"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

neuvo täällä nyyppää

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
Rautaharakka

neuvo täällä nyyppää

Viesti Kirjoittaja Rautaharakka »

kaippa tää tänne kuuluu...
eli mitä neuvoja antasitte nyypälle?
aattelin, että kysyn ennemmin kun rupeen ärsyttää teitä tarinoillani... :)
ei käy sanoi kristitty
Dimensus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dimensus »

misä asioissa sitä nyyppää pitäisi neuvoa?
hevi on kuin luoti tai moukarinisku, se vain kolahtaa koviin jätkiin.

"paikkakunta: Kempele"

-Omenapoika
Stenvall

Re: neuvo täällä nyyppää

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

Rautaharakka kirjoitti:kaippa tää tänne kuuluu...
eli mitä neuvoja antasitte nyypälle?
aattelin, että kysyn ennemmin kun rupeen ärsyttää teitä tarinoillani... :)
Kirjoita kieliopin mukaisesti. Se on ensimmäinen ohje, ja todella useita ärsyttää, jos ei niin tee. Millaisia neuvoja oikeastaan kyselet?
Grond

Re: neuvo täällä nyyppää

Viesti Kirjoittaja Grond »

Rautaharakka kirjoitti:eli mitä neuvoja antasitte nyypälle?
Kirjoita. Lue itse kirjoituksesi läpi yö nukuttuasi. Kirjoita lisää, ja tarvittaessa kirjoita uudelleen. Kun olet itse tyytyväinen tarinaasi, postaa se muille luettavaksi. Ota kritiikki vastaan loukkaantumatta, jos sitä tulee. Suurin osa ihmisistä täällä ei halua haukkua, vaan antaa oikeasti palautetta joka kannattaa huomioida, ja välillä negatiivistakin.

Ja tervetuloa sotavasaran kirjoittajien joukkoon!
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

Noh, muutamia perusjuttuja:
  • Tarkista oikeinkirjoitus. (Yhdyssanat, isot kirjaimet, pilkut, jne.)
    Tutki fluffi ja sitten ala rikkoa sitä. Tulee paljon uskottavampaa jälkeä.
    Tarkista oikeinkirjoitus.
    Jätä tyhjä rivi kappleiden ja eri puhujien dialogin väliin.
    Älä anna lauseiden rönsyillä hallitsemattomiin mittoihin.
    Älä jätä lauseita liian lyhyiksi.
    Tarkista oikeinkirjoitus.
    Henkilökohtaisesti suosittelen kirjoittamaan synopsin (elikkäs juonikaavion) ensin, (ihan loppuratkaisua myöten) ja sitten vasta kirjoittamaan. (Vähentää mahdollisuuksiasi kirjoittaa itsesi pussiin.)
    Varo Mary Suea.
    Tarkista oikein kirjoitus.
    Ota rennosti.
Auttoiko?

Ja kyllä, minäkin aion liittyä kynä-ääliöihin, kunhan saan tarinani valmiiksi.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
Stenvall

Attila kirjoitti:Ja kyllä, minäkin aion liittyä kynä-ääliöihin, kunhan saan tarinani valmiiksi.
Ei kynä-ääliöihin niin vaan liitytä. Alunperinhän he ovat Sotun toiseen tarinakisaan osallistuneita (niitä, jotka sitä kunniakasta titteliä uskaltavat kantaa). Uusia jäseniä ei ole sen jälkeen kai tullut.

Tästä varmaan voidaan neuvotella, etköhän pääse, kun ei meillä mitään varsinaisia sääntöjä edes ole. Allekirjoitukseni näyttämään paikkaan kannattaa pistäytyä.
Dimensus
Viesti:

Tällä kyseisellä foorumilla eräs kynä-ääliöiden jäsen kutsui erään kaverin mukaan tähän teidän ääliöilyynne, niin että eipä sinne näköjään niin kamalan vaikeata ole päästä. Tiedä sitten, jos sinne on sen jälkeen tullut säädöksiöä tyyliin: luovuta vasen kiveksesi, niin pääset kynä-ääliöksi.

-Omenapoika
Gastmar

Viesti Kirjoittaja Gastmar »

Dimensus kirjoitti: Tiedä sitten, jos sinne on sen jälkeen tullut säädöksiöä tyyliin: luovuta vasen kiveksesi, niin pääset kynä-ääliöksi.
Joka tekee ykslahkeisten liittymisestä täysin mahdotonta...
It's life. Life is cruel. Still you live it.
Dimensus
Viesti:

No joo, sitten itse topicciin liittyvä vastaus..

Suosittelen lukemaan näitä tarinoita joita tänne foorumille on lähetetty, ja lukemaan myös niiden saamaa palautetta. Paras tapa oppia kirjoittamaan on lukea paljon, olen ihan sitä mieltä. Siitä jää päähän tiettyjä fraaseja, joilla sanoa asioita.Palautteesta näet mitkä asiat muiden mielestä ovat huonoja, tai kaipaavat parantamisen varaa. Laita myös rohkeasti tekstejäsi tänne, ainakin minä lupaan ne arvostella. Ja muista, ettei kritiiikki ole koskaan henkilökohtaista. JOs satut kirjoittamaan huonon tarinan, ja saat siitä paljon ns. negatiivisia kommentteja, älä lannistu. Koita ottaa ne neuvoina, niitä ei ole tarkoitettu sinulle itsellesi, loukkaukseksi. Tässä näitä nyt oli, voisi noikeastaan kirjoittaa kirjan näistöä, mutta tämä riittäköön tällä erää.

-Omenapoika
Rautaharakka

juu, kiitti...
eli jos "kopioin" aavistuksen vaikka jonkun muun tyyliä, niin se on vain hyvä homma?
ei käy sanoi kristitty
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Riippuu mitä kopiot, kokonaisia lauseita ja juttuja, ei hyvä.
Kopiot jonkun lähestymisen johonkin juttuun ja muokkaat sen omaan tarinaan sopivaksi, hyvä (mielestäni).

Täytyy todeta, että Dimensus antoi parhaimman vinkin. Lue tarinoita täällä ja etenkin niiden saamaa palautetta. Ja erilaisten kirjojen lukemin on plussaa, se oikeasti auttaa tarinankirjoituksessa.
Ikävä kyllä täälläkin pyörii henkilöitä jotka eivät tajua antaa kunnollista palautetta vaan saattavat heittää "toi o iha surkee, mee takas kouluu" tjsp.. Heidät kannattaa jättää huomioimatta jos tuppaavat heittämään tuommoista palautetta.

Niin, kynä-ääliö fanit saavat statuksen 5€/kk. Itse ilmaisen kynä-ääliö statuksen saa kun kirjoittaa kelvon tarinan tänne. Mieluiten pitkä, kieliopillisesti 90% oikein sekä fluffi täsmää. Ja ei mitään nimeltä mainitsettomia "leet" tarinoita...
- Kynä-ääliö
Dimensus
Viesti:

Thelacan kirjoitti:Niin, kynä-ääliö fanit saavat statuksen 5€/kk. Itse ilmaisen kynä-ääliö statuksen saa kun kirjoittaa kelvon tarinan tänne. Mieluiten pitkä, kieliopillisesti 90% oikein sekä fluffi täsmää. Ja ei mitään nimeltä mainitsettomia "leet" tarinoita...
Jee, saatanpa olla jo kynä-ääliö! (Vai?) En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, vai kaivaa hautaa.
Rautaharakka kirjoitti:juu, kiitti...
eli jos "kopioin" aavistuksen vaikka jonkun muun tyyliä, niin se on vain hyvä homma?
Kopiointi on taidetta. Kukaan ei kirjoita asioita omasta päästään, kaikki vain lainaavat tyylikkäästi. JOs kirjoitat tarinan, jossa kaveri muuttuu tuskaisesti vampyyriksi, ja kuvailua on niin paljon ettei meinaa paperille mahtua, on ilmiselvää että plagioit huussia. Mutta sitten menet, ja kopioit kaikkia muita niin paljon, että kirjoituksestasi tulee kopioinnin sekamelskaa, ja kukaan ei enää tajua että lainaat. Näin tullaan kirjailijaksi. Lainaan Risto Ahtia:
Tekstissä pitää olla jotakin sinua itseäsi. Joko aistia, tunnetta, tai näköä. Kun jotakin näistä on mukana kirjoituksessasi, voit huoletta lainata loput muilta.

Eli ei ola haittaa jos muilta lainaat, se on vain hyvä asia. Mutta älä liikaa. Ja muista, että jos joku sanoo "Hei olen kettu" tekstissään, se ei tarkoita sitä ettet sinä voisi sanoa samalla tavalla. Se ei ole plagiointia. LAita vaan tänne kaikki asiat jotka mieltäsi painavat, koitamme konsultoida. Liian moni koittaa vaan räpeltää jotakin, eikä tajua kysyä miten hommat tehdään. (kuten minä) sitten tehdään asiat ihan väärin, ja se ei ole hyvä juttu. Mieluummin näin.

-Omenapoika
Rautaharakka

kiitti... kyselen lisää, jos tulee mieleen...
ei käy sanoi kristitty
Stenvall

Dimensus kirjoitti:
Thelacan kirjoitti:Niin, kynä-ääliö fanit saavat statuksen 5€/kk. Itse ilmaisen kynä-ääliö statuksen saa kun kirjoittaa kelvon tarinan tänne. Mieluiten pitkä, kieliopillisesti 90% oikein sekä fluffi täsmää. Ja ei mitään nimeltä mainitsettomia "leet" tarinoita...
Jee, saatanpa olla jo kynä-ääliö! (Vai?) En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, vai kaivaa hautaa.
Edelleenkään emme ole päättäneet, miten uudet jäsenet hyväksytään. Yksi henkilö ei sitä voi määrittää.[/quote]
Thelacan
Viesti:

Stenvall kirjoitti:
Dimensus kirjoitti:
Edelleenkään emme ole päättäneet, miten uudet jäsenet hyväksytään. Yksi henkilö ei sitä voi määrittää.
Tota noin. Teikäläinen on rivimosuri, minä taasen tämän ty-, kultin nimen alullepanija. Ja tämä määriteltiin silloin Ääliöiden Raamatussa, kerpele.
- Kynä-ääliö
Stenvall

Thelacan kirjoitti:
Stenvall kirjoitti:
Dimensus kirjoitti:
Edelleenkään emme ole päättäneet, miten uudet jäsenet hyväksytään. Yksi henkilö ei sitä voi määrittää.
Tota noin. Teikäläinen on rivimosuri, minä taasen tämän ty-, kultin nimen alullepanija. Ja tämä määriteltiin silloin Ääliöiden Raamatussa, kerpele.
Kaivoin esiin wanhat säännöt:

Kiltamestari: FaBan Voittaja

Mestarin Sulkakynän vartijat: 2 ja 3

Kiltaylimykset: Kaikki, joilla useita (5+) ääniä kilpailussa

Kiltalaiset: Kaikki, joilla ääniä kilpailussa

Kiltamestarin lattiamatot: Loput, eivä osallistuneet kilpaan tai ei ääniä.

Kaikki anomukset perusteluineen mukaan pääsystä kiltamestarille.

Niin, ja kiltamestari taitaa olla Kapu?
Thelacan
Viesti:

Kapulle ei kelvannut paikka joten Grond otti vallan (uhkaamalla banneilla, of koors). Ja usko pois, kyllä Grondikin nuin sanoisi mikä määrittää onko joku kynä-ääliö vai ei.
- Kynä-ääliö
Stenvall

Thelacan kirjoitti:Kapulle ei kelvannut paikka joten Grond otti vallan (uhkaamalla banneilla, of koors). Ja usko pois, kyllä Grondikin nuin sanoisi mikä määrittää onko joku kynä-ääliö vai ei.
No hyvä. Sovitaan sitten niin, että Grond saa suuruudessaan päättää uusista kynä-ääliöistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”