"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tietoo 40k historiasta suomeks?

Jos et tiedä, mitä C'tanit ovat tai kuka on Cypher ja ketkä olivat Primarkit, tieto löytyy tältä palstalta.
Nicodemus von Traube

Viesti Kirjoittaja Nicodemus von Traube »

Strangten kirjoitti: Mutta kuitenkin, missasit ilmeisesti pointtini. Yritin sanoa että sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, vaikka ne pyssyt jotain vetyluoteja ampuisivatkin.
No eihän sillä "mitään väliä" olekaan. Mutta jos saisin valita vaikka köyhdytettyjä uraaniluoteja ampuvien mariinien ja vetyammuksia ampuvien mariinien välillä, valitsisin silmääni räpäyttäen ne jotka tuntuvat edes pikkiriikkisen mahdollisimmilta.

Yleensä jos aletaan mennä sille linjalle ettei jollain asialla ole mitään väliä ajaudutaan helposti viettävälle filosofiselle pinnalle. On nimittäin vaikea väittää että millään on mitään väliä. Itse lähden siitä liikkeelle että jos itse kiinnitän johonkin asiaan huomiota sillä kyllä on väliä. Ihan niinkuin jollain sellaisella johon sinä kiinnität huomiota. En ala mitätöimään sinua väittäen ettei jollain sellaisella jonka olet havainnut olisi muka mitään väliä, onhan sillä: miksi muuten olisit sen huomannutkaan. Sitten päästään siihen että minkälainen efortti on mihinkin asiaan uhrattuna järkevää. Olisi ehdottoman hölmöä (mielestäni) ottaa niin isot pultit vetyammuksista että vaikka sen takia lopettaa pelaaminen tai aloittaa kansanliike sen puolesta että marsujen pyssyt tehdään fiksuiksi. Mutta se efortti minkä itse aiheelle tuhlasin alunperin (kirjoitin siitä yhden viestin Sotuun) oli mielestäni aika hyvin Sovinnaisuuden ja Järkevyyden rajoissa.
Samaten on 40K:n panssariajoneuvojen kanssa - Imperial Armourin mukaanhan Lantikassakin on jotain 50mm paksut pellit.
Itse en tunne panssareita niin hyvin että osaisin nähdä tuossa mitään ongelmaa. Mutta koska olen utelias haluaisin tietää mikä tuossa on vikana? Ei että silläkään mitään väliä on, mutta jotkut asiat ovat kivoja ihan vain itsenään.
Siksi tuo Snowtrooperin kommenti on minusta hyvä "tekosyy" olla välittämättä fluffin teknisistä hölmöyksistä.
Mikäli viittasit siihen "tahalliseen kömmähdykseen", niin en voi olla samaa mieltä kanssasi. Jos taas viittasit siihen että ne voi ohittaa koska siellä on muutakin outoa niin miksei.
Sallin toki. Entä sallitkos sinä minulle vapauden olla välittämättä siitä, että deuterium on oikeasti alkuaine jota ei todellakaan käytettäisi ammuksissa?
Tottahan toki, vaikka kyllähän minä niin sanoin jo edellisessä viestissäni:
Nico itse kirjoitti: Sallin myöskin päinvastaisen mielipiteen faneilta, kyllä se minulle passaa että faneille kelpaa Saarioisen pitsasta tehdyt panssarit.
Ikävää silti että luulit että minulla olisi mitään sitä vastaan että se muille kelpaa, se ei vaan kelpaa sellaisenaan minulle (eli pidätän itselläni sen oikeuden sanoa myös kielteistä palautetta fluffista). En siis niele sitä pureskelematta. Mutta ei sillä luonnollisestikaan ole mitään väliä.
15mm for teh win
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

Nicodemus von Traube kirjoitti:
Samaten on 40K:n panssariajoneuvojen kanssa - Imperial Armourin mukaanhan Lantikassakin on jotain 50mm paksut pellit.
Itse en tunne panssareita niin hyvin että osaisin nähdä tuossa mitään ongelmaa. Mutta koska olen utelias haluaisin tietää mikä tuossa on vikana? Ei että silläkään mitään väliä on, mutta jotkut asiat ovat kivoja ihan vain itsenään.
Nykyaikainen panssarintorjunta-ase läpäisee metrin paksuiset panssarit. Siis metrin paksuisen teräskappaleen. Olkoonkin vaikka millaista ihmemetallia, ihmetyttää tuo silti.

Ei siis kannata pysähtyä ajattelemaan.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Z7-852 kirjoitti:Siis köyhytetyn deutrium ytimen (viittaa mielestäni aseen luodin ytimeen) käyttö aseteollisuudessa on sinällään ihan järkevä keksintö. Vety on kaikkialta saatava alkuaina, vakaa ja "melko turvallinen ja helppo käsitellä" ja se tuo hieman lisävoimaa luodin räjähtäessä.
Järkevä!? Mahdatko sinä edes tietää, mitä köyhdyttämisellä tarkoitetaan?

Köyhdytetyllä uraanilla tarkoitetaan uraania, jossa radioaktiivista u-235-isotooppia on vähintään kolme kertaa vähemmän kuin luonnollisessa uraanissa. Uraanin käyttö ammuksissa perustuu sen suureen tiheyteen, jolloin pienikokoiselle ammukselle saadaan samalla lähtönopeudella suurempi kineettinen energia ja täten parempi läpäisykyky kuin vastaavan kokoisella kevyemmällä ammuksella.

Deuterium on yksi vedyn isotoopeista, eroa on yhden neutronin verran. Jo nimi itsessään on typerä, koska pelkästään yhtä isotooppia sisältävää materiaa ei voi köyhdyttää, koska siinä on vain yhtä isotooppia.

Ja millähän tavalla vetykaasun lisääminen ammuksiin vaikuttaisi niihin millään tavalla? Palavasta vedystä saatava energia on niin naurettavan pieni verrattuna yhteenkään oikeaan sotilasräjähteeseen, että vaikutus olisi suurinpiirtein sama kuin käyttäisi ilmapalloja ammuksina.

Mutta kyllähän "Depleted deuterium core" varmasti maallikon korviin kuulostaa hyvältä.
Set fire to the family tree.
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Koska kommenttini näköjään herätti polemiikkia --

"Tahallisella" tarkoitin sitä, että en halua uskoa GW:läisten olevan niin tyhmiä, etteivät he tietäisi mitä deuterium on (vaikka todennäköisesti näin voi hyvinkin olla). Deuterium varmasti kuulostaa jännemmältä (ja vähemmän poliittisesti epäkorrektilta) kuin uraani, joten minun puolestani homma on OK niin kauan kun sen voi perustella fluffin (miau!) höpinöilä tiedon katoamisesta ja taikauskosta.

Sotatekniikan osalta GW:n pöhköydet tosin eivät mene läpi, "oikeita" militariateoksia apinoivista Imperial Armour -kirjoistakin löytyy sellaisia hölmöyksiä että pois alta. Vaikka kuinka koettaisi hokea itselleen, että "nämä ovat vain sotilaskäyttöön varustettuja katerpillareita Teknologian Pimeältä Ajalta", niin se, että ne ovat pelikentällä tai fluffissa (kurnauskis!) edes jotensakin vertailukelpoisia suippokorvien tai taukkien antigravitaatio-raidetykkitankkien kanssa tai joiltain osin jopa parempia, on kuin kasvoihin läpsäistäisiin märällä pyyhkeellä, jonka sisässä on tiiliskivi.

Summa summarum: pelkät asioiden tai esineiden nimet voi kyllä ohittaa, mutta ei enää raakaa numerodataa. Eli ei pitäisi mennä liian tekniseksi jos ei taidot ja tiedot riitä.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Sinällään on erittäin huvittavaa, kuinka 40k:n fluffista, joissa seikkailee niin avaruushomppelihaltioita ja über-geneettisesti muokattuja sotilaita ja demoneita, ainut epälooginen asia johon takerrutaan aina on tämä "depleted deuterium core".
Onko missään muuten kerrottu mikä tekee boltterin ammuksesta räjähtävän? En ole mikään rohvessori joten en tiedä tuon isotoopin räjähtämisominaisuuksista.
- Kynä-ääliö
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

3 editionin sääntökirja sivu 60:
"...main charge, mass reactive detonator cap..."

Eli ammus sisältää räjähdysainetta.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Viikate
Sotavasaran WH40k-tarinamestari

Viesti Kirjoittaja Viikate »

Yksi 40k:n fluffin hienouksiahan nimenomaan on se, että se ei ota itseään liian vakavasti, eikä oleta kenenkään muunkaan ottavan. Se on yltiösynkkää mustalla huumorilla ja piilovitseillä varusteltua aivot-nollille viihdettä, jossa tunnelma on tärkeintä. Jos teitä todella kiinnostaa, miten high-tech aseet toimivat, siirtykää Star Trekin tai fysiikan oppitunnin puolelle (kuten monet ovat näköjään jo siirtyneetkin...). Minä en ainakaan jaksa, noita juttuja tulee pohdittua opiskelun puolesta ihan tarpeeksi.

ps.

Bolter toimii näin:

1. Pyhitä laukaus Keisarin nimeen.
2. Lue Tarkan ampumisen rukous.
3. Rukoile aseen hengeltä ja Konejumalalta häiriövapaata laukausta
4. Vedä liipasinta

(Jos ase ei toimi, olet loukannut sen henkeä. Rukoile anteeksiantoa ja ruoski itseäsi viikko rangaistukseksi.)

...and that's all you need to know!
"Ja tarkemmin silmäillen löydykkään ei mitään naurettavaa"
Strangten
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Strangten »

Nicodemus von Traube kirjoitti:
Strangten kirjoitti: Mutta kuitenkin, missasit ilmeisesti pointtini. Yritin sanoa että sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, vaikka ne pyssyt jotain vetyluoteja ampuisivatkin.
No eihän sillä "mitään väliä" olekaan.
Olisi varmaan pitänyt sanoa, että sillä ei ole väliä minulle. Niinkuin jo ensimmäisessä viestissäni sanoin.
Siksi tuo Snowtrooperin kommenti on minusta hyvä "tekosyy" olla välittämättä fluffin teknisistä hölmöyksistä.
Mikäli viittasit siihen "tahalliseen kömmähdykseen", niin en voi olla samaa mieltä kanssasi. Jos taas viittasit siihen että ne voi ohittaa koska siellä on muutakin outoa niin miksei.
Siis tahallinen kömmähdys = tämä deuterium-juttu? Oli miten oli, viittasin oikeastaan noihin molempiin mainitsemiisi seikkoihin. Fluffissa on paljon kaikkea outoa, minkä voi kuitenkin ohittaa tuolla tietämättömyys-selityksellä. Minulle yksi näistä outouksista on tämä deuterium. En ole kemisti eikä kemia minua kiinnosta, joten minua ei kiinnosta deuteriumkaan. Sinua se siis haittaa, mutta ei minua haittaa että sinua haittaa. Tajusitko? ;)
Sallin toki. Entä sallitkos sinä minulle vapauden olla välittämättä siitä, että deuterium on oikeasti alkuaine jota ei todellakaan käytettäisi ammuksissa?
Tottahan toki, vaikka kyllähän minä niin sanoin jo edellisessä viestissäni:
Nico itse kirjoitti: Sallin myöskin päinvastaisen mielipiteen faneilta, kyllä se minulle passaa että faneille kelpaa Saarioisen pitsasta tehdyt panssarit.
Sori, en vain tajunnut miten tuo virke liittyi minuun. Enkä muuten tajua vieläkään.
Ikävää silti että luulit että minulla olisi mitään sitä vastaan että se muille kelpaa, se ei vaan kelpaa sellaisenaan minulle (eli pidätän itselläni sen oikeuden sanoa myös kielteistä palautetta fluffista). En siis niele sitä pureskelematta. Mutta ei sillä luonnollisestikaan ole mitään väliä.
Ilmaisin sitten varmaan itseni huonosti, mutta en luullut tuommoisia. En minäkään hyväksy kaikkea mitä 40K:n taustatarinasta löytyy - hyvänä esimerkkinä vaikkapa nuo aikaisemmin mainitsemani ajoneuvojen panssarit Imperial Armour -kirjoissa (Attilan mainitsemasta syystä).
Puhuit tuossa aikaisemmin efortista, ja minusta tuntuu että tähän deuterium-asian puimiseen on jo käytetty ihan tarpeeksi tarpeeksi eforttia, joten päätän omalta osaltani tähän.
Itseasiassa olen kanssasi hyvin pitkälti samaa mieltä, minua ei vain haittaa deuteriumluodit.
Erkki Berzerkki

Viesti Kirjoittaja Erkki Berzerkki »

Thelacan kirjoitti:Sinällään on erittäin huvittavaa, kuinka 40k:n fluffista, joissa seikkailee niin avaruushomppelihaltioita ja über-geneettisesti muokattuja sotilaita ja demoneita, ainut epälooginen asia johon takerrutaan aina on tämä "depleted deuterium core".

Tämä on mielestäni oikea asenne. Jos "köyhdytetty deuteriumydinpanos" häiritsee, mutta warppihirviöt, -matkustus, pyhä psyykkerikeisari ja muu sellainen ei, on metsä paennut puiden taakse piiloon. Jäkättäkää örkki- tahi necronteknologiasta, se ei ainakaan ole loogista eikä nykystandardien mukaista.

Nih.
Naamio-Kalle, mene mellakoimaan!
Aacheron
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron »

Thelacan kirjoitti:Sinällään on erittäin huvittavaa, kuinka 40k:n fluffista, joissa seikkailee niin avaruushomppelihaltioita ja über-geneettisesti muokattuja sotilaita ja demoneita, ainut epälooginen asia johon takerrutaan aina on tämä "depleted deuterium core".
Erkki Berzerkki kirjoitti:Tämä on mielestäni oikea asenne. Jos "köyhdytetty deuteriumydinpanos" häiritsee, mutta warppihirviöt, -matkustus, pyhä psyykkerikeisari ja muu sellainen ei, on metsä paennut puiden taakse piiloon. Jäkättäkää örkki- tahi necronteknologiasta, se ei ainakaan ole loogista eikä nykystandardien mukaista.
Ööh... Olenko muuttunut ääliöallergiseksi seikkailessani Oikeassa maailmassa, vai miksi tämä kutittaa minua huonolla tavalla? Siis, periaatehan oli se, että deuterium on meidän todellisuudessamme (siinä legendaarisessa Oikeassa maailmassa) tunnettu alkuaine. Demonit, psykerit, jne. pohjautuvat puhtaaseen mielikuvitukseen. Deuterium ei. Voihan sitä olla lapsellinen ja sanoa että nimellä viitataan johonkin nelkytkoon maailman Tositiheään(tm) alkuaineeseen, joka on Tosiradioaktiivinen(tm), jne., mutta hei - c'mon, ihmiset! _Jotain_ kyseenalaistamisen taitoa!

En minäkään niele esim. psykereitä ja avaruusörkkejä Waaghineen ihan tuosta vain, mutta kun kyseessä on nelkytkoo niin se uppoaa. Se, että ko. peli yrittää niin jumalattomasti "päteä" teknofriikkisenä pelinä (tyyliin mukatekniset speksit joka ajoneuvolle, suuria julisteita joissa ajoneuvojen poikkileikkauksia, jumalattoman suurta numerodatamäärää, jne.), vaikka jopa pahimmat animét omaavat enemmän pätemisvaraa (eli realismia), _se_ häiritsee minua. Rankasti. Olkoot epärealistinen action-pläjäys jossa gung-ho on päivän sana, mutta jättää sen pätemisen muille peleille...

Ihan oikeasti, minäkin olen saanut skeptisyyskärpäseltä pureman mitä tulee GWn laatuun. Perusideaa ja yrittämystä... eikun, perusideaa on, mutta yrittämystä tai taitoa ei loppupäässä oikein ole mitenkään ollenkaan.
and her hallway
moves
like the ocean
moves
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Onko kukaan koskaan miettinyt mitä bolterit käyttävät räjähdysaineenaan (siis millä voimalla se pyhä boltti irtoaa piipusta)?
Siis deutriumin rooli aseessa on aivan eri kuin uraanin rooli nykyaseissa.

Mutta olen aivan samaa mieltä monien kanssa siinä että tässä pelissä (fluffissa) mättää paljon suurempia asioita kuin jokin bolterin ammus, mutta kaikki ne vain luovat lisää tunnelmaa peliin kun voi jostain repiä bolterin räjähdys piirustuksen (vaikkei se toimi).
Löysin myös taun pulse riflen räjähdys piirustukset yhdestä paikkaa ja niitä oli kiva tutkia vaikka nopeasti totesin ettei se toimi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Historia”