Jäkälän "rubberisointi"
Jäkälän "rubberisointi"
Ostin fantasiapeleistä Rubberised licheniä, mutta itse tarvitsen sitä todella paljon pelikenttääni, ja ei pahaa tekisi jos sitä saisi jostain halvemmalla tai jopa tehtyä itse. Siispä kysynkin olisikohan mahdollista rubberisoida jäkälää itse milään tavalla?
- makkarafolio
Nyt on pakko upittaa tämä, sillä pakkohan jollain on olla kotikonsteja jäkälän käyttämiseen. Vaikka olenkin pariinkin kertaan koittanut jäkälästä tai sammalesta tehdä jotain, en ole saanut siitä oikein mitään irti. Jäkälä vaan rapisee pöydälle eikä ole oikein käyttökelpoista. Auttaisikohan joku erikeepperkylpy tai säännöllinen suihkuttelu vedellä?
Käytättekö muuten poronjäkälää, hirvenjäkälää vai palleroporonjäkälää?
Käytättekö muuten poronjäkälää, hirvenjäkälää vai palleroporonjäkälää?
Jaa, onhan meillä.
Tietääkseni esimerkiksi arkkitehtipuolella jäkälää käytetään ahkerasti pienoismalleissa. Kumitus onnistuu pistämällä tuore jäkälä glyseriiniin uimaan, jolloin se imee ainetta sisäänsä sekä pinnalle. Näin käsiteltynä jäkälällä voi vaikka pelata jalkapalloa.
Olen tehnyt tätä hommaa vain kerran aiemmin ja siitäkin on vuosia. Jostain syystä projekti jäi taka-alalle ja jäkälät lienevät edelleen jossain maastoaineslaatikossa. Ehjiä ne kyllä ovat ja voivat hyvin. En kuitenkaan muista enää tarkkaa valmistusohjetta tai sitä, mistä hankin glyseriinin. Jos joku muu on harrastanut samaa lähiaikoina, valaiskoon hän meitä. Välineet eivät mielestäni olleet mitenkään ihmeellisiä. Sopivan kokoinen astia ja muutama viikko aikaa riittää. Kysymällähän tuo selviää, jos vain löydän sopivan arkkarin.
Tietääkseni esimerkiksi arkkitehtipuolella jäkälää käytetään ahkerasti pienoismalleissa. Kumitus onnistuu pistämällä tuore jäkälä glyseriiniin uimaan, jolloin se imee ainetta sisäänsä sekä pinnalle. Näin käsiteltynä jäkälällä voi vaikka pelata jalkapalloa.
Olen tehnyt tätä hommaa vain kerran aiemmin ja siitäkin on vuosia. Jostain syystä projekti jäi taka-alalle ja jäkälät lienevät edelleen jossain maastoaineslaatikossa. Ehjiä ne kyllä ovat ja voivat hyvin. En kuitenkaan muista enää tarkkaa valmistusohjetta tai sitä, mistä hankin glyseriinin. Jos joku muu on harrastanut samaa lähiaikoina, valaiskoon hän meitä. Välineet eivät mielestäni olleet mitenkään ihmeellisiä. Sopivan kokoinen astia ja muutama viikko aikaa riittää. Kysymällähän tuo selviää, jos vain löydän sopivan arkkarin.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Jäkälästä saa kestävää upottamalla sen sulatettuun parafiiniin. Tämä muodostaa sille kestävän kuoren - ei taatusti rapise! Olen tehnyt paaaaljon erittäin edullisia metsiä kyseisellä tekniikalla ja ovat kestäneet loistavasti... toimii myös sammaleeseen ja kuivaneisiin marjoihin ym. hippisälään.
- Se ei oo kuollut mi voi iäti maata -
Sulatettuun kynttilään?scumbag kirjoitti:sulatettuun parafiiniin.
Nojoo mutta eikö tavallinen lakka toimisi?
Itse kun kävin juuri metsikössä hakemassa hieman jäkälää ja nyt huolestuneena katselen sitä kuinka helposti se rapisee.
Tuo Dolmotin tapa olisi hyvä, mutta mistäs hitostä glyseriiniä saa hankittua?
- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
ei olekaan, se tosin on toinen komponentti josta kynttilöitä (yleensä) valetaan, toisen ollessa steariini.
ko. ainetta saa kynttilänvalua varten askarteluliikkeistä, yleensä kilon monikertoina, ja hinnat pyörii siinä 15 €/kilo.
Glyseriiniä käytetään kukkien säilöntöön enemmänkin, toimii juuri niin kuin Dolmot kuvaili. Tätä ainetta kannattanee kysellä apteekista.
ko. ainetta saa kynttilänvalua varten askarteluliikkeistä, yleensä kilon monikertoina, ja hinnat pyörii siinä 15 €/kilo.
Glyseriiniä käytetään kukkien säilöntöön enemmänkin, toimii juuri niin kuin Dolmot kuvaili. Tätä ainetta kannattanee kysellä apteekista.
Set fire to the family tree.
- Omenapoika
No nyt tuli ostettua sitä parafiinia. Kun olin sulattanut sitä, uitin jäkälää siinä, mutta mitään kummoisempaa ei kuitenkaan tapahtunut eli jäkälä rapistui edelleen puristaessa. Kysymys onkin että pitääkö sen jäkälän olla tuoretta ja pehmeää laitettaessa sinne parafiiniin ja miten kauan te olette pittäneet niitä siellä?