"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Harrastajapohjaiset miniatyyripelit

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Pelisuunnittelun alafoorumille ei tietääkseni ole ollut tarvetta tai kaipausta tähän mennessä. Aihe on mielenkiintoinen ja kerrankin sattuu jotain uutta silmään, sillä en muista nähneeni tämän aiheista keskustelua.

Valmiiden pelien suhteen kotikutoisten yksiköiden ja sankarien osalta asenne on varsin nuiva vaikka osa on ollut ihan mielenkiintoisia, jotkut jopa kelpaavia pelikäyttöön.

Far North taitaa olla pisimmälle viety projekti sotussa.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Itse olen suunnitellut jonkinlaista hassunhauskaa merirosvolaivailupeliä laajoine kampanjasääntöineen ym., johtuen siitä, ettei mikään ihmisten ilmoilla ollut säännöstö ole miellyttänyt. Yleensäkin tulee omaa materiaalia kehitettyä lähinnä sen vuoksi; kaveriporukassa vuosia sitten pelasimme hatarasti faban skirmish-säännöistä johdetun kampanjan, ennen kuin olimme kuulleetkaan mordheimista. Omien pelien tekeminen toimii hyvin, kunhan (sopivan kokoinen) porukka tuntee toisensa hyvin, ja kaikilla on visio edes jotakuinkin samaan suuntaan.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Miksei periaatteessa jokin "open source" tyyppinen pelisysteemi/maailma voisi toimia - se vain tarvitsisi pienen porukan (ehkä 1-4 hlöä), jotka kehittelevät rungon ja pitävät ainakin alkuun lankoja käsissään - kun/jos homma lähtee etenemään, voi hallintapiiriä laajentaa, kun useampi ihminen jakaa vision siitä maailmasta ja pelisysteemistä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Pelisuunnittelulle varatulla foorumilla voisi ehkä olla ihan hyvin kysyntää, sitä vain ei ole pahemmin taidettu kartoittaa aiemmin.
Tämähän (Sotu) on siinä mielessä hyvä kanava, että alafoorumille silloin tällöin eksyvä Matti Maalaajakin saattaa nähdä syytä osallistua tai ainakin esittää uusia mielipiteitä työn alla olevista peleistä.
Esillä on myös aina useita projekteja, ja kaikkien nähtävillä.
Näin homma ei jää ihan sen kahden hengen aivotyön varaan, ja lopputuloskin voi olla parhaimmillaan positiivisesti monia vaikutteita saanut.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Matkailu avartaa, pojat:

http://www.freewargamesrules.co.uk/

Ja kun tutustuu historiallisten pelien maailmaan, ymmärtää että on aivan normaalia hankkia säännöt lähteestä X ja figut Y:ltä ja Z:lta. Tämä single-vendor-lock-in on kyllä pelkkää modernia hapatusta. Jotain kertoo aivopesun tasosta ja laajuudesta, että sitä näemmä pidetään ei pelkästään normaalina vaan yleisimpänä julkaisumetodina.

Siis tässä uutinen kaikille: Vain muutamalla suurimmalla valmistajalla on rahkeita julkaista suljettu pelikokonaisuus figuineen kaikkineen. Niinpä ne sadat pienemmät pajat tyytyvät julkaisemaan omia juttujaan "käytä minkä kanssa haluat" -periaatteella. Jopa ne valmistajat, jotka julkaisevat molempia, kannustavat käyttämään muita figuja oman maun mukaan.

Roomalaisia legioonalaisia valmistaa kirjaimellisesti kymmenet eri firmat, ja niille sopivia sääntöjä toiset, eri kymmenet. Ja niitä voi kaikkia käyttä ristiin ihan miten tykkää, eikä kukaan tule yllättäen poistamaan kentuurioita legioonista.

Mutta jos se ei ole Fantsun hyllyssä, sitä ei ole olemassa? Huoh...
//Mx
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

maxxon kirjoitti: Mutta jos se ei ole Fantsun hyllyssä, sitä ei ole olemassa? Huoh...
Häh?

Siis jos se ei ole GW:n uusimman laitoksen figu, sitä ei ole olemassa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
maxxon
Viesti:

The Captain kirjoitti:
maxxon kirjoitti: Mutta jos se ei ole Fantsun hyllyssä, sitä ei ole olemassa? Huoh...
Häh?

Siis jos se ei ole GW:n uusimman laitoksen figu, sitä ei ole olemassa.
Annoin tässä sen verran löysää, että itseään "valveutuneina" pitävät harrastajat tunnistavat GW:n lisäksi Confron, Starship Troopersin ja Warmachinen.

Kuvaavaa minusta on, että GW:n mielestä on ihan ok kerätä GW:n figuja pelaamatta niillä. Mutta ajatus, että niillä voisi pelata jotain muuta peliä on mahdoton, koska muita pelejä ei ole olemassa. Ja valtaosa pienistä hammeristeista nielee tämän varmasti ihan pureksimatta.

Olisi kiva tietää, mitkä pelit ovat ne "suurin osa", johon Tas viittaisi ketjun aloittaneessa viestissä.
//Mx
Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

maxxon kirjoitti:Olisi kiva tietää, mitkä pelit ovat ne "suurin osa", johon Tas viittaisi ketjun aloittaneessa viestissä.
Tarkoitin suosituimpia pelejä, en monia peliä. Minun aivokramppi.
maxxon
Viesti:

Tas kirjoitti: Tarkoitin suosituimpia pelejä, en monia peliä. Minun aivokramppi.
Tämäkään ei taida perustua mihinkään verifioitavaan tutkimustulokseen, vaan johonkin "näkyvyys kaupan hyllyllä = suosio" mutuiluun?

Historiallisten kentällä ei tule mieleen yhtään peliä, jossa säännöt olisi lukittu johonkin tiettyihin figuihin. DBM on todennäköisesti maailman suosituin turnauspeli heti hammerien jälkeen, eikä sen julkaisija tee ainuttakaan figua.

Full Thrust taitaa olla suosituin (ainakin pitkäikäisin) avaruustaistelupeli. Siihen saa "virallisia" figuja, mutta niitä ei ole mitenkään pakko käyttää.

GW:llä on erittäin suuri markkinaosuus, sitä ei käy kiistäminen. Mutta ei sitä voi käyttää perusteena arviolle muiden toimintatavoista. Markkinaosuudella mitattuna firmojen nimi on keskimäärin Games Workshop!

Oikeasti kentällä on GW, muutama hassu firma jotka haluaa GW:ksi GW:n paikalle kuin suurvisiiri Ahmed Ahne aikoinaan (suunnilleen samalla menestyksellä), ja sitten ne muut jotka tekee ihan omia juttujaan omilla tavoillaan.

P.S. Mongoose muuten aikoo uusia rankasti Starship Troopersin formaattia. Minulle tämä kielii siitä, että heidän mielestään nykyformaatin kasvupolku on kuljettu loppuun...
//Mx
dead flesh penalty

Tasin krampin pohja nyt on aika ymmärrettävä. GW on vaan räikeässä näkyvyydessä ja mediahuomiossa aika ylivertainen, varsinkin nuorten harrastajien 'piireissä'.
Ei sitä jumalan ruoskaa nyt ihan hiki otsalla kannata tuollaisen perspektiivirajoittuneisuuden takia vispata :D

Mutta ehkä maxxon haluaa valaista sitten minua yhä kiinnostavaa kysymystä; mikä on sotapelisuunnittelun tila Suomessa? Käsittääkseni ei ole olemassa yhtään (ainakaan kovin näkyvää) foorumia suunnittelijoille tavata ja hakata päitä yhteen, vai olenko minä vain täysin pihalla kaikesta?

OTkommentti: DBM:n hegemonista asemaa turnausykkösenä kyllä ylläpitää aika visusti titteli IWF:n virallisena turneepelinä.(mikä tietysti vain kertoo jotain pelin joustavuudesta.) Onhan sitä jotain teoreettista debattia käyty DBMM:n asemasta, muttei sillä paljoa saumoja ole sillä alalla.
maxxon
Viesti:

dead flesh penalty kirjoitti: Mutta ehkä maxxon haluaa valaista sitten minua yhä kiinnostavaa kysymystä; mikä on sotapelisuunnittelun tila Suomessa? Käsittääkseni ei ole olemassa yhtään (ainakaan kovin näkyvää) foorumia suunnittelijoille tavata ja hakata päitä yhteen, vai olenko minä vain täysin pihalla kaikesta?
Oikeasti olen ollut aikalailla ulkona kotimaisesta skenestä ainakin 10 vuotta...

Tietääkseni mitään erityistä pelinkehitysfoorumia ei ole. Joitakin kotikutoisia kehittäjiä on, mutta kukaan ei ole saanut tuotettaan julkaisukuntoon. Keskustelua on tämän boordin lisäksi Yahoo:n tinatorvi-listalla ja kaiketi yksittäisten pelien omilla sähköpostilistoilla.

Ihan selkeästi tarvetta olisi jollekin couchaamiselle, jossa opastetaan ja kannustetaan saamaan tuote valmiiksi ainakin PDF-julkaisun tasolle.
//Mx
dead flesh penalty

maxxon kirjoitti: ....
Ihan selkeästi tarvetta olisi jollekin couchaamiselle, jossa opastetaan ja kannustetaan saamaan tuote valmiiksi ainakin PDF-julkaisun tasolle.
Tähän tarkoitukseen, eli julkiseen (mielestäni obskuurit kotisivut ja sähköpostilistat eivät ole kovin julksisia :P) ja suhteellisen laajan osanottajakunnan arvioitavissa olevaan pelisuunnitteluun ja kehitystyöhön olisi tämä sivusto aika bueno kanava. Sotavasara on kuitenkin Suomen suurin ja kovaäänisin miniatyyriportaali. Varmasti on paljon ihmisiä joilla on mielenkiintoisia ideoita ja motivaatiota tehdä jotain omaa, kunhan vain olisi jokin keino tuoda tuotokset myös arvioitavaksi ja yleensä esille.
Pääsin innostumaan :D
Pitäisiköhän sitä kohta alkaa jo roikkua Ylläpitäjän hihassa kinuamassa Pelisuunnittelu-alafoorumia?
Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

Tähän tarkoitukseen, eli julkiseen (mielestäni obskuurit kotisivut ja sähköpostilistat eivät ole kovin julksisia ) ja suhteellisen laajan osanottajakunnan arvioitavissa olevaan pelisuunnitteluun ja kehitystyöhön olisi tämä sivusto aika bueno kanava. Sotavasara on kuitenkin Suomen suurin ja kovaäänisin miniatyyriportaali. Varmasti on paljon ihmisiä joilla on mielenkiintoisia ideoita ja motivaatiota tehdä jotain omaa, kunhan vain olisi jokin keino tuoda tuotokset myös arvioitavaksi ja yleensä esille.
Pääsin innostumaan
Pitäisiköhän sitä kohta alkaa jo roikkua Ylläpitäjän hihassa kinuamassa Pelisuunnittelu-alafoorumia?
Tämä on juuri se visio joka alunperin oli minulla päässäni. Ehkä tästä voisi kehittyäkin jotain?
Näin suurella foorumilla kuten sotu, ei olisi varmasti vaikea löytää tiimiinsä sopivia ja innostuneita suunnittelijoita. Ja ideoiden loppuessa olisi satoja ihmisiä joilla uusia ideoita. Näkyvyyttäkin pelit saisivat, varmasti paremmin tai ainakin nopeammin kuin "tavallisella" tavalla tehdyt pelit. Kannatan pelisuunnittelu -alafoorumia.

Tas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”