"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Aloittelijalle Apua..?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Goblinoid

Aloittelijalle Apua..?

Viesti Kirjoittaja Goblinoid »

Olen tässä aloittelemassa Miniatyyrien keräilyä (Salaisuuteni paljastui :P ) , elikkäs haluaisinkin kysyä näin ammattilaisilta, että onko se tarkkaa puuhaa, tuo liimaus, ja maalaus, ylensäkkin?

Itse en ole mikään mestari tuossa piirtämisessä, enkä liioin tarkoissa puuhissa (Esim. Tuossa maalauksessa) , ja jos värjääkin väärällä tavalla, niin miten maalin saa pyyhittyä pois, jotta voisi aloittaa uudestaan alusta?

Ja mitä tarvikkeita kokoamiseen, ja maalaamiseen tarvitaan?

Ja saako miniatyyrejä tilattua aivan näin netistä käsin? Vai pitääkö matkustaa oikein kaupunkiin ostamaan?

Kyllä mä oon vähän ajatellut, että miten noita pystyy maalaamaan (noin hyvin), kun ovat niin yksityiskohtaisia. Täytyy olla noin neulankärjen kokoinen pensseli, että esim. niitä Goblinin verkkoja pääsee maalailemaan (siis games workshopissa kävin katsomassa) . Tuntuu vaan, että ne menee ihan pilalle mun käsissä, tai ei tule ainakaan yhtä hyviä. Elikkäs täytyykö siinä olla erittäin taitava, että pystyy niitä vaatteita, käsiä, päitä, nauloja, mitä törröttää laudoista, sun muita maalailemaan?

Ja kannattaisiko aloittaa isoista, vai pienistä ölleistä?

-Kiitos Etukäteen Vastauksista

PS: Sori, kirjotin väärällä palstalle, mut no can do, ei maha mitään ;)
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.
Jos

Viesti Kirjoittaja Jos »

Jos harrastus kiinnostaa niin ei muuta kuin mukaan vaan. Kaikkien ensimmäiset figut ovat luultavasti melko hirveitä ellei niihin jaksa panostaa satoja tunteja.
Tässä esimerkiksi Mikan ensimmäisiä http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... a+ensim%2A
, Mikan uudempia löydät Galleriasta haulla helposti. Voi huomata että kehitystä on tapahtunut.

Figuja voi ostaa mm.
http://www.peliarkku.fi

Toimittaa suoraan kotiin/postiin ilman postikuluja ja jos rekisteröityessä mainitsee että on Sotavasarasta saa 5% alennuksen tuotteista. Itse olen ollut tyytyväinen tähän lafkaan.

Aluksi kannattaa hankkia perusvälineet: sivellin (esim GW standard brush), muutamia maaleja, pikaliimaa ja yksi boksi figuja. Niitä voi sitten maalailla netistä löytyvien perusohjeiden mukaan tai sitten ihan itsenäisesti. Kannattaa ensin aloittaa rivisotilaista, koska ne voi kätkeä sitten tulevaisuudessa paremmin maalattujen tovereidensa taakse, kun taas iso mölli erottuu kentällä ikävävästi jos se on huonosti maalattu.

Tuossa muutama sana. Muut jatkakoon.

Ja tervetuloa harrastuksen pariin.
Nonus

Viesti Kirjoittaja Nonus »

Ei se maalaus ole niin vaikeaa miltä näyttää. Käsi oppii yllättävän äkkiä vakaaksi ja herkäksi, jonka myötä myös narupoimut ja verkon silmukat maalautuvat nopeasti, jopa vaivattomasti. Liimaus ei myöskään vaadi mitään erityistaitoja. Maalauksessa pitää alusta asti muistaa olla erityisen tarkka, ettei maalia mene minne sattuu ukkelia. Antaa pensselin lähestyä sitä vaikka minuutin ennenkuin se edes hipoo ukkelia. Hengittelee rauhallisesti samalla kun se hitaasti tuskin silmin näkyvin liikkein alkaa levittämään maalia.

Jos maalaus epäonnistuu, niin kannattaa odotella kuivumista ja maalata päälle. Jos muutaman kerran menee pieleen niin suosittelen maalinpoistoa (haku auttaa). Sillä silloin se paksu maalikerros voi peittää yksityiskohtia.

Kokoamiseen vaaditaan veitsi vaihtoterillä, näitä löytää kaikista paitsi ruokakaupoista, lisäksi muovi- ja pikaliimaa. Nämä askarteluosastolta tai sieltä missä on pienoismalleja. Maalaamiseen pensselit ja maalit. Suosittelelisin jotain aloitusmaalari laatikkoa, jossa tulee muutama heppu mukana pensseleineen, maalausohjeineen ja maalineen.

Suosin Jossin kanssa aloitusta rivimiehistä, ja mahdollisimman yksinkertaisista semmosista.
Infinity, Deadzone, Gaslands, 6mm fantasy&ancients, 15mm WW2 Soviet
Illumina

Re: Aloittelijalle Apua..?

Viesti Kirjoittaja Illumina »

Goblinoid kirjoitti:Olen tässä aloittelemassa Miniatyyrien keräilyä (Salaisuuteni paljastui :P ) , elikkäs haluaisinkin kysyä näin ammattilaisilta, että onko se tarkkaa puuhaa, tuo liimaus, ja maalaus, ylensäkkin?
Kyllähän minä tuon jo arvasin. Tervetuloa harrastuksen pariin. No ei se nyt niin tarkkaa ole. Riippuu miten kaunista jälkeä haetaan. Ei mihinkään pelkkään peliin menevillä tasostaviis-napeilla todellakaan tarvitse olla tarkka, mutta jos haluaa yltää esim. Mikan tasolle onkin toinen juttu.
Itse en ole mikään mestari tuossa piirtämisessä, enkä liioin tarkoissa puuhissa (Esim. Tuossa maalauksessa) , ja jos värjääkin väärällä tavalla, niin miten maalin saa pyyhittyä pois, jotta voisi aloittaa uudestaan alusta?
Maalin saa poistettua esim. jarrunesteellä.
Ja mitä tarvikkeita kokoamiseen, ja maalaamiseen tarvitaan?
Kokoamiseen tarvitaan oikeastaan liima. Viila, veitsi ja stuffi ovat sitten niille, jotka tosissaan haluaa hyvää jälkeä. Näillä poistetaan kaikki epämääräinen, joka ei kuulu nappiin, tai muokataan figua halutumpaan tulokseen.
Ja saako miniatyyrejä tilattua aivan näin netistä käsin? Vai pitääkö matkustaa oikein kaupunkiin ostamaan?
Saa niitä netistä käsin tottakai. Itse kuitenkin useinmiten olen matkustanut kaupunkiin nappeja ostamaan. Ei tarvitse odotella. Tietysti joudun itse tilaamaan kohta, kun aloitan uuden figupelin, jonka figuja ei pahemmin helsingistä saa.
Kyllä mä oon vähän ajatellut, että miten noita pystyy maalaamaan (noin hyvin), kun ovat niin yksityiskohtaisia. Täytyy olla noin neulankärjen kokoinen pensseli, että esim. niitä Goblinin verkkoja pääsee maalailemaan (siis games workshopissa kävin katsomassa) . Tuntuu vaan, että ne menee ihan pilalle mun käsissä, tai ei tule ainakaan yhtä hyviä. Elikkäs täytyykö siinä olla erittäin taitava, että pystyy niitä vaatteita, käsiä, päitä, nauloja, mitä törröttää laudoista, sun muita maalailemaan?
Ei siinä mikään mestari kukaan aloittaessaan ole. Kaikki nykyiset mestarit, joiden nappeja minä kuolaan ovat olleet joskus samalla tasolla, kuin sinä nyt. Harjoitus tekee mestarin, eikä ole mitään pakkoa maalata samalla tavalla, kuin kuvissa näkyy. Maalauksessa saat itse päättää värit ym. roskan. Eikä siinä mitään neuloja tarvitse. Figu/harraste-liikkeistä saa sopivan pieniä pensseleitä.
Ja kannattaisiko aloittaa isoista, vai pienistä ölleistä?
Ihan mistä haluat. Itse aloitin pienistä. Helpompi maalata IMO. Tämäkin yksilökohtaista. Melkein kannattaa aloittaa ostamalla haluamasi joukkueen joku regimentboxi(sis. 4-24 figua riippuu yksiköstä) esim goblin regiment box(sis. 20 goblinia). Noista saa sitten päänvaivaa maalauksen osalta vähäksi aikaa.

-Kiitos Etukäteen Vastauksista
Ole hyvä jälkikäteen vastauksista.
PS: Sori, kirjotin väärällä palstalle, mut no can do, ei maha mitään ;)
Niinäp teit, mutta eipä se mitään.
Illumina jyrää tyttöenergialla päälle! -Nilarakh

Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
Samuli.H

Viesti Kirjoittaja Samuli.H »

Maalauspuolesta voisi mainita dippaamisen. Helppo tekniikka jolla melkein mikä tahansa tumpelo saa kohtuullisen nättejä figuja. Tosin tällä kyseisellä tekniikalla ei oikeastaan opi maalaamaan, mutta soveltuu hyvin jos on laiska/ei ole aikaa/ei vaan osaa/tms.

Tuolla dippaamisesta. 7 sivulla ig jannu ennen dipppiä ja jälkeen.
Draktaron

Viesti Kirjoittaja Draktaron »

Maalaamisesta:

Se on juuri niin tarkkaa ja vaikeaa kuin kuinka hyvän lopputuloksen haluat. Jos päästät itse vähällä, jälki on luultavasti sen näköistä. Alussa kukaan ei voi saada hvän näköistä figuuria aikaan, mutta jos oikein opettelee ja opiskelee niin kehittyä voi nopeastikin. Vaikka 5kk saattaa tuntua pitkältä ajalta että oppii kohtuumaalariksi, muista että elinikäsi on 80 vuotta keskimäärin joten se on silmänräpäys. Mitä tarvitset saadaksesi kohtuu jälkeä?

-Setin erikokoisia pensseleitä.

-Maaleja: Spraymaali pohjamaalaukseen ( Musta tai valkoinen. Musta saa panssarit näyttämään realistisimmalta, ja sinun ei tarvitse varjostaa niin paljon jos jätä figuurien väliköt mustiksi. Valkoinen näyttää värit kirkkaampina ja puhtaampina mutta vaatii tietenkin varjostusta. )
Tarvitset tietenkin myös maalit ihoon, aseisiin etc. Eli pohjamaali, ja muut maalit.

-Muovi ja metalliliimaa.

Yksinkertainen figuurinmaalaus:

1.Pohjamaalaa figuuri spraylla, noin 20cm etäisyydeltä ettei maali paakkuunnu.

2. Maalaa figuuriin perusvärit, panssari, yksityiskohdat etc.

3. Varjostaminen luonnistuu tekemällä jostain maalista tummempi versio sekoittamalla mustaa ja kyseistä maalia, tai vaihtoehtoisesti ostamalla valmiiksi tummempaa sävyä. Ohenna maalia veteen, eli laita hieman maalia johonkin pikkupurkkiin, ja lisää sinne saman verran vettä kuin mitä laitoit sinne maalia. Näin maalista tulee ohutta litkua. Sivele tätä tummaa litkua figuuriin, paikkoihin joissa on yksityiskohtia. Litku valuu koloihin ja syvyyksiin, ja tuo esille yksityiskohtia.

4. Jos tummaa litkua meni sinne missä sitä ei pitäisi olla, maalaa taas perusväriä näihin kohtiin korjataksesi.

5. Drybrushing ( Kuivaharjaus. ) on helppo tekniikka tuoda esiin vaaleampia kohtia, ja se on käytännössä varjostuksen vastakohta. Ota vaaleampaa sävyä maalista jota tahdot korostaa, tai tee sitä itse käyttämällä valkoista ja kyseistä väriä. Kuivaa sivellin talouspaperiin niin, että siinä ei ole yhtään nestettä, vain hieman maalia kuivahtaneena. Sudi tätä sekoitusta ( esim vaaleampaa punaista punaisen päälle. ) ja huomaat että maali tarrautuu vain korkeimpiin kohtiin ( kasvojen kulmat, aseiden symbolit etc. ) ja hyppää syvien kohtien ylitse JOS ET PAINA sivellintä liikaa.

Noin. Vinkkeinä vielä että sekoita maalejasi tasaisin väliajoin, ja pese siveltimiäsi. ;)
Karu

Re: Aloittelijalle Apua..?

Viesti Kirjoittaja Karu »

Illumina kirjoitti:Ihan mistä haluat. Itse aloitin pienistä. Helpompi maalata IMO.
Ei täysin. Figuja varjostetaan ja korostetaan nimenomaan siksi, että niiden halutaan näyttävän oikean kokoisilta vastineiltaan. Tutkipa vaikka T-paitaasi, onko sen korkeammat kohdat kirkkaammin värjätty kuin syvemmät? Pienempiin kohteisiin valo reagoi eri tavalla, ja esim. 54mm figuja on jo paljon helpompi maalata varjostamisen ja korostamisen puolesta kuin pienempiä.

Rivifiguista on silti paras aloittaa, useiden edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Rivifiguja on paljon; jos pelaamaan aiot voit aiemmin maalatut minit piilottaa ryhmän takariveihin. Pienempiä figuja on nopeampi maalata kuin isoja, ja niissä on usein vähemmän (tai pienempiä) tasaisia pintoja, joiden maalaaminen aloittelijalle on usein vaikeaa (kuulostaa erikoiselta, mutta tasaisen ja siistin värin saaminen voi osoittautua yllättävän hankalaksi).
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Voin sanoa, ettei tartte olla hyvä piirtämään tai maalaamaan (paperille) osatakseen maalata edes hieman jotakin: Voin sanoa, että itse en osaa piirtää tai maalata (paperille) kuin söhräyksiä, joita kukaan ei voisi kehua edes pahimmissa painajaisissaan kännissä. Liimaamiseen suosittelisin muovifigujen kohtaalla ihan perus muoviliimaa, sitä mitä tulee koottavienkin mukana, ja metallisiin sitten taas joitain eri liimoja, kysyt vaan jostain alan liikkeestä Cyanoakrylaattia niin pitäisi löytyä. Maaleja ja pensseleitä saa sieltä mistä figujakin, paras paikka taitaisi olla Peliarkku josta saat figut sun muut ilman postikuluja, ja sotulaisena, jos luot käyttäjätunnuksen, saat viellä 5%:n alennuksen, ja olen kuullut, että kun tilauksen arvo on riittävän iso, alennusta tulee enemmänkin (useampi sata euroa).
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Massiivinen

Viesti Kirjoittaja Massiivinen »

Tääs on kultaakin kalliimpi neuvo: Ne ketkä sanovat että osta metalli ja muoviliimaa erikseen, ovat tuhlareita ( Ei pahalla) Paras liima mitä on Locktiten Superattack. Tämä liimaa kaikkea kiinni, ja tarkoitan kaikkea. GW:n liimat ovat kalliita!!
Swarmp

Viesti Kirjoittaja Swarmp »

Niinpä.
Kantsii ostaa tavallista muoviliimaa, ja jos tämä ei auta kantsii ostaa tuhtia pikaliimaa.Ja tina figut mä ainaskin kasaan pvc:llä.;)
Et Imperator Invocato Diabolus Daemonica Exorcism !

viewtopic.php?f=4&t=107359
Ratovaari

Swarmp kirjoitti:Niinpä.
Kantsii ostaa tavallista muoviliimaa, ja jos tämä ei auta kantsii ostaa tuhtia pikaliimaa.Ja tina figut mä ainaskin kasaan pvc:llä.;)
Kasaat valkometallifigut muovilla? =D
Voin sanoa, että sellaiset maalit, kuten Erikeeper, on huono valinta metallifiguille, kuivumisaika on pitkä, maali joustaa ja maali ei pidä vettä (maalatessa jos menee vähänkin nestettä väliin, tai pohjatessa... =D).
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Gerulah kirjoitti:Tääs on kultaakin kalliimpi neuvo: Ne ketkä sanovat että osta metalli ja muoviliimaa erikseen, ovat tuhlareita ( Ei pahalla) Paras liima mitä on Locktiten Superattack. Tämä liimaa kaikkea kiinni, ja tarkoitan kaikkea. GW:n liimat ovat kalliita!!
Jaa? Mieluusti kyllä olen tuhlari jos saan rahoilleni vastinetta GW:n muoviliimalla. Ilmeisesti et ole kokeillut muoviliimaa kun väität, että super attak liimaa muovin tiukemmin kiinni. GW:n pikaliimaa en voi suositella, mutta muoviliimaa kyllä voin.
- Kynä-ääliö
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Siinäkin on vaan se että sitä pitää laittaa ohuina kerroksina molemmille pinnoille, niin silloin se kyllä toimii hyvin. Paksu kerros syövyttää muovin, pahimmassa tapauksessa muovi vieläpä jää puolikiinteään muotoon!

-Nimimerkki ''Defilerin tornin liimasin paljolla liimalla''
Goblinoid

Kiitoksia!

Viesti Kirjoittaja Goblinoid »

Kiitän kaikista vastauksista (Ja tottakai, jos tulee vielä ideoita, niin lähetäppä vain!), siinä oli kyllä tuhti tietopaketti, josta on hyvä aloittaa :)
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.
Ratovaari

dead flesh penalty kirjoitti:Siinäkin on vaan se että sitä pitää laittaa ohuina kerroksina molemmille pinnoille, niin silloin se kyllä toimii hyvin. Paksu kerros syövyttää muovin, pahimmassa tapauksessa muovi vieläpä jää puolikiinteään muotoon!

-Nimimerkki ''Defilerin tornin liimasin paljolla liimalla''
Sitä runsaan liiman juttua voi käyttää saumakohdissa hyväkseen halutessaan...
dead flesh penalty

Ai sitä että muovi muuttuu muovailuvahaksi? Taidat olla proompi kuin annat yleensä ymmärtää, jos voit käyttää sitä hyväksesi. Paitsi tietenkin jos teet ''oikean tuntuisen'' nurgle spawnin. Itse käyttäisin tuollaisessa jo kumia.

Ja missä muualla liimaa muutenkaan käytetään kuin saumoissa? Pinnoituksessako?
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

dead flesh penalty kirjoitti:Ai sitä että muovi muuttuu muovailuvahaksi? Taidat olla proompi kuin annat yleensä ymmärtää, jos voit käyttää sitä hyväksesi.
Liika on liikaa, mutta käyttämällä muoviliimaa "sopivasti liikaa" sillä saa tietyissä tapauksissa saumat kätevästi häivytettyä. Totesin tämän eilen kun kasasin uutta gianttia.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
dead flesh penalty

Pöh, kyllä putty antaa mielestäni paremman lopputuloksen ;) (itsepuolustushymiö!). Liima tuppaa yleensä jättämään pintajännitteen/tms. takia hieman korkovaihtelua reuna-alueelle. Ja se ei kovin helposti tasoitu, ainakaan GW:n muoviliima ellei ole aivan uutta, välttämättä ei silloinkaan.
Massiivinen

Viesti Kirjoittaja Massiivinen »

Ostin kyllä kerran GW:n muoviliimaa mutta en tee sitä virhettä enää, on meinaan niin pitämätöntä tököttiä.
Icar0s

Viesti Kirjoittaja Icar0s »

GW:n muoviliima on aivan yhtä hyvää tavaraa kuin esim super attak... itse käytän super attakia metalli sekä muovifiguihin ja niissä muovifiguissa myös muoviliimaa. Molemmat ihan yhtä hyviä, niiden käyttäminen "oikein" on taas ihan itse käyttäjästä kiinni.

Ja niin, ei minunkaan ekat figut mitään nättejä ollut ;) pikemminkin värisotkuja, joissa käytetty liian paksuja maaleja. Kannattaa siis ohentaa maaleja vedellä (ei kuitenkaan ihan vedeksi!!). Maali on hyvän paksuista jos sen suunnilleen kerman paksuista, mutta riippuu taas ihan itsestään, kuinka ohuilla maaleilla haluaa maalata :) mielestäni kuitenkaan liika ohentaminen pelifiguihin on aikalailla nysväämistä, joten älä siis stressaannu ekoissa figuissa siitä, miltä ne näyttävät :)

Tervetuloa harrastuksen pariin.
"Licence to screw up Commander, you heard it straight from the ship!" - Joker, Mass Effect 2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”