"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Joku tollanen Seikkailija-figu

Isot pojat esittelevät pieniä miehiään.
Nostra
Viesti:

Joku tollanen Seikkailija-figu

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Tällasen maalasin, kerrankn GW:tä. Tosin kiittäminen siitä jotain muuta ku mua:
Kuva

Ei oo showcasee

<Thelacan> laita teksti "Tämä on showcase, tämä vaatii bäshäystä!"
Viimeksi muokannut Nostra, Ma 19.12.2005 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pontus

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Mahdat olla melko taitava jos tämä ei ole showcasee...
Ei mitään valittamista, pohjakin on todella hyvä, ihan kuin pieni dioraama.
Alles super gut!
kasvi

Viesti Kirjoittaja kasvi »

joku tällanen seikkailija-figu??
miks pirussa noin laitoit, jos kerran oot baseen laittanut, että christtoofferihan se siinä...

no joo... varsin tyylikäs nappi ja jos ei showcasee, niin taioppa jotain sellasta vaihteeks, niin nähdään mikä on showcasen ja perussetin ero...
Palkkamaalausta
"Oikeat figut on niille, jotka eivät osaa proxyttaa"
-Nojatuoli
Stormdaemon

Viesti Kirjoittaja Stormdaemon »

HIENOA, mutta yksi pikkuinen juttu ajatuttaa... Jos tuo ei ole showcasea, eli kaapinkoristus, niin miksi sillä ei ole pelipohja?
Miten sydämesi kutsuu,
niin liki rintaa pimeys on,
miten kuuma veren laulu
kaulallasi on.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Hyllynkoriste on hieman eri asia kuin showcase. Showcasella tarkoitetaan ilmeisesti nykyään jotain erityistä taidonnäytettä. Tai näin olen sen käsittänyt.
Ukkeli kaipaisi muutamiin kohtiin vielä pari highlight kerrosta, kuten punainen "hame", ja vähän lisää varjostuksia ihoon. Lisäksi tuo pullo(?) figun oikealla puolella on hieman vaisu. Nuo sulat on ihan hyvät ja samoin tuo base. Vaikka ei se nyt muutenkaan mitään huono nappi ole.

Nostra:Itseäni askarruttaa lähinnä se että mistä olet tuon Colombo figun hankkinut? En nimittäin löytänyt sitä tuolta GW:n onlinesta.
Juicide

Viesti Kirjoittaja Juicide »

Hieno on. Toi parta vaan on jotenkin liian puhdas joistain kohtiin ja tuo ruskea pullo vai mikä nyt onkaan on vähän turhan puhdas.
Mitä aika on ?
Nostra
Viesti:

Sillä on 20mm base. Se on vaan taitavasti upotettu baseen :D

Figu on GW:n "Marc O' Polo" - Ei Vristoffer Colombo Xp

Ehkä tästä kuvasta voi hahmottaa, kuinka se 20mm base tonne lautojen alle uppoo.Figu lahtee siis nostamalla beisseineen irti tosta näyttelyalustasta: http://kotiposti.net/urkko/kuvat/misc/vaihtofigu1.jpg
Arskalainen

Viesti Kirjoittaja Arskalainen »

Nätti! Tuo ruskea pullo tai mikä lie on hieman vaisu verrattuna muuhun figuun ja vihreät housutkin ovat vähän tylsät. Sulat ja melkein koko muu figu on kyllä hieno. Base ja sen tekstit on kivoja.
Kokonaisuudessaan erittäin hieno nappi :D
Castellan

Viesti Kirjoittaja Castellan »

Hieno ukkeli ei showcasea.? whatta.? kaapin koriste(ko?) :) itse pidin siitä.. vaikka en FABASTA pidä.! :)

- Imperial Marine
FOR (INSERT LEADERS NAME)!
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Muistaakseni figmaatikot määrittelevät showcasen nykyään sellaiseksi figuuriksi, joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä.

Mikäli figu on maalattu vain "hyvin", kuitenkaan uhraamatta siihen ylenmäärin aikaa, se ei ole showcasea. Näin siis ilmeisesti tässäkin tapauksessa.

Mikä jätetään mainitsematta, niin tällainen määrittely antaa mukavasti pakotien maalarille, jos figu saa huonoa palautetta, ts. "ei se oo showcasee muutenkaan". Merkki luottamuksen puutteesta omiin kykyihin, etten sanoisi ;)

Figusta sen verran, että tuo leili on oikeasti vaisu, sovi figuun sitten yhtään. Läpikuultavuusefekti, ehkäpä sellainen syvän vhertävä lasipullo olisi sopinut huomattavasti paremmin. Tuollaisenaan pullo näyttää irtonaiselta. Lisäksi oikea käsi (siis osoittavan) kaipaisi mielestäni enemmän kontrastieroja
Set fire to the family tree.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Lighthammer kirjoitti:Muistaakseni figmaatikot määrittelevät showcasen nykyään sellaiseksi figuuriksi, joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä.
Itse asiassa pelkästään vihreällä drybrushattu skinkkikin voi olla showcasea. Ei ole mitään normistandardeja sille, että milloin tämä ja tuo on showcasea, maalari itse päättää, että onko se ja se figu hänelle showcasea vai ei.
Figusta sen verran, että tuo leili on oikeasti vaisu, sovi figuun sitten yhtään. Läpikuultavuusefekti, ehkäpä sellainen syvän vhertävä lasipullo olisi sopinut huomattavasti paremmin. Tuollaisenaan pullo näyttää irtonaiselta.
Kuinka moni tutkimusmatkailija mahtaisi kanniskella lasipulloa vyöllä?
- Kynä-ääliö
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Hieno figu on, mutta silmääni pisti ja pistää vieläkin tuo kultaisella tekstilla kirjoitettu osa, se näyttää kaamealta, siis hyvin on kirjoitettu mutta tuo väri, voisit parantaa sitä siten että black lineet ne kirjaimet. Laatta oli muutenkin hieman outo, mutta se kai johtuu kuvakulmasta, joten en osaa siitä muuta sanoa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Thelacan kirjoitti: Itse asiassa pelkästään vihreällä drybrushattu skinkkikin voi olla showcasea. Ei ole mitään normistandardeja sille, että milloin tämä ja tuo on showcasea, maalari itse päättää, että onko se ja se figu hänelle showcasea vai ei.
Aivan varmasti. Joskin jos tulet väittämään vihreäksi drybrushattua skinkkiä showcaseksi julkiselle foorumille, sinua pidetään parhaassakin tapauksessa vähäjärkisenä, tai ainakin auttamattomana n00bina.

Ja jos maalari ei uskalla nimittää figuaan showcaseksi vaikka selkeästi olisi käyttänyt siihen aikaa ja taitoa niin paljon kuin pystyy (en väitä että tässä olisi niin tehty, Nostran taidot tuntien), niin onko kyse mistään muusta kuin heikosta itsetunnosta ja mahdollisen negatiivisen kritiikin kohdistumisesta kyseisen tekeleen sijasta maalarin omiin kykyihin?

Thelacan kirjoitti:Kuinka moni tutkimusmatkailija mahtaisi kanniskella lasipulloa vyöllä?
Riippuu varmasti tilanteesta, kyllä sitä lasipulloakin voi kanniskella laivan kannella, leirissä, juhlistettaessa uuden mantereen löytymistä jne. Lisäksi tutkimusmatkailija voisi olla perso brandylle, tai lasipullo voisi olla pakkomielle. Pointti oli että nykyinen tekele, ei minun silmissäni näytä istuvan figuuriin niin hyvin kuin voisi.
skarsnak
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja skarsnak »

Lighthammer kirjoitti:Muistaakseni figmaatikot määrittelevät showcasen nykyään sellaiseksi figuuriksi, joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä.
Nyt mennään taas ot:n metsään niin että havut heiluu, mutta tämä virke herätti tahatonta hilpeyttä. Tuskinpa tarkoitit asiaa ihan näin, mutta väkisinkin sain kuvan että figmaatikot katsotaan valtaapitäväksi instituutioksi suomen maalausskenessä. Tämä mystinen varjoista vaivihkaa maalareita oikeaan ohjaileva salaseura kun on vain nippu saman harrastuksen yhdistämiä, asiansa osaavia henkilöitä. Mitään virallisia kannanottoja, tai yhteisiä julkilausumia on siis turha odottaa.

Siitä miten figmaatikot suhtautuvat sotun gallerian nykytilaan saisi oman mielenkiintoisen ketjunsa.

Showcasen on hyvin hämärä käsite jokatapauksessa, en ainakaan henkilökohtaisesti kaipaa sen tarkempia määrittelyjä moiselle. Paljon aiheesta on väännetty kättä, ja tullaan vastakin vääntämään. Itse en enää edes luokittele figujani minkään keinotekoisen luokittelun mukaan, joitan miniatyyrejä maalailen vain maalaamisen ilosta, jotain vain päästäkseni omaksi ilokseni pelaamaan maalatuilla miniatyyreillä.
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Lighthammer kirjoitti:
Aivan varmasti. Joskin jos tulet väittämään vihreäksi drybrushattua skinkkiä showcaseksi julkiselle foorumille, sinua pidetään parhaassakin tapauksessa vähäjärkisenä, tai ainakin auttamattomana n00bina.

Enpä minä olekkaan niin väittänyt, sillä en ole drybrushannut skinkkiä.
Mietippä Esa-petteriä, joka ei osaa melkein ollenkaan maalata. Yksi ilta hän ottaa itseään niskasta kiinni, ja saa aikaan figuurin, jonka maalaus on hänelle ollut, sinua lainaten "joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä. ". Eikö hän saisi pitää sitä itse showcasena jos haluaa?

Ja jos maalari ei uskalla nimittää figuaan showcaseksi vaikka selkeästi olisi käyttänyt siihen aikaa ja taitoa niin paljon kuin pystyy (en väitä että tässä olisi niin tehty, Nostran taidot tuntien), niin onko kyse mistään muusta kuin heikosta itsetunnosta ja mahdollisen negatiivisen kritiikin kohdistumisesta kyseisen tekeleen sijasta maalarin omiin kykyihin?
En usko, että Nostra potisi heikosta itsetunnosta, sanomalla ettei hänen figuurinsa ole showcasea, se on itsekriittisyyttä. Tiedän hyvin kuinka hyvä maalari Nostra on, ja minunkaan mielestäni tämä figuuri ei lähentele hänen parhaimpiaan luomuksiaan.

Miksi ajattelet heti, että maalari ei uskaltaisi nimittää figuaan showcaseksi kritiikin pelossa? Etkö ymmärrä, että maalari itse päättää onko se showcasea vaiko "pelifigu".
Ei ole mitään standardeja, etenkään figmaatikot-instituutiosalaseuran kehittelemänä, enemmänkin ohjenuoria.

Riippuu varmasti tilanteesta, kyllä sitä lasipulloakin voi kanniskella laivan kannella, leirissä, juhlistettaessa uuden mantereen löytymistä jne. Lisäksi tutkimusmatkailija voisi olla perso brandylle, tai lasipullo voisi olla pakkomielle. Pointti oli että nykyinen tekele, ei minun silmissäni näytä istuvan figuuriin niin hyvin kuin voisi.
Tiedätkö, tai voitko edes kuvitella kuinka epäkäytännöllinen se lasipullo olisi vyöllä kun pitäisi liikkua tai tehdä muuta vastaavaa? Ja lasipullo tykkää särkyä, ehkäpä se säilytetään matkatavaroiden joukossa josta se kaivetaan esiin kun tekee mieli. Vaikka olisi minkälainen fiksaatio lasipulloihin, ei kukaan järkevään ajatteluun kykenevä henkilö pitäisi moista vyöllä.
- Kynä-ääliö
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Thelacan kirjoitti:Enpä minä olekkaan niin väittänyt, sillä en ole drybrushannut skinkkiä.
Mietippä Esa-petteriä, joka ei osaa melkein ollenkaan maalata. Yksi ilta hän ottaa itseään niskasta kiinni, ja saa aikaan figuurin, jonka maalaus on hänelle ollut, sinua lainaten "joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä. ". Eikö hän saisi pitää sitä itse showcasena jos haluaa?
Suurimmalla osalla miniatyyriharrastajia syntyy tietty mielikuva, kun mainitaan termi "showcase".Sen mielikuvan kanssa ei yleisesti ottaen ole mitään tekemistä ylläkuvatun tapahtuman kanssa.

Ainakin minulle henkilökohtaisesti GWn armeijakirjat, WD:t sun muut harrastuksen alkutaipaleella kolutut teokset ovat luoneet mielikuvan showcasesta "poikkeuksellisen hyvin maalattuina figuureina". Toisin sanoen sellaisia figuureja, joihin pystyvät vain kokeneet ja lahjakkaat maalarit, ja jotka herättävät työn laadullaan arvostusta myös vastaavan tasoisissa maalareissa. Itse en siis laske Esa-Petterien töitä showcaseksi, vaikka mikä olisi. Showcasea ei tehdä kahden päivän maalauskokemuksella, vaikka mikä olisi. Toisaalta lahjakkaat, kokeneet maalarit pystyvät tällaisiin töihin huomattavasti vähäisemmällä vaivalla.

Ja mihin se Skarressa hilpeyttä herättänyt lausahdus perustui, kaivelinpa tässä vähän arkistoja:
Nostra kirjoitti:Tässä se ongelma onkin. Showcase ei #figmaatikkojen määritelmän mukaan ole hienosti maalattu...

...Showcase-on ensinnäkin kulunut määre. Ennen se tarkoitti hienoa, samaten tuntuu nykyään tarkoittavan. Tai näin se tulkitaan. Itse kuitenkin pidän "showcasea" näyttötyönä, eli toisin sanoen figuna, jolla pyrin todistamaan kykyni. Näissä figuissa en ole pyrkinyt täydellisimpään suoritukseen, johon pystyisin, vaan rehellisesti sanottuna ainoastaan hyvään suoritukseen, johon pystyn kohtuu vaivalla. Tämä siis tekee niistä pelipöytäfiguja, ei showcasea.
Oma kommenttini perustui melko pitkälti tuohon katkelmaan, ja siihen, minkälaiset johtopäätökset siitä tein.
En usko, että Nostra potisi heikosta itsetunnosta, sanomalla ettei hänen figuurinsa ole showcasea, se on itsekriittisyyttä. Tiedän hyvin kuinka hyvä maalari Nostra on, ja minunkaan mielestäni tämä figuuri ei lähentele hänen parhaimpiaan luomuksiaan.
Ylikriittisyys omia töitään kohtaan on aivan yhtä suuri pahe kuin liiallinen itseluottamuskin. Minun silmissäni Nostra, kuten monet muutkin taitavat maalarit vähättelevät liiaksi osaamistaan, aivan tarpeetta.
Miksi ajattelet heti, että maalari ei uskaltaisi nimittää figuaan showcaseksi kritiikin pelossa?
Vaikka siksi, että syyllistyin itse samaan? Mielestäni figumaalaus on taidetta siinä missä esim. kuvanveisto ja vastaavat klassisemmat metodit, ja tällainen luomisprosessi on aina syvästi henkilökohtainen ja herkkä tapahtuma. Kärjistetysti, ei sitä välttämättä tahdo viikon uuvuttavan maalausrupeman jälkeen kuulla, että aika "aika paskat blendit, vois niin ku opetella maalaamaan".

Etkö ymmärrä, että maalari itse päättää onko se showcasea vaiko "pelifigu".Ei ole mitään standardeja, etenkään figmaatikot-instituutiosalaseuran kehittelemänä, enemmänkin ohjenuoria.
Mielenkiintoista, onnistut kirjoittamaan kaksi keskenään ristiriitaista lausetta välittömästi peräkkäin; annat määritelmän showcaselle ja heti perään kiellät sellaisen määritelmän olemassaolon. Vai onko jompi kumpi oma "epävirallinen" näkemyksesi ? ;)

Ja mitä tähän salaseuravitsiin tulee, niin kyllä minun silmissäni figmaatikot nauttivat ainakin jonkinlaista arvostusta osaavina, näkemyksekkäinä maalareina.

Tiedätkö, tai voitko edes kuvitella kuinka epäkäytännöllinen se lasipullo olisi vyöllä kun pitäisi liikkua tai tehdä muuta vastaavaa? Ja lasipullo tykkää särkyä, ehkäpä se säilytetään matkatavaroiden joukossa josta se kaivetaan esiin kun tekee mieli. Vaikka olisi minkälainen fiksaatio lasipulloihin, ei kukaan järkevään ajatteluun kykenevä henkilö pitäisi moista vyöllä.
Ehkäpä sen hetkisessä tilanteessa ei tarvitse ylittää viidakkoja tai rotkoja? Vaan siemailla hyvää ranskalaista viiniä alkuasukkaiden pystyttäessä kauppa-aseman vartiokojuja samalla kun hovimaalari ikuistaa tutkimusmatkailijaa jälkipolville, kartat kädessä ja pullo vyöllä kun muuta sopivaa paikkaa ei löytynyt?

Yritin kovasti äskenpainottaa, että näkemys on omani. Sinun mielestäsi nahkaleili on käytännöllisempi, ja sopii siten työn ilmeeseen paremmin, itse taas olisin nähnyt siinä mieluummin syvänvihreän lasipullon puolillaan tummanpunaista, alkoholipitoista nestettä. Mitäpä foorumeilla muutakaan tehdään, kuin ilmaistaan oma näkemys?
Nostra
Viesti:

Haa. Täällähän on syvällistä keskustelua!

Juu, Ei Figmaatikot oo mikään salaseura. Tosin vain hyvät maalarit on tervetulleita Xp. No ei vaan. Figmaatikot on vaan yksi monista "ryhmistä", jotka ovat jollain asteella yhteisellä asialla ja edes joskus pohtivat samoja asioita. Joukossa on - kieltämättä, muutama ihan hyvä maalari, ja näinollen jonkinlaista luontaista "respectiä" syntyy. Noh, se nyt on sivuseikka. Ei Figmaatikoista oo tarkotus luoda mitään maalausskenen uraaniydintä, vaan ihan puhtaasti puulaakiseurassa pelaava futisjoukkue yhteistä hauskanpitoo ja höpötystä varten.

Muistan tuon määritelmän joskus laukaisseeni; Ainakin pari kaveria myönsivät tuon edes jokseenkin todeksi - asiasta kun kerran puhuttiin. Mut kyseessähän todellakin on subjektiivinen termi, johon ei liene löydy selitystä edes minkäänmaailman sanakirjoista. Tuo em. lainaus on kuitenkin mun mielipide, ja samalla voi olla myös joidenkin muiden mielipidettä. Ei, en tempaissut sitä ihan mistä vaan, kyllä sitä ihan on pohdittu. Lähinnä mua itteeni häirittee se, että monista figuista sanotaan "tää on ihan showcasee", vaikkeivät sitä olisikaan em. määritelmään nojaten. Vaikee juttu, jokanen käsittää tavallaan.

Mitä muuten GW:n painotuotteisiin tulee - väitän, että valehtelevat. Osittain - Usein kuvat ovat pieniä, ja varsinkin tän syksyn MO-kataloogissa nähty NMM-resepti. Mut siis niillä on tiettyjä etuja puolellaan, joka luo ehkä joskus hieman väärän kuvan figuista.Ja totta - armeijakirjojen hienostimaalatut figut "howcase"-otsikon alla luovat tietyn miellekuvan asiasta lukijan aivoihin.

Ja mitä taas edelleen omiin figuihin. Nojaan jälleen tuohon määritelmään. Jos asiaa katsotaan ihan absoluuttisella tasomittarilla, väitän, että kykenen maalaamaan figun paremmin, kuin mitä moni kykenee maalaamaan "showcase"-figunsa; Showcase kun ei siis oo absoluuttinen määritelmä, vaan suhteellinen moneen muuhun asiaan, tulee just tällanen hassu dilemma. Vähän niinkun derivoinnissa se, että funktiolla voi olla maksimiarvoja kuitenkaan minkään niistä olematta ääriarvo jnejne. Ei mitään järkeä, mutta asiat vain on niin.

Niin, ja kuten täs figus - kuten monessa muussakin mun figus, on se, et oikeesti ei näis oo mitään niin erikoisia panostuksia, vaikka työtä onkin joku 3-6 tuntia ja smoothia blendiä löytyy, niin hitot - en mä aio sitä sanoo showcaseks. Ei täs oo yritetty mitään - Mulle vaan blendaaminen ja NMM on yhtä vakiotekniikat kun drybrushing ja yksinkertaset hilemaalit jollekin toiselle. Ei vakiosetis oo mitään erikoista. Ei tässäkään.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Musta showcase figut on aina sellasia pätemis figuja, millä kerätään vartavasten respectiä netissä, osallistutaan maalauskilpailuun, tai pädetään ihan vaan yleisesti :)
Eli siis figut joissa maalaaja haluaa oikeasti tuoda parhaat taitonsa esille.
Sikälihän tuo showcase juttu on vaikea, koska kukaan muu kuin maalari itse ei voi kuin arvuutella onko joku nappi showcasea vai ei.
Ehkä hienoille figuille pitäis kehittää ihan joku uusi termi minkä kaikki vois sitten omaksua.
IhQdaa ehdotettu!

Ps. en jaksanut kirjoittaa figusta mitään palautetta koska ylläpito olis poistanut mun tunnukset ruman kielenkäytön ja yleisen häiriköinnin vuoksi :(

Pss. *figmaatikot gangsta symbol ja salainen käden puristus*
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Machiavelli kirjoitti:Pss. *figmaatikot gangsta symbol ja salainen käden puristus*
Yöperho on koteloitunut, odotellaan kotkan laskeutumista.

Showcase on tosiaan aika tyhmä käsite kun ei kukaan edes tiedä mitä se meinaa :D Ehkä maalaaja vois aina vaan kertoa mihin pyrki figullaan. Tosin myöntääkö kukaan ikinä että "tämä on paras mihin pystyn"?
Itse en ainakaan ole maalannut yhtään sellaista figua mistä en osaisi parantaa, kun toisaalta jokainen figu on paras mihin pystyn (olosuhteet huomioonottaen).

Niin tuo Nostran figu (meinas unohtua) on oikein mainio. Tollanen sirkusmeininki värien suhteen ei iske miuhun, mutta onhan sen varjolla hyvä esitellä teknistä osaamista silloin tällöin. NMM on myös häikäisevää mutta tuo beissihän on iha hirveä. täh? Tollanen drybrushattu ala-asteen puukässätyö. Värivalinnat on kyl se suurin tekijä varmaan mikä heittää tuon kategoriaan "aika hieno" sen sijasta että se olisi "oi juma oi juma ku hieno". Nyt ahmimaan niitä leffoja, sarjakuvia ym. visuaalisia tuotoksia.

*figmaatikot gangsta symbol*
NetDiver

Viesti Kirjoittaja NetDiver »

Gorkiporki kirjoitti:Nostra:Itseäni askarruttaa lähinnä se että mistä olet tuon Colombo figun hankkinut? En nimittäin löytänyt sitä tuolta GW:n onlinesta.
Ymmärtääkseni tämä nappi oli myynnissä Direct Sales Exclusivena vain muutaman kuukauden ajan viime elokuun tienoilla. Online storesta tätä ei enään saa, mutta olen bongannut napin ihan blisterinä Helsingin Fantasiapeleissä. En tosin tiedä onko enään myynnissä sielläkään.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Galleria”