"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Jäkälän "rubberisointi"

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Jaakko

Jäkälän "rubberisointi"

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Ostin fantasiapeleistä Rubberised licheniä, mutta itse tarvitsen sitä todella paljon pelikenttääni, ja ei pahaa tekisi jos sitä saisi jostain halvemmalla tai jopa tehtyä itse. Siispä kysynkin olisikohan mahdollista rubberisoida jäkälää itse milään tavalla?
makkarafolio

Viesti Kirjoittaja makkarafolio »

Nyt on pakko upittaa tämä, sillä pakkohan jollain on olla kotikonsteja jäkälän käyttämiseen. Vaikka olenkin pariinkin kertaan koittanut jäkälästä tai sammalesta tehdä jotain, en ole saanut siitä oikein mitään irti. Jäkälä vaan rapisee pöydälle eikä ole oikein käyttökelpoista. Auttaisikohan joku erikeepperkylpy tai säännöllinen suihkuttelu vedellä?

Käytättekö muuten poronjäkälää, hirvenjäkälää vai palleroporonjäkälää?
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Jaa, onhan meillä.

Tietääkseni esimerkiksi arkkitehtipuolella jäkälää käytetään ahkerasti pienoismalleissa. Kumitus onnistuu pistämällä tuore jäkälä glyseriiniin uimaan, jolloin se imee ainetta sisäänsä sekä pinnalle. Näin käsiteltynä jäkälällä voi vaikka pelata jalkapalloa.

Olen tehnyt tätä hommaa vain kerran aiemmin ja siitäkin on vuosia. Jostain syystä projekti jäi taka-alalle ja jäkälät lienevät edelleen jossain maastoaineslaatikossa. Ehjiä ne kyllä ovat ja voivat hyvin. En kuitenkaan muista enää tarkkaa valmistusohjetta tai sitä, mistä hankin glyseriinin. Jos joku muu on harrastanut samaa lähiaikoina, valaiskoon hän meitä. Välineet eivät mielestäni olleet mitenkään ihmeellisiä. Sopivan kokoinen astia ja muutama viikko aikaa riittää. Kysymällähän tuo selviää, jos vain löydän sopivan arkkarin.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
scumbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja scumbag »

Jäkälästä saa kestävää upottamalla sen sulatettuun parafiiniin. Tämä muodostaa sille kestävän kuoren - ei taatusti rapise! Olen tehnyt paaaaljon erittäin edullisia metsiä kyseisellä tekniikalla ja ovat kestäneet loistavasti... toimii myös sammaleeseen ja kuivaneisiin marjoihin ym. hippisälään.
- Se ei oo kuollut mi voi iäti maata -
Zekta

Viesti Kirjoittaja Zekta »

scumbag kirjoitti:sulatettuun parafiiniin.
Sulatettuun kynttilään?
Nojoo mutta eikö tavallinen lakka toimisi?
Itse kun kävin juuri metsikössä hakemassa hieman jäkälää ja nyt huolestuneena katselen sitä kuinka helposti se rapisee.
Tuo Dolmotin tapa olisi hyvä, mutta mistäs hitostä glyseriiniä saa hankittua?
aurellian

Viesti Kirjoittaja aurellian »

kyllä se glyseriini on ihan toimiva keino. itsellänikin on tuolla tavoin käsiteltyä jäkälää, osa isän tekemiä peruja; siis eittäin hyvin säilyvää!
"No shit, Sir"
scumbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja scumbag »

parafiini ei ole kynttilää.. Sitä saa askartelukaupoista. Lakkaamisen voit unohtaa jo alkuunsa, se ei suojele hauraita jäkälöitä pidemmän päälle.
- Se ei oo kuollut mi voi iäti maata -
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

ei olekaan, se tosin on toinen komponentti josta kynttilöitä (yleensä) valetaan, toisen ollessa steariini.

ko. ainetta saa kynttilänvalua varten askarteluliikkeistä, yleensä kilon monikertoina, ja hinnat pyörii siinä 15 €/kilo.

Glyseriiniä käytetään kukkien säilöntöön enemmänkin, toimii juuri niin kuin Dolmot kuvaili. Tätä ainetta kannattanee kysellä apteekista.
Set fire to the family tree.
Jaakko

Kiitos kaikista vastauksista, mutta paljonkohan tollasesta kilosta parafiinia saa jäkälää?
Omenapoika

Viesti Kirjoittaja Omenapoika »

Tosi riittoisasti, kun vain uitat ne sienieliöt siinä litkussa. Tottapuhuen vielä kiroat koko aineen kun se ei ota loppuakseen.
kuunnelkaa nyt marinepelaajan neuvoa
Iscariah

Viesti Kirjoittaja Iscariah »

Sisko ainakin käyttää hiuslakkaa kuiviin ruusuihin, niin voisi toimia jäkäläänkin?
http://www.DarkSky.urli.net

Also Known As Moonpetal.
Jaakko

Joo itse oon kanssa kokeillu hiuslakkaa mutta sammaleeseen. Mulla se ei ainakaan hirveästi tehnyt sitä kestävämmäksi mutta kyllähän se vähän.
Jaakko

No nyt tuli ostettua sitä parafiinia. Kun olin sulattanut sitä, uitin jäkälää siinä, mutta mitään kummoisempaa ei kuitenkaan tapahtunut eli jäkälä rapistui edelleen puristaessa. Kysymys onkin että pitääkö sen jäkälän olla tuoretta ja pehmeää laitettaessa sinne parafiiniin ja miten kauan te olette pittäneet niitä siellä?
Iscariah

Viesti Kirjoittaja Iscariah »

Parafiinistä en tiedä, mutta mie ainakin uitin puoliksi kuivanutta jäkälää laimennetussa glyseriinissä muutaman tunnin (apteekissa 3,80 e / 100 ml pullo), ja ihanan pehmoisena on pysynyt. Luulisin että tuo glyseriini toimii paremmin, kun se nyt on siihen tarkoitettu.
http://www.DarkSky.urli.net

Also Known As Moonpetal.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”