"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

maalata styroxi

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
The Rain

maalata styroxi

Viesti Kirjoittaja The Rain »

Elikkä miten voisi helpoiten ja nopeasti sekä halvalla maalata styroxin olisin itse spreiannut mutta muistin että spray sulattaa styroxia :(

Elikkä apua tarvitaan :roll:
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Peitä styroksi kipsillä tms. Tai osta sitä oliko se mastonin sprayta joka ei sulata styroksia.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Entä jos siihen vetäis kevyen liimakerroksen päälle tai jotain?? Niin tai sit jostaa jotain sprayta mikä ei sulata styroksia... Niitäki mun mielestä on mut en vaan muista nyt just merkkiä.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Mastonin sprayt kyllä tekee styroxista selvää jälkeä - en tiedä tekeekö kaikki vaihtoehdot mutta ainakin ne mitä itse olen kokeillut (harmaa, musta, vihreä).
Mysterous

Oma mielipiteeni jos haluaa tehdä hienoja kukkuloita helposti niin: otetaan pensseliin sitä liimaa ja "maalataan" kukkula. Sitten ripotellaan hiekkaa märkään liimaan ja sit maalataan.
Corian

Viesti Kirjoittaja Corian »

Mysterous kirjoitti:Oma mielipiteeni jos haluaa tehdä hienoja kukkuloita helposti niin: otetaan pensseliin sitä liimaa ja "maalataan" kukkula. Sitten ripotellaan hiekkaa märkään liimaan ja sit maalataan.
Ja kuinkas monta putiloa maalia käytät yhteen kukkulaan. Tosiaan eiväthän kukkuloiden tarvitse olla edes kovin isoja. Mutta en missään nimessä tuhlaisi kallisarvoisia maalejani sen pohjamaalaukseen!
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
http://www.nopat.fi
Mysterous

Spray maalia liima/hiekka sekoituksen päälle?
Nikodent

Viesti Kirjoittaja Nikodent »

jos ei muuta keksi niin käyttää vaikka tikkuri sisä liimaa.
se ei varmaankaan sulata styroksi kun on ka veisliukonen.
oikeestaan mikätahansa vesiliukonen seinämaali käy.
Grond

Huomasin että minulta oli muuten koko pointti hävinnyt, mutta ei sitä ollut kai mainittu? Eli MITÄ siitä styroksista olet tekemässä, eli miten iso kappale maastoa. Helpompi antaa vinkkejä jos tietää pitääkö saada peittoon neliömetri vai neliösentti :D

Ilmeisesti kuitenkin jotain isoa jos ajattelit spreijausta.
Kelpo

Viesti Kirjoittaja Kelpo »

Grond kirjoitti:Mastonin sprayt kyllä tekee styroxista selvää jälkeä - en tiedä tekeekö kaikki vaihtoehdot mutta ainakin ne mitä itse olen kokeillut (harmaa, musta, vihreä).
Ainakaan Mastonin "Mark" merkkausväri ei sulata styroksia juurikaan. Miltei kaikki muut ymmärtääkseni sulattavat.
Naapurin viljat vei halla

tralalalalalla
The Rain

Olen valmistamassa rakennusta tai no tehdasta ja sitten siirryn siitä kukkulan kehittelemiseen.

Elikkä se mun tehtaan suuruus on keskikokoinen eli noin 40cm pituus 20cm leveys

Ja sit kukkulasta tulee suuri mutta en tiedä vielä kuinka suuri mutta suuri siitä silti tulee.

Paljos se mastonin spray sitten maksaa ja mistä sitä olis saatavilla :?
d.d

Viesti Kirjoittaja d.d »

Minä olen tehnyt jonkun verran maastoa styroksista ja oon myös sulattanut muutaman kukkulan spraylla :). Jos styroksista tehdyn maastonkappaleen haluaa välttämättä maalata spraylla, pitää se kyllä päällystää ensin niin ettei spray joudu kosketuksiin styroksin kanssa. Hyvä keino on valella kappale ensin PVA-liimalla ja sen jälkeen sirotella hienoa hiekkaa (+ kiviä + jämiä bit boxista ym. näköä antamaan) maastonkappaleen päälle. Tän jälkeen maastonpalasen voi huoletta maalata spraylla. Näin talvisaikaan kun hiekkaa voi olla vaikea löytää niin esim. manna ja monet muut keittiötarpeet on oivallisia ja halpoja hiekankorvikkeita

Toinen vaihtoehto on sitten maalata maastonpala ihan "tavallisella" maalilla, eli vaikkapa Prismasta käyt hakemassa purnukan lateksimaalia ja ison pensselin. Vaikka maalaisit maastosi pensselillä, kannattaa styroksin hassunnäköselle pinnalle silti tehdä jotain, esim. liimata siihen PVA-liimalla hiekkaa. Nopeampi ja helpompi vaihtoehto tälle PVA-kikkailulle on tosin tehdä "textured painttia" eli sekoittaa suoraan maaliin hienoa hiekkaa, jolloin pinnan tekstuuri muuttuu maalatessa sopivan karheaksi ja styroksin pinta jää piiloon, eikä sitä siis etukäteen tarvitse päällystää millään. Tämmöinen voisi sopia just tehtaisiin ja muihin rakennuksiin. Huom. textured paintissa hiekkaa ei kannata korvata ainakaan tuolla mannalla, koska sillä on ikävä tapa paakkuuntua maalin seassa. Kannattaa johonkin pieneen kuppiin kokeilla tehdä ensin vähän hiekka-maali-mixiä ja jos onnaa niin sitten tekee isomman satsin.
Grond

Grottos kirjoitti:Paljos se mastonin spray sitten maksaa ja mistä sitä olis saatavilla :?
Tuota löytynee lähes kaikkien tavaratalojen ja halpiskauppojen maalihyllystä. Ennen vanhaan hinta oli parinkympin hujakoilla, joskus oli tarjouksia malliin 3 purkkia viidelläkympillä (nämä siis markkoina).
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s2pid »

toi liimasysteemi toimii muuten hyvin, mutta ruohon laittamisen jälkeen on vielä laitettava yksi kerros liimaa samalla mekaniikalla. Sprayliima olisi tässä tapauksessa todella kätevä, mutta ainakaan omat väsäykseni eivät ole toimineet, joten käsipelillä sekin on tehty. Kannattaa ottaa liimaa ihan vähän ja paljon(!) vettä. Liimaa ei kulu juuri yhtään, sitä on helpompi levittää ja se myös menee joka rakoon ja pitää silloin ruohon kiinno alustassa.
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
The Rain

kiitos kaikille vinkkien antajille oli aika paljon teistä apua ja hyvää joulua kaikille :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”