo2 collectors edition cds näytetään vanhoja ölliäisiä pari on iha tyranidien näkösii.
Oletkos muuten sattunut kiinnittämään huomiota Govenant liittouman aluksiin. Nehän ovat aika tarkasti samanlaisia kuin Eldarien omat. On lentävää Bansheeta (vrt. Vyper), tankkia ja jetbikea.

Govenantin olennotkin muistuttavat mielestän aika paljon koko suhteiltansa Tyranideja. Erityisesti pari Hunter-Carnifex on saman oloinen. Myös Warriorit ja Elitet ovat mielestäni verrattavissa.

Olenkin joskus leikitellyt mielessäni ajatuksella pelata joitain Halon kenttiä läpi figuilla käyttäen Govenantina Tyranideja Eldarien aluksilla. Ihmiskuntaa puolestaan edustaisi Inkvisitio.
Voitit ehkä pisteissä, mutta moraalinen voitto on mun!
Zob

Viesti Kirjoittaja Zob »

Mister X kirjoitti:
Joskuman kirjoitti:tää on ehkä vähän off-topic. Mutta Halo2 collectors edition cds näytetään vanhoja ölliäisiä pari on iha tyranidien näkösii.
Oletkos muuten sattunut kiinnittämään huomiota Govenant liittouman aluksiin. Nehän ovat aika tarkasti samanlaisia kuin Eldarien omat. On lentävää Bansheeta (vrt. Vyper), tankkia ja jetbikea.

Govenantin olennotkin muistuttavat mielestän aika paljon koko suhteiltansa Tyranideja. Erityisesti pari Hunter-Carnifex on saman oloinen. Myös Warriorit ja Elitet ovat mielestäni verrattavissa.

Olenkin joskus leikitellyt mielessäni ajatuksella pelata joitain Halon kenttiä läpi figuilla käyttäen Govenantina Tyranideja Eldarien aluksilla. Ihmiskuntaa puolestaan edustaisi Inkvisitio.
Hauska ajatus :) minusta olisi mielekkäämpää pelata space hulkkia
tyranideillä ja pienellä ryhmällä tehocadianeita=Alien 2 :D
Edit: Covenant
asdasdadasa

Viesti Kirjoittaja asdasdadasa »

luulen että heillä ei ole ollut hajuakaan,mitä kirjoittelevat ukkojen nimiksi kuten siellä luki ig:n kohalla että jonku ukon nimi oli muistaakseni arabiksi kohtu?!?.....aika huono huumorintaju niillä hepuilla jos toi on jotenki hauskaa
Teräratas
Valvoja

Re: GW matkinut Star warsia?

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

figunarkki kirjoitti: Sillonku ne suunniteltiin nii sillon ne ei ees ollu suunnittelemassakaan episodi I:tä. Eli en sitten ole aivan varma oliko se julkista tietoa vai ei, mutta ainakaan niitä ei aikoinaan suunniteltu raha mielessä.
E1 on varmaan ollut suunnitelmissa ihan yhtä pitkään kuin muutkin star warsit, eli jos nyt en ihan omiani muista tuolta vuosikymmenten takaa, niin ainakin alustavat käsikirjoitukset leffoille on kyllä ollut olemassa jo melkolailla pitkään.

Tällä nyt ei kuitenkaan ole minkään vertaa tekemistä sen kanssa, että edes etäisesti älyllisen näköistä scifilentohärpäkettä on melko mahdoton tehdä nykypäivänä niin, etteikö joku jo olisi jotain vastaavaa piirtänyt.
Meitsi

Viesti Kirjoittaja Meitsi »

hmm episodi 4 joka oli ensimmäinen star wars ilmestyi jo 80-luvun alkupuolella jolloin gw olisi voinut kopioida/matkia niitä jo tänne :)
Darth Mangusti joka on addiktoitunut pepsiin
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Meitsi kirjoitti:hmm episodi 4 joka oli ensimmäinen star wars ilmestyi jo 80-luvun alkupuolella jolloin gw olisi voinut kopioida/matkia niitä jo tänne :)
Periaatteessa. Mutta ei kovin todennäköistä. Star wars ei ollut mikään klassikko syntyessään.
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

figunarkki kirjoitti:
Meitsi kirjoitti:hmm episodi 4 joka oli ensimmäinen star wars ilmestyi jo 80-luvun alkupuolella jolloin gw olisi voinut kopioida/matkia niitä jo tänne :)
Periaatteessa. Mutta ei kovin todennäköistä. Star wars ei ollut mikään klassikko syntyessään.
Itseasiassa oli. Taisi rikkoa kaikki ennätykset ilmestymisvuonnaan.
Ja se ensimmäinen leffa ilmestyi jo -77.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Otso

Viesti Kirjoittaja Otso »

Star Wars paistaa GW:n suunnittelussa jonkun verran läpi, mutta se sitten siitä.

Tämä ei nyt liity Star Warsiin, mutta olen huomannut tietyn yhteyden 40K-universumilla ja Isaac Asimovin kirjoilla. Molemmissa on koko galaksin kattava ihmisen imperiumi, jossa teknologia on seisonut paikallaan jo lievän ikuisuuden.
Alea iacta est.
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

Nimetkää yksi scifiklassikko josta 40k ei millään ole voinut lainata jotain, niin kumarran syvään.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Attila kirjoitti:Nimetkää yksi scifiklassikko josta 40k ei millään ole voinut lainata jotain, niin kumarran syvään.
Linnunradan käsikirja liftareille?
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Attila kirjoitti:Nimetkää yksi scifiklassikko josta 40k ei millään ole voinut lainata jotain, niin kumarran syvään.
No tulihan Attilaltakin jotain syvällistä ja järkevää. Tämä on tosi kuin vesi, ja sillä sipuli. GW on pahemman luokan baittari eikä siitä pääse yli eikä ympäri.
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

figunarkki kirjoitti:No tulihan Attilaltakin jotain syvällistä ja järkevää. Tämä on tosi kuin vesi, ja sillä sipuli. GW on pahemman luokan baittari eikä siitä pääse yli eikä ympäri.
Taas vaihteeksi. :)
Mysterous kirjoitti:
Linnunradan käsikirja liftareille?
Viikossa voisin ottaa selvää, mutta minulla on muutenkin kuuden kirjan kasa odottamassa. Elikkäs palataan asiaan ensi kuussa.

Edit: Periaatteessahan voisi tiettyjä yhdysviivoja vetää Exterminatusin ja Maan kohtalon välille, kuten myös Imperiumin hyper-epäkäytännöllisen byrokratian ja Vogonien välille... Periaatteessa...
Viimeksi muokannut Attila, Ma 23.05.2005 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
neo

Viesti Kirjoittaja neo »

Sedmund kirjoitti:...olen huomannut tietyn yhteyden 40K-universumilla ja Isaac Asimovin kirjoilla. Molemmissa on koko galaksin kattava ihmisen imperiumi, jossa teknologia on seisonut paikallaan jo lievän ikuisuuden.
Ja tälläistä teknologian taantumista ei olekkaan tavattavissa missään synkässä sci-fi maailmassa...
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Noh, alkakaapas postata nerokkaita scififantasioita, jotka ovat täysin omaperäisiä, eikä mitään vastaavaa ole koskaan ennen tehty?

Eli totta hitossa muilta lainataan, osa homman viehätyksestäkin perustuu paljolti niihin tuttuihin elementteihin mielestäni, sekä mahdollisesti niiden hieman uudella otteella kierrättämiseen.

Jos nyt vertailee Star Warsia ja 40k:ta, niin kalustossa ja maailmassa on todella paljon yhtäläisyyksiä, ja niitä lainoja kyllä löytyy jo originaalista trilogiasta, kuten uuden polven sentinelit, yms. Uudemman tuotannon leffoihin mitä luultavimmin on palkattu ihan jonkin sortin taiteilijoita aluksia piirtämään, ja heidän vaikutteensa sitten tulevat mistä tulevat.
Grim

Viesti Kirjoittaja Grim »

Mikäs tässä lainailussa on muka pahaa? Nykypäivänä on, kuten sanottua, melkein mahdotonta keksiä jotain mitä ei joku ole jo keksinyt. Ja melko huomaamatontahan tämä GW:n harrastama kopiointi on ollut, kun tunnetuimmat tavaramerkit (esim. valosapeli) on jätetty rauhaan.

Kopsailu ottaa enemmän päähän jos kyse on kirjasta, elokuvasta tms. hengentuotteesta, mutta juurikin peleissä se menee ihan huomaamatta. Esimerkiksi sellainenkin suosittu ilmiö kuin Blizzard (tietokonepeleineen) on innokkaasti kopioinut lähes kaiken tunnetun eri fantasiamaailmoista. Juuri kaikenmaailman necromancerit, barbaarit, haltiat, örkit, sarvekkaat ja siivekkäät demonit helvetistä, vasaralla aseistautuneet kääpiöt sekä tulilieskoja puhaltavat kovanahkaiset lohikäärmeet ovat niin hyviä, toimivia ja hienoja keksintöjä, että pitäisi valittaa jos joku menisi muuntelemaan niitä liiaksi tai peräti jättäisi ne pois, eikä kopioimisesta. ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”